www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Inca Nu Pot Trece Destul De Repede Intre Acorduri :-(


wildetudor
 Share

Recommended Posts

Cant la chitara de cativa ani deja, insa nu prea m-am tinut de treaba si e foarte frustrant sa vad ca pana si la cantece destul de simple inca nu pot sa schimb suficient de repede acordurile. Mai precis, pot schimba rapid de la un acord fara bara (ex: A, Em, B7 etc) la altul, si destul de rapid intre un acord cu bara la altul, dar problema e atunci cand "forma" acordului se schimba fundamental, adica atunci cand trec de la un acord simplu la unul cu bara.

 

In sensul celalalt (bara -> simplu) merge ok, dar cand trebuie sa ma intorc la acordul cu bara, nu pot pune degetele 2,3,4 pe respectivele lor corzi decat unul cate unul, si nu toate de-o data asa cum ar fi ideal. Am incercat sa "optimizez" trecerile astea asa cum am putut, si am tot crezut ca dupa destul exercitiu le voi putea face suficient de repede, dar inca ma vad incapabil sa cant piese care necesita astfel de schimbari de acorduri (mai ales piese mai rapide), pentru ca pur si simplu am pauze prea mari (in jur de o secunda sau asa) intre acorduri.

 

Cred ca m-am obisnuit sa fac ceva gresit de mai multa vreme in felul cum fac trecerile astea, si din cauza asta, oricat as exersa, nu reusesc sa fac trecerile astea mai "optim" de atata, ci probabil doar persist in greseala. M-am inregistrat ( http://www.youtube.com/watch?v=EQGyb8auqyc ) facand doua astfel de treceri (G-Bm si D-F); incercand sa le fac cat mai repede, nici macar nu apucam sa asez bine degetele pe coarde, si de multe ori noul acord suna neglijent, dar e compromisul cel mai bun intre rapiditate si 'calitate' pe care-l pot face in momentul asta; ca sa se auda 'curat' noul acord mi-ar trebui vreo doua secunde sau asa de pauza....

 

As fi foarte recunoscator daca chitaristii mai avansati ar putea sa-mi zica ce ar trebui sa fac altfel. Daca recunoasteti in felul cum iau eu acordurile cu bara greseli pe care le faceati si voi cand erati incepatori, atunci ce ati facut ca sa "optimizati" trecerile?

 

Multumesc mult ancicipat!!!

Edited by wildetudor
Link to comment
Share on other sites

In sfarsit, un post in care cineva stie sa ceara ajutor... :respect:

Problema ta este ca pui fiecare deget pe fiecare nota a acelui acord. Ideea la schimbarea acordurilor cu rapiditate, este ca degetele tale sa ia dinainte de a atinge corzile pozitia acordului si sa atingi toate corzile in acelasi timp. Chestia asta se dezvolta prin exercitiu si iti va deveni o obisnuinta. Lucreaza cu metronomul. Ia cate doua acorduri la care ai probleme. Si canta cu metronomul. Incepi la 120, sa zicem, si urci progresiv, cand simti ca le poti schimba lejer la acea viteza.

De asemenea, am impresia ca pui presiune cam mare pe corzi, incearca sa mai relaxezi putin mana stanga.

Eu ma mai joc oleaca cu aplicatia de-aici: http://www.chordpractice.com/ Are cateva bug-uri, dar merge.

Link to comment
Share on other sites

Cant la chitara de cativa ani deja, insa nu prea m-am tinut de treaba si e foarte frustrant sa vad ca pana si la cantece destul de simple inca nu pot sa schimb suficient de repede acordurile. Mai precis, pot schimba rapid de la un acord fara bara (ex: A, Em, B7 etc) la altul, si destul de rapid intre un acord cu bara la altul, dar problema e atunci cand "forma" acordului se schimba fundamental, adica atunci cand trec de la un acord simplu la unul cu bara.

 

In sensul celalalt (bara -> simplu) merge ok, dar cand trebuie sa ma intorc la acordul cu bara, nu pot pune degetele 2,3,4 pe respectivele lor corzi decat unul cate unul, si nu toate de-o data asa cum ar fi ideal. Am incercat sa "optimizez" trecerile astea asa cum am putut, si am tot crezut ca dupa destul exercitiu le voi putea face suficient de repede, dar inca ma vad incapabil sa cant piese care necesita astfel de schimbari de acorduri (mai ales piese mai rapide), pentru ca pur si simplu am pauze prea mari (in jur de o secunda sau asa) intre acorduri.

 

Cred ca m-am obisnuit sa fac ceva gresit de mai multa vreme in felul cum fac trecerile astea, si din cauza asta, oricat as exersa, nu reusesc sa fac trecerile astea mai "optim" de atata, ci probabil doar persist in greseala. M-am inregistrat ( http://www.youtube.c...h?v=EQGyb8auqyc ) facand doua astfel de treceri (G-Bm si D-F); incercand sa le fac cat mai repede, nici macar nu apucam sa asez bine degetele pe coarde, si de multe ori noul acord suna neglijent, dar e compromisul cel mai bun intre rapiditate si 'calitate' pe care-l pot face in momentul asta; ca sa se auda 'curat' noul acord mi-ar trebui vreo doua secunde sau asa de pauza....

 

As fi foarte recunoscator daca chitaristii mai avansati ar putea sa-mi zica ce ar trebui sa fac altfel. Daca recunoasteti in felul cum iau eu acordurile cu bara greseli pe care le faceati si voi cand erati incepatori, atunci ce ati facut ca sa "optimizati" trecerile?

 

Multumesc mult ancicipat!!!

 

Salut, am scris eu un articol despre acest subiect aici

 

Mult spor,

 

Marius

Link to comment
Share on other sites

Cant la chitara de cativa ani deja, insa ........................

 

 

Cred ca ai vrut sa spui ca esti posesor de chitara de cativa ani .

 

Ce se vede la tine este lipsa de exercitii .

Nu trebuie sa faci absolut nimic in afara de exercitiu .

la acorduri nu prea vad viteze prea mari , de obicei la "viteze" mari se tine o pozitie si doar se muta degetele la distante/intervale mici.Salturi mari de obicei nu se canta in "viteza".

 

 

Indiferent la ce vrei cu viteza/acuratete/ salturi la distanta..pozitii cu degete "imbarligate"

 

Tu nu cu viteza ai probleme ci cu "timing"-ul .Dupa cum aud si cad nu poti canta nici foarte rar schimbarea fara sa te impotmolesti deic LIPSA DE REPETAT/EXERSAT.../INVATARE....

 

Nu trebuie nimic altceva decat .. EXERCITIU /PERSEVERENTA ...

 

altceva nu exista.

 

ca si un sfat ca sa ai rezultate pozitive cat mai repede ..prinde acorduri cu bareu apoi fara a modifica pozitia degetelor faci "alunecare" ()...in sus la interval de cvarta apoi la cvinta adica executi Tonica Subdominanta Dominanta. Din orice pozitie.

 

Apoi din pozitia a V-a faci acelasi lucru ci diferenta ca mai introduci si un Fm .care este relativa minora a lui A ....

 

A Fm D E /A Fm D E /

 

dupa ce isese OK muti mana mai sus .sau mai jos cu o pozitie ..in Ab sau in Bb ...

 

 

Cand de exemplu nu mai ai relativa minora in pozitie convenabila ..prinzi alta rasurnare cu acord care are tonica in bas pe coarda A .

 

Faci asta incet cate o pozitie pe zi ca sa se fixeze .,

 

Acordurile cu bareu le gasesti desenate peste tot pe internet..

 

Faci aceste exercitii cu grije ca sa te inveti sa nu strangi degetele de corzi/tastiera in timpul mutarii pozitiei in sus sau in jos , atingi doar cu buricul degetelor corzile ..ca si un ghid ..bareul la fel numai sa estompeze corzile ..atingerea sa fie cat mai usoara ...se exerseaza sa fie cat mai usoara atingerea...ca sa nu faca zgomot alunecarea degetelor pe corzile matisate ...dupa multe exercitii o sa poti ridica degetele daca este nevoie o sa ai formata in memoria pozitia finala si o sa functioneze si fara a avea ca si reper corzile ...

 

Dup ace iese in major faci cu acorduri minore acelasi lucru

 

 

de ex .Am Dm Em ,,,iar "in jos"...Am G F E apoi le combini cum vrei tu Am Em ...Am F ...Am F Dm ...etc...

 

la aceste acorduri cu bareu cum am aamintit pozitia degetelor ramene aceiasi ..doar o mica schimbare ai la schimbarea major ->minor unde muti sau ridici un singur deget ...

 

Ca sa te obisnuiesti sa intre in reflex toata treaba ar trebui sa mearga intr un timp relativ scurt .. fata de alte exercitii cu schimbarea "rapida" de acorduri ce au pozitii ale degetelor foarte intortochiate.

 

Cei care canta rapid cu acorduri de obicei nu prind acord complet si pe toate sase corzile ..de obicei sa canta acorduri din 3 sau 4 tonuri oricum de in cel emai multe pozitii din cauza acordajului chitarei celelalte 2 -3 sunete din acord sunt dubluri la octava .

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

-faptul ca nu poti trece rapid la un acord cu barré nu e surprinzator. Din clip vad insa ca nu poti trece repede nici de la un Bm la un G, care e unul din primele acorduri invatate. Pare sa fie o simpla lipsa de exercitiu - incearca sa exersezi 15-20 de minute in fiecare zi doar schimbari de acorduri. Vezi ce iese dupa 2-3 luni. Poti sa incepi cu C/G/Am/D/E/Em - nu stiu daca acestea iti ies "bine"

-la mine si la multi forumisti exercitiul chiar a functionat, deci se poate

-n-am vazut clar; desi ai corzi de metal, nu cumva cinti pe o chitara clasica? Nu e cea mai potrivita chitara pentru acorduri, mai ales cu barré

-referitor la ce a scris colegul Karpi, relativa minora a lui A e de fapt F#m :) Exerseaza in cazul asta progresia A-F#m-D-E, ca sa si sune a muzica.

Link to comment
Share on other sites

Doar vreau sã subliniez: EXERSEAZÃ.

- alege-ți pentru început douã acorduri. Fã trecerile dintre ele. De câte ori poți, zi ºi tu de câteva zeci de ori, pe numãrate

- lucreazã foarte FOARTE rar, în aºa fel încât, aºa cum se spunea mai sus, degetele sã calce simultan pe corzi. Nu merge la început, e firesc. Insistã. Meritã :)

- controleazã-ți mâna ºi degetele sã fie pe cât posibil relaxate

- încearcã sã faci permutãri între formele de bazã la acorduri (gãseºti pe siteul lui Marius, the-guitar.ro, foarte bine explicat despre ce e vorba)

 

@ andydufresne: pe chitara clasicã acordurile sunt într-un fel mai simple pentru cã ai mai mult "loc" pe gât (gândeºte-te la un acord E din poziția VII :) ). Barre-ul este ºi el, într-un fel, mai accesibil - corzile sunt mai moi decât cele de metal (exclusiv cele de electricã evident). Este însã vorba de cu totul altã tehnicã de barre

 

 

Link to comment
Share on other sites

Deci e clar, pur si simplu trebuie mai mult exercitiu, si macar acum stiu mai bine exact ce exercitii sa fac. E adevarat karpi, "posesor de chitara" ar fi o descriere mai precisa.. adevarul e ca nu te poti astepta la rezultate prea bune atunci cand te reapuca pofta de cantat dupa ce ai uitat de chitara pentru luni in sir (cum s-a intamplat in cazul meu dupa ce m-am apucat de pian!). E un pic ca alergatul dupa doi iepuri :-D

 

Chitara pe care cantam este intr-adevar clasica, cu corzi de nylon. Am si una acustica, insa avand degetele destul de mari imi e aproape imposibil sa iau orice fel de acord pe ea fara sa ating alte corzi; de asemenea, dupa vreo 10 minute deja am degetele papara, pe cand la clasica pot exersa oricat fara durere prea mare.

Intr-adevar ammons, cred ca e cu totul alta tehnica de luat barre-uri la clasica, si de fapt ma itnrebam daca felul cum le iau eu (venind cumva de jos, cu incheietura mainii mult sub gatul chitarei) este optim, pentru ca aproape toti chitaristii pe care-i vad (care insa canta, ce-i drept, pe acustica), nu coboara incheietura mult mai jos pt un acord cu bara decat pt un acord "open".

 

Ah, si intre acordurile simple trec repede si fara probleme in mod normal, insa cand am inregistrat clipul eram deja super iritat ca nu-mi ies trecerile catre astea cu bara ca lumea, si fiind oricum obosit incepuse sa-mi tremure un pic mana stanga, de-aia m-am opintit la un moment dat vreo 3 secunde pana am nimerit G-ul acela, o chestie care slava domnului nu se intampla in mod normal. Eram gata sa inregistrez un alt clip in care nu ma impotmolesc ca un super incepator la un sol major, dar m-am gandit sa nu "cosmetizez" problema, plus mi-era deja prea somn :) Oricum, clipul acesta e un spectacol "cringeworthy" pentru orice chitarist care-l priveste, si va multumesc ca ati suportat sa treceti prin el ( :-D ) cat si pentru toate sfaturile - macar acum stiu cu ce sa perseverez (eram convins ca fac o greseala sistematica la felul cum exersam pana acum).

Edited by wildetudor
Link to comment
Share on other sites

Chitara clasica are fretboard-ul drept, cea acustica il are rotunjit, care se potriveste mai bine pe curbura naturala a degetului aratator. In plus, clasica are gitul mai lat, deci trebuie acoperita o suprafata mai mare in cazul barré-ului. Practic, de fiecare data cind prind un acord de genul x224432 pe o clasica, imi intind degetul mai mult si apas mai tare decit la chitara mea.

Link to comment
Share on other sites

Guest Baumwolle

Chitara pe care cantam este intr-adevar clasica, cu corzi de nylon. Am si una acustica, insa avand degetele destul de mari imi e aproape imposibil sa iau orice fel de acord pe ea fara sa ating alte corzi; de asemenea, dupa vreo 10 minute deja am degetele papara, pe cand la clasica pot exersa oricat fara durere prea mare.

 

 

Lungimea degetelor nu ar trebui sã te incomodeze pe pe o tastierã îngustã precum cea de acusticã sau electricã. Hendrix avea niște degete foarte lungi și, ghici ce, asta era în avantajul sãu. :)

 

Cu exercițiu le vei rezolva pe toate, inclusiv durerea cauzatã de corzile de metal.

Link to comment
Share on other sites

Deci e clar, pur si simplu trebuie mai mult exercitiu, si macar acum stiu mai bine exact ce exercitii sa fac. E adevarat karpi, "posesor de chitara" ar fi o descriere mai precisa.. adevarul e ca nu te poti astepta la rezultate prea bune atunci cand te reapuca pofta de cantat dupa ce ai uitat de chitara pentru luni in sir (cum s-a intamplat in cazul meu dupa ce m-am apucat de pian!). E un pic ca alergatul dupa doi iepuri :-D

 

Intre acordurile simple trec repede si fara probleme in mod normal, insa cand am inregistrat clipul eram deja super iritat ca nu-mi ies trecerile catre astea cu bara ca lumea, si fiind oricum obosit incepuse sa-mi tremure un pic mana stanga, de-aia m-am opintit la un moment dat vreo 3 secunde pana am nimerit G-ul acela, o chestie care slava domnului nu se intampla in mod normal. Eram gata sa inregistrez un alt clip in care nu ma impotmolesc ca un super incepator la un sol major, dar m-am gandit sa nu "cosmetizez" problema, plus mi-era deja prea somn :) Oricum, clipul acesta e un spectacol "cringeworthy" pentru orice chitarist care-l priveste, si va multumesc ca ati suportat sa treceti prin el ( :-D ) cat si pentru toate sfaturile - macar acum stiu cu ce sa perseverez (eram convins ca fac o greseala sistematica la felul cum exersam pana acum).

Eu cant la chitara din 1964 .

Cand invat o piesa cu acorduri in pozitii neobisnuite ptr mine ( rasturnari ce nu le-am folosit niciodata sau doar cateodata la o piesa acum 20 de ani )deci neexersate si eu ma poticnesc !! deoarece ma concentrez ...ma gandesc , analizez corect /incorect ..pozitie ..tonuri etc ...cea ce -mi ia timp si nu ajung sa pun degetele pintr-un timing corect !!

Dupa ce exersez cateva zile odata ca prin minune devine ceva simplu si obisnuit /normal ..chiar te mninunezi de ce a fost problema inainte cu cateva zile.... Fara exercitiu automatismul /reflexul nu este format ..iar in timpul cantatului nu ai timp sa gandesti analizezi etc etc ...trebuie sa vina totul din subconstient sa simti efectiv ce cum va suna unde pui degetele ...

 

Cum incep sa verific /controlez justetea unei "pozitii" nu mai "ajung" la timp sa o fac corect .Din aceast acauza trebuie sa exersezi deoarece nu ai timp de "control" in timpul cantatului.

 

Cand vezi pe cate un instrumentist experimentat cum canta "pe loc " orice ..este rezultatul exercitiilor si a acumularii a sute de "lick"-uri ..."riff"-uri..scheme de progresii memorate , fixate in memorie de unde va porni automat comanda mainilor si a degetelor ca sa executi notele muzicale progresiile , riff-urile , lick-urile le combini si le asezi in spatiul muzical exact ca si la jocul Domino .Auzi simti ce unde se poate aseza , combina, continua...dezvolta..

 

Feedback-ul auditiv -> comanda la maini -> iar ascultat ->iar corectat ...este relativ lent asa ca o corectare in timp real este cam problematica din aceasta cauza se exerseaza ca apoi sa devina automatism tot procesul de a canta .

 

Ceva asemanator ca si in cazul fluieratului ...Auzi o melodie ( nu prea complicata) o poti fluiera de obicei din prima daca ai otzara auz muzical si experienta adunata de cand ai invatat sa fluieri ...nu o sa te gandesti niciodata care muschi ai fetei cat si cum sa-l actionezi.

 

Trebuie sa-ti faci un program de exersat .Este nevie de timp si de munca organizata .

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

Intru totul de acord karpi, e super fascinant cum functioneaza mintile noastre atunci cand facem o activitate d-asta vizuo-motorie complexa cum e cantatul la un instrument. E atat de clar si la pian ca atunci cand NU te gandesti la pozitionarea degetelor, doar atunci ele pot merge cursiv, si mintea ta poate sa se ocupe de expresie. Chiar si daca 200 milisecunde iti sunt adaugate ca timp de reactie la fiecare acord, pentru ca nu le-ai exersat destul, asta face cantatul sa devine poticnit si deloc fluent.

 

Baumwolle, despre degetele mele vroiam sa zic ca sunt destul de groase, nu neaparat lungi. Lungimea e clar ca n-are cum decat sa te ajute, insa grosimea nu prea, pentru ca e greu sa apesi o tasta fara sa atigi coarda vecina.. sau poate pana si asta e iar o chestiune de perseverenta si exercitiu? :)

Link to comment
Share on other sites

Eu ma mai joc oleaca cu aplicatia de-aici: http://www.chordpractice.com/ Are cateva bug-uri, dar merge.

 

Misto aplicatie! Bookmark'd :D

 

Salut, am scris eu un articol despre acest subiect aici

 

Mult spor,

 

Marius

 

Mersi mult Marius, cred ca e exact informatia care-mi trebuia, pt ca si eu aveam senzatia asta ca degeaba tot exersez trecerile intre acorduri in sine daca nu imi optimizez cumva "codul intern" prin care fac toate aceste miscari, sau "strategia" cum i-ai zis tu in articol, pentru a reduce realmente timpii.

Link to comment
Share on other sites

-faptul ca nu poti trece rapid la un acord cu barré nu e surprinzator. Din clip vad insa ca nu poti trece repede nici de la un Bm la un G, care e unul din primele acorduri invatate. Pare sa fie o simpla lipsa de exercitiu - incearca sa exersezi 15-20 de minute in fiecare zi doar schimbari de acorduri. Vezi ce iese dupa 2-3 luni. Poti sa incepi cu C/G/Am/D/E/Em - nu stiu daca acestea iti ies "bine"

-la mine si la multi forumisti exercitiul chiar a functionat, deci se poate

-n-am vazut clar; desi ai corzi de metal, nu cumva cinti pe o chitara clasica? Nu e cea mai potrivita chitara pentru acorduri, mai ales cu barré

-referitor la ce a scris colegul Karpi, relativa minora a lui A e de fapt F#m :) Exerseaza in cazul asta progresia A-F#m-D-E, ca sa si sune a muzica.

Parca ma vad pe mine in '64 cand vroiam si eu sa fac /A A G _/A A G _ /......Tequila ....Uh...( hahaah ) ce cantau baietii mai mari cu chitara in parc ...

 

 

La 2:39 incepe piesa Tequila ...hehehe

 

Iar asta de mai jos este o prelucrare a temei de " Ventures " trupa de succes la inceputul anilor '60.

 

De la o pozitie la cealalta se imbarligau degetele in toate felurile ....ceva de groaza .Nu-mi iesea nimic eram foarte suparat...

 

Si inca o versiune foarte buna ..solo chitara ...trebuie s-o invat iarasi ...

 

 

In legatura cu exercitiile .

Nu trebuie sa amestece inca rasturnarile ..sa tina numai acordurile cu bareu si doar sa mute mana in pozitiile respective pana se obinuieste .

Trebuie luat pas cu pas incet cand poate sa mute curat /corect toate rasturnarile care se pot face cu bareu dupa acea sa treaca la combinatia lor ..

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

Intr-adevar ammons, cred ca e cu totul alta tehnica de luat barre-uri la clasica, si de fapt ma itnrebam daca felul cum le iau eu (venind cumva de jos, cu incheietura mainii mult sub gatul chitarei) este optim, pentru ca aproape toti chitaristii pe care-i vad (care insa canta, ce-i drept, pe acustica), nu coboara incheietura mult mai jos pt un acord cu bara decat pt un acord "open".

 

Dap, e vorba de o tehnicã diferitã, un pic dificil de explicat în scris. Gãseºti aici câte ceva:

Ideea e nu doar cum pui degetul în barre, ci ºi cum "trage" el. La gâtul curbat, cum spunea andy, e mai uºor într-un fel din mai multe motive, inclusiv curbura - dacã ai pune corzi de nylon pe un gât atât de curbat cum sunt chitarele electrice sau cele acustice ai avea o mare lipsã de precizie.

... but I digress :P

Ideea e aºadar, odatã degetul aºezat corect pe corzi (vorbim deci de gât ºi corzi de clasicã), în momentul în care APEªI pe ele sã ºi TRAGI cumva dinspre cap înspre corpul chitarei. Repet, e un pic aiurea de explicat în scris, dar trebuie sã existe o tensiune ºi în acel plan, nu doar sus-jos. Încã ceva: existã multe exerciții, mai ales cele de barre, care sunt excelent comparabile cu mersul la salã: pur ºi simplu trebuie sã-ți creºti muºchii mâinii.

 

Studiazã ºi spune-ne cum merge!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Misto aplicatie! Bookmark'd :D

 

 

 

Mersi mult Marius, cred ca e exact informatia care-mi trebuia, pt ca si eu aveam senzatia asta ca degeaba tot exersez trecerile intre acorduri in sine daca nu imi optimizez cumva "codul intern" prin care fac toate aceste miscari, sau "strategia" cum i-ai zis tu in articol, pentru a reduce realmente timpii.

 

Cu placere, ma bucur ca ti-a fost de folos articolul!

Link to comment
Share on other sites

Guest BurnTheGriff

Totul e sa exersezi...aici e vorba de viteza.Daca exersezi mult te vei obisnui,deja nemaifiind vorba de teorie.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.