barbarossa Posted May 19, 2006 Posted May 19, 2006 am si eu 2, 3 intrebari pt cine se pricepe: exista vreo diferenta intre cum va suna un amp cu el34, cu 6550, si cu 6l6 ? adica merita sa ai un amp cu switch intre 2 tipuri de finali? cat de mult influenteaza nr finalilor gainul ampului? adica daca vreau sa fac un amp care in original are 4x6l6 sau 4xel34 si e de 100w, iar eu vreau unu exact la fel dar de 25w, tre sa folosesc tot 4xel34 etc sau mai putine, si daca mai putine, nu va avea ampul mai putin gain? cel de power amp, cand il fortez... which leads me to the next question... ce e un dummy speaker/load sau asa ceva. scuzati-mi posibilile prostii pe care poate le-am scris mai sus, dar nu ma pricep tare mult la partea asta tehnica
Cosu Posted May 19, 2006 Posted May 19, 2006 Dummy loadul se pune la iesirea amplificatorului in loc de boxa pentru a il prelua via mixer or whatever. ( pentru documentare vezi palmer-ul PGA - 04 - http://www.harmony-central.com/Effects/Dat...imulator-1.html . ) Mai exista si atenuatoare de putere ( diversi producatori au nume diferite pentru aceeasi chestie - HotPlate de la THD , Load Box de la Koch , PowerBrake de la marshall etc) Asta este un aparat de regula pasiv ce se pune intre amplificator si boxa (unele au si functie de simulator de cabinet , cum este si palmerul prezentat mai sus) si are rolul de a limita volumul amplificatorului. Gandeste-te la un amp pe lampi dat cu toate controalele la dreapta dar in prezenta caruia se poate sta fara sa surzesti. Ca idee in cutia asta se afla niste rezistente sanatoase Problema cu toate cutiile astea minune e ca ele "sug" tonul si rezultatul e posibil sa nu ii multumeasca pe puristi. In curand o sa am in maini o asemenea jucarie pentru amp-ul meu ce este insuportabil intr-un apartament de bloc. La faza cu lampile probabil ca un domn electronist o sa ne lamureasca cel mai bine. Din ce stiu eu fiecare tip de lampa are calitati timbrale diferite (EL34 suna mai "cald" decat 6550 care sunt mai taioase etc). Fiecare model de lampa intra mai usor sau mai greu in distorsiune (treaba cu dus si intors in functie de tonul cautat). Spre exemplu amp-ul meu ampeg dotat cu 4 lampi 7027 intra foarte greu in distorsiune oferind astfel sunete clean si la volume foarte mari( un amp normal dat la "dreapta" va intra in ovedrive ) . Asteptam si parerea specialistilor! Dass101 are un amp cu comutator intre tipul lampilor. Chestia asta ofera o gama mai variata de timbre.
Guest leo2pop Posted May 19, 2006 Posted May 19, 2006 ...doar ca si informatie... http://www.groovetubes.com/product.cfm?Product_ID=1718 http://www.groovetubes.com/product.cfm?Product_ID=1955 ......
midnight rider Posted May 19, 2006 Posted May 19, 2006 La faza cu dummy loadul te-a lamurit Cosu.Lampile de etaj final au fiecare sunetul lor,dar diferenta mare este si intre acelasi tip de lampa,de ex 6L6,de la producatori diferiti,ba mai mult,exista diferenta si intre acelasi tip de lampa,de la acelasi producator.Lampile au ,fiecare model o putere ,care in functie de tensiunea cu care sunt alimentate,poate varia in niste limite nu prea mari,bineinteles asta depinzand in primul rand in ce clasa de amplificare lucreaza etajul final,clasa A avand un randament foarte redus.In mod normal,pentru puteri mai mici,de ex cum ai zis tu,25 de w,exista lampi de putere mai mica,de ex EL 84 sau 6V6,astfel o pereche de EL 84 da intre 20 si 30 de w,spre deosebire de EL 34,cu care se pot scoate 50 de w,iar 6v6,la randul lor scot cam 18-22 de w,pe cand 6L6 scoate lejer 50 de w.De regula,EL 34 da tonul Marshallurilor,iar 6L6 tonul Fenderurilor mari,cu ton bun de clean.EL 84 au vox=urile,de ex celebrele AC 30,dar si Peavey Classic are tot EL 84.Pentru puteri mai mari se folosesc 6550 sau KT 88,pe acestea le gasim in legendarele statii Sunn,dar si in Marshall Major,care avea 200 de w,de asemenea in statiile de bass,pentru ca au un breakup foarte tarziu,si la bass nu e nevoie de distorsiune.Cea mai cunoscuta statie cu 6V6 este Fender de luxe,unde aceste lampi merg la un voltaj foarte mare,peste 400 de volti,ceea ce le confera un caracter foarte dinamic.Pentru a scoate puteri mai mari,se pun mai multe perechi de lampi de final,de ex 4 perechi de EL 34 scot 200 deW. Lamurit?
dass101 Posted May 20, 2006 Posted May 20, 2006 Hai sa o luam punctual Lampi diferite in final vor suna diferit. Diferenta vine de la subtil, atunci cind inca esti in plaja lor de amplificare liniara, pina la diferente destul de mari atunci cind le fortezi. In general, EL34 suna cu mai multe medii si inalte mai putin intepate decit un 6L6. In acelasi model de lampa, spre exemplu 6L6, unii fabricanti au instituit un sistem de rating. Lampile sint numerotate de la 1 la 9 (sau asa ceva, nu imi aduc aminte exact scala) Cele cu numere mai mici au mai putin headroom, adica intra in distorsiune de putere mai repede fata de cele cu numere mari. E chestie de gust si de necesitati ce alegi. Pt metal se doreste ca distorsul sa fie in principal din preamp, power ampul dorindu-se sa ramina cit mai clean pt a asigura o dinamica mare. Puterea amplificatorului este data de configuratia circuitului si de numarul de lampi. Teoretic pt a obine 50W tb sa folosesti 2x6L6 sau 2xEL34. Pt 100W 4x. Pt puteri mai mici (25-30w) vei volosi 2xEL84 (sint variantele de putere mai mica ale EL34) sau 2x6v6 (la fel) Nu stiu ce intelegi tu prin "va avea powerampul mai putin gain" Power ampul teoretic doar amplifica liniar sunetul ce a fost deja colorat si distorsionat de preamp. Practic el poate fi proiectat astfel incit sa fie fortat. Cu cit o sa ai un power amp cu putere mai mare vei constata ca volumul la care se ve intimpla acest breakup e mai mare. Ca idee de ce volum au amplificatoarele cu lampi: pt casa, pt a-l putea da f tare cred ca ar trebui sa ai pe la 1,5-2 W (da, exista si asemenea circuite) pt un mic jam cu prietenii (fara toba) 5 W sint mai mult decit ok de pe la 15W poti sa cinti cu o trupa, depinde de stil, probabil ca pt metal nu e suficient 100W este EXTREM de tare. Insuportabil intr-o camera normala. Nu poti sa dai un amplificator de 100W la maxim decit pe o scena mare sau in aer liber. Toate acestea de mai sus depind evident de boxe, dar ca si comparatie cred ca iti poti da seama.
barbarossa Posted May 20, 2006 Author Posted May 20, 2006 multumesc frumos. btw, a cantat careva pe un marshall 2555? midnight rider, poate tu? cum suna? are suficient drive? ca din ce am citit eu pe harmony central lumea zice ca s-ar putea sa fie cel mai bun amp de la marshall... un specialist spunea ca preampul asta are clipping pe diode/LED-uri, deci distorsiunile nu vin din lampi ECC83 fortate. sper sa nu se supere daca am scris aici vorbele lui. deci intrebarea mea e... e ok asa? sau sunetul bun , drive-ul cremos pe care il caut eu tre sa vina din ecc83-uri fortzate. si daca e asa, de ce spune lumea ca ampul ala suna atat de bine?
pixy Posted May 20, 2006 Posted May 20, 2006 cel mai bun drive vine din blendu(adika "amestecu") dintre ecc83 si lampile finale oricare ar fi in functie de gusturi si/sau necesitati. hehehe: daca il intrebi pe manu savu o sa-ti scrie o carte despre "cum sa-i dai in goarna" unui marshall ca sa obtii untu din el
Cosu Posted May 20, 2006 Posted May 20, 2006 hehehe: daca il intrebi pe manu savu o sa-ti scrie o carte despre "cum sa-i dai in goarna" unui marshall ca sa obtii untu din el Neah. O sa zica sa dai totu la dreapta
pixy Posted May 20, 2006 Posted May 20, 2006 (edited) si o sa sune penal cu toate la dreapta, totusi as fi de acord cu gainu si masteru in directia -> :) Edited May 20, 2006 by pixy
midnight rider Posted May 21, 2006 Posted May 21, 2006 multumesc frumos. btw, a cantat careva pe un marshall 2555? midnight rider, poate tu? cum suna? are suficient drive? ca din ce am citit eu pe harmony central lumea zice ca s-ar putea sa fie cel mai bun amp de la marshall... un specialist spunea ca preampul asta are clipping pe diode/LED-uri, deci distorsiunile nu vin din lampi ECC83 fortate. sper sa nu se supere daca am scris aici vorbele lui. deci intrebarea mea e... e ok asa? sau sunetul bun , drive-ul cremos pe care il caut eu tre sa vina din ecc83-uri fortzate. si daca e asa, de ce spune lumea ca ampul ala suna atat de bine? 2555,sau Silver Anniversary,cum i se mai spune,este un amp excelent,si eu cred ca este cel mai reusit marshall din seria cu Master Volume.Am cantat de mai multe ori pe asa ceva,pentru mine are suficient drive,dar eu,de ex. la un DSL sau TSL nu-i dau gainul la maxim,ci la ora 2,aprox.Singura buba pe care am gasit-o la acest model,si totodata motivul pentru care nu mi-am luat unul este ca au economisit reverbul din el,nush de ce,poate n-o mai fi incaput,cert e ca nu are asa ceva,Altfel el arata,dupa parerea mea,cel mai cool head de la Marshall,cu logoul argintiu,si cu pielea gri deschis.O inovatie foarte importanta este injumatatirea puterii power ampului,cu ajutorul unui buton similar cu cele de Mains si Standby,dar nu cunosc modalitatea prin care se face acest lucru.Preampul are in partea de clipping diode,nu mai stiu exact,2 normale,LED-uri sau o PUNTE de diode. Acest model este preferatul lui Slash,printre multi altii,si a dus la producerea unui model Slash,avand la baza acest model.
karpi Posted May 22, 2006 Posted May 22, 2006 (edited) Indiferent de ce lampi ai peste puterea maxima admisa vor distorsiona , lampa adauga distorsiuni patratice iar traful de iesire distorsiuni cubice de aicea diferitele feluri de armonici generate asa ca numai lampa nu poate fi catalogata ca si sursa de "ton" caci e vorva de traf de iesire si !!! este secretul firmelor .Restul e abureala. Deci putem vorbi de schimb si de comparatie a lampilor intr-o statie anume cu un traf de iesire anume construit. Ar mai trebui sa cunoastem exat parametri lampilor . Lampile se testeaza cu Katometru cu acesta se pot afla parametri statici ai lampilor , nu stiu daca si cei dinamici .Dar probabil ca sunt scule si pentru parametri dinamici si ptr ridicarea caracteristicilor dinamice. Numai cunoscand acestea am putea spune cate ceva despre lampile in cauza. Daca un EL34 are o rezistenta interna si un 6L6 are alta e normal sa sune altfel caci nu este adaptata la traful de iesire.Eu mai schmbam cu 6P3S lampa ruseasca cam de 30W si suna binisor ceva mai "moale". In sculele mai scumpe se foloseau " 6L6GC Special " iata un link despre tuburi EL34 si 6L6 http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches.htm http://www.jogis-roehrenbude.de/EL34-Story/6L6-Story.htm http://users.pandora.be/educypedia/electronics/tubesdata.htm ...catalog tuburi EL34 are 2000 ohmi sarcina de adaptare 6L6 are 2500 ohmi (pt clasa A si la AB la fel exista diferenta) .!!! deci nu sunt la fel si difera si la alte caracteristici, nu au cum sa sune la fel pe acelasi traf de iesire.!!Adica nu putem compara lampile in acest mod. O statie proiectata ptr un tip de lampa va suna bine cu lampa respectiva ,dar care si ea trebuie sa fie in plaja de caracteristici specifice ! Trafurile de iesire au rol hotarator in transferul de putere si in distorsiunile introduse in sunet . Ele sunt in asa fel proiectate sa aiba sunetul dorit , si e un secret al firmei. Lampile ptr statiile de putere sunt alese si sortate perechi si cele mai rezistente si mai fiabile se vand mai scump si aveau "serie rosie " si se facea reclama ca sunt echivalentul a 4 lampi dim seria normala. Am vaz o data pe viu o punga cu 4 lampi Marshall EL34 serie speciala. Edited May 22, 2006 by karpi
karpi Posted May 22, 2006 Posted May 22, 2006 Am uitat de "sarcina artificiala" . Aceasta trebuie sa simuleze comportarea bobinei mobile , la anumite frecvente difuzorul functioneaza ca si sarcina capacitiva iar la altele ca si sarcina inductiva .Aceasta ar trebui sa se inlocuiasca cu un circuit "echivalent" format din rezistoare si capacitati precum si bobine. Pentru simularea compresiei de putere ce o are difuzoriul se foloseste " Becul incandescent " ( in engleza electric bulb , parca).Becul "la rece" are 0.1 ohm iar cand trece curentul maxim catre difuzor poate sa aiba si 10 ohmi asa se formeaza un divizor de tensiune si la difuzor ajunge in jur de 1/2 din putere ( intr un caz imaginar) .Aceasta este o compresie de 3dB , cam atata compresie de putere au multe din difuzoare. Am mai descris acest lucru in alt topic. Problema in cazul reduceri puteri debitate catre difuzor, "pastrand" distorsiunile prin statia in regim "overdrive" mai pune o problema : difuzoarele de putere nu mai sunt excitate si nu functioneaza in regim fortat . Difuzorul este cea mai proasta componenta din lantul electroacustic si daca nu ai asiguram puterea maxima va suna prea sec .Deci ar trebui sa schimbam si difuzorul la puterea mai mica data de "dummy load" sau de atenuator ( vorbesc de instalatie de scena nu de studio in cazul cand nu folosesc difuzor , dar si in studio se poate folosi cu difuzor) Prin alegerea difuzorului de putere apropiata celei debitate de iesirea statiei sau a atenuatorului vom obtine un "ton" cu subarmonici . ( cred ca in topicul despre compresoare am descris amanuntit)
Dooku Posted June 12, 2006 Posted June 12, 2006 "...cat de mult influenteaza nr finalilor gainul ampului? adica daca vreau sa fac un amp care in original are 4x6l6 sau 4xel34 si e de 100w, iar eu vreau unu exact la fel dar de 25w, tre sa folosesc tot 4xel34 etc sau mai putine, si daca mai putine, nu va avea ampul mai putin gain? cel de power amp, cand il fortez..." Gain-ul ampului nu este influentzat de finali ci de semnalul de intrare, care va fi sau nu "saturat" in lampile din preamplificator. Sau mai pe romaneste, preaplificatorul ampului face toata treaba cu tonurile, misiunea lampilor finale este sa amplifice. Este la fel de adevarat insa, ca si tipul de lampa folosit in final poate sa coloreze tonul unei chitare, vezi amplifurile hibride tranzistori - lampi, cu lampi in final.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now