www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Din moment ce iti este dificil sa improvizezi inseamna ca nu ai invatat gama destul de bine. Sunt mai multe elemente necesare pentru o improvizatie reusita: armonizarea gamei, de aici, arpegiile si triadele din gama respectiva, abordarea modala, ceea ce inseamna sa stapanesti mai multe game decat una, trepele/intervalele fiecarui acord din progresia respectiva, plus extensiile de rigoare (septima, nona, etc), fiecare cu "culoarea" ei. Lista poate continua. Este important sa fii constient de aceste elemente daca doresti ca notele cantate de tine sa aiba sens.

Poti totusi sa incepi cu pentatonica minora si pentatonica blues (se mai adauga o nota de trecere la pentatonica minora).

Gasesti o gramada de resurse pe net (in cazul de fata, cauta Am Pentatonic, daca tot stii cate ceva despre gama Do Major).

 

Mai poti gasi resurse aici: http://www.justinguitar.com/

Succes!

Edited by K.R.
Posted

pai, depinde intotdeauna de contextul armonic.

vrand sa improvizezi in do major, trebuie ca si armonia peste care improvizezi sa fie in aceeasi tonalitate.

 

aspectul cel mai important este frazarea, adica nota pe care termini fiecare progresie... fiecare fraza. chiar daca esti in tonalitate, anumite intervale vor suna rau (de exemplu peste un acord mi minor termini fraza pe nota fa - nona mica/secunda mica), altele vor crea o tensiune ( de exemplu aceeasi nota fa, peste un acord sol major - septima mica) iar altele vor rezolva fraza (de exemplu nota do peste un acord do major).

 

ca sa exersezi improvizatia iti trebuie o armonie.. fie un backtrack existent fie o progresie de acorduri inregistrata de tine. apoi, incearca sa descompui fiecare acord din armonie in cele 3 (sau mai multe) note care il construiesc. aceste note sunt cele pe care e cel mai 'safe' sa frazezi. partea de improvizatie dintre notele de frazare tinde sa nu mai respecte reguli, tine doar de simtul tau artistic.

 

o metoda la indemana, folosita de multi chitaristi, este sa improvizeze, mai mult sau mai putin dupa ureche, in una din gamele pentatonice minore ce 'se potrivesc' peste tonalitatea melodiei.

in cazul tau, pornind de la acordurile tonalitatii do major, poti improviza in re pentatonic, mi pentatonic si la pentatonic (minore toate).

 

mno.. sper sa te ajute!

Posted

Te ajuta gamele la inceput sa sti unde calci.Cand am citit titlul---Cum sa folosim Gamele---primul lucru care mi-a venit in cap a fost defapt--Cum sa nu folosim gamele-(ma rafer in timpul unui solo sa nu canti numai game)dar in prima faza asta se va intampla.Canta cat mai mult ca vei descoperi prin cantat una alta.Succes!

Posted

exista o carca de lectii si in limba romana,daca la asta te referi.acum imi vine in minte blogul colegului Neuro,dar mai sunt si altii.cauta-le singur,asta-i toata frumusetea,sa descoperi usor usor care e treaba cu improvizatia.tocmai pentru ca nu exista o reteta fixa,nu ti poate spune nimeni precis ce trebuie sa faci.in primul rand invata sa asculti pe altii si sa intelegi ce fac ei,apoi sa te asculti pe tine si sa intelegi unde gresesti,mai departe ...e cale lunga

Posted

A improviza inseamna de fapt "a compune" ceva in timp real, pe loc, in timp ce canti.

Un compozitor care are 12 ani de studiu muzica generala, cativa ani de compozitie armonie si contrapunct, si alti cativa de experienta practica tot are dificultati in a compune ceva pe loc.

Incepe de la melodii simple pe doua sau trei note folosindu-te de secvente armonice de 1-2 acorduri pentru inceput. Foloseste notele gamei pe care o stii dar nu ca in gama ci pe intervale din ce in ce mai variate. Incearca sa faci ceva melodic si ritmic simplu dar integrat, dezvolta pasaje melodice simple, scurte, pe care sa le poti folosi in diverse situatii.

 

Si neaparat mai invata niste game: La minor (Am), pentatonicele Lam (Am), Mim (Em), Rem(Dm), Sol(G), Re(D), Fa (F) etc...

Posted

completand ce spunea dgeekoo, poti incerca, stiind gama do major, sa transpui anumite lickuri.

plecand de la secventa do-mi-re, incerci sa transpui aceeasi succesiune incepanad din... sa zicem.. mi (ramanand mereu pe notele gamei do major) si o sa obtii mi-sol-fa, dar care va suna sensibil diferit de do-mi-re, din cauza intervalelor diferite.

la fe, daca vei incepe succesiunea din la, va suna diferit.

 

practic, exercitiul asa e o introducere in modurile gamei, sau cum sa canti gama do pornind din note diferite.

 

cat despre video-uri.. autohtone (desi nu inteleg dorinta), cum spunea cineva mai sus, te poti uita pe blogul lui neuro http://lectii-de-chitara.blogspot.com/search/label/Improvizatie

  • 2 weeks later...
Posted

Regula de baza in improvizat este urmatoarea :

 

Daca ai acompaniament sa zicem in La major ( A) atunci cel mai la indemana iti sunt 2 game :

-la major ( daca zici ca stii do atunci ar trebui sa stii si la..patternul este tot ala , pozitia difera )

-Fa# pentatonic.

 

Cum am ajuns la acest Fa# pentatonic : Pornind din La cobori 3 trepte/o terta mica, ajungi la Fa#(relativa minora ) si voila ai gama de iprovizat.

 

OBS: Nu se foloseste La minor pentatonic in aceasta situatie. Multa lume face asa, dar nu este corect din punct de vedere muzical. La minor pentatonic il folosesti daca

acordul care te acompaniaza este La major 7 nu La major natural.

 

Momentan timpul nu imi permite sa-ti las un filmulet dar sunt tone pe net. Bafta !

Posted

@vector... hai sa o luam un pic logic:

 

Do major: do re mi fa sol la si

 

re pentatonic: re fa sol la do

mi pentaonic: mi sol la do re

la pentatonic: la do re mi sol

 

dupa cum observi, toate cele 3 pentonice aferente acordurilor minore dintr-o tonalitate majora se potrivesc!

 

transpunand, in La major vei putea folosi pentatonicele minore din si, do# si, dupa cum bine ai spus, fa# .

 

ce mai stii probabil, dar nu a iesit forte bine in exprimare, este ca daca esti in gama La major poti folosi relativa ei minora.

mai precis, in exempu cu Do major (do re mi fa sol la si), relativa minora este la minor (la si do re mi fa sol).

 

cat despre observatia cu la pentatonic, el nu merge peste La major si nici peste La major 7, pentru ca

 

La major: la do# mi

La maj 7: la do# mi sol#

la pentatonic: la do re mi sol... deci do peste o armonie cu do# si sol peste o armonie cu sol# o sa sune destul de disonant

Posted (edited)

@vector... hai sa o luam un pic logic:

 

Do major: do re mi fa sol la si

 

re pentatonic: re fa sol la do

mi pentaonic: mi sol la do re

la pentatonic: la do re mi sol

 

dupa cum observi, toate cele 3 pentonice aferente acordurilor minore dintr-o tonalitate majora se potrivesc!

 

transpunand, in La major vei putea folosi pentatonicele minore din si, do# si, dupa cum bine ai spus, fa# .

 

ce mai stii probabil, dar nu a iesit forte bine in exprimare, este ca daca esti in gama La major poti folosi relativa ei minora.

mai precis, in exempu cu Do major (do re mi fa sol la si), relativa minora este la minor (la si do re mi fa sol).

 

cat despre observatia cu la pentatonic, el nu merge peste La major si nici peste La major 7, pentru ca

 

La major: la do# mi

La maj 7: la do# mi sol#

la pentatonic: la do re mi sol... deci do peste o armonie cu do# si sol peste o armonie cu sol# o sa sune destul de disonant

La bluesrock,blues se canta peste armonia in major gama pentatonica minora doar daca doreste interpretul se ''joaca'' cu terta mare , in plus slterneaza gama pentatonica minora cu cea majora ce da o anumita culoare muzici( de studiat cum canta unul din cei vestiti: Leslie West sau Hewndrix de ex .Woodoo Chile unde se tot canta cu treta mica apoi auzi puternic terta mare in acordul final ca si rezolvare etc ) .Ex. in 'A' canti solo cu nota Do si rezolvi din cand in cand in Do# fara a prinde un acord de Do major .Apropos de gresit sau corect ,daca ascultati pe chitaristi americani de multe ori repeta aceleasi intervale ale gamei pentatonice ptr fiecare din treptele I IV V si suna bine cu toate ca practic au iesit din gama ( este un fel de modulatie poate arhaica ex. tot la Hendrix se gasesc in multe piese)

Ca si metoda simpla se poate improviza in A major pozitia I ,F#minor pozitia II si Si minor7 in pozitia VII cu aproape aceiasi 'degetatie' ptr fiecare acord.. doar nota de finalizare /rezolvare sa alegi dupa eventualele schimbari din progresia armonica .Cantand practic aceiasi note (gama) in pozitiile acestor acorduri din cauza schimbarii de pozitie pe gatul chitarei notele vor fi atacate in mod diferit si suna 'altfel'.Aceliasi metoda se aplica si 'invers' pornind de la un acord minor .

Tot ca si o modulare se poate folosi alternarea pozitiei cantan aceleasi note pe doua corzi .De ex.. e1 d2 b2 cu e1 d1 b2 ( la octava ..cifrele reprezinta coarda 1 si 2 ) si acest lucru se aude la Hendrix in multe din solouri...

Edited by karpi
Posted

Multumesc pentru sfaturi, o sa incerc si aceasta varianta.

Deocamdata sa inprovizezi numai in C in toate pozitiile de pe chitara .

Improvizatie = compus melodie pe loc ,deci trebuie mult exercitiu ca sa ai multe "lick"-uri invatate de la altii sau facute de tine pe care sa le legi in orice pozitie .

Dupa ce poti sa faci cateva teme /franturi de rifuri in major pe care le poti lega ritmic incadrate de ex.intr-o masura sau pe doua masuri te pui si studiezi cum le poti canta in relativa minora 'Am'.

La chitara daca ai degetatia formata pentru C doar muti pozitia mai sus cu doua spatii si esti transpus in D inca doua spatii si esti in E si tot asa logic ..ptr F ,G, A, B...

Sa inveti arpegiile acordurilor din game .

Cauita aici pe rgc.ro sunt discutate problemele si gasesti linkuri ..

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.