www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

solo-urile


Guest ciprian_d
 Share

Recommended Posts

zii si mie daca nu studiezi miscarile si tehnicile unei mashini cum poti sa mergi cu ea pe 2 rotzi,fara sa o rastorni?

Deja cred ca discutam despre marmota care impacheta ciocolata in foitza de staniol...

 

 

Asa e...cum scrie aici...lautarii sunt la putere :)

Sa nu cumva sa studiatzi ca nu e bine,mai ales solo-urile,ele vin de la sine,oare de ce a mai intrebat creatorul topicului despre cum se fac solourile? :)

Edited by BCRich
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

zii si mie daca nu studiezi miscarile si tehnicile unei mashini cum poti sa mergi cu ea pe 2 rotzi,fara sa o rastorni?

Deja cred ca discutam despre marmota care impacheta ciocolata in foitza de staniol...

 

 

Asa e...cum scrie aici...lautarii sunt la putere :)

Sa nu cumva sa studiatzi ca nu e bine,mai ales solo-urile,ele vin de la sine,oare de ce a mai intrebat creatorul topicului despre cum se fac solourile? :)

 

un solo se "compune" se aranjeaza se stabileste o structura , o progresie , chiar si " o tema" linie melodica., poate fi ca si in majoritatea cazurilor un " circ" bine invatat pe de rost si exersat pana la sange.

 

tu cred ca vrei sa vorbesti despre improvizatie , chiar si acesata improvizatie se bazreaza pe exercitiul anterior , pe structuri, progresii, refecte , lickuri etc...le recombini "improvizezi " .

 

Ce vine de la sine este sau prea putin sau prea mult pentru posibilitatile tehnice ale instrumentistului .Asta daca ai "fantzie muzicala".

 

Daca e sa "fluieri" o improvizatie , iese aproximativ ( iarasi limitat de tehnica) bine , dar aceasta nu poti sa reproduci pe chitara , mai ales live pe un ritm dat , pe tempoul impus, nu poti rezolva frazele tehnic deoarece inca nu ai exersat asa ceva ...si degeba vine de la sine.

 

Abilitatea improvizativa poti sa o ai dar nu-i precis ca poti interpreta cea ce "gandesti" sau simti , ramane doar un "scenariu" in mintea ta .

 

Lautari cam 80 % canta mecanic , din rutina , au foarte multa experienta ( uni) ce o fructifica , pana la un anumit nivel dupa care sunt cam plafonati .Se folosesc de cover-uri ce le exerseaza si copieaza ca sa demonstreze ce le au cu cantatul dar cam atat.

Cativa sunt si artisti creatori dar acest lucru este limitat /blocat de nevoia de a castiga bani din cantat , si raman la copiat si cateva demonstratii ce iau fata la necunoscator .

 

Lautaria este un bun mediu de dezvoltare , dar trebuie sa fie si artistul care are deja o conceptie , o cale de urmat in ale creatiei.Si este cam greu ,anturajul de lautari a-ti cer sa copiezi cat mai exact sa imiti . Nu accepta "improvizatiile" tale ,daca esti si cel mai tanar nu ai nici o sansa, te schimbi in lautar si ramai la acest nivel .

Link to comment
Share on other sites

solo-urile se studiaza si se dezvolta. improvizatia nu. exista o mare diferenta intre cele 2...

 

N'am cum sa fiu de acord cu tine. Eu sunt de parere ca chiar si improvizatia "se studiaza" si mai ales se dezvolta dar intr'un mod mai indirect. Improvizatia aia nu'ti pica din cer direct pe chitara. Sa zicem ca te loveste inspiratia creativa la 1 noaptea dar daca nu ai macar bazele sau notiunile teoretice si practice incepand de la acorduri;armonizari;rasturnari;linii melodice si terminand cu game;patern'uri;lik'uri etc si cel mai important dupa parerea mea e sa cunosti (cat mai bine) griful cum se mai zice, nu prea poti sa pui in practica ce'ti vine in minte la ora x...Cand improvizezi poti sa te misti intr'adevar "mai liber" indif ca improvizezi o progresie de acorduri sau un solo pe o progresie data; dar tot pe structurile date trebuie sa te axezi.

 

Referitor la intrebarea de inceput; eu am 2 metode. Fie plec de la o linie de solo care m'a traznit azi noapte :) (bineinteles ca si ea face parte dintr-o gama oricare ar fi ea) formand'ui apoi linia melodica corespunzatoare (zic eu) cu armonizarile care le consider de cuviinta ptr a transmite o stare sau alta ascultatorului; fie invers, avand progresia formata iar apoi ii plesnesc o linie de solo urmarind in intregime sau nu structura progresiei...(uneori poate suna chiar mai interesant sa faci solo "pe landga progresie" folosind ex. game cromatice;enigmatice sau whole tone'uri sau patern'uri bazate pe o anumita armonizare a unui acord dar aici sunt multe de incercat/experimentat...

Link to comment
Share on other sites

da...ideea e ca eu m-am exprimat altfel si mai scurt.

 

Faza e urmatoarea,pune mana pe chitara si studiaza.

Daca nu ai habar ce e o gama,logic ca nu stii cum sa faci un solo,la asta m-am referit.

Improvizatzia vine pe o baza initziala destul de solida si stricta.

Daca nu studiezi solo-urile altora nu realizezi ca e mai bine sa faci undeva legato sau alta bazaconie decat note inshiruite si puierile.

 

Da asta e ideea,mai era aici un topic(apoi se explica tipul ca era vorba de celelate scule) ,,mi-am luat chitara si acum ce fac?"

solo?

Edited by BCRich
Link to comment
Share on other sites

pe scurt

 

improvizatia ar trebui sa vina din interior

 

dar din interior nu vine nimic daca nu ai "bagat" cate ceva .

 

Ca sa intelegi cea ce trebuia sa stii si singur prin analogie.

 

esti bebelus;

 

inveti sa vorbesti , inveti silabe

 

mama,tata,lampa , cutu, pispis, ........

 

apoi urmeaza gradinitza;

 

mamica, taticu, bunica, caine, pisica, bec, non, far,tramvai, masina,cal....

 

apoi ti se spun povesti educative .......nu te indeparta de casa ( bunica, mama, tata) ca te mananca lupul !!!!

 

Incepe scoala ...apar expresii, si tot felu de concepte abstracte ca si cifrele ..

 

parinti, familie,oameni, uman, animale domestice,corpuri de iluminat,

 

apoi...incepi cu tot felu de "scrieri" , din ce in ce mai abstracte si mai filosofice ( la literatura , un fel de povesti educative pentru cei mai "mari")

 

inveti sa compui o scrisoare

 

inveti sa scrii o cerere

 

inveti sa-ti completezi "cecul" de alocatia , afli de bani ...

 

inveti despre propozitii, si fraze .

 

se invata poezii si despre poezie , despre ritmul poeziei , despre rima ..adica forma ,

 

se invata despre diferite lucrari literare, despre forma lor ( poveste, scriere,articol,nuvela, roman, roman fluviu., poezie, poem.......)

Te invata sa faci analiza literara , mai nou se cheama comentariu .

...........................................si se mai invata si stiinte exacte etc..............................................................

...................................etc

 

dupa toate acestea ( aprox 14 ani de studiu ) dai "bacu" .Si de obicei nu stii inca nimic .(99% din elevi)

 

Nicdecum NU AI AJUNS POET ( asta-i ala care compune poezii)

 

Te uiti in jur si vezi ca esti nima-n drum .Alti se ocupa cu cate ceva .Si te apuci de chitara ( cam tarziu dar e bine si asa .Nu de alta dar pe fiul tau al vei scolariza si educa altfel .Si da bine la fete sa fi "chitaristul")

 

Deci , cam 14 ani de studiu a-ti trebuie si la chitara si inca nu stii nimic .

 

Dupa 14 ani de studiu (nivel mediu) poti sa intrebi .....CUM SE COMPUNE .

 

De improvizat ajungi dupa vre-o 20 de ani , daca ai talent si ai lucrat serios.

Link to comment
Share on other sites

Iti trebuie (cum zice nenea Karpi) vreo 14 ani de educatie muzicala dar nu numai...

Trebuie sa ai cultura muzicala dar nu numai ...

Trebuie sa fi ascultat multa muzica sa fi citit multe carti sa fi vazut multe filme artistice si documentare sa fi studiat si experimentat multa fizica, matematica, poezie si oratorie.

Trebuie sa ai talent si inspiratie.

Trebuie sa poti face un "solo" in gand sau cu vocea (sau fluierand) si apoi sa fii atat de stapan pe griful instrumentului incat sa-ti fie o prelungire a ta, sa faca parte din tine, sa fi in stare sa improvizezi la fel de usor ca atunci cand fluieri, sau fredonezi ceva in baie.

 

Cu alte cuvinte, pe scurt: asculta multa muzica de toate felurile, gandeste-o si gaseste analogii, studiaza teoria, exerseaza la chitara pana iti sangereaza degetele ... si mai vorbim.

 

Hai ca m-a luat valul.

Link to comment
Share on other sites

de unde eu trag concluzia ca o improvizatie nu se compune. ala e deja solo

 

asa vad si eu lucrurile , si mi-se pare si logic .

 

Un "solo" de chitara inserat intr-o piesa ar fi un fel de "intermezzo" instrumental pe langa tema cantata vocal sau instrumental . Poate fi o variatiune pe tema .poate fi si improvizata de cei mai experimentati si mai curajosi .

De frica sa nu dea chix uni mai bine invata pe de rost un solo .

 

Nu am auzit inca doar am citit , trebuie sa caut pe Youtube , Robert Fripp compune , face aranjamente ,canta live experimental cu "loop-machine" respectiv face muzica direct pe scena .Probabil dupa o oarecare exersare a temelor si a folosirii aparaturii.La una din vestitele G3 a fost si el invitat si chiar sunt curios ce a improvizat.

Link to comment
Share on other sites

Guest costi iorga

Un solo se compune:

1) cu urechea

2) cu feeling

3) cu niscaiva cunostinte despre muzica

4) cu feeling

4) cu urechea

5) doua la prefectura.... etc

 

E foarte nimportant sa ai in primul rand ce spune. Fara asta... mai bine te lasi pagubas!

 

Sunt de acord cu Karpi pana la un anumit punct: sunt perfect convins de faptul ca Jimi Hendrix HABAR N-AVEA de progresii, teme, etc... ceea ce nu l-a impiedicat sa scoata niste solouri de a stat toata lumea cu gura cascata la el.

 

Deci: Teoria si cunostintele (game, arpegii, progresii, etc) sunt bune, dar nu neaparat necesare unui solo. Daca ai urechi de pleu (tabla) si n-ai nimic de comunicat, degeaba te strofoci.

 

Karpi, de acord cu tine: un solo e un fel de "melodie in melodie". Un intermezzo!

Think about it, folks!

Edited by costi iorga
Link to comment
Share on other sites

Am cunoscut pe cineva care nu avea ureche si nici ritm(e grav tare) dar avea teorie muzicala cat totzi cei de aici si o rabdare de fier,incat numara notele si restul e un mister pentru mine,dar a reushit sa scoata un album si se descurca destul de bine. ( e o exceptzie,nu cata la chitara, era la pian).

Eu raman tot la faza cu studiatul.

Lautarie fac totzi (mai fals sau mai bine in functie de pregatire)

Link to comment
Share on other sites

Guest costi iorga
Am cunoscut pe cineva care nu avea ureche si nici ritm(e grav tare) dar avea teorie muzicala cat totzi cei de aici si o rabdare de fier,incat numara notele si restul e un mister pentru mine,dar a reushit sa scoata un album si se descurca destul de bine. ( e o exceptzie,nu cata la chitara, era la pian).

Eu raman tot la faza cu studiatul.

Lautarie fac totzi (mai fals sau mai bine in functie de pregatire)

 

Interesant.... Totusi, fara ureche, fara ritm, doar cu teorie muzicala si numaratul notelor... e cam matematica... Prefer lautaria, macar vine din suflet. Suna pe romaneste poate putin peiorativ, sa nu uitam insa ca muzica asa-zis populara, sub toate aspectele ei, pop, folclor, rock, folk, etc provine din lautarie, din muzicantii ambulanti, din trubaduri si trouveri.

Exemplu clasic de "lautar": Jimi Hendrix. (l-am mai dat).

E clar ca te ajuta sa cunosti teorie, "legi" componistice (da, da, exista si asa ceva), structuri, rasturnari si alte alea. Este insa fals sa-i "speriem" pe tinerii chitaristi la inceput de drum, zicandu-le ca numai dupa ce or fi exersat 14 ani de zile si si-ar fi insusit cunostinte teoretice cat un conservatorist, sunt capabili de a canta bine sau foarte bine la chitara.

Fara studiu si fara sa "freci" chitara nu iese nimic, asta-i sigur. Dar cel mai important lucru este sa ai ce spune si sa ai talent si ureche! Si dorinta de a face ceva cu instrumentul.

Keep on rocking!

Link to comment
Share on other sites

Interesant.... Totusi, fara ureche, fara ritm, doar cu teorie muzicala si numaratul notelor... e cam matematica... Prefer lautaria, macar vine din suflet. Suna pe romaneste poate putin peiorativ, sa nu uitam insa ca muzica asa-zis populara, sub toate aspectele ei, pop, folclor, rock, folk, etc provine din lautarie, din muzicantii ambulanti, din trubaduri si trouveri.

Exemplu clasic de "lautar": Jimi Hendrix. (l-am mai dat).

E clar ca te ajuta sa cunosti teorie, "legi" componistice (da, da, exista si asa ceva), structuri, rasturnari si alte alea. Este insa fals sa-i "speriem" pe tinerii chitaristi la inceput de drum, zicandu-le ca numai dupa ce or fi exersat 14 ani de zile si si-ar fi insusit cunostinte teoretice cat un conservatorist, sunt capabili de a canta bine sau foarte bine la chitara.

Fara studiu si fara sa "freci" chitara nu iese nimic, asta-i sigur. Dar cel mai important lucru este sa ai ce spune si sa ai talent si ureche! Si dorinta de a face ceva cu instrumentul.

Keep on rocking!

 

Costi , stiu ce vrei sa spui DAR sa nu confundam neaparat "lautaria" cu arta si cu feeling-ul.

 

Este adevarat ca si intre lautari sunt muzicanti super talentati si cu conceptie dar majoritatea sunt doar imitatori .

 

Trebuie sa ai fantezie talent spirit improvizativ si o conceptie oarecare ca sa ai calea ta proprie .Acest lucru pe langa cunostinte tehnice teoretice si practice de toate felurile , lautaresti sau pur academice .

 

Timpului trebuie dat tributul , pana nu ajungi sa stapanesti instrumentul sa ti se formeze auzul si sa ai si unele cunostinte teoretice nu poti "urca" la alt nivel .

Probleme tehnice implica timp , mult timp , iar intelegerea si mai mult .

 

Tineri nu trebuie sa se sperie , talentul se vede dupa primele incercari si cei care il recunosc pun mana pe cei talentati si-i formeaza ajuta , indrumandu-i .( adevarat ca cu mare greutate deoarece este greu sa explici cuiva cine nu intelege despre ce vorbesti , dar i-si va aminti la momentl potrivit .)

 

Apoi nu toti trebuie sa fie super chitaristi , este mare nevoie si de instrumentisti tehniceni, de backing guitars , de muzicanti de studio de backing bands . Asa ca pregatirea este buna pentru oricine .Nu trebuie sa faci nici o improvizatie la 90% din piese .

 

Cred ca toti ati numarat pe degete pe cei cativa chitaristi super din lume , nu mai trebuie alti pana nu ies acestia la pensie .

 

Lautaria este folositoare din punct de vedere financiar si ca si experienta i-ti formezi auzul .Atentie sa nu se invete doar pe de rost piesele , ci impreuna cu unele cunostinte de armonie sa identifici ce se itampla .Am cunoscut foarte multi lautari 90% erau executanti extraordinari dar strict ce necesita "meseria" . Cei mai multi nici nu ma intelegeau ce vreau eu cu "roku" si cu muzica de club ( club de pe vremea noastra ani '68-'70 cand practic cantam inca cover-uri de muzica de dans !! nu blues sau bluesrock )

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

Am cunoscut pe cineva care nu avea ureche si nici ritm(e grav tare) dar avea teorie muzicala cat totzi cei de aici si o rabdare de fier,incat numara notele si restul e un mister pentru mine,dar a reushit sa scoata un album si se descurca destul de bine. ( e o exceptzie,nu cata la chitara, era la pian).

Eu raman tot la faza cu studiatul.

Lautarie fac totzi (mai fals sau mai bine in functie de pregatire)

acest lucru seamana cu aplicarea unor " formule " . poate avea simtul proportiei si talent la aranjamente , dar si acestea pot fi rezultatul unor "formule"

 

Nu are ureche si nu are ritm nu poate sa cante ,nu poate sa ia o hotarare " e fals sau nu e fals", nu poate avea groove , nu poate sa "calce " pe ritm , sa numai vorbim de "ritmul interior" si de tracking.

 

Muzica inseamna timp si sunete de diferite inaltimi si relatii .Suna cam deplasat dar ar veni ca si cum un om surd face muzica doar dupe niste formule care nu are nici simt tactil .

 

Din astia cu numaratul am avut cativa colegi , ei numarau si dupa ce noi ceilalti terminam piesa , nu glumesc .Trebuie sa numeri e ritm .

 

 

Bancul cu balbaitul care cade cu parasuta intr-o capitza cu fan ,...toti fug sa vada ce a patit si ce vad ......" tt ttr tre tre iii ...p p p pa pap ppatr..uuu....ciciiciicicii nn ciiii..........." numara caci la 10 trebuia sa traga de sfoara ca sa se deschida parasuta .

 

Alti grabeau de mama focului ...la acestia le spuneam : " cand termini fugi si comanda niste bere ,cand terminam piesa venim si noi "....erau timpuri frumoase ..

Link to comment
Share on other sites

Guest costi iorga

Arpi, cred ca avem amandoi dreptate (Christmas spirit, you know? ) :)

Eu am facut 8 ani de scoala de muzica, (vioara, pian, solfegii, teorie, etc) poate de aceea mi-e usor sa zic cu dezinvoltura ca este mai important sa ai talent si chemare decat cunostinte teoretice, pentru ca eu nici nu-mi dau seama cand si ca le aplic. Stiu ce ce imi iese este "rotund" si poate abia dupa aia imi dau seama ca am folosit un acord cu nustiu ce in bas si subdominanta marita, ca sa pot trece fara crampe cu un semiton in sus...

Crescand de mic cu muzica, a devenit ca o a doua limba, nici nu realizez ca folosesc din punct de vedere gramatical acuzativul sau genitivul sa zicem. Le folosesc pur si simplu.

Nu am negat si nu voi nega niciodata necesitatea studiului (am si zis, ca fara sa freci chitara ore intregi pe zi, in faza de inceput, n-o sa obtii nimic).

De asemenea, trebuie sa iti dau dreptate cand zici ca este bine sa ai pe cineva care sa te indrume. Si din cate am auzit pe la prieteni prin Timisoara, multi te lauda ca le-ai deschis ochii si capul spre radacinile rockului si ca au inteles dupa aceea mai bine ce se intampla! Felicitari!

Misto si chestia cu lautaria. Poate ca meritul ei cel mai mare este faptul ca iti dezvolta auzul. Cantand o gramada de piese ale altora, mai dupa ureche, mai dupa cum ai vazut la X sau la Y, iti dai seama (daca esti dispus sa iti dai seama) de ce probleme pot exista si ce rezolvari posibile sunt.

Eu zic sa ii incurajam pe tinerii chitaristi la inceput de drum, sa ii laudam cand e de laudat si sa ii indrumam (cei care pot, eu unu nu sunt un dascal prea bun) cand gresesc.

Merry Chrismas every1

Link to comment
Share on other sites

In primul rand era vorba de vointza!

Daca vrei sa faci ceva...realizezi, ca e matematica ca e lautarie...dar in primul rand e vorba de mult studiu.

 

(unii sunt mai putzin dotatzi decat altzii si uite ca se poate,dar majorotatea vor totul moca si fara sudoare, daca ar exista un program de muzica in care tu sa spui din gura cum ai vrea sa fie soloul cat de lung si cat de impresionant si cat de multe fete cad pe spate, cred ca nu ar mai compune nimeni si eventual sa fie transmis in creier pentru maini ca sa nu mai stai sa memorezi ce a facut compul...)

Link to comment
Share on other sites

Nu am reushit sa editez acelasi mesaj de aceea am intrat pe altul.

 

Am fost rautaciuos mai sus...dar...,,vreau sa fac solo" ,,cum descopar gama unei piese fara sa am in instrumet in mana"

Numai faze de incepatori care doar vor...dar nu fac nimic.

Foarte putzini intreaba ,,cum se gaseste formula unei game pe chitara" ,,in cate formule gasim gama Do-major pe chitara" ,,cum sa fac sa retzin notele de pe griful unei chitari"...,,cum sa gasesc singur acordurile" etc etc...

 

Bat la pareu ca si initziatorul acestui topic daca este intrebat ce nota e la pozitzia 9 coarda sol, nu stie. si cum naiba vrei sa faci solo?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Nu am reushit sa editez acelasi mesaj de aceea am intrat pe altul.

 

Am fost rautaciuos mai sus...dar...,,vreau sa fac solo" ,,cum descopar gama unei piese fara sa am in instrumet in mana"

Numai faze de incepatori care doar vor...dar nu fac nimic.

Foarte putzini intreaba ,,cum se gaseste formula unei game pe chitara" ,,in cate formule gasim gama Do-major pe chitara" ,,cum sa fac sa retzin notele de pe griful unei chitari"...,,cum sa gasesc singur acordurile" etc etc...

 

Bat la pareu ca si initziatorul acestui topic daca este intrebat ce nota e la pozitzia 9 coarda sol, nu stie. si cum naiba vrei sa faci solo?

 

citeste mai atent ce sa mai scrie pe aici ...

 

...nea Gheorghe , cioban la stana ...canta la fluier , canta frumos are frazare are forma , chiar compune passaje si face improvizatii pe tema SI habar nu are pe ce pozitie ce nota este , sau in ce gama canta ...nici nu-l intereseaza caci el canta .Canta pentru ca poate sa cante caci are simt are talent are auz muzical simtul ritmului si mult bun simt ,etc ...are omul har .

 

daca nu ai asa ceva poti sa tot "cauti" si nu gasesti nimic .

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

Guest Superman

imi palce cum gandeste karpi :)

 

un solo parerea mea ... feeling si ureche... studiaza alte solouri afli gamadin care este format :) canti toate notele si apoi improvizezi pe ele pana nu te plictisesti gasesti octavele le canti si pe alea si in final o sa iti dai seama ca tot grifful este o singura gama dar akum depinde pe unde mergi sa sune perfect si sa se imbine cu rithmul :)

 

totul e ca o plimbare intr-un labirint sau in parc ca si alea sunt destul de complicate :()

 

inca ceva nu trebuie sa fie un shredd cu o viteza inibaginabila ca sa fie un solo un solo il poti face si cu o viteza mica dar sa sune a ceva sa ai feelingul tau sunetul tau ce simti aia canti B) altfel nu poti face un solo

 

 

am auzit o chestie mai de mult slash cand a facut soloul la o mel ii cazuse in pantaloni tigarea si facea soloul si cineva i-a spus "dude you're burning" si el a spus " i'm makeing a solo" ceva in genul asta nush daca e adevarat sau nu... dar durerea aia ii provoca o anumita stare si cu starea aceea a compus soloul ala :-?? nush ce mel bla bla bla

Link to comment
Share on other sites

imi palce cum gandeste karpi :)

 

un solo parerea mea ... feeling si ureche... studiaza alte solouri afli gamadin care este format :) canti toate notele si apoi improvizezi pe ele pana nu te plictisesti gasesti octavele le canti si pe alea si in final o sa iti dai seama ca tot grifful este o singura gama dar akum depinde pe unde mergi sa sune perfect si sa se imbine cu rithmul :)

 

totul e ca o plimbare intr-un labirint sau in parc ca si alea sunt destul de complicate :()

 

inca ceva nu trebuie sa fie un shredd cu o viteza inibaginabila ca sa fie un solo un solo il poti face si cu o viteza mica dar sa sune a ceva sa ai feelingul tau sunetul tau ce simti aia canti B) altfel nu poti face un solo

 

 

am auzit o chestie mai de mult slash cand a facut soloul la o mel ii cazuse in pantaloni tigarea si facea soloul si cineva i-a spus "dude you're burning" si el a spus " i'm makeing a solo" ceva in genul asta nush daca e adevarat sau nu... dar durerea aia ii provoca o anumita stare si cu starea aceea a compus soloul ala :-?? nush ce mel bla bla bla

 

Problemele apar cand vrei sa canti si cu alti muzicanti si trebuie sa-i arati explici .. peste un nivel de complexitate tonala . armonica si ritmica orchestrala este foarte greu sa inveti pe alti dupa doar auz.

 

S-o luam mai simplu ...orchestrezi ptr . o orhestra simfonica si incepi sa inveti pe rand fiecare iinstrumentist partea lui din lucrarea muzicala respectiva .Ar tine o vesnicie pana toti ar invata in acest mod pasajele si partile structurale pe de rost doar dupa auz si dupa demonstratiile respective .

 

Cu talent cu inclinare , rabdare , simt artistic /muzical etc etc poti sa compui o melodie ...a doua problema este interpretarea ,apoi orchestrarea , sau aranjamentul ptr o trupa un gen muzical stil etc .

 

Fara compozitie restul nu are rost ! din punct de vedera al originalitatii .

 

Restul este un fel de "cover"-uri mascate , aranjamente , orchestratii, sonoritati ...etc ..."inprumutate" ca sa ai succes , practic este un "copy" general .Un copy -paste general in care se ajunge la exagerare , chiar se considera arta cand careva demonstreaza niste exercitii cantatand si interpretand jalnic muzica altuia .

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

Nu am reushit sa editez acelasi mesaj de aceea am intrat pe altul.

 

Am fost rautaciuos mai sus...dar...,,vreau sa fac solo" ,,cum descopar gama unei piese fara sa am in instrumet in mana"

Numai faze de incepatori care doar vor...dar nu fac nimic.

Foarte putzini intreaba ,,cum se gaseste formula unei game pe chitara" ,,in cate formule gasim gama Do-major pe chitara" ,,cum sa fac sa retzin notele de pe griful unei chitari"...,,cum sa gasesc singur acordurile" etc etc...

 

Bat la pareu ca si initziatorul acestui topic daca este intrebat ce nota e la pozitzia 9 coarda sol, nu stie. si cum naiba vrei sa faci solo?

 

Perfect de acord cu ce ai scris si eu consider ca genul asta de intrebari ar trebui sa fie puse de un incepator si mai consider cum probabil am mai spus, ca fara munca/studiu/exercitiu nu prea ai orizonturi in conceperea/dezvoltarea; sa nu mai zic de executarea unui solo fie el si unul simplu dar "studiul" ptr solo cred ca trebuie facut in paralel cu cel de ritm/armonie pentru a sesiza cum merg impreuna. Am facut referire la o linie de solo proprie sau sa'i zicem originala. :) . Pentru a reproduce soloul sau rifful altcuiva sigur ca nu ai nevoie de toate astea si numai de ambitia de a "toci" respectivele pozitii iar apoi sa'ti rupi dejtele pana cand iti iese cum trebuie/identic. Are si Karpi dreptatea lui; si cam pe aici cred si eu ca se desparte lautarul de muzician. Undeva intre astea doua lucruri diferite cred eu ca se afla "improvizatia". Spun intre ele ptr ca pe de o parte nu tocesti pasaje/solouri ci le faci singur in stil propriu;etc incercand sa le transpui/integrezi pe o linie melodica fiind de ajutor in dezvoltarea stilului propriu (zic eu); dar pe de alta parte nu observi substraturile dintre solo-armonie fiindca nu ti'ai storcit tu creierii sa le concepi pe ambele...Mai consider ca fara cunostiinte cat de cat nu poti sa faci o improvizatie sa'i zicem buna presupunand ca aflii progresiile/tema unei piese cu 5 min inainte :) necunoscand griful esti limitat la anumite game/pattern'uri care pot deveni plictisitoare atat ptr ascultator cat si ptr cel care le canta. Aici intervine din nou munca ptr ca din pacate (cel putin ptr mine) intervine uitarea incepand de la pozitii (chiar si acord'uri) pana la game; paternuri; pasaje; progresii; chiar si diferite tehnici. Deci trebuie studiat/muncit/exersat in continuare reluand/recapituland (ca la scoala... ) Cred ca cei mai "la inceput" trebuie sa tina cont si de asta. Muzica nu prea seamana cu mersul pe bicicleta; ai invatat o data si e de ajuns.

Cum spunea la un moment dat @Stratman ceva de genul "in muzica nu termini de invatat niciodata" eu cred ca a zis un mare adevar...

Nu vreau sa fac pe teoreticianul; dar cred ca cu cat cunosti mai putin cu atat esti mai limitat in abordari; iar cu cat sti mai multe esti mai atent la ce si cum canti fiind poate un pic mai rigid; unii zic mai mecanic dar oricum nu iti mai vine sa insiri mii de note/min din care cateva zeci sant aberatii sau gherle... :(

Spun chestiile astea ptr ca am si eu ceva ani de frecat corzi si am cunoscut ambele stadii zise mai sus.

Cheers! :)

Link to comment
Share on other sites

Am si eu o intrebare. Spunea @Ender de schimbatul gamei intr-un solo. Sa zicem ca am o progresie I IV V in DO. Pot sa iau toate modurile lui DO, dar in afara de asta, in ce as mai putea canta? Adica pot sa cant si in alta tonalitate?

 

Canti in C apoi pur si simplu poti sa modulezi in D .dar bineiteles "estetic" urmarind o structura , dupa care pentru a face o modulatie urici (de ex ) un ton .si canti structura sau o parte din structura , apoi revii cu o rezolvare in tonalitatea de inceput .

Sau canti in A si modulezi in C , sau din A in F#m ,fiecare va da alt aatmosfera alta sonoritate fata de centrul soinor principal .In asa fel aceleasi "lickuri" suna complect diferit si interesant .

 

Dar prima data trebuie sa canti si sa improvizezi macar in Major si in Minor ( ionian si aeolian ) .Nu porea am auzit pe nimeni pe aici sa cante in " Ionian " , pana nu poti sa canti si sa improvizazi in acest mod de baza nu stiu ce poti face in altele (?)

 

Sau pur si simplu poti sa muti centrul sonor in aceiaisi gama .Canti in C apoi treci in G , sau in Am si ai rezolvari mai naturale pentru revenire .

 

La improvizatiile modale de obicei se canta pe un singur "acord ", se construieste o linie melodica ,apoi ca sa nu fie monoton se moduleaza un semiton sau un ton incadrat ritmic in structura pentru un contrast ( mai scurt sau mnai lung ) , dar practic orice interval ce suna bine in constructia melodica creata apoi se revine prin-tro "rezolvare ".Cu cantatul modal este cam greu , dar exerseaza odata si odata tot iese ceva .sculta Miles Davis , Jeff Beck , Larry Carlton ...si mai sunt multi altii

 

Practic poti sa faci cum vrei tui dar sa sune bine .

 

eu nu stiu cat cunosti in ale cantatului dar incepe cu structuri simple si invata sa frazezi , sa ai timing sa-ti dezvolti simtul proportiei .Totu-i estetica !! Nu te lua dupa cei care cred ca muzica consta din imitarea cantatului unor exercitii .Exercitiile sunt doar pentru a dezvolta dexteritatea cantatului pe instrument , uni fac din acest lucru un "circ" si vand la nestiutori pe post de arta si de fapt este "aerobic".

 

Invata sa canti pe structuri 14 5 , 1 6 4 5 . in major , minor , pentatonal ,apoi acestea sa le modulezi .

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

Guest Superman
Problemele apar cand vrei sa canti si cu alti muzicanti si trebuie sa-i arati explici .. peste un nivel de complexitate tonala . armonica si ritmica orchestrala este foarte greu sa inveti pe alti dupa doar auz.

 

S-o luam mai simplu ...orchestrezi ptr . o orhestra simfonica si incepi sa inveti pe rand fiecare iinstrumentist partea lui din lucrarea muzicala respectiva .Ar tine o vesnicie pana toti ar invata in acest mod pasajele si partile structurale pe de rost doar dupa auz si dupa demonstratiile respective .

iti dau dreptate aici daca se refera si la voce chestia asta eu inca am probleme atunci cand cant nu pto sa vorbesc chiar daca fac rithmica sau solistica daca ma intreaba cineva si ii raspund imi pierd concentrarea si :) pur si simplu nu pot canta dar sa si vorbesc in timp ce cant cu bassul tobele backgroundul nu prea mai am probleme trebuie doar sa fiu foarte atent ... aste e o chestie foarte greu de obtinut parerea mea personala...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest misanthropia

bai....ma doare capu! dom' karpi multumim, multumim si celorlalti...va da-ti seama ce chestii am fi nascocit pe grif in timpul in care am cascat gura p-aici(noi toti)? mare, mic... progresul ar fi existat. mai bine luati chitara in brate si lucrati. puneti urechea la treaba

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Guest AlinMetallica

Soloul se tine in ritm cu armonia . Iar la fiecare piesa difera in functie de piesa , intr-o piesa trista de obicei este mai lent , iar intr-o piesa vioaie cu siguranta va fi mai rapid , restul tine de piesa (si inca un sfat daca e mai trista si lenta , e preferabil sa fie cu tonalitati mai joase decat a unui solo dintr-o melodie vie si rapida .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest AlinMetallica

cum deletez pe ala de mai sus... am scris si eu ce mi-a trecut prin cap, nu aveam nici electrica atunci cand l-am scris.... cred ca vroiam sa spun ceva legat de legatura dintre gama minora-melodie trista-solo lent sau gama majora-melodie "normala"-solo rapid.... dar e o tampenie

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.