www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Despre Fullstackuri "hibride"


Cosu

Recommended Posts

Full stack = head + 2 cabinete de 4x12"; popular denimite si turnuri

 

Din ce am vazut pentru un astfel de monstru in genere se folosesc cabinete de la aceeasi firma cu difuri identice. Singura diferenta pe care am vazut-o este forma cabinetului slanted sus si straight jos.

 

Acum iata si intrebarea. Ce se intampla in cazul in care se combina doua cabinete de marci diferite (eventual si cu difuri diferite) ? Pot sa folosesc un cabinet ce favorizeaza frecventele joase iar altul ce este mai spre medii/inalte? Cum va fi sunetul rezultat? Pot sa ma astept la o combinate fericita ce sa imi ofere un SPL incredibil dar si un sunet clar si bine definit pe toata gama de frecvente ce ma intereseaza sau o sa fie o cacofonie ?

 

PS: este o chestie pur informativa. Aceeasi chestie puteti sa o ganditi si la o scara mai mica ( cu doar doua difuri in loc de doua caburi :) )

Link to comment
Share on other sites

Guest leo2pop

Eu folosesc 2x12" Peavey [4x6l6] - sus si 1X15" Yamaha [tranzistoare] - jos si e o combinatie fericita pentru mine. Asta in varianta "si statii diferite".

Sau Peavey 2X12" Classic + boxa SoundCity 4X12"...

Sau statia Soundcity [4XKT88] cu boxa ei [4X12"] + boxa [1X15"] [in configuratie Karlson - mult bass]

... si nu numai... amestecul de Fane, Celestion, Eminence, Yamaha, Peavey si chiar P.Audio - nu a dat gres, ca si difuzoare...

Cred ca totul depinde de cit de variat ai repertoriul, caci daca cinti acelasi lucru - o singura configuratie e ok!!!

In concluzie cel mai mult imi convine configuratia 2X12" + 1X15" ... in aproape orice configuratie de amplificatoare.

Iar ca sa raspund concret la intrebare:

- nu se intimpla nimic. Conteaza ceea ce cinti cu ele - adica ce nevoi ai. :)

Parerea mea!!!

 

PS - evident ca preluarea se face separat, pe canale diferite si se mixeaza... apoi. :)

Edited by leo2pop
Link to comment
Share on other sites

Full stack = head + 2 cabinete de 4x12"; popular denimite si turnuri

 

Din ce am vazut pentru un astfel de monstru in genere se folosesc cabinete de la aceeasi firma cu difuri identice. Singura diferenta pe care am vazut-o este forma cabinetului slanted sus si straight jos.

 

Acum iata si intrebarea. Ce se intampla in cazul in care se combina doua cabinete de marci diferite (eventual si cu difuri diferite) ? Pot sa folosesc un cabinet ce favorizeaza frecventele joase iar altul ce este mai spre medii/inalte? Cum va fi sunetul rezultat? Pot sa ma astept la o combinate fericita ce sa imi ofere un SPL incredibil dar si un sunet clar si bine definit pe toata gama de frecvente ce ma intereseaza sau o sa fie o cacofonie ?

 

PS: este o chestie pur informativa. Aceeasi chestie puteti sa o ganditi si la o scara mai mica ( cu doar doua difuri in loc de doua caburi :) )

asta cu doua difuri se practica tot mai frecvent,vad tot mai multe combouri boutique care au cate doua difuri diferite,chiar de la firme diferite,sau de la aceeasi firma,dar modele diferite.de caburi diferite nu am auzit pana acuma,dar nu vad niciun impediment,atata vreme cat au impedanta identica,dar se pune aceeasi problema,care din ele va fi preluat?ca daca nu sunt preluate amandoua,unul devine un fel de monitor de scena,ceea ce poate ca nu e rau...

Link to comment
Share on other sites

Io am vazut setu asta de la Marshall mai demult: http://www.thomann.de/thoiw2_artikel-187244.html cu cabinet open-back sus pt inalte shi closed-back jos pt joase shi in rest creca au aceleasi boxe shi specificatii.

 

Solutia asta mi se pare mai interesanta daca vrei un cab mai pe bas shi altu mai pe inalte.

Link to comment
Share on other sites

La tot mai multe Combo-uri se prevede posibilitatea de a cupla si un difuzor exterior sau sa se foloseasca ca si "head" care la repetitii sau la cluburi mici functionaza ca si "combo" iar daca ai nevoie de putere mai mare poti sa cuplezi o boxa de putere si care raspunde mai bine si la basi.

 

 

Am vazut un combo de repetitii de 300W , echipata cu doua difuri de 8" , si are in jur de 20 W folosita "solo" iar daca cuplezi o boxa de putere ( se decupleaza difurile proprii)si poti avea in jur de 300W .Gabaritul e in jur de 20 x 50 x 25 cm , foarte mica , mai mica decat Headul meu de 100W pe tuburi.

 

Cum s-a spus , daca ai nevoie sa canti tot felul de muzici ( backing band , sau trupa de Bar sau chiar de birt ) este bine sa ai " banda larga " de la 40Hz la 12KHz ( nu HI-FI ) .Am vazut difuzoare Eminence de banda larga cu con dublu SPL 112 dB , 3,5 Mill vechi cred ca cu doua din acestea sa rezolvat toata problema .Nu stiu cum functioneaza ovrdrive ?Am auzit numai in boxe de PA , sunt foarte bune.

 

La cuplarea celui de al doilea difuzor trebuie respectata impedanta ( pentru a nu suprasolicita statia in cazul celor cu tranzistoare , integrate , si pentru a nu avea distorsiuni in cazul statiilor cu tuburi).O problema ar fi " echilibrarea " celor doua difuzoare ( boxe). Daca sunt la fe nu este nici o problema. Daca nu sunt la fel ( SPL) cand dai volum mare cele cu SPL mai mare vor fi mai solicitate si se pot distruge ( stiu foarte multe cazuri , am tot reparat difuzoare distruse in concerte).De aceia este scumpa o boxa "originala" . Aceasta este garantata de firma in sensul ca cele 2 sau 4 difuzoare sunt " perfect" identice . Daca cumperi 4 difuzoare se poate sa ai 20% diferenta intre ele la toti parametri , sensibilitate , (randament) , impedanta ,rezonanta , etc ...Neauzind separat difuzoarele dai volum mare si cel care "trage" mai tare se distruge.

Aceiasi problema apare si in cazul cand ai doua difuzoare , fiecare lucrand in alta gama de frecvente pe aceiasi statie . Neavand reglaj separat poti distruge unul din difuzoare.Nu ai "cosover"!

 

Este bine sa ai difuzoare cu putere cel putin cu 50% mai mare decat cea a statiei si atuncea esti la limita daca canti cu statia "overdrive" .Puterea debitata la overdrive creste chiar peste 80% !!! , datfiind ca umplerea semiperioadelor creste si se apropie de semnal rectangular , si puterea efectiva creste .

Aceasta crestere este limitata doar de Transformatorul de alimentare ( sau de etajul de alimentare ) care nu mai furnizeaza curent destul si cade tensiunea de alimentare asa limitand cresterea puteri.

 

Firmele fac mari economii la componente pentru a mentine pretul de fabricatie cat mai mic.

Am reparat un combo de 60W " HH " o bijuterie de statie cu Mosfet-uri de putere.Cand a fost folosita cu boxa suplimentara s-a ars , si ce credeti ca s-a ars , o dioda din redresor . Adica dioda era "protectia" in caz de curent prea mare . Daca puneau diode de putere mai mare se ardea toata statia , asa am schimbat dioda si totul a fost iarasi OK.

 

un exemplu numeric :

 

P=U^2 / Z ...luam Z=4 ohmi , si U ef=10V , in regim sinusoidal ( nedistorsionat) avem (10^2)/4=25W

 

in regim aproape de "saturat" ( overdrive) Uef ~ 14V => 14^2=196 ...196/4= 49W !!!!

 

Asa ca este bine sa consultati un electronist inainte de a combina tot felul de difuzoare ca sa constate daca se poate cupla inca o boxa sau trebuie decuplat difuzorul interior !!! Nu sete precis ca statia rezista la doua difuzoare in paralel , unele firme mai pacalesc , monteaza iesirea caci este la " moda".

 

Daca ai o statie cu tranzistoare cu iesirea de 4 ohmi , se pot cupla :

 

un dif de 4 ohmi

 

doua difuri de 8 ohmi in paralel ( sau boxe)

 

patru difuri de 16 ohmi in paralel ( sau boxe)

 

sau 4 difuri de 4 ohmi in "serie/paralel"..(sau boxe ). in asa fel statia nu este suprasolicitata.

 

Formula puteri P=(U^2) / Z ( tensiunea de iesire efectiva la patrat supra Z ( impedanta sarcini))

 

de exemplu daca Uiesire =10V ...=> U^2=100 .. la Z=4 ohmi.....100/4=25 adica 25W

 

..daca din greseala se cupleaza doua difuri de 4 ohmi in paralel vom avea impedanta boxei de 2 ohmi!!....la aceiasi..Uiesire10V. vom avea putere dubla si statia nu va rezista !!......deci la Z=2ohmi......100/2=50....50W !!! ( la overdrive vom avea in jur de 90W !!!)

 

In cazul iesiri de 8 ohmi se pune aceiasi problema , deci atentie, trebuie verificat daca statia "duce"

4 ohmi ( la 8 ohmi avem P si la 4 ohmi avem P*2 , putere dubla !!!)

 

Normal iesirile suplimentare sunt de 8 ohmi si cu difuzorul suplimentar obtinem 4 ohmi .

Statia cu difuzorul "inern finctioneaza la jumatate de putere pe 8 ohmi , ier la cuplarea difuzorului extern se obtine 4 ohmi si avem puterea dubla .

( nu se prea fac statii de chitara cu iesirea pe 2 ohmi , adica sa poti lega doua difuri de 4 ohmi in paralel !)

 

In cazul statiilor pe tuburi la neadaptare de impedanta avem pierderi mari de putere si distorsiuni , riscam sa ne scada puterea daca cuplam neadaptat difuzorul suplimentar.

 

Am pus si cateva exemple numerice de calcul simplu deoarece cei care nu se ocupa si de electronica poate nu cred .Oricum am descris cazurile limita , dar in cazul chitaristilor este cea mai mare probabilitate da a se ajunge la acestea.Am vazut multe boxe pe scena din care la un "Larsen" efect sustinut a inceput sa iasa fum.

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

poti folosi orice tipuri de boxe cu orice tipuri de difuzoare, in functie de preferintele in domeniul raspunsului in frecventa, cu conditia sine qua non, de respectare stricta a impedantelor de iesire din amplificatoare.

imi fac mea culpa aici, dupa ce am citit postul lui karpi, care atinge problemele mult mai bine si mai profund. eu, este adevarat, de cate ori mi se pune o problema legata de amplificatoarele de chitara, mai ales cand este vorba de 2 boxe (deci stack), ma gandesc in primul rand la marshall, care, prin constructia boxelor, are rezolvata problema puterii boxelor fata de puterea amplificatorului.

deci, revenind, in afara de respectarea impedantelor, este nevoie ca cele doua boxe din stack sa acopere insumate puterea amplificatorului macar in proportie de 1:1, asta daca amplificatorul nu ruleaza la mai mult de~60-70% din putere. la marshall, daca amplificatorul are 100w, minimum de putere a boxei cu care se recomanda a fi echipat este de 100w (pentru ca difuzoarele sunt proiectate sa reziste la suprasarcini). deci la 2 boxe diferite din acelasi stack (A si :), puterea insumata este de 200w, ceea ce este mai mult decat suficient.

pentru ca tot vorbim de caracteristici de frecventa de raspuns la boxele marshall, prin anii `80 se fabricau niste boxe de chitara in sistem stack de 120W/buc. echipate cu cate 4 difuzoare celestion G12H, cu niste cacacteristici interesante. boxa A, cea inclinata, favoriza redarea frecventelor medii iar boxa B, cea dreapta, favoriza redarea inaltelor si joaselor. erau astfel gandite incat sa poata fi folosite si separat, in functie de gust. un alt exemplu, pe care l-am mai dat, este in cazul amplificatorelor de bas ampeg SVT de 300w, recomandate a fi folosite cu un sistem de 2 boxe, una de 2x15" si cealalta de 8x10", care puteau si ele, dupa gust, sa fie folosite si separat. in ambele exemple, firmele respective aveau difuzoare special construite pentru a nu mai fi nevoie, atunci cand boxele sunt folosite impreuna, de ceea ce sublinia foarte bine karpi in postul sau, adica de crossover.

Edited by StratMan
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.