www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Sunetul


horia_panaitescu
 Share

Recommended Posts

Eu înțeleg mai multe. Ți-ai deschis studio de înregistrãri. Ai fãcut un site (sper cã nu ai plãtit pentru el în starea lui actualã). Te-ai gândit sã gãsești clienți. Ai intrat aici ca sã îți etalezi evident vastele cunoștiințe în domeniu (evident, fãra un scop comercial în calitate de persoana juridicã), și ai deschis un topic despre "sunet" -foarte vag, exista nenumãrate discuții pe care le poți gãsi deja pe forum.

 

Altfel nu îmi explic cum ți-ai fãcut cont, ai deschis cred primul topic despre "sunet" și ai avut rapid grijã sã îți pui la semnãturã adresa studioului tãu.

 

Bine ai venit pe forum, în zona crepuscularã.

Link to comment
Share on other sites

Pai mai cumpara-ti un coi

Fa un transplant la statie si pune-i un coi.

Ai nimerit bine ca aici se discuta de anatomie.

 

Ce or fi expresiile astea: Coi, Smanes, Smantana etc.

Pe bune s-o fi gandit cineva sa scrie un dictionar al instrumentistilor?

Eu nu inteleg nimic.

 

 

 

Cu chitara care e treaba?

Ce are? Ce e ala hum? humus?

Vrei sa spui zgomot de fond?

 

 

brum?

 

Ai inceput sa tinzi spre 'neplacut' si arogant, si doar ce ai venit pe forum. Cred ca tipul de deasupra mea are dreptate. No offense.

Edited by Metabog
Link to comment
Share on other sites

Am si eu cateva intrebari, sper sa nu fie considerate prea stupide.

Ce aparate de masura sunt folosite in studiorile de pe la noi ,pentru a analiza spectru de frecventa si nivelul de zgomot(ma refer in mod special la acoustic drums) in sala de muzica, cu scopul de a face un setup cat mai corect la microfoane.

Se acordeaza tobele inainte de imprimare?

Se folosesc microfoane de environment ?

Mersi

Edited by ggg
Link to comment
Share on other sites

Ia-ti o carte de acustica si treci la treaba :)

 

Ce aparate de masura sunt folosite in studiorile de pe la noi ,pentru a analiza spectru de frecventa si nivelul de zgomot

Avand in vedere ca (mai) toate sunt digitale, exista suficiente utilitati software ce pot indeplini rolul asta. De exemplu toate DAW-urile au VU metru sau peak meter configurabil pe fiecare canal.

 

Se acordeaza tobele inainte de imprimare?

Ar trebui. Mai exact ar trebui sa le acordeze artistul dupa preferintele sale. Si mai bine ar fi sa vina cu kit-ul lui sau macar piesele mai pregnante (snare, tablarie).

 

Se folosesc microfoane de environment ?

Room mic? Nu vad de ce nu, dar din nou ai mai multa flexibilitate cu tehnici moderne, i.e. sa inregistrezi dry si sa adaugi ulterior ambianta, ori cu reverb-uri software ori unitati outboard dedicate. Daca folosesti si triggere pentru a inregistra simultan si MIDI ai deja posibilitatea de a schimba radical sunetul de toba daca gasesti de cuviinta.

Link to comment
Share on other sites

Avand in vedere ca (mai) toate sunt digitale, exista suficiente utilitati software ce pot indeplini rolul asta. De exemplu toate DAW-urile au VU metru sau peak meter configurabil pe fiecare canal.

Eu nu ma refer la cum sunt afisate rezultatele unei masuratori.

Daca admitem ca amplasarea microfoanelor in sala de muzica(de cantat sau cum vrei sa-i spui) poate schimba perceptia asupra sunetului atunci ne intereseaza mai multe lucruri.

Vorbesc despre ce se intampla inainte de amplasarea microfoanelor in sala.

In cartea aia de care zici tu scrie ca pregatirea sunetului este cel putin la fel de importanta ca imprimarea in sine.In mod special la tobe acustice este dramatic daca microfoanele nu sunt amplasate corect.Dar pentru acest lucru trebuiesc facute niste masuratori.

Nu stiu daca ma exprim foarte clar ca sa nu creez confuzie.Ma refer la masuratori asupra sunetului asa cum se produce el, natural.

Edited by ggg
Link to comment
Share on other sites

Bine dar eu vorbesc de close miking, unde toata ideea e sa reduci impactul camerei si sa izolezi cat mai bine instrumentul (sau vocea) pe care-l inregistrezi. Iar camera se trateaza pentru a fi cat mai neutra (absorbanta si fara rezonante). Nu ca ar conta prea mult, atata timp cat o lovitura de premier poa' sa fie si cu 50 dB mai puternica decat ambianta (am estimat, n-am masurat); la overhead-uri devine mai important.

Daca vrei sa aplici metoda "clasica" (distant miking) intr-adevar trebuie sa gasesti sau construiesti un spatiu cu "culoarea" care te interseaza. La capitolul asta nu te pot ajuta pentru ca nu m-a interesat tehnica. Nici nu stiu daca avem in tara studiouri suficient de mari pentru a include si "echo chambers". O varianta ar fi un studio mobil ce poate fi instalat intr-o sala de concerte sau alt spatiu care-ti gadila placut simturile. Or just use convolution :)

Link to comment
Share on other sites

Guest costi iorga
Hai sa discutam despre metoda de inregistrare/mixare M/S :)

De mult n-a mai aparut un topic de calibrul asta.

 

Interesanta chestie, Middle/Side.

Ce vrei sa discutam despre asta? Cum se face?

Iti trebuie doua microfoane, unul cu caracteristica sfera si unul cu caracteristica 8, dispuse sub un unghi al axelor de 90°. 8-ul e astfel dispus, incat poarizarea pozitiva sa fie pe L.

Semnalul captat de sfera e M, semnalul captat de 8 e S.

In mixer, M-ul e pe panorama la mijoc, S+ e pe stanga si S- e dat pe dreapta, cu inversare de faza.

Stereofonia rezulta din diferentele de intensitate, nu din cele de faza, ca la stereofonia AB.

Link to comment
Share on other sites

Noi nu vorbim de anatomie ci de sunet.

Deci ce este sunetul?

Tu spui ca "Sunetul e senzatia produsa de organul auditiv impreuna cu zonele specializate din creier relevante"

Asa definesti tu sunetul ?

Eu cred k vb de chestii diferite. Eu vb de sunet ca si vibratie iar tu imi spui mie de anatomia de clasa a VII a.

Frate e forum de muzica nu de profesori de biologie.

Hai sa o lasam balta

 

Bafta si numai bine

 

Deci. Este vorba de sunetele percepute de oameni si nu de caini sau lilieci sau delfini .

 

Receptorul uman are caracteristici anume ,daca vrei ca sunetele sa fie auzite de oameni trebuie sa studiezi urechea omeneasca, limitele ei fiziologice .raspunsul caracteristic in frecventa ,la impuls si multe altele ce artrebui sa cunostoi ca si tehnician de sunet .

 

Ai cam nimerit ai nimerit prost intre chitaristi , parerea generala in toata lumea este ca tehnicieni de sunet 99% nu aud nimic din ce percepe un chitarist.

expresiile din jargonul chitaristic trebuie sa-l insusesti deoarece descriu fenomene greu de identificat si masurat chiar in laboratoare dotate .Asa ca nu scapi de ele , mai ales daca vreii sa si inregistrezi chitaristi.

Vad ca esti confuz in cea ce priveste "sound"-ul dorit de chitaristi ,n-o sa-i convingi mai cu nimic mai ales pe toti .Fiecare arealte "trairi" alte experiente si alte scule cu toate ca vor cateodata acelasi lucru...

 

Mai scufunda-te in diferite topicurui de chitaristi si mai prinzi cate o idee .Daca stii sa canti la chitara atunci demonstreaza ce si cum daca nu nu are rost sa povestesti .De povesti e plin net-ul.

Link to comment
Share on other sites

"De povesti e plin net-ul."

 

Din pãcate, cu puține excepții, e mai mult plin de povești decât de altceva. Propoziția asta e esența forumurilor de chitarã. Wiki avem toți.

Link to comment
Share on other sites

Bine dar eu vorbesc de close miking, unde toata ideea e sa reduci impactul camerei si sa izolezi cat mai bine instrumentul (sau vocea) pe care-l inregistrezi. Iar camera se trateaza pentru a fi cat mai neutra (absorbanta si fara rezonante). Nu ca ar conta prea mult, atata timp cat o lovitura de premier poa' sa fie si cu 50 dB mai puternica decat ambianta (am estimat, n-am masurat); la overhead-uri devine mai important.

Parerea mea este ca nu are nicio importanta daca microfonul este pus unde trebuie.Iar in sensul asta se pot face experiente. Pur si simplu poti sa schimbi pozitia unui microfon fata de sursa de sunet si se va putea constata ca si frecventele de sunet captate de microfon sunt altele.De ce? Este o intreaga teorie legata de raportul direct dintre nivelul de sunet si spectrul de frecvente captat de microfon ,in care sunt incluse si armonicile "gadalitoare de urechi".

 

Nici nu stiu daca avem in tara studiouri suficient de mari pentru a include si "echo chambers".

Aici chiar ca tehnica a evoluat.Nu cred ca spun vreo noutate dar reverbul s-a inventat tocmai pentru acest motiv.S-a atenueze ecourile.Bine ca acum este folosit si in alte scopuri , de "coloratura" sau de simulare a nu stiu ce mediu in care se propaga sunetul.

Acum se mai pune si intrebarea daca in studio vrei sa reproduci un sunet natural, care are niste caracteristici destul de clare si care intotdeauna a fost a fost cea mai mare provocare pentru orice sunetist.Sau vrei sa produci sunet sintetic, care este cu totul altceva.

Link to comment
Share on other sites

Deci. Este vorba de sunetele percepute de oameni si nu de caini sau lilieci sau delfini .

 

Receptorul uman are caracteristici anume ,daca vrei ca sunetele sa fie auzite de oameni trebuie sa studiezi urechea omeneasca, limitele ei fiziologice .raspunsul caracteristic in frecventa ,la impuls si multe altele ce artrebui sa cunostoi ca si tehnician de sunet .

 

Ai cam nimerit ai nimerit prost intre chitaristi , parerea generala in toata lumea este ca tehnicieni de sunet 99% nu aud nimic din ce percepe un chitarist.

expresiile din jargonul chitaristic trebuie sa-l insusesti deoarece descriu fenomene greu de identificat si masurat chiar in laboratoare dotate .Asa ca nu scapi de ele , mai ales daca vreii sa si inregistrezi chitaristi.

Vad ca esti confuz in cea ce priveste "sound"-ul dorit de chitaristi ,n-o sa-i convingi mai cu nimic mai ales pe toti .Fiecare arealte "trairi" alte experiente si alte scule cu toate ca vor cateodata acelasi lucru...

 

Mai scufunda-te in diferite topicurui de chitaristi si mai prinzi cate o idee .Daca stii sa canti la chitara atunci demonstreaza ce si cum daca nu nu are rost sa povestesti .De povesti e plin net-ul.

 

Mersi mult ca imi spui tu inainte sa ma cunosti ce ar trebui sa stiu.

Inainte sa fiu sunetist eram chitarist si inca mai cant in timpul liber.

"Parerea generala in toata lumea" Vorbesti serios chiar asta e parerea tuturor? I-ai intrebat pe toti personal?

Nu stiu cu cati instrumentisti din tara si din afara ai lucrat tu da eu ca si sunetist de live am ceva experienta. Ai sa vezi ca la un moment dat ne vom intalni. Toti va veti intalni cu sunetisti din tara asta findk nu sunt foarte multi iar voi sunteti multi si tre sa fim prieteni.

Cu insusitul din jargonul chitaristilor e alta treaba nu tre sa insusesc eu ceva. Trebuie doar sa spui ceea ce vrei. Chesti concrete. In momentul in care nu sti ce vrei spui: "Vreau sa sune mai cu coae"

Asta e problema.

Chiar ca sti tu ca sunt confuz?

Numai bine

Link to comment
Share on other sites

Am si eu cateva intrebari, sper sa nu fie considerate prea stupide.

Ce aparate de masura sunt folosite in studiorile de pe la noi ,pentru a analiza spectru de frecventa si nivelul de zgomot(ma refer in mod special la acoustic drums) in sala de muzica, cu scopul de a face un setup cat mai corect la microfoane.

Se acordeaza tobele inainte de imprimare?

Se folosesc microfoane de environment ?

Mersi

 

La noi nu stiu ce aparate de masura se folosesc da chiar nu conteaza.

Un aparat ieftin este cel de la Behringer Ultra Curve care masoara Spectrul de frecvente si SPL-ul (Sound Pressure Level).

Cu setup-ul la tobe care e treba? Nu inteleg ce vrei sa spui. Este vorba de pozitionarea microfoanelor?

Pozitionarea se face in functie de caracteristicile microfonului.

Tobele tot timpul se acordeaza in functie de melodie.

Ce intelegi tu prin microfoane de environment?

Link to comment
Share on other sites

La noi nu stiu ce aparate de masura se folosesc da chiar nu conteaza.

Desi poate sunt mai de moda veche,nu sunt de acord cu tine.

Un aparat ieftin este cel de la Behringer Ultra Curve care masoara Spectrul de frecvente si SPL-ul (Sound Pressure Level).

Mersi.Nu am stiut .O sa studiez.

Cu setup-ul la tobe care e treba? Nu inteleg ce vrei sa spui. Este vorba de pozitionarea microfoanelor?

Pozitionarea se face in functie de caracteristicile microfonului.

 

Inca nu s-a inventat microfonul care sa capteze sursa de sunet macar in proportie de 50% , indiferent

care ar fi acela.Problema fundamentala ramane .Vibratia care o percepem ca sunet natural nu se propaga uniform ca si intensitate.Din aceasta cauza trebuie cautata pozitia unde pierderile sunt cele mai mici.Pe de alta parte daca este pozitionat in locul unde vibratiile sunt foarte puternice, se pierd frecventele secundare.

Tu ai dreptate ca producatorul de microfoane face recomandari despre pozitionare.Dar si recomandarile astea sunt ca si la producatorii de auto care spun sa folosesti numai un anumit tip de ulei la motor.Asta nu inseamna ca folosesti cel mai potrivit ulei, cu care motorul sa aiba randamentul cel mai bun.

Deci, daca vrei sa reproduci un sunet cat mai fidel, recomandarea numai este suficienta in opinia mea.In acest caz mai trebuiesc montate microfoane de banda larga si de sensibilitate ridicata , cu care sa mai compensezi din pierderile de sunet.Astea sunt microfoanele de mediu.Prin alte zone se mai spune si "environment microphone arrays".

 

Tobele tot timpul se acordeaza in functie de melodie.

Poate ca-ti scapa ceva aici.Cred ca te referi la stilul de muzica si nu la fiecare piesa in parte.Sau poate nu inteleg eu exact la ce te referi.

Sunt doar vreo 3-4 tonalitati de acordare a tobelor.

Edited by ggg
Link to comment
Share on other sites

Guest costi iorga
Mersi mult ca imi spui tu inainte sa ma cunosti ce ar trebui sa stiu.

Inainte sa fiu sunetist eram chitarist si inca mai cant in timpul liber.

"Parerea generala in toata lumea" Vorbesti serios chiar asta e parerea tuturor? I-ai intrebat pe toti personal?

Nu stiu cu cati instrumentisti din tara si din afara ai lucrat tu da eu ca si sunetist de live am ceva experienta. Ai sa vezi ca la un moment dat ne vom intalni. Toti va veti intalni cu sunetisti din tara asta findk nu sunt foarte multi iar voi sunteti multi si tre sa fim prieteni.

Cu insusitul din jargonul chitaristilor e alta treaba nu tre sa insusesc eu ceva. Trebuie doar sa spui ceea ce vrei. Chesti concrete. In momentul in care nu sti ce vrei spui: "Vreau sa sune mai cu coae"

Asta e problema.

Chiar ca sti tu ca sunt confuz?

Numai bine

 

Vorbesc aici exclusiv ca si inginer de sunet si producator: din experienta mea de pana acum am putut constata urmatoarele: cu cat o trupa (sau un instrumentist) e mai bine pregatita si pusa la punct, cu atat e mai usor de lucrat cu ea (el). In general, "bashini" de genul "sa sune mai cu coae" se intampla la submediocri si la cei cu pretentii umflate. Un instrumentist cu o abordare profesionala a meseriei lui are de la bun inceput totul ok, daca trupa stie piesele si a repetat indeajuns exista acel balans iar noi ca oameni de tehnica trebuie doar sa ne straduim sa-l aducem FOH si sa dam muzicantilor pe scena un mix ok in monitoare (asta daca nu avem un sunetist dedicat).

Situatia de mai sus e cea ideala: trupa stie ce canta si sunetistul stie sa transporte totul FOH. Bineinteles ca exista si la trupele bune artisti cu un Ego umflat, carora trebuie sa le suflam in cur, dar daca stim sa o facem decent avem de invatat de la ei cate ceva. Si de la cei submediocri avem cate ceva de invatat, mai ales in ceea ce priveste modul in care trebuie sa-i abordam: don't pay too much attention to that arsehole.

Din pacate, mai exista si un alt aspect al problemei:o sumedenie de oameni care au bagat niste bani in scule pt ca au auzit ei ca se pot face bani cu inchirierea lor, iar unul dintre prietenii lor care nu are chef sa faca pe salahorul se pune in fata pupitrului si se declara "sunetist" sau "mixerist" sau mai stiu eu cum... Sounds familiar?

Link to comment
Share on other sites

Nu mai aiuriti oamenii .

 

Cum aduci in faza "multe " microfoane ? ca sa captezi intradevar sunetul "original" dintr-un anumit punct din spatiu.

 

Cu cat mai multe microfoane avem sunetul cu atat poate sa fie mai departe de adevar.

 

Altele-s fazele .

 

@costi prietene trebuie sa te contrazic in anuite probleme.

 

Eu vin pregatit ,stiu ce vreau ( sau cum as vrea sa sune) cand spun ca vreau mai mult "punch" in studio ca sa sune ce am eu pe scena este treaba ta sa realizezi ca si specialist.

este normal ca devine enervant cand nu poti sa realizezi sau nu poti sa-ti imaginezi ce aude/a auzit instrumentistul cu "auzul intern".

 

De multe ori este simplu de realizat doar modul de comunicare este greoi neavand cuvinte sa descrii unele fenomene acustice unitar ( standard) este vorba doar de o "atmosfera" ceva ambiental.un sound general ce depinde de multi factori .

 

Vezi cum exista denumiri de "ton de blues" , numai ca tonuri de blues sunt cu nemiluita daca te pui sa asculti.

Fiecare chitarist aude altceva ca si ton de blues si la fel si alte "tonuri".

daca stii ce vrea "trupa" poti sa mixezi si sa scoti ceva ce le place si inca intr-o plaja foarte larga de "tonuri" caci totul este relativ.

 

Am mai descris de cateva ori ca multi nu inteleg fenomenele fizice ale propagari sunetelor si ale perceptiei sunetului de urechea umana .Plaja este enorm de larga numai ca trebuie sa stii unde te 'invarti" .

 

Ce spui despre trupe "pregatite" ar fi sa te lase sa faci cum vrei , sau sa lucreze impreuna cu tine dar sa se priceapa .In plus o trupa experimentata se dozeaza corect canta dinamic si nu pune probleme la sonorizare ,ptr un sonorizator experimentat sunt previzibili chiar daca acesta nu -le cunoste repertoriul ( presupunem ca sonorizatorul are o cultura muzicala vasta in domeniu)

Sa priceapa ( lucru cam greu ptr unii) ca cea ce aude el la 3m de statie proprie si diferite distante de sculele celorlalti este una si ce se aude la diferite distante in "sala"/teren este altceva.Aici putem vorbi de dinamica, timbru, volum,inteligibilitate, mascare ,umbrire.si multe alte fenomene ....

 

Sunt de acord cu observatia ...toti care au cumparat scule si au invatat de bine de rau sa cableze o instalatie si pot misca potmetrele fara niste studii serioase si de lunga durata nu sunt sonorizatori.

Link to comment
Share on other sites

Vorbesc aici exclusiv ca si inginer de sunet si producator: din experienta mea de pana acum am putut constata urmatoarele: cu cat o trupa (sau un instrumentist) e mai bine pregatita si pusa la punct, cu atat e mai usor de lucrat cu ea (el). In general, "bashini" de genul "sa sune mai cu coae" se intampla la submediocri si la cei cu pretentii umflate. Un instrumentist cu o abordare profesionala a meseriei lui are de la bun inceput totul ok, daca trupa stie piesele si a repetat indeajuns exista acel balans iar noi ca oameni de tehnica trebuie doar sa ne straduim sa-l aducem FOH si sa dam muzicantilor pe scena un mix ok in monitoare (asta daca nu avem un sunetist dedicat).

Situatia de mai sus e cea ideala: trupa stie ce canta si sunetistul stie sa transporte totul FOH. Bineinteles ca exista si la trupele bune artisti cu un Ego umflat, carora trebuie sa le suflam in cur, dar daca stim sa o facem decent avem de invatat de la ei cate ceva. Si de la cei submediocri avem cate ceva de invatat, mai ales in ceea ce priveste modul in care trebuie sa-i abordam: don't pay too much attention to that arsehole.

Din pacate, mai exista si un alt aspect al problemei:o sumedenie de oameni care au bagat niste bani in scule pt ca au auzit ei ca se pot face bani cu inchirierea lor, iar unul dintre prietenii lor care nu are chef sa faca pe salahorul se pune in fata pupitrului si se declara "sunetist" sau "mixerist" sau mai stiu eu cum... Sounds familiar?

 

Eu sunt de parere ca noi ca sunetisti trebuie sa apreciem ce vor sa spuna 'submediocrii' si sa le interpretam jargonul. Nu toata lumea a studiat audio sau muzica, iar din pacate 90% din formatiile pe care le mixam (cel putin pana ajungem sa lucram la Abbey Road) sunt 'submediocre'. Cand cineva spune 'mai cu coaie' poti sa-ti faci o idee cam ce vrea, poate vrea sa faca doubletracking la chitari, sau poate vrea niste compresie mai abrupta la mastering. Unele aspecte sunt mai subtile dar pe urma treci in domeniul in care faci ce vrei cu mixul omului atata timp cat iese bine, pentru ca lumea in general n-o sa perceapa diferenta dintre diferite ratii de compresie sau egalizari, pentru majoritatea lumii e ceva gen 'suna marfa' sau 'suna de rahat'. Daca privesti in ansamblu, sunt oameni care asculta formatii gen Burzum sau Mayhem sau early Ulver, in care productia e mult sub standard, si nu se plang de nimic, si sunt oameni care asculta formatii gen Rush sau Dream Theater si daca e putin zgomot in fundal se plang si fac campanii 'save the album'. E vorba si de asteptari, standarde, perceptii relative, etc. De multe ori, daca nu-i spui unui om dinainte ca albumul suna prost, si omul respectiv nu are experienta, nu prea o sa-si dea seama ca suna prost, iar daca ii dai un exemplu si-i spui 'uite ce bine suna versiunea asta' o sa fie ceva gen oaaaaaaa, dar defapt n-o sa isi prea dea seama de detalii, dar toata lumea face diferenta dintre o voce cu volum corect si o voce inundata in fundal, pentru ca e un element principal.

 

In momentul in care alegi sa lucrezi ca sunetist ca job, nu prea iti mai permiti sa dai la o parte multe formatii pentru ca trebuie sa scoti si un ban, dar cred ca sunt unele cazuri in care as da probabil formatia afara din studio, si am intalnit din pacate mute formatii de genul asta, in special in Romania.

 

Regulile mele pentru studioul unui om strain sunt:

 

-Maniere.

-Fara mancare/bautura. (decat poate sticle de plastic de apa).

-Fara fumat. Pe scena sau in alte locuri din partea mea poate sa se bea alcool cu caruta, in studio nici o picatura. Pentru mine studioul este un laborator, nu o carciuma.

-Ordine in sala.

Edited by Metabog
Link to comment
Share on other sites

Guest costi iorga
Nu mai aiuriti oamenii .

 

Cum aduci in faza "multe " microfoane ? ca sa captezi intradevar sunetul "original" dintr-un anumit punct din spatiu.

 

Cu cat mai multe microfoane avem sunetul cu atat poate sa fie mai departe de adevar.

 

Altele-s fazele .

 

@costi prietene trebuie sa te contrazic in anuite probleme.

 

Eu vin pregatit ,stiu ce vreau ( sau cum as vrea sa sune) cand spun ca vreau mai mult "punch" in studio ca sa sune ce am eu pe scena este treaba ta sa realizezi ca si specialist.

este normal ca devine enervant cand nu poti sa realizezi sau nu poti sa-ti imaginezi ce aude/a auzit instrumentistul cu "auzul intern".

 

De multe ori este simplu de realizat doar modul de comunicare este greoi neavand cuvinte sa descrii unele fenomene acustice unitar ( standard) este vorba doar de o "atmosfera" ceva ambiental.un sound general ce depinde de multi factori .

 

Vezi cum exista denumiri de "ton de blues" , numai ca tonuri de blues sunt cu nemiluita daca te pui sa asculti.

Fiecare chitarist aude altceva ca si ton de blues si la fel si alte "tonuri".

daca stii ce vrea "trupa" poti sa mixezi si sa scoti ceva ce le place si inca intr-o plaja foarte larga de "tonuri" caci totul este relativ.

 

Am mai descris de cateva ori ca multi nu inteleg fenomenele fizice ale propagari sunetelor si ale perceptiei sunetului de urechea umana .Plaja este enorm de larga numai ca trebuie sa stii unde te 'invarti" .

 

Ce spui despre trupe "pregatite" ar fi sa te lase sa faci cum vrei , sau sa lucreze impreuna cu tine dar sa se priceapa .In plus o trupa experimentata se dozeaza corect canta dinamic si nu pune probleme la sonorizare ,ptr un sonorizator experimentat sunt previzibili chiar daca acesta nu -le cunoste repertoriul ( presupunem ca sonorizatorul are o cultura muzicala vasta in domeniu)

Sa priceapa ( lucru cam greu ptr unii) ca cea ce aude el la 3m de statie proprie si diferite distante de sculele celorlalti este una si ce se aude la diferite distante in "sala"/teren este altceva.Aici putem vorbi de dinamica, timbru, volum,inteligibilitate, mascare ,umbrire.si multe alte fenomene ....

 

Sunt de acord cu observatia ...toti care au cumparat scule si au invatat de bine de rau sa cableze o instalatie si pot misca potmetrele fara niste studii serioase si de lunga durata nu sunt sonorizatori.

Ai dreptate Arpi, eu ma refeream exact la constelatia descrisa de tine: trupa stie ce canta si sunetistul isi cunoaste meseria. Si inca pe de-asupra exista o comunicare buna intre cele doua entitati. De acord cu tine ca trebuie insusiti anumiti termeni din argoul chitaristilor, si sa nu uitam ca poate unii termeni s-au nascut in simbioza, cand poate sunetistul X i-a spus chitaristului Y "Bai, ce coaie are soundul asta! Smanes tati!"

Lasand la o parte limbajul genetic, sunt CONVINS de faptul ca sunetistul trebuie sa aibe o cultura muzicala vasta, sa-si cunoasca bazele teoretice ale meseriei, sa stie in ce frecvente trebuie sa se plimbe pentru a scoate un mixaj rotund si aerisit (a propos, alti doi termeni destul de confuzi). Cel putin pentru mine e important ca mixul sa fie atat rotund (asta inseamna in limbajul meu balans optim intre frevente, intensitati, volume si instrumente) cat si aerisit (ceea ce pe limba mea s-ar traduce cu " ai oricand loc sa mai bagi un instrument inauntru fara sa f++i balansul)

Link to comment
Share on other sites

Guest costi iorga
Eu sunt de parere ca noi ca sunetisti trebuie sa apreciem ce vor sa spuna 'submediocrii' si sa le interpretam jargonul. Nu toata lumea a studiat audio sau muzica, iar din pacate 90% din formatiile pe care le mixam (cel putin pana ajungem sa lucram la Abbey Road) sunt 'submediocre'. Cand cineva spune 'mai cu coaie' poti sa-ti faci o idee cam ce vrea, poate vrea sa faca doubletracking la chitari, sau poate vrea niste compresie mai abrupta la mastering. Unele aspecte sunt mai subtile dar pe urma treci in domeniul in care faci ce vrei cu mixul omului atata timp cat iese bine, pentru ca lumea in general n-o sa perceapa diferenta dintre diferite ratii de compresie sau egalizari, pentru majoritatea lumii e ceva gen 'suna marfa' sau 'suna de rahat'. Daca privesti in ansamblu, sunt oameni care asculta formatii gen Burzum sau Mayhem sau early Ulver, in care productia e mult sub standard, si nu se plang de nimic, si sunt oameni care asculta formatii gen Rush sau Dream Theater si daca e putin zgomot in fundal se plang si fac campanii 'save the album'. E vorba si de asteptari, standarde, perceptii relative, etc. De multe ori, daca nu-i spui unui om dinainte ca albumul suna prost, si omul respectiv nu are experienta, nu prea o sa-si dea seama ca suna prost, iar daca ii dai un exemplu si-i spui 'uite ce bine suna versiunea asta' o sa fie ceva gen oaaaaaaa, dar defapt n-o sa isi prea dea seama de detalii, dar toata lumea face diferenta dintre o voce cu volum corect si o voce inundata in fundal, pentru ca e un element principal.

 

In momentul in care alegi sa lucrezi ca sunetist ca job, nu prea iti mai permiti sa dai la o parte multe formatii pentru ca trebuie sa scoti si un ban, dar cred ca sunt unele cazuri in care as da probabil formatia afara din studio, si am intalnit din pacate mute formatii de genul asta, in special in Romania.

 

Regulile mele pentru studioul unui om strain sunt:

 

-Maniere.

-Fara mancare/bautura. (decat poate sticle de plastic de apa).

-Fara fumat. Pe scena sau in alte locuri din partea mea poate sa se bea alcool cu caruta, in studio nici o picatura. Pentru mine studioul este un laborator, nu o carciuma.

-Ordine in sala.

 

De acord cu tine. Maniere, fara mancare, bautura se bea fie in sala de relaxare conexa studioului fie, daca e musai, in regie, dar PE BANCHETA DIN SPATE. Foarte important pentru mine e de-asemenea CELULARUL INCHIS, mai ales la recording.

Cand m-am referit la "submediocri" nu faceam referire la trupe sau artisti necunoscuti ci faceam referire la trupe si "artisti" care nu stiu sa cante, care nu au repetat inde-ajuns si care, bashka, mai au si "bashini" in sistem.

Cat despre standardele de productie, e clar ca si acestea pot varia. Pt unii fani TRV adevarul adevarat e o productie de genul "De Misteriis Dom Sathanas", altii (including me) vad productiile lui Bob Clearmountain ca standarde de referinta.

Eu cred, cum am spus mai sus, o comunicare adevarata si sincera intre cele doua parti "beligerante" (kidding) ne ajuta pe toti. Noi nu putem trai fara artisti, ei nu pot trai fara noi.

Link to comment
Share on other sites

Ai dreptate Arpi, eu ma refeream exact la constelatia descrisa de tine: trupa stie ce canta si sunetistul isi cunoaste meseria. Si inca pe de-asupra exista o comunicare buna intre cele doua entitati. De acord cu tine ca trebuie insusiti anumiti termeni din argoul chitaristilor, si sa nu uitam ca poate unii termeni s-au nascut in simbioza, cand poate sunetistul X i-a spus chitaristului Y "Bai, ce coaie are soundul asta! Smanes tati!"

Lasand la o parte limbajul genetic, sunt CONVINS de faptul ca sunetistul trebuie sa aibe o cultura muzicala vasta, sa-si cunoasca bazele teoretice ale meseriei, sa stie in ce frecvente trebuie sa se plimbe pentru a scoate un mixaj rotund si aerisit (a propos, alti doi termeni destul de confuzi). Cel putin pentru mine e important ca mixul sa fie atat rotund (asta inseamna in limbajul meu balans optim intre frevente, intensitati, volume si instrumente) cat si aerisit (ceea ce pe limba mea s-ar traduce cu " ai oricand loc sa mai bagi un instrument inauntru fara sa f++i balansul)

 

Corect numai trebuie de 1000000 de ori repetat celor care nu stiu inca faptul ca acest "balans tonal" se regaseste pe o scara larga a spectrului timbral. Specialisti cunosc si se folosesc de acest lucru la productia unei inregistrari care trebuie sa sune pe "orice" si sa produca acelasi efect psihic.Cu toate ca se bazeaza si pe "memoria" si auzul intern al ascultatorilor .

 

Greu,plin,bogat, dar aerisit este o problema de realizat si putini pot/stiu. Trebuie ani si ani de experimentari si schimbarii de conceptii pana ajungi sa stii cate ceva. Pentru ca "vezi si nu crezi ".

 

In rest nu mai are rost sa ne repetam s-au mai discutat aceste chestiuni.

Deschizatorul de topic sa citeasca si sa dezbata in topicurile existente .

A initiat acest topic sa fie si el cunoscut cu sryudioul sau ..OK nimic rau , dar s-a mai discutat.

Sunt NNN teme despre ...antifonare , inregistrare cum? probleme inregistrat chit electrice , acustice...acolo sa activeze.

Aici in afara de titlu si declaratii de "intentii" nu a facut mai nimic.

 

Vrea sa se afirme in domeniu sa treaca la treaba. Sa nu uite de "wiki" intre timp ca mai are ce acumula de ici colo.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.