www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Modurile


Recommended Posts

  • 1 month later...
Guest j.martinez
Posted

O varianta simpla de a retine denumirile modurilor:

 

"I Don't Play Like Mike And Louis"

 

adica

 

Ionian, Dorian, Phrygian(eng), Lidian, Mixolidian, Aeolian, Locrian.

Arpegiile pt fiecare sunt

Major , Minor , Minor , Major , Major , Minor , Minor diminuat.

Posted

Numai o intrebare , dupa ce le ati invatat , ce faceti cu modurile ?

 

Modurile trebuiesc simtite si "auzite" ,trebuie sa canti in modul respectiv nu sa faci exercitii.

 

De exemplu raman la game mai uzuale, pentatonalul ,zice se ca se trage ( in majoritatea cazurilor in muzica anglosaxona) din muzica scotiana ,dar este prezenta si in indonezia ,in china , in muzica folk ale apachilor ,cea celtica etc ...si toate acestea difera enorm. deci nu-i destul sa cunosti o gama de orice fel , trebuie sa si "auzi" muzica in felul respectiv.Altfel poate fi doar un experiment sec , sa vedem cum suna si nu iese nimic natural.

de exemplu Vai si Satriani , Michel Angelo canta muzica " italiana " , Malmsteen a preluat si repeta la nestiire ce a invatat la orele de muzica.Anglo saxoni sunt mai aproape de muzica scotiana amestecata cu

influentele afro. R&B , Blues ,Rock,etc..

  • 1 month later...
Posted (edited)

Din cate am inteles pana acum, modul este inclus gamei... Bun, intrebarea mea este: in poza de mai jos ce sunt, game sau moduri? (in engleza scale inseamna gama?)

 

Apoi, observ ca pentru fiecare chord (cum se traduce?) exista alte patternuri de pentatonic. Intrebarea stupida probabil dar justificata, de ce sunt asa de multe/la ce folosesc?

Multumesc.

post-847-1150795751_thumb.jpg

Edited by GB
Guest MrJackson
Posted

scale = gama

chord = acord

Posted

ok...sa o luam cu inceputul. In primul rand, exista modurile principale: major, si minor, de la baza carora pornesc toate modurile. Aceste moduri sunt NATURALE.Exista si modurile ARMONIC si MELODIC, despre care o sa vorbim...later

Modurile ionian, dorian, frigian...etc se numesc MODURI POPULARE si au un material sonor distinct. Fiecare are o caracteristica proprie. Ar fi mult de spus, dar o sa incerc sa fiu cat mai scurt. Luam exemplul ionian - modul major natural, format din notele do, re, mi, fa, sol, la, si, do - toate in stare naturala, fara NICI O ALTERATIE - adica diez sau bemol. Una din caracteristicile teoretice prin care deosebim modurile unul de altul, este legata de TETRACORDURI. Ce este un tetracord? Guess your self: TETRA+CORD = 4 note. Care, in cazul de fata sunt luate consecutiv, si impart modul ionian in 2 tetracorduri : 1: do-re-mi-fa si 2: sol-la-si-do . Mai ramane intervalul FA-SOL care se numeste Ton de legatura.Daca ar fi sa caracterizam cele 2 tetracorduri, observam ca sunt in forma Ton-Ton-Semiton.Amandoua! Caracteristici? Terta de la baza (DO-MI) este MARE, cvarta de la baza este perfecta (DO-FA) deci tetracordul este MAJOR!Tetracodrul SOL-DO este IDENTIC ca si caracteristici!!! Deci modul IONIAN este format din 2 tetracorduri majore! Luam urmatorul mod - dorian.Il luam in "starea lui naturala" adica incepand cu nota RE, ca as pastram materialul sonor ne-alterat ( fara alteratii ). Avem si aici, 2 TETRACORDURI re-mi-fa-sol si la-si-do-re . Ambele tetracorduri sunt in forma Ton-Semiton-Ton,au terta de la baza minora, cvarta de baza perfecta si se numesc TETRACORDURI MINORE. Deci modul dorian este format din 2 tetracorduri minore. Frigian - se formeaza natural din nota MI.Este compus din 2 tetracorduri : mi-fa-sol-la - ton de legatura la-si, si tetracordul si-do-re-mi. Amandoua tetracordurile sunt IARASI cu aceleasi caracteristici teoretice, si anume : semiton-ton-ton. eeeeiii...ce se intampla aici!? terta de la baza este mica, cvarta de baza este perfecta, deci ar trebui sa spun ca tetracordul este minor.DAR!! incepe cu un semiton, ceea ce face ca acest tetracord sa se numeasca MICSORAT! Deci modul frigian este compus din 2 tetracorduri micsorate! Daca a aparut termenul de micsorat, probabil va intrebati cand o sa apara si termenul de MARIT. Fix acum, in modul LIDIAN - modul ce incepe din nota FA, intalnim primul tetracord fa-sol-la-si format numai din tonuri! Ceea ce face ca terta de baza sa fie majora, dar cvarta de baza sa fie MARITA. FA-SI = cvarta marita!!! drept urmare, intre cele 2 tetracorduri nu mai avem TON de legatura, ci un SEMITON DE LEGATURA! Tetracordul al 2-lea din lidian este do-re-mi-fa...care, dupa cum am vorbit mai devreme, este un tetracord MAJOR! Deci modul LIDIAN este format dintr-un tetracord marit si unul major! Ar mai fi inca 3 moduri de discutat, dar tetracordurile ce le formeaza vi le-am explicat, asa ca luati-va voi ca tema pentru acasa caracterizarea lor.Daca vreti postati, si va dau note :) Momentan sunt putin obosit...ca as incepe sa vorbesc si despre modurile pe care le-am spus la inceputul postului - ARMONIC si MELODIC. Dar...next time! Orice nelamuriri-postati si incercam sa le dam de cap!

 

Bafta!

  • 2 weeks later...
Posted

Presupun ca problema formarii modurilor s-a tot discutat si a fost explicata foarte bine. Ceea ce as vrea sa completez se refera la scopul lor practic, cum si cind se folosesc.

Voi lua ca exemplu modul dorian -e preferatul meu :)

S-a stabilit deja ca o gama majora este echivalenta modului ionian. Deci, de ex. C major = C ionian

Pentru a gasi modul dorian al gamei C vom urca o secunda mare pina in D. Rezulta de aici ca C major = D dorian.

Pentru a cinta D dorian peste o progresie de acorduri in D va trebui sa construim acorduri pe baza acestui mod. diferenta dintre D major si D dorian este urmatoarea:

Dmaj - D, E, F#, G, A. B. C#, D

Ddorian - D, E, F, G, A, B, C, D

Formind acorduri din Ddorian vedem ca se pot construi acorduri ca: Dmin, Dmin6, Dmin7, Dmin9 Dmin11, Dmin13.

Deci pe o progresie de acorduri de acest fel vom putea improviza in D dorian.

Sa luam ca exemplu urmatoarea succesiune de acorduri:

Dmin7 - G7 - Dmin7 - G7

Preste aceasta progresie se poate improviza in D dorian (C major)

G7 se preteaza la aceasta gama deoarece contine B (sexta majora la D) si care intra in D dorian. Daca am fi avut Gm7 (sexta minora a lui D, adica Bb) ar fi trebuit sa suprapunem modul eolian, care contine aceasta nota.

Ca o concluzie as mentiona faptul ca nu gama este importanta - C maj o sa fie C maj indiferent din ce nota incepi sa cinti, ci acordul peste care cinti acea gama.

Treaba asta se aplica si pentru celelalte moduri.

Spor!

  • 1 month later...
Posted

se face des confuzie intre moduri.

modul minor si major al GAMELOR este dat de terta.daca terta e mare(3M), atunci modul gamei e major.

daca terta e mica(3m), atunci modul gamei este minor.

apare in mai multe contexte cuvantul "MOD", atentie a nu se confunda contextul in care apare.

TREPTELE MODALE sun treptele TONALITATII.(tonica,contradominanta,medianta superioara,subdominanta,dominanta,medianta inferioara si sensibila.

 

in cazul MODURILOR CLASICE(POPULARE),s-a stabilit deja.se foloseste acelasi material sonor al TONALITATII

tonalitate inseamna un centru sonor gravitational care se formeaza pe plan psihic.asta inseamna ca toate sunetele dintr-o tonalitate, tind sa se rezolve,sa cada pe tonica.prin rezolvare sau cadere spre centrul sonor gravitational se intelege ca fiecare interval dintre 2 sunete reprezinta o tensiune sau o relaxare.astfel in C major, toate sunetele tind sa se rezolve la tonica(fundamentala).in cazul acestor moduri clasice(ionian, dorian, frigian, lidian, mixolidian, eolian, locrian) se intampla urmatorul fenomen.se incearca schimbarea centrului gravitational spre un alt sunet ,dar tot din cadrul tonalitatii.de ex:in re dorian, centrul va fi re, desi nu foloseste materialul sonor al lui re major sau re minor.se foloseste materialul sonor al lui do major, insa se schimba treptele.exemplu:o inlantuire acordica in do major:C F Am G, respectiv treptele tonale I IV VI V.

daca facem acest lucru in re dorian, vom folosi aceleasi trepe I IV VI V ,dar de pe re si vom folosi doar materialul sonor al lui do major. asadar obtinem Dm G B- Am

in mi frigian vom avea Em Am C B-

in fa lidian vom avea F B- Dm C

in sol mixolidian avem G C Em Dm

in la eolian avem Am Dm F Em

in si locrian avem B- Em G F

 

in concluzie orice progresie de acorduri din major o putem transpune intr-un alt mod clasic.trebuie doar sa pastram materialul sonor al tonalitatii din care fac parte modurile.

 

 

 

dupa ce se studiaza foarte,foarte bine modurile clasice, identificand fiecare mod dupa sonoritatea pe care o genereaza si starea pe care o transmite, se poate trece la studiul MODURILOR NEOCLASICE,care sunt de fapt moduri care folosesc materialul sonor al minorului melodic .la fel cum modurile clasice au fost enuntate de pe fiecare treapta a tonalitatii majore, folosind numai sunetele acesteia, modurile neoclasice vor vi enuntate de pe rand de pe fiecare dn treptele minorului melodic.

 

sa tinem minte ca orice melodie compusa in orice mod, trebuie sa inceapa si sa se termine pe prima treapta a modului(pt a sublinia "fortarea" noului centru sonor, care are loc intr-o tonalitate), sau cu unul din sunetele care formeaza acordul de pe prima treapta a modului

  • 3 weeks later...
Guest MrJackson
Posted

Nu sefule, sunt pe orice gama...

Guest MrJackson
Posted

Nota arata de unde pornesti si numele modului iti indica cum sunt asezate notele ca distanta intre ele.

 

D Dorian este D E F G A B C D

D Ionian in cazu asta va fi D E F# G A B C# D

 

 

hmm....asta am inteles..c nu inteleg e ...qm aflu in ce gama este modul respectiv??? :)

 

Pai modul este o gama... Ionianu e chiar gama majora. Dorianu e minora, am impresia...

Posted

Studiul modurilor este foarte interesant , este util in a descoperi " algoritmul" diferitelor genuri muzicale din diferite colturi ale lumi .Si cam atat .Restul nu mai este arta .

 

Ca sa compui cu adevarat intr-un mod trebuie sa te nasti si sa cresti cu acest mod , sau cel putin sa al canti vre-o 30 de ani si sa si percepi "artistic" nu numai sa canti mecanic.

 

Acest lucru este cam greu .

 

am mai scris despre gama pentatonica , este si ea un mod ,ca si gama de blues la randul ei ( foarte apropiata de pentatonica)

 

Daca cautati in diferite scrieri si studii veti gasai cum ca gama pentatonala ar avera originea din Irlanda , apoi o veti gasi si in zonele orientale , dar se regaseste si la indieni din america( nu mai tin minte care triburi ) si tot asa .

 

Acum luati model de blues,de muzica irlandeza, indiana , japoneza, si din america ( indieni) si comparati-le .

Ar trebui sa sune la fel caci avem acelasi "mod" muzical !!???? suna la fel ?( facem abstractie de i strumentele specifice).Fiecare canta altfel acelasi "mod" , fiecare simte altfel .Studiile despre muzica nu prea aprofundeaza "TIMPUL" si totul este timp , sunetele care curg in TIMP au , inaltime, durata , in cadrul ritmului , aici este marea taina .Moduri avem cateva dar in cursul interpretari prin "timing" se pot face millioane de combinatii ce schimba total " feelingul" din muzica.Acest timing este mai greu de studiat si de insusit decat "teoria" gamelor . Muzica este sunet in timp.

 

Eu cred ca artistic fiecara sa ramana cu ce este obisnuit si sa incerce sa se dezvolte cat poate .

 

"inovatii" mecanice dupa formule de algoritm invatat suna doar ciudat si poate interesant cateodata dar nu prea are fond artistic. Pana ce artistul nu are "feeling" si nu este "acasa" intr-un gen muzical nu putem vortbi de arta , doar de o stare intermediara a deveniri sale , care poate sa tina la nesfarsit.

 

Cu muzica este cam in felul urmator , uni pot sa compuna , alti analizeaza si de obicei raman cu analiza.

Multi cauta reteta magica .Nu s-a gasit inca si nici nu se va gasi ,Se incearca dar nu prea functioneaza.

 

Cu toate acestea trebuie sa studiem ca sa gasim "ceva" de care sa ne "agatam" , niste puncte de reper in relativitatea totala.

  • 1 year later...
  • 9 months later...
Guest brainwash
Posted

Scuze ca dezgrop si eu threadul asta dar am inca nedumeriri legate de moduri. Sa zicem ca am o tabulatura/partitura in fata. Urmarind ce note se canta pot sa-mi dau seama de gama, cel putin din ce note e compusa. Acum vine problema identificarii modului si banuiesc ca asta se face pe baza acordurilor ce acompaniaza linia melodica.

De exemplu daca folosesc doar gasesc doar note nealterate atunci pot sa spun ca e fie do major, fie re dorian, etc Cum identific intre care dintre acestea face parte segmentul analizat? Mai sus se scria ca un segment tinde sa se rezolve catre tonica si un fragment ar trebui sa inceapa cu tonica. Asta inseamna de exemplu ca trebuie sa iau nota de la inceputul masurii? Mi-e cel putin neclar cum se identifica modul dintr-un fragment muzical.

Posted
Scuze ca dezgrop si eu threadul asta dar am inca nedumeriri legate de moduri. Sa zicem ca am o tabulatura/partitura in fata. Urmarind ce note se canta pot sa-mi dau seama de gama, cel putin din ce note e compusa. Acum vine problema identificarii modului si banuiesc ca asta se face pe baza acordurilor ce acompaniaza linia melodica.

De exemplu daca folosesc doar gasesc doar note nealterate atunci pot sa spun ca e fie do major, fie re dorian, etc Cum identific intre care dintre acestea face parte segmentul analizat? Mai sus se scria ca un segment tinde sa se rezolve catre tonica si un fragment ar trebui sa inceapa cu tonica. Asta inseamna de exemplu ca trebuie sa iau nota de la inceputul masurii? Mi-e cel putin neclar cum se identifica modul dintr-un fragment muzical.

Citeste atent ce a scris mai sus @neuro

Posted (edited)
se face des confuzie intre moduri.

modul minor si major al GAMELOR este dat de terta.daca terta e mare(3M), atunci modul gamei e major.

daca terta e mica(3m), atunci modul gamei este minor.

apare in mai multe contexte cuvantul "MOD", atentie a nu se confunda contextul in care apare.

TREPTELE MODALE sun treptele TONALITATII.(tonica,contradominanta,medianta superioara,subdominanta,dominanta,medianta inferioara si sensibila.

 

in cazul MODURILOR CLASICE(POPULARE),s-a stabilit deja.se foloseste acelasi material sonor al TONALITATII

tonalitate inseamna un centru sonor gravitational care se formeaza pe plan psihic.asta inseamna ca toate sunetele dintr-o tonalitate, tind sa se rezolve,sa cada pe tonica.prin rezolvare sau cadere spre centrul sonor gravitational se intelege ca fiecare interval dintre 2 sunete reprezinta o tensiune sau o relaxare.astfel in C major, toate sunetele tind sa se rezolve la tonica(fundamentala).in cazul acestor moduri clasice(ionian, dorian, frigian, lidian, mixolidian, eolian, locrian) se intampla urmatorul fenomen.se incearca schimbarea centrului gravitational spre un alt sunet ,dar tot din cadrul tonalitatii.de ex:in re dorian, centrul va fi re, desi nu foloseste materialul sonor al lui re major sau re minor.se foloseste materialul sonor al lui do major, insa se schimba treptele.exemplu:o inlantuire acordica in do major:C F Am G, respectiv treptele tonale I IV VI V.

daca facem acest lucru in re dorian, vom folosi aceleasi trepe I IV VI V ,dar de pe re si vom folosi doar materialul sonor al lui do major. asadar obtinem Dm G B- Am

in mi frigian vom avea Em Am C B-

in fa lidian vom avea F B- Dm C

in sol mixolidian avem G C Em Dm

in la eolian avem Am Dm F Em

in si locrian avem B- Em G F

 

in concluzie orice progresie de acorduri din major o putem transpune intr-un alt mod clasic.trebuie doar sa pastram materialul sonor al tonalitatii din care fac parte modurile.

 

 

 

dupa ce se studiaza foarte,foarte bine modurile clasice, identificand fiecare mod dupa sonoritatea pe care o genereaza si starea pe care o transmite, se poate trece la studiul MODURILOR NEOCLASICE,care sunt de fapt moduri care folosesc materialul sonor al minorului melodic .la fel cum modurile clasice au fost enuntate de pe fiecare treapta a tonalitatii majore, folosind numai sunetele acesteia, modurile neoclasice vor vi enuntate de pe rand de pe fiecare dn treptele minorului melodic.

 

sa tinem minte ca orice melodie compusa in orice mod, trebuie sa inceapa si sa se termine pe prima treapta a modului(pt a sublinia "fortarea" noului centru sonor, care are loc intr-o tonalitate), sau cu unul din sunetele care formeaza acordul de pe prima treapta a modului

o intrebare.. .ca nu imi dau seama nicium acuma...

carei regula pentru acorduri.. care trepte sunt majore si care minore...

 

ca la ionian(major) sunt I(maj) II(min) III(min) IV(maj) V(maj) VI(min) VII(dim)

 

multumeste anticipat :)

Edited by carnigetot
Posted
o intrebare.. .ca nu imi dau seama nicium acuma...

carei regula pentru acorduri.. care trepte sunt majore si care minore...

 

ca la ionian(major) sunt I(maj) II(min) III(min) IV(maj) V(maj) VI(min) VII(dim)

 

multumeste anticipat :)

 

pai la DO ai arpegiul DO-MI-SOL, unde ai o terta mare si una mica - asta-i major

la RE ai RE-FA-LA, unde-i invers, treaba incepe cu o terta mica - asta-i minor....si tot asa pana la SI, unde sa-mi zici tu ce se intampla...:)

Posted
pai la DO ai arpegiul DO-MI-SOL, unde ai o terta mare si una mica - asta-i major

la RE ai RE-FA-LA, unde-i invers, treaba incepe cu o terta mica - asta-i minor....si tot asa pana la SI, unde sa-mi zici tu ce se intampla...wink.gif

 

multam de idee si de raspuns... credeam ca este o formula care se stie... ca stii cum ii ... ca la toata lumea mie lene si mie :)

 

P.S: si la si e Si - Re - Fa Si- Re terta mare Re Fa terta mare => major :)

  • 2 weeks later...
Posted (edited)
multam de idee si de raspuns... credeam ca este o formula care se stie... ca stii cum ii ... ca la toata lumea mie lene si mie :)

 

P.S: si la si e Si - Re - Fa Si- Re terta mare Re Fa terta mare => major :)

nope, sunt doua terte mici suprapuse - diminuat.

si, by the way, sorry pt. dezinformare, conteaza numai prima terta a acordului, in rest am cam batut campii cu gratie. ce vrei, infatuarea...

Edited by carramba
Guest Rayvann
Posted (edited)
se face des confuzie intre moduri.

modul minor si major al GAMELOR este dat de terta.daca terta e mare(3M), atunci modul gamei e major.

daca terta e mica(3m), atunci modul gamei este minor.

apare in mai multe contexte cuvantul "MOD", atentie a nu se confunda contextul in care apare.

TREPTELE MODALE sun treptele TONALITATII.(tonica,contradominanta,medianta superioara,subdominanta,dominanta,medianta inferioara si sensibila.

 

in cazul MODURILOR CLASICE(POPULARE),s-a stabilit deja.se foloseste acelasi material sonor al TONALITATII

tonalitate inseamna un centru sonor gravitational care se formeaza pe plan psihic.asta inseamna ca toate sunetele dintr-o tonalitate, tind sa se rezolve,sa cada pe tonica.prin rezolvare sau cadere spre centrul sonor gravitational se intelege ca fiecare interval dintre 2 sunete reprezinta o tensiune sau o relaxare.astfel in C major, toate sunetele tind sa se rezolve la tonica(fundamentala).in cazul acestor moduri clasice(ionian, dorian, frigian, lidian, mixolidian, eolian, locrian) se intampla urmatorul fenomen.se incearca schimbarea centrului gravitational spre un alt sunet ,dar tot din cadrul tonalitatii.de ex:in re dorian, centrul va fi re, desi nu foloseste materialul sonor al lui re major sau re minor.se foloseste materialul sonor al lui do major, insa se schimba treptele.exemplu:o inlantuire acordica in do major:C F Am G, respectiv treptele tonale I IV VI V.

daca facem acest lucru in re dorian, vom folosi aceleasi trepe I IV VI V ,dar de pe re si vom folosi doar materialul sonor al lui do major. asadar obtinem Dm G B- Am

in mi frigian vom avea Em Am C B-

in fa lidian vom avea F B- Dm C

in sol mixolidian avem G C Em Dm

in la eolian avem Am Dm F Em

in si locrian avem B- Em G F

 

in concluzie orice progresie de acorduri din major o putem transpune intr-un alt mod clasic.trebuie doar sa pastram materialul sonor al tonalitatii din care fac parte modurile.

 

 

 

dupa ce se studiaza foarte,foarte bine modurile clasice, identificand fiecare mod dupa sonoritatea pe care o genereaza si starea pe care o transmite, se poate trece la studiul MODURILOR NEOCLASICE,care sunt de fapt moduri care folosesc materialul sonor al minorului melodic .la fel cum modurile clasice au fost enuntate de pe fiecare treapta a tonalitatii majore, folosind numai sunetele acesteia, modurile neoclasice vor vi enuntate de pe rand de pe fiecare dn treptele minorului melodic.

 

sa tinem minte ca orice melodie compusa in orice mod, trebuie sa inceapa si sa se termine pe prima treapta a modului(pt a sublinia "fortarea" noului centru sonor, care are loc intr-o tonalitate), sau cu unul din sunetele care formeaza acordul de pe prima treapta a modului

Ce placut cand ti se confirma banuielile :) . De abia astept sa plesnesc balonul unui prieten care se lauda recent ca intr-o saptamana a "invatat" vreo 3 moduri, si ii mai trebuie vreo saptamana sa le termine si pe celelalte, ca apoi sa poata trece la altceva... :)

Edited by Rayvann
Guest brainwash
Posted

Asa ceva cautam si eu. Mai ai sau stii unde mai pot gasi? Vreau sa ma obisnuiesc cu feelingul fiecarui mod si in afara de exemplele lui Frank Gambale nu am mai gasit ceva asemanator. Un exemplu foarte bun de aplicare a modurilor si tranzitii mai e in Symphony X - Odyssey.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.