Arthur Posted January 31, 2006 Share Posted January 31, 2006 Sunt pasionat de chestiunile tehnice legate de ghitari, amp-uri, procesoare etc. Am o intrebare legata de doze pt. cei care cunosc aceasta problema: cum influenteaza rezistivitatea electrica - sound-ul dozei, sau ce alta influenta are aceasta rezistivitate electrica (dc resistance) asupra sunetului? Am observat ca aceasta variaza la fiecare tip de doza in parte, precum si in functie de pozitionarea acesteia pe chitara. Apreciez orice informatie mi-ati putea furniza in acest sens! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victor Posted January 31, 2006 Share Posted January 31, 2006 Sunt pasionat de chestiunile tehnice legate de ghitari, amp-uri, procesoare etc. Am o intrebare legata de doze pt. cei care cunosc aceasta problema: cum influenteaza rezistivitatea electrica - sound-ul dozei, sau ce alta influenta are aceasta rezistivitate electrica (dc resistance) asupra sunetului? Am observat ca aceasta variaza la fiecare tip de doza in parte, precum si in functie de pozitionarea acesteia pe chitara. Apreciez orice informatie mi-ati putea furniza in acest sens! Ask Mibu Link to comment Share on other sites More sharing options...
cpaulro Posted January 31, 2006 Share Posted January 31, 2006 Sunt pasionat de chestiunile tehnice legate de ghitari, amp-uri, procesoare etc. Am o intrebare legata de doze pt. cei care cunosc aceasta problema: cum influenteaza rezistivitatea electrica - sound-ul dozei, sau ce alta influenta are aceasta rezistivitate electrica (dc resistance) asupra sunetului? Am observat ca aceasta variaza la fiecare tip de doza in parte, precum si in functie de pozitionarea acesteia pe chitara. Apreciez orice informatie mi-ati putea furniza in acest sens! cu cat e mai mare impedantza cu atat sunetul va fi mai dirty(S.D. invader sau de genu) si cu cat mai mica suna mai clinuri (vezi alnico Fender) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosu Posted January 31, 2006 Share Posted January 31, 2006 Asta e o problema de electrotehnica Rezistenta dozei are ca sursa sarma folosita pentru infasurari. Cu cat numarul de infasurari e mai mare cu atat o sa ai mai multa rezistenta si in plus o sa ai o tensiune indusa mai mare Tensiunea indusa e numarul de infasurari inmultita cu derivata fluxului magnetic in functie de timp iar fluxul e dat de miscarea corzii in campul magnetic al dozei. Doza magnetica poate fi privita ca un ansamblu de rezistenta condensator si bobina. Ca bonus fiind vorba de un circuit RLC in curent alternativ se mai pune si problema rezonatei. Rezistenta aia dupa cum vezi nu vine singura, cu cat e mai mare aduce cu sine si capacitate(capacitatea sarmei) si inductanta(data de bobina). Astfel rezonanta maxima are o valoare mai mica pentru rezistenta mai mica. Asta aduce cu sine un sunet mai intepat (inaltele specifice singlecoilurilor). Ceea ce trebuie avut in vedere e faptul ca nu doar rezistenta indica performanta dozei. Ea doar o influenteaza intr-o masura mai mare sau mai mica. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BigMac Posted January 31, 2006 Share Posted January 31, 2006 Ca o completare la ce s-a zis mai sus, studiaza articolul asta: http://www.buildyourguitar.com/resources/lemme/, in special paragraful 'How Resonance Affects Sound'. In imagine - profilul impedantei in functie de frecventa pt. o doza. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arthur Posted January 31, 2006 Author Share Posted January 31, 2006 VA MULTUMESC! In linii mari m-am elucidat cu aceasta problema. Link to comment Share on other sites More sharing options...
StratMan Posted January 31, 2006 Share Posted January 31, 2006 Sunt pasionat de chestiunile tehnice legate de ghitari, amp-uri, procesoare etc. Am o intrebare legata de doze pt. cei care cunosc aceasta problema: cum influenteaza rezistivitatea electrica - sound-ul dozei, sau ce alta influenta are aceasta rezistivitate electrica (dc resistance) asupra sunetului? Am observat ca aceasta variaza la fiecare tip de doza in parte, precum si in functie de pozitionarea acesteia pe chitara. Apreciez orice informatie mi-ati putea furniza in acest sens! Până acum Cosu este un adevărat inginer! Ţi-a dat răspunsul ca la carte! Mai succint, reţine te rog că este vorba de REZISTENŢĂ electrică măsurată în curent continuu (dc resistence) şi nu de REZISTIVITATEA electrică care este altceva! Mai departe, la doze, cu cât rezistenţa este mai mare, cu atât semnalul furnizat de ea este mai mare, dar şi din ce în ce mai puţin curat! Mai precis, cu cât rezistenţa este mai mică cu atât sunetul este mai "clean"! Într-adevăr, doza având înfăşurare (bobinaj), se comportă şi ca o bobină având, înafară de R, inductanţa L şi capacitatea C( aceasta din urmă datorându-se sarcinilor electrice existente între spirele de Cu ale bobinei, dar care sunt totuşi izolate cu email! între ele), ADICĂ UN ADEVĂRAT CIRCUIT RLC, cum de altfel a precizat excelent, Cosu. Revenind la inductanţă, cu cât este mai mare, cu atât sunetul dozei este mai închis ca ton, cu cât este mai mică, cu atât sunetul este mai deschis. Sigur, că din combinaţia R, L, (şi aici trebuie să ţinem cont şi de tipul şi dimensiunile sârmei de bobinaj. de tipul izolatorului folosit, de tensiunea mecanică de bobinare, de tipul "vax"-ului folosit pt. rigidizare, precum şi de tipul de înfăşurare) se pot obţine o mulţime de tonuri. Pentru tipurile de înfăşurare, respectiv, tipurile de doze, trebuie o discuţie separată! Mulţumit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest leo2pop Posted January 31, 2006 Share Posted January 31, 2006 ".... in functie de pozitionarea acesteia pe chitara." Daca la celelalte probleme sa raspuns cit de cit... la problema "asta" vad ca nu a raspuns nimeni. Vorbim despre o coarda oscilanta.Daca o coarda e prinsa intre doua puncte fixe si se actioneaza in vre-un fel asupra ei, aceasta oscileaza cu o anume frecventa [functie de grosimea si intinderea acesteia] constanta. Amplitudinea oscilatiei corzii variaza. La capete amplitudinea este mai mica [sunetul este mai "subtire"], iar catre mijloc amplitudinea este mai mare [sunetul este mai "gros"] - daca-mi este permisa exprimarea asta mai nestiintifica. Daca vrei, putem continua discutia si despre "noduri", mijlocul coardei, mijlocul mijlocului coardei....etc...formarea flageoletelor... etc. Dar cred ca e destul pentru a intelege acest mecanism de formare a sunetului. Astfel cred ca intelegi fenomenul mai bine; cind pui doza mai spre cordar o sa se auda intr-un fel, iar daca o pui mai spre grif sa se auda altfel [sunetul mai inchis sau mai deschis] QED Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mibu Posted January 31, 2006 Share Posted January 31, 2006 ...si nu uitati importanta magnetilor!!! interesant este ca dozele preiau intr-o anumita masura si vibratia corpului chitarei. de aici diferentele de sunet intre deferite instrumente, chiar cu aceleasi doze pe ele... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arthur Posted February 2, 2006 Author Share Posted February 2, 2006 Am constatat ca sint prea multe variabile atunci cand vine vorba de doze (de sunetul preluat, care se modifca prin aceste filtre si care este transmis mai departe) si ca citind parametrii oferiti de producator (doar o parte din ei sint afisati) nu-ti poti da seama de sunetul pe care l-ai putea obtine. Cel mai bine-ti dai seama in momentul in care canti (sau ai ocazia sa incerci) pe o ghitara echipata cu acele doze care te intereseaza. Oricum, va multumesc pt. lamuriri. Link to comment Share on other sites More sharing options...
StratMan Posted February 4, 2006 Share Posted February 4, 2006 Am constatat ca sint prea multe variabile atunci cand vine vorba de doze (de sunetul preluat, care se modifca prin aceste filtre si care este transmis mai departe) si ca citind parametrii oferiti de producator (doar o parte din ei sint afisati) nu-ti poti da seama de sunetul pe care l-ai putea obtine. Cel mai bine-ti dai seama in momentul in care canti (sau ai ocazia sa incerci) pe o ghitara echipata cu acele doze care te intereseaza. Oricum, va multumesc pt. lamuriri. Producatorii de doze, indica, in general, urmatorii parametri: tipul dozei (humbucking, minihumbucking. stackhumbucking, singlecoil, soapbar, etc.), daca este activa sau pasiva, apoi tipul magnetilor (ceramici, AlNiCo II, III, V, etc., cu variante constructive, etc.), apoi rezistenta ohmica in curent continuu, inductanta si eventualele prize pe infasurari si modalitati de cuplare, si, de multe ori, un oarecare grafic al raspunsului in frecventa al dozei (stucturat simplu pe: joase, medii, inalte). Unele firme dau si nivelul de iesire al semnalului din doza (in mV sau pe o scara intuitiva) si altele chiar si frecventa de rezonanta (in kHz). Pe langa acestea, anumite firme mai dau si cateva lamuriri suplimentare despre categoria de sunet in care s-ar clasa doza respectiva. Desigur, ti se par multe date, dar, cu timpul, acumuland o oarecare experienta, incepi sa-ti dai seama din prima, cam despre ce sunet e vorba, doar cand citesti datele. Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
karpi Posted February 23, 2006 Share Posted February 23, 2006 Ask Mibu Problema este foarte spinoasa si larg dicutata la nivel de "mitologie" chitaristica ,pe net. Articolul neamtului este excelent si este preluat din Funkshau de acu 20 ani . Sa nu uitam de magneti zice Mibu , este corecta observatia .Dar mai este ceva foarte important. Tonul clean este influentat mult de magneti . de histereza materialului .Cel mai proeminent se aude la doza bridge la Stratocaster ..doza cu impedanta cea mai mica si cu frecventa de rezonanta cea mai inalta , aceasta obtinuta si prin folosirea magnetilor Alnico .Acesta pe armonicele inalte pare ca se satureaza si induce distorsiuni insemnate in semnal de aici avem efectul " Stratitis" adica parca "stranuta" tonul cand lovesti tare corzile subtiri de la octava in sus si este caracteristica numai Stratului original si dotat cu doze originale cu Alnico .Mai un element pentru "inalte" ar fi ca dozele vintage erau bobinate manual si sarma era izolata cu bumbac , adica capacitatea parazitara era tinuta foarte mica. Asa realizandu-se un bun traductor pentru a reda timbrul corzi de chitara.Singura chitara a carui timbru seamana cu cea a chitari acustice . Am chitara Scaller cu doze Scaller singlecoil care suna foarte inchis , avand impedanta mare magnet foarte puternic si !!! piese de concentrare a campului magnetic din fier moale , Galvanizat cu Cupru un strat "gros" apoi Cromat . Aceste piese se comporta ca spira in scurtcircuit care taie inaltele asa curatind semnalul de inaltele nedorite , timbrul seamana foarte mult cu dozele singlecoil a chitarilor Gibson LP. Am mai scris undeva ca nu tot ce este doublecoil este hanbucker , numai cele "cablate cu bobinele in antifaza". Doublecoil cu magnet slab bobinele in serie in faza au semnal mare inchis la ton si cu un magnet slab fac aceiasi volum cu cele singlecoil cu magnet puternic , avantaj= sustain mai lung al corzilor. Acelasi lucru face doza "activa" avands un magnet extrem de slab nu franeaza oscilatia corzilor. Despre microfonia dozelor ( amintita de Mibu) aceasta este un fenomen nedorit , strica controlul asupra tonului si intrduce zgomote in sunet , se aud loviturile in corpul chitarei ca la acustic cu piezzo.Ar fi bine sa fie bobinele inbibatw cu ceare sa nu mai "joace" spirele . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now