mu5ai Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 (edited) Salutare...am si eu o neclaritate...am un stratocaster cu 2 single coiluri vintage 57-62 si un single-size humbucker in bridge, dimarzio tone zone S...un pot de ton e pt cele 2 single-uri, iar celalalt e pt humbucker...toate 3 potentiometrele sunt fender, de 250 k...in cutia humbuckerului, pe instructiuni, baietii de la dimarzio recomandau pot de ton de 500k pt humbucker, cu mentiunea (citez) ca "un pot de ton de 250k ar produce un sunet mai cald, dar cu un output mai mic". Intrebarea mea ar fi mai generala...la ce se refera acesti "K"? e vorba de rezistenta cumva? in ce sens se transforma tonul in functie de potentiometre? Condensatorii cum pot modifica tonul? Edited January 7, 2009 by mu5ai
dgeekoo Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Salutare...am si eu o neclaritate...am un stratocaster cu 2 single coiluri vintage 57-62 si un single-size humbucker in bridge, dimarzio tone zone S...un pot de ton e pt cele 2 single-uri, iar celalalt e pt humbucker...toate 3 potentiometrele sunt fender, de 250 k...in cutia humbuckerului, pe instructiuni, baietii de la dimarzio recomandau pot de ton de 500k pt humbucker, cu mentiunea (citez) ca "un pot de ton de 250k ar produce un sunet mai cald, dar cu un output mai mic". Intrebarea mea ar fi mai generala...la ce se refera acesti "K"? e vorba de rezistenta cumva? in ce sens se transforma tonul in functie de potentiometre? Condensatorii cum pot modifica tonul? k inseamna de fapt kilo-ohmi adica mii de ohmi si se refera la rezistenta nominala a potentiometrului. Pentru doze hambucker (cu bobine duble) care au implicit o rezistenta (impedanta) mai mare decat cele single coil se recomanda potentiometru de ton cu rezistenta mai mare (avand in vedere ca rezistenta potentiometrului este in paralel cu cea a bobinei dozei). Potul de 250k deschis total va suna asa cum va suna potul de 500k la jumatate - mai pe scurt vorbind.
George Posted January 8, 2009 Posted January 8, 2009 Potul de 250k deschis total va suna asa cum va suna potul de 500k la jumatate - mai pe scurt vorbind. Cu o mica rectificare, si anume ca ar suna ca un pot de 500k in locul unde are valoarea de 250k, pentru ca daca potul e logaritmic, cum sint majoritatea, nu vei gasi valoarea de 250 la jumatatea cursei, ci pe la 8 din 10.
George Posted January 8, 2009 Posted January 8, 2009 Nu scapati din vedere ca, cursorul (scuze pt alaturare ca-cu) volumului este spre intrarea amp-ului deci doza "vede" permanent aceeasi valoare a pot-ului instalat in chitara. Exista si scheme de conectare, DAR NU la Strat - a dozei pe cursorul volumului, doar atunci este valabil ce s-a afirmat mai sus. Pai daca ar fi mereu aceeasi valoare nu ar mai avea sens potentiometrul.
George Posted January 8, 2009 Posted January 8, 2009 "Pai daca ar fi mereu aceeasi valoare nu ar mai avea sens potentiometrul" In cazul Strat Wiring pot-ul de volum este conectat in paralel fata de masa - permanent - cu doza selectata ; iesirea semnalului se face din cursor fata de masa catre intrarea amp-ului (divizor potentiometric) iar intrarea amplificatorului va fi shuntata mai mult sau mai putin fata de masa montajului reducind volumul - deci fata de doza pot-ul are aceeasi valoare NU si fata de intrarea amplificatorului care merge in mod variabil catre masa. N-am prea inteles ce vrei sa spui, dar si la alte chitari semnalul pleaca din cursor catre amp. Nu vad unde e cazul special la strat.
vektor Posted January 8, 2009 Posted January 8, 2009 (edited) omu' intreaba de pot de ton si voi teoretizati despre ala de volum @George below : "Tone Pot + cap" = LPF. Modifici valoarea rezistentei din filtru -> modifici frecventa de taiere. Simplu, fizica de liceu. Pot de ton nu sunteaza nimic. Doar ala de volum. Edited January 8, 2009 by vektor
George Posted January 8, 2009 Posted January 8, 2009 Later: Am inteles ce vrei sa spui. Dar iti spun ca valoarea potului conteaza in amindoua modurile de legare, si anume cele de valoare mai mare lasa mai multe inalte sa treaca. omu' intreaba de pot de ton si voi teoretizati despre ala de volum Pai cred ca a gresit traducerea, pentru ca valori diferite ale potului de ton nu au efectul pe care il descrie el, numai la volum se comporta asa. Simplificat, valori diferite ale potului de ton au ca efect o reducere de valoare diferita a inaltelor in pozitia complet deschisa.
karpi Posted January 8, 2009 Posted January 8, 2009 (edited) CU UN POTMETRU DE 250k IN PARALEL CU DOZA SI POZITIA CURSORULUI PE " 10" VOM AVEA TENSIUNEA MAXIMA. CU UN POTMETRU DE 500k IN PARALEL CU DOZA SI POZITIA CURSORULUI PE VALOAREA DE 250K VOM AVEA JUMATATE DIN TENSIUNEA MAXIMA. In plus rezistenta ce va aparea in serie cu iesirea impreuna cu capacitatea parazitara al cablului va forma un circuit integrator ( filtru trece JOS ) ce va taia inaltele !!! Celalalt tip de legatura cu cursorul catre doza nu aduce nici o inbunatatire chiar are efect mai pronuntat de integrare nu este divizor ci shunt al dozei rezistenta serie ce apare catre intrarea statiei nu reduce mult amplitudinea dar mareste efectul de integrare ( filtru trece jos !!) Iar partea de rezistenta paralela cu doza incepe sa aiba efect de shuntare mai pronuntat cand se apropie ca valoare si scade sub rezistenta dozei .Deci vom avea reszistenta serie nedorita MARE fapt ce duce la taierea inaltelor.Adica cu pozitia cursorului la 10K catre doza vom avea 490K catre dcablu fara sa avem o reducere considerabila a volumului ! Edited January 8, 2009 by karpi
karpi Posted January 9, 2009 Posted January 9, 2009 "nu este divizor ci shunt al dozei rezistenta serie ce apare catre intrarea statiei nu reduce mult amplitudinea dar mareste efectul de integrare ( filtru trece jos !!) Iar partea de rezistenta paralela cu doza incepe sa aiba efect de shuntare mai pronuntat cand se apropie ca valoare si scade sub rezistenta dozei" n'ar fi rau ca analiza modului in care lucreaza volumul de pe chitara in cazul celor 2 moduri de conectare sa fie privite din TOATE UNGHIURILE dpdv electronic ! - avem de-a face cu notiunile de shunt, divizor, efect de taiere frecvente inalte, reactanta capacitiva, RC/RL serie-paralel in C.A. Volumul dozei se poate controla usor si cu divizor si cu shunt - important este sa eliminam-reducem efectul nedorit de HI cut-off, zgomot de fond preamp. Nu doresc sa monopolizez sau sa tehnicizez inutil un topic unde se cauta sfaturi simple pt instrumentisti chitara - ideea de baza este sa se respecte schemele si valorile originale ale componentelor sau cine vrea TOT semnalul nealterat din chitara, poate renunta si la ton si la volum acestea efectuindu-se in exterior. Am mentionat mai sus efectul modificarii valorii originale a capacitatii filtrului elementar de ton. Condensatorii cum pot modifica tonul? era intrebarea . Asa modifica cum am descris .Prin efectul de integrare taie inaltele doar ca se leaga in paralel cu doza ca sa-i introducem efectul gradual se leaga un potmetru in serie cu acest condensator din care se regleaza cat sa taie din inalte. In rest am corectat unele neintelegeri din in legatura cu anumite configuratii de circuit. Problema cu "tot semnalul" nu este OK , potmetrul in paralel cu doza la unele chitare are rolul de "liniarizare" a raspunsului . Ce se poate face ar fi un circuit de adaptare a impedantei ,un buffer cu adaptor de impedanta reglabila pe intrare. http://www.runoffgroove.com/omega.html
mu5ai Posted January 10, 2009 Author Posted January 10, 2009 De "corectat" nu poate fi vorba, doar ati interpretat in exprimare proprie notiuni si fenomene cunoscute de cei ce se ocupa cu asa ceva de ani multi prin natura profesiei si hobby-ul numit chitara, m-as bucura ca cel ce a deschis topicul sa-si fi facut o idee de efectul unei valori mai mari sau mai mici a condensatorului pt. ton fata de valoarea OPTIMA. cum te-ai prins? ..intrebarea mea initiala se referea la potentiometrul de ton si am inteles pt humbucker ca ar fi mai dezirabila inlocuirea celui de 250k cu unul de 500 K, pentru a putea castiga o largire a "plajei" de sunete pe care le pot obtine, in sensul maririi limitei maxime de inalte in sunet..asta e ok, se subintelege ca pot lasa acelasi condensator...mai fac o paraneza, si anume ca mie mi se pare extrem de util potentiometrul de ton pe humbucker, tone zone-ul de la dimarzio fiind o doza f versatila si in acelasi timp foarte la granita, adica cu tonul pe 10% obtin un sunet gen PAF, iar cu tonul la 90% deja suna asa, steve vai style ..ce mi se pare interesant este ca din ce am aflat mai nou, si potul de volum are o importanta mare...la mine volumul e un pot de 250k, ar fi bine sa il inlocuiesc si pe el, dat fiind ca am si humbucker si 2 single-uri pe chitara?
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now