www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Acorduri si game


Cosu
 Share

Recommended Posts

intervalul de la tonica la ultima nota este de septima si de aceea aceste acorduri se numesc acorduri de septima. Ele se noteaza cu numele acordului la care se adauga cifra 7.... ex: Do7 sau C7

cand langa un acord apare cifra 7 inseamna ca la trisonul respectiv s-a mai adaugat o nota care alcatuieste cu tonica un interval de SEPTIMA MICA. Este foarte important de specificat pentru ca daca se alcatuieste un interval de septima mare atunci acordul se noteaza cu 7+ ex:

 

Do7 are ca note : do mi sol sib

Do7+ are ca note : do mi sol si

 

si la acordurile minore, cand apare langa notatia lor cifra 7 se ia tot SEPTIMA MICA, la septima mare notandu-se tot cu 7+.

Link to comment
Share on other sites

O armonie este o linie melodica cantata de 2 sau mai multe instrumente la o distanta ( in semitonuri ) unul de altul. De exemplu Iron Maiden fac armonii cu carul.

 

Mai simplu ( mai particular ) : se ia un riff, iar pentru fiecare nota o alta chitara va canta o nota cu sa zicem o cvarta mai jos. asta este o armonie la cvarta intre 2 chitare. Armonia poate fi si intre instrumente diferite, si pot fi mai mult de 2. De asemenea ea poate fi la cvinta, terta mica sau terta mare. Exista melodii in care armonia la terta amesteca terte mici cu terte mari pentru a pastra aceeasi gama pe ambele instrumente.

 

Gama minora armonica este gama minora cu a 7-a nota inaltata cu un semiton. Este relativa cu gama majora frigiana .

Link to comment
Share on other sites

nu, o cvarta e o distanta de 5 semitonuri... adica e a 4-a nota din gama minora/majora cu radacina in nota initiala.

 

De exemplu mi minor: mi, fa#, sol, la, si, do, re. La este cvarta lui mi si se afla la 5 semitonuri distanta de mi.

 

Terta mica reprezinta a 3-a nota din gama minora cu radacina in nota de baza si coincide cu nota la 3 semitonuri mai sus.

 

Terta mare este a 3-a nota din gama majora cu radacina in nota de baza si coincide cu nota la 4 semitonuri mai sus decat acea nota de baza.

 

Cvinta are acelasi statut cu cvarta, doar ca e a 5-a nota.

 

Deci pentru mi vom avea: sol - terta mica; la bemol - terta mare; la - cvarta; si - cvinta.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest Baumwolle

As dori sa stiu si eu ce-s alea game pentatonice, cum se canta...Un exemplu ar fi binevenit:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

buna de tot intrebarea ... si eu sunt interesat de treaba asta dar nu am gasit nici o explicatie nicaieri.

din ce am scos eu nu pot sa fac o regula deoarece am intalnit treceri destul de diferite si nu am stiut sa le cataloghez in nici un fel ...

 

Cele mai importante game care trebuie sa le inveti sunt : minora, majora, pentatonica si aia de blues. Primul lucru care trebuie sa-l faci e sa inveti pattern-ul la o gama. Toate minorele :) de exemplu au acelasi pattern numai ca incepi cu alta nota, care se numeste fundamentala. Deci cand inveti gama minora incepi prin a intelege si tine minte pattern-ul, dupa care o incerci in diferite locuri pe griff. Cel mai bine e sa incepi cu fret-urile medii, intre 5 si 11. Apoi faci acelasi pattern incepand de mai sus, unde fret-urile sunt mai mici, deci trebuie sa te mai inghesui. Apoi de mai jos ca sa te intinzi. Canti gama de la cap la coada, de la coada la cap, sarind anumite note, facand scarite si tot ce-ti trece prin cap pana cand cantatul intr-o anumita gama devine automatism, nu mai trebui sa te gandesti unde pui degetele.

 

Am comprimat cam rau, dar asta e ideea. Si incearca sa nu treci la pasul urmator pana cand nu il stapanesti bine pe cel in curs.

 

Celelalte game si moduri pentru ele: armonica, frigiana, ioniana, doriana, bizantina si multe altele or sa vina incet incet. De exemplu ca sa transformi o gama minora in minora armonica trebuie doar sa deplasezi a 7-a nota mai sus cu un semiton.

 

Dupa ca incepi sa controlezi bine gamele si poti canta relaxat intr-o anumita gama fara sa-ti faci griji ca o sa iesi din ea din greseala vine momentul cand trebuie sa inveti CUM sa iesi din ea. Sunt multe tehnici de schimbat gama si poti sa le inventezi si tu pe ale tale. Dar asta vine mai tarziu.

 

care sunt tehnicile de schimbat gama?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Un atentat de explicatie:

http://forums.rgc.ro/index.php?showtopic=3848

... daca la asta te referi.

 

merci Vlad.

nu la asta ma refeream dar e binevenita oricum. pe mine ma interesa cum trec intr-o oarecare prgresie dintr-o gama in alta. de exemplu sa zicem ca ca avem sunt in gama A si vreau sa trec in D e vreo tehnice speciala , sau vreo regula de baza in treaba asta ?

cineva spunea ca sunt anumite tehnici de schimbat gama ... ei bine vreau si eu sa le stiu ... care sunt alea frate le stie careva ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

merci Vlad.

nu la asta ma refeream dar e binevenita oricum. pe mine ma interesa cum trec intr-o oarecare prgresie dintr-o gama in alta. de exemplu sa zicem ca ca avem sunt in gama A si vreau sa trec in D e vreo tehnice speciala , sau vreo regula de baza in treaba asta ?

cineva spunea ca sunt anumite tehnici de schimbat gama ... ei bine vreau si eu sa le stiu ... care sunt alea frate le stie careva ?

Pai nu e vreo regula de baza...Doar te ghidezi dupa linia melodica a piesei si progresia acordurilor ce o formeaza. Atunci stabilesti unde vrei sa faci solo si in fct de acord-ul care il folosesti (min/maj/dominant) folosesti o gama aferenta (min/maj,etc) sau game artificiala (moduri) care se poate folosi pe

acorduri acelasi acord funct de acesta(ex :stiind ca pe re maj avem re ionian sau do dorian) se pot face solouri folosind aceste moduri. Sau folosind strict modul coresponddent unui acord (ex:stiind ca pe ionian,dorian avem relativa majora,frigian relativa minor armonica,etc) + teoriile care spun ca de ex pe jazz respecti blues se poatre folosei mod-ul dorian respectiv gama pentatonic majora sau pe rock mai suparat e mai indicat mod-ul eolian asta poate si din considerentul pozitiilor notelor din gama pe grif (dar asta nu cred ca e o regula stricta-oricine poate face experimente si vede ce iese-se pot face chiar combinatii gama naturala/artificiala in pozitiile care ne convin pe grif dar respectand notele gamei in care mergem sau add'uri sau skipping'uri de note astfel putem face o gama oarecum personalizata.Marty Friedman spunea chiar ca "oricine poate inventa o gama" pe care sa o foloseasca in stilul propriu pe anumite progresii dar asta se face in timp si alegand atent notele/pozitiile gamei (asta zic eu... :) ).

Pana la urma astea sunt niste reguli teoretice si necesare pentru a progresa si a canta corect dar parerea mea e ca oricine poate experimenta diferite combinatii/descoperiri "originale" si poate veni cu noutati.

Practice make perfect. :)

Chers!

Link to comment
Share on other sites

merci Vlad.

nu la asta ma refeream dar e binevenita oricum. pe mine ma interesa cum trec intr-o oarecare prgresie dintr-o gama in alta. de exemplu sa zicem ca ca avem sunt in gama A si vreau sa trec in D e vreo tehnice speciala , sau vreo regula de baza in treaba asta ?

cineva spunea ca sunt anumite tehnici de schimbat gama ... ei bine vreau si eu sa le stiu ... care sunt alea frate le stie careva ?

 

pur si simplu termini treaba in A si incepi cu o cvarta mai sus in D. Se cheama modulare .

 

 

A nu se confunda modularea cu progresia armonica intr-o gama.

 

Cum scrii tu inteleg ca vrei sa schimbi gama , si se canta aceiasi melodie ,aceiasi piesa. nu in A ci in D.se transpune totul mai sus cu o cvarta.

Link to comment
Share on other sites

pur si simplu termini treaba in A si incepi cu o cvarta mai sus in D. Se cheama modulare .

A nu se confunda modularea cu progresia armonica intr-o gama.

 

Cum scrii tu inteleg ca vrei sa schimbi gama , si se canta aceiasi melodie ,aceiasi piesa. nu in A ci in D.se transpune totul mai sus cu o cvarta.

 

 

Nu ... nu am fost destul de clar ... nu la modulare ma refeream. Sa dau un exemplu: sa zicem ca avem o progresie Emaj, Amaj, B7. Improvizez in E si trebuie sa trec in A. O metoda ar fi ca atunci cand se schimba acordul sa dau o nota ce se afla in componenta noului acord (la, do diez sau mi), si sa continui sa improvizez in gama Amaj. Asta-i ce stiu eu, insa vreau mai mult! Cineva spunea ca Paul Gilbert, intr-o oarecare progresie improviza pe gama cromatica ... ce tehnici de schimbare a gamei folosea oare?

Link to comment
Share on other sites

pai asa faci numai ca sunt mai multe rezolvari, din gama Emaj urci catre A prin progresie prin treptele gamei , sau termini fraza in E7 accentuat si ai pregatit intrarea in A , sau termini fraza cu F7>E7 pe ultimul timp, si ai aceiasi rezolvare .Sau faci o miscare din E in D si de aici vi in A , sau executi un rif care pregateste schimbarea schimbari centrului sonor . Sau cum am scris te opresti , accentuat in E si continui de la inceput in A , cu sau fara breack.

 

Modulare la cvarta nu se intampla in multe piese dar se poate modula oriunde eu cunosc doar cateva piese in care se trece in alta tonalitate las un interval atat de mare , si acest lucru ca chitaristul sa ajunga in pozitia convenabila pentru solo ( corzi libere ), sau dintr -un solo sa ajunga la tonalitatea ptr voce.

 

La modularea cu un semiton sau un ton in foarte multe piese la trecere se accentueaza dominanta noului centru sonor si este gata rezolvata continuarea in noua tonalitate. Dar poti sa ataci noua tonalitate si de pe alte trepte ale gamei , poti sa treci si lin cautand in progresie un acord comun si de aici sa faci trecerea.

 

reguli nu cred ca putem spune ca sunt , mai mult exemple de rezolvare .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest kutezator

salutari, cine imi explica si mie ce e un acord diminuat

C dim, de exemplu..

 

mersi mult.

 

p.s. ma surprinde rabdarea voastra (a celor mai priceputi)

Link to comment
Share on other sites

salutari, cine imi explica si mie ce e un acord diminuat

C dim, de exemplu..

 

mersi mult.

 

p.s. ma surprinde rabdarea voastra (a celor mai priceputi)

 

sa incerc....

sa ziceam ca avem: DO RE MI FA SOL LA SI DO

notam notele de la 1 2 3 4- 7 1(8) pt ca DO-DO

atunci avem: DOmaj = 1 3 5 (DO MI SOL)

DOmin = 1b3 5 (DO bMI SOL)

diminuat este cand cobori treapta 5 cu un semiton..... 1 3 b5 (major diminuat) si 1b3 b5 (minor diminuat)

marit este cand urci treapta 5 cu un semitorn. se mai numeste augmented 1 3 #5 (major augmented) 1 b3 #5 = (minor augmented) ...

Link to comment
Share on other sites

Guest kutezator

sa incerc....

sa ziceam ca avem: DO RE MI FA SOL LA SI DO

notam notele de la 1 2 3 4- 7 1(8) pt ca DO-DO

atunci avem: DOmaj = 1 3 5 (DO MI SOL)

DOmin = 1b3 5 (DO bMI SOL)

diminuat este cand cobori treapta 5 cu un semiton..... 1 3 b5 (major diminuat) si 1b3 b5 (minor diminuat)

marit este cand urci treapta 5 cu un semitorn. se mai numeste augmented 1 3 #5 (major augmented) 1 b3 #5 = (minor augmented) ...

 

mersi mult Marius, am priceput !

ca sa vezi, foloseam C dim si a dim pana acum (imi placeau cum suna) fara sa stiu ca ii cheama asa :)

pe curand!

 

p.s. da, clar, sunt incepator

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.