www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Problema Cu Modurile In Urcare Si Forma Lor In Coborare


LORD-C
 Share

Recommended Posts

mai deunazi, am dat peste o problema legata de moduri si felul in care arata ele in urcare si tot ele in coborare... ...discutand despre problema asta cu un coleg, n-am ajuns la nici un consens... cel mai simplu ar fi sa astept pana maine si sa intreb un prof la scoala, dar ma roade prea tare...

...am sa postez direct discutia, ca mi-e lene sa scriu atat:

 

 

Eu: dude

Eu: lumineaza-ma

Eu: esti?

colegu: ?

colegu: is

Eu: ai idee cum e cu modurile, nu?

Eu: ok,

colegu: da...

Eu: sa presupunem ca avem un F minor (eolian) in urcare

colegu: pai

colegu: in primul rand dak vb de moduri n-aiminor sau major

Eu: stai

Eu: si asteapta

colegu: zi

Eu: adica f, g, ab, bb, c, db, eb, f

Eu: ok?

Eu: el in urcare este un minor... vezi 2-3, 5-6

Eu: ia canta-l in coborare

Eu: devine mixolidian

Eu: 3-4, 6-7

Eu: :|

colegu: stai asea

Eu: stiai treaba asta?

Eu: eu acum am descoperit-o

Eu: intrebarea e

Eu: daca-l am in coborare, este mixolidian? sau se ia doar forma in urcare?

Eu: si nah intrebare de 1000 de puncte

Eu: :|

colegu: deci m-ai pierdut complet:-??

Eu: ei, acum vine alta intrebare

Eu: care le **** pe toate

Eu: esti in tonalitatea care?

Eu: Ab major, da?

Eu: ok

Eu: pai F este relativa minora acolo

Eu: urmand ca mixolidianul sa fie Eb

Eu: ei, aici sa te vad

Eu: :|

Eu: io m-am pierdut complet in problema asta

Eu: :-s

colegu: si care e pb?

Eu: pai problema e ca aia cu cainele care si-o sugea singur si nu stia daca da sau ia

Eu: :|

Eu: repet

Eu: esti in Ab major

Eu: ai treapta a 6-a, unde F este minor

colegu: asa

Eu: iar in urcare se respecta pattern-ul de ton-semiton

Eu: in coborare insa, se **** treaba

Eu: si F devine mixolidian

Eu: iar acum te intreb eu pe tine

Eu: ce e F?

Eu: pt Ab major

Eu: adica se ia doar forma in urcare sau si ceea in coborare

Eu: daca se ia doar forma in urcare, e clar minor

Eu: dar daca se ia in calcul si coborarea, se **** treaba

Eu: aici mi-am prins urekile

colegu: mda....ma depaseste:-??

 

 

Are careva idee ce se intampla aici? :).... Karpi, Raresh, Gramsteen, Ender, Cyfer, Tony si care mai sunteti... SARITI CA ARDE!!! :)

Edited by LORD-C
Link to comment
Share on other sites

NU este nevoie de alte conventii pentru forma in coborare.

Adica nu este nevoie sa spun ca gama minora are

1 ton 2 semiton 3 ton 4 ton 5 semiton 6 ton 7 ton 8 - in urcare

si 8 ton 7 ton 6 semiton 5 ton 4 ton 3 semiton 2 ton 1 - in coborare

 

pentru ca este ca si cum as citi primul rand de la dreapta la stanga (si chiar asa am facut)

 

capisci?

Link to comment
Share on other sites

Trecând peste vinul 13% care stã între mine ºi tastaturã ºi dupã discuțiile pe care le-am avut cu tine pe msg, am fãcut un fel de chart:

 

ionian

 

1 2 3s4 5 6 7s8

8 7 6 5 4 3 2 1

 

dorian

 

1 2s3 4 5 6s7 8

8 7 6 5 4 3 2 1

 

frigian

 

1s2 3 4 5s6 7 8

8 7 6 5 4 3 2 1

 

lidian

 

1 2 3 4s5 6 7s8

8 7 6 5 4 3 2 1

 

mixolidian

 

1 2 3s4 5 6s7 8

8 7 6 5 4 3 2 1

 

aeolian

 

1 2s3 4 5s6 7 8

8 7 6 5 4 3 2 1

 

locrian

 

1s2 3 4s5 6 7 8

8 7 6 5 4 3 2 1

 

Cu acest chart se poate gãsi uºor corespondentul fiecãrui mod pe coborâre:

mixolidian-aeolian

lidian-locrian

ionian-frigian

dorian-... dorian

Link to comment
Share on other sites

As mai avea o intrebare care ma roade mult... se stie ca multa vreme modul locrian a fost ocolit de biserica din pricina intervalului 4+... acest interval apare si in modul lidian... are careva idee de ce lidicul nu a fost considerat un mod interzis (inafara faptului ca este un mod major)?... foarte interesant este si ca (conform chart-ului lui cyfer) lidicul in coborare devine locric... hmmm...

Link to comment
Share on other sites

As mai avea o intrebare care ma roade mult... se stie ca multa vreme modul locrian a fost ocolit de biserica din pricina intervalului 4+... acest interval apare si in modul lidian... are careva idee de ce lidicul nu a fost considerat un mod interzis (inafara faptului ca este un mod major)?... foarte interesant este si ca (conform chart-ului lui cyfer) lidicul in coborare devine locric... hmmm...

Câteva pahare de vin mai târziu... e posibil sã am un rãspuns la aceastã întrebare. :)

 

Dacã asculți aceste douã moduri poți remarca uºor cã sunã foarte diferit. Locrian are un sunet apãsãtor, greu, întunecat. Lidian are un sound ... vesel. Cel puțin mie asta-mi inspirã cele douã.

 

La o privire mai atentã se poate observa o diferențã fundamentalã între ele. În timp ce la locrian diabolicul #4 este a 5-a notã, în lidian aceasta este a 4-a. Asta înseamnã cã ele au roluri diferite în mod ºi din aceastã cauzã ºi modurile sunã total diferit. Dacã în lidian, #4 tinde sã se rezolve natural cãtre dominantul 5 ºi este mai mult o notã de trecere, în locrian #4 sau mai corect zis b5 este chiar nota dominantã cu un rol mult mai important.

Link to comment
Share on other sites

NU este nevoie de alte conventii pentru forma in coborare.Adica nu este nevoie sa spun ca gama minora are 1 ton 2 semiton 3 ton 4 ton 5 semiton 6 ton 7 ton 8 - in urcaresi 8 ton 7 ton 6 semiton 5 ton 4 ton 3 semiton 2 ton 1 - in coborarepentru ca este ca si cum as citi primul rand de la dreapta la stanga (si chiar asa am facut)capisci?
depinde care tip de gama minorahttp://www.music.vt.edu/musicdictionary/te...minorscale.html

 

carti free ( link postat pr tgc.ro de un coleg )

 

<a href="http://www.angelfire.com/fl4/moneychords/freebies.html" target="_blank">http://www.angelfire.com/fl4/moneychords/freebies.html

</a>

 

in afara de acest caz nu stiu sa fie la moduri scendent si descendent , ci doar treceri intre moduri cu diferita " culoare" .Uni compozitori fac intr-un fel alti altfel , de fapt compun muzica si nu o calculeaza .Chiar si asa suna cam artificial daca doar aranjezi notele dupa un algoritm , seamana mai mult cu extragerile la jocurile de noroc .

Dar teoretic s-ar putea construi orice gama asa experimental , sa sune ciudat .

 

ETC...offtopic

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

pt ca nu ma puteam opri, iata peste ce am dat in cautarile mele... http://www.musicpsyche.org/Journal/mp3-SPhillips.htm ...aici se lumineaza lucrurile...

 

Da dar Pitagora nu-l cunostea pe Fibonaci nici pe Furrier , de venea si Bach atunci sa vezi , combinatii si permutatii pana la muzica sferelor ...si acestia numai cu bazele .

 

Adevarul ca simt diferentele de pitch intre diferite moduri sau maniere de cantat , problema este sa te poti transpune dintr-o stare in cealalta intr -un concert cand ai piese "contrastante " , pana intri in starea necesara s-a terminat piesa . haha .

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

Da dar Pitagora nu-l cunostea pe Fibonaci nici pe Furrier , de venea si Bach atunci sa vezi , combinatii si permutatii pana la muzica sferelor ...si acestia numai cu bazele .

 

Adevarul ca simt diferentele de pitch intre diferite moduri sau maniere de cantat , problema este sa te poti transpune dintr-o stare in cealalta intr -un concert cand ai piese "contrastante " , pana intri in starea necesara s-a terminat piesa . haha .

 

 

corect :)

Link to comment
Share on other sites

mai deunazi, am dat peste o problema legata de moduri si felul in care arata ele in urcare si tot ele in coborare... ...discutand despre problema asta cu un coleg, n-am ajuns la nici un consens... cel mai simplu ar fi sa astept pana maine si sa intreb un prof la scoala, dar ma roade prea tare...

...am sa postez direct discutia, ca mi-e lene sa scriu atat:

 

[.......]

 

un mod nu trebuie privit niciodata singur. el nu inseamna nimic fara armonia necesara ! si da fiecare mod are calitatea lui minora sau majora, in functie de acordul pe care il descrie (1-3-5). dorianul intotdeauna va descrie un acord minor, iar lidianul intotdeauna va descrie un acord major si aceste doua moduri se vor canta intotdeauna pe acordurile aferente. nu o sa poti sa canti C dorian sau phrigian peste un Cmaj7 si nici macar un C mixolidian peste un Cmaj7 chiar daca mixo este major, se bat cap in cap septimele! Nu trebuie privit altfel un mod in coborare.. modul trebuie cantat intr-un anumit fel pt a il face sa sune peste acordul respectiv. Jazzul in intregime se canta pe moduri. sa-ti dau un mic exemplu: ia o armonie simpla Am-Dm-Em si incearca pe fiecare acord sa canti dorianul respectiv! o sa vezi ca fara niste mici reguli care de fapt sunt la fel de naturale ca si legea gravitatiei nu or sa sune niciodata.. or sa sune fals. si sa iti zic de ce: urechea umana isi da seama ce acord canti dintr-o anumita gama (oricare) dupa ce note cad pe timpii tari (in orice diviziune ai canta). de aia o gama descrie un acord (1-3-5-7) pt ca incepand pe un timp tare astea-s notele ce cad pe timpii tari. daca incepi pe timp slab or sa iasa in evidenta notele (2-4-6) si asta descrie alt acord de aici au aparut si modurile! de aia in coborare nu suna foarte bine un mod pe un acord daca il canti doar in succesiunea normala pt ca accentuezi notele 1-6-4-2 ceea ce poate fi confuz daca nu se rezolva pasajul spre o nota din cele "bune" (1-3-5-7). de aceea au aparut si modurile cu note adaugate (bebop) care sunt niste note cromatice astfel alese incat oricum ai canta modul in urcare sau in coborare notele 1-3-5-7 sa cada pe timpii tari mereu.. pt ca si o gama normala chiar daca ai inceput pe timp tare cand treci in urmatoarea octava se schimba treaba: 1-3-5-7-2-4-6.. nu? :) de aia cand canti un anumit mod nu poti sa-l privesti separat ci doar cu acordul aferent.

 

si daca stai un pic sa te gandesti, cand iei un acord, daca canti unde trebuie 1-3-5-7.. intre ele poti sa bagi orice note vrei tu :) incearca si ai sa vezi: ia C7 ca armonie si canta ascendent optimi incepand pe timpul 1: C D# E F# G A# Bb B C si o sa vezi ca suna mai bine decat daca canti descendent incepand la fel pe timpul 1 in optimi: C Bb A G F E D C :( daca mai bagi si inca un mic artificiu la optimi adica cele de pe timpul slab le bagi nu la jumate ci mai aproape de timpul tare (optimile de swing).. ceva de genul canti pe trioleti dar iei numai timpii 1 si 3 si asa faci optimile si esti jazzman cu diploma :)

 

numai bine!

Link to comment
Share on other sites

un mod nu trebuie privit niciodata singur. el nu inseamna nimic fara armonia necesara ! si da fiecare mod are calitatea lui minora sau majora, in functie de acordul pe care il descrie (1-3-5). dorianul intotdeauna va descrie un acord minor, iar lidianul intotdeauna va descrie un acord major si aceste doua moduri se vor canta intotdeauna pe acordurile aferente. nu o sa poti sa canti C dorian sau phrigian peste un Cmaj7 si nici macar un C mixolidian peste un Cmaj7 chiar daca mixo este major, se bat cap in cap septimele! Nu trebuie privit altfel un mod in coborare.. modul trebuie cantat intr-un anumit fel pt a il face sa sune peste acordul respectiv. Jazzul in intregime se canta pe moduri. sa-ti dau un mic exemplu: ia o armonie simpla Am-Dm-Em si incearca pe fiecare acord sa canti dorianul respectiv! o sa vezi ca fara niste mici reguli care de fapt sunt la fel de naturale ca si legea gravitatiei nu or sa sune niciodata.. or sa sune fals. si sa iti zic de ce: urechea umana isi da seama ce acord canti dintr-o anumita gama (oricare) dupa ce note cad pe timpii tari (in orice diviziune ai canta). de aia o gama descrie un acord (1-3-5-7) pt ca incepand pe un timp tare astea-s notele ce cad pe timpii tari. daca incepi pe timp slab or sa iasa in evidenta notele (2-4-6) si asta descrie alt acord de aici au aparut si modurile! de aia in coborare nu suna foarte bine un mod pe un acord daca il canti doar in succesiunea normala pt ca accentuezi notele 1-6-4-2 ceea ce poate fi confuz daca nu se rezolva pasajul spre o nota din cele "bune" (1-3-5-7). de aceea au aparut si modurile cu note adaugate (bebop) care sunt niste note cromatice astfel alese incat oricum ai canta modul in urcare sau in coborare notele 1-3-5-7 sa cada pe timpii tari mereu.. pt ca si o gama normala chiar daca ai inceput pe timp tare cand treci in urmatoarea octava se schimba treaba: 1-3-5-7-2-4-6.. nu? :) de aia cand canti un anumit mod nu poti sa-l privesti separat ci doar cu acordul aferent.

 

si daca stai un pic sa te gandesti, cand iei un acord, daca canti unde trebuie 1-3-5-7.. intre ele poti sa bagi orice note vrei tu :( incearca si ai sa vezi: ia C7 ca armonie si canta ascendent optimi incepand pe timpul 1: C D# E F# G A# Bb B C si o sa vezi ca suna mai bine decat daca canti descendent incepand la fel pe timpul 1 in optimi: C Bb A G F E D C B) daca mai bagi si inca un mic artificiu la optimi adica cele de pe timpul slab le bagi nu la jumate ci mai aproape de timpul tare (optimile de swing).. ceva de genul canti pe trioleti dar iei numai timpii 1 si 3 si asa faci optimile si esti jazzman cu diploma :)

 

numai bine!

:)

Link to comment
Share on other sites

un mod nu trebuie privit niciodata singur. el nu inseamna nimic fara armonia necesara ! si da fiecare mod are calitatea lui minora sau majora, in functie de acordul pe care il descrie (1-3-5). dorianul intotdeauna va descrie un acord minor, iar lidianul intotdeauna va descrie un acord major si aceste doua moduri se vor canta intotdeauna pe acordurile aferente. nu o sa poti sa canti C dorian sau phrigian peste un Cmaj7 si nici macar un C mixolidian peste un Cmaj7 chiar daca mixo este major, se bat cap in cap septimele! Nu trebuie privit altfel un mod in coborare.. modul trebuie cantat intr-un anumit fel pt a il face sa sune peste acordul respectiv. Jazzul in intregime se canta pe moduri. sa-ti dau un mic exemplu: ia o armonie simpla Am-Dm-Em si incearca pe fiecare acord sa canti dorianul respectiv! o sa vezi ca fara niste mici reguli care de fapt sunt la fel de naturale ca si legea gravitatiei nu or sa sune niciodata.. or sa sune fals. si sa iti zic de ce: urechea umana isi da seama ce acord canti dintr-o anumita gama (oricare) dupa ce note cad pe timpii tari (in orice diviziune ai canta). de aia o gama descrie un acord (1-3-5-7) pt ca incepand pe un timp tare astea-s notele ce cad pe timpii tari. daca incepi pe timp slab or sa iasa in evidenta notele (2-4-6) si asta descrie alt acord de aici au aparut si modurile! de aia in coborare nu suna foarte bine un mod pe un acord daca il canti doar in succesiunea normala pt ca accentuezi notele 1-6-4-2 ceea ce poate fi confuz daca nu se rezolva pasajul spre o nota din cele "bune" (1-3-5-7). de aceea au aparut si modurile cu note adaugate (bebop) care sunt niste note cromatice astfel alese incat oricum ai canta modul in urcare sau in coborare notele 1-3-5-7 sa cada pe timpii tari mereu.. pt ca si o gama normala chiar daca ai inceput pe timp tare cand treci in urmatoarea octava se schimba treaba: 1-3-5-7-2-4-6.. nu? :) de aia cand canti un anumit mod nu poti sa-l privesti separat ci doar cu acordul aferent.

 

si daca stai un pic sa te gandesti, cand iei un acord, daca canti unde trebuie 1-3-5-7.. intre ele poti sa bagi orice note vrei tu :) incearca si ai sa vezi: ia C7 ca armonie si canta ascendent optimi incepand pe timpul 1: C D# E F# G A# Bb B C si o sa vezi ca suna mai bine decat daca canti descendent incepand la fel pe timpul 1 in optimi: C Bb A G F E D C :( daca mai bagi si inca un mic artificiu la optimi adica cele de pe timpul slab le bagi nu la jumate ci mai aproape de timpul tare (optimile de swing).. ceva de genul canti pe trioleti dar iei numai timpii 1 si 3 si asa faci optimile si esti jazzman cu diploma :)

 

numai bine!

 

pai daca numa atat trebuie este super, s-a rezolvat , dar parca mai era ceva pe acolo ....lol ..in orice caz jazz-isti spun altceva

 

Fara gluma esti pe aproape , timing-ul este secretul , am mai scris si mai scriu ce mi-au spus mie batranii ,.."si pauza se canta " , trebuie sa simti cum sa pregatesti o nota, caum sa o scoti in evidenta , nu numai prin relatia dintre intervale ci si prin pozitionarea in timp .

 

Pe de alta parte majoritatea muzicantilor care canta in diferite moduri ca sa sune mai exotic , cautand ceva nou , altfel ,,etc nu canta muzica bazata pe progresii ci canta miscari modale pe stil "pedala armonica " , scimbarile facandu-se prin modulatii , sunt mai multe feluri de a canta in acest mod .

 

Bineinteles ca sunt si din aceia care vor sa adapteze la vechiurile stiluri de jazz , asa ca totu-i permis numa sa ai cine sa asculte asemenea experiente .

 

Sunt cam trase de par si suna a cautari fara mare speranta de a gasi ceva ,muzicile compuse mecanic pe diferite moduri nefamiliare folosindu-se de "teorii" si experienta dobandita cu modurile sau gamele cunoscute , dar e si acesta un pas intr-o directie .

Nu prea sunt compozitori sa faca compozitii in Ionian si In Aeolian , dar cauta altceva ? daca nu poate sa faca muzica in gamele "obisnuite" noua europenilor , o sa faca muzica in moduri din Japonia nord sau din Filipine , sa fim seriosi . O sa faca o muzica stil Hollywood , poate sa o vanda la cate un film exotic .Sau sub titulatura de world music mai nou .Cu multa "gonflare " daca este deja admis in anumite cercuri artistice un timp poate sa se afle in centru atentiei ca si experiment muzical .

O muzica ce nu poate fi cantata , retinuta de public nu va avea succes , deci ramane o muzica ce va fi ascultata doar in cateva cercuri restranse , ramane in stadiu de exotic , diferit , interesant , dubios etc...

 

Dar este interesant de incercat , in orice caz daca stii cateva rezolvari inca nu esti muzicant doar studiezi , cea ce-i bine ca si motivatie .

 

 

Exista studii , observatii , sfaturi, experimente studiate tone de carti si articole scrise peste tot ...dar cu cantatul este mai greu mai ales cu improviztaiile libere.

 

Un jazzist se presupune ca este inovativ in primul rand , cei care doar insira anumite progresii si tehnici citite de pe ici colo mai au mult pana ajung artisti .

 

Ca sa folosesti modurile doar din lipsa de inspiratie nu este o rezolvare , se simte de la o posta ca nu e cea ce ar trebui s fie.Ca sa canti in sensul adevarat al cuvantului , intr-un mod , ar trebui sa te muti in zona geografica ce a nascut acel mod si sa canti cu cei de acolo vre-o 20 de ani ca sa "intre in tine " muzica respectiva .In acest fel sa zicem ca in 60 de ani ai putea cu greu si multa munca sa te specializezi in 3- 4 moduri .

 

Sa nu uitam ca este vorba de cantat , de compus , de improvizat de simtit muzica respectiva , nu de studiu de cum ar trebui sa cantam si ce .

 

Cum canta, in sensul adevarat al cuvantului ,un adevarat maestru nu se poate explica , nu se poate masura , se poate doar simtii ca este extraordinar , ca sa te apropii de asa ceva a-ti trebuie ani buni de ucenicie pe langa un mare maestru .Poate se lipeste ceva , poate nu .

Link to comment
Share on other sites

@guitarsarpe... multumesc de raspuns, nu este ce cautam, insa sunt unele lucruri care au prins bine caci nu le stiam... problema cautarii este insa alta :)... inca mai sapam... incearca sa citesti si conversatia si ai sa intelegi ce vreau sa zic defapt acolo :), oricum merci pt detalii, orice-i nou prinde bine:)

Edited by LORD-C
Link to comment
Share on other sites

@guitarsarpe... multumesc de raspuns, nu este ce cautam, insa sunt unele lucruri care au prins bine caci nu le stiam... problema cautarii este insa alta :)... inca mai sapam... incearca sa citesti si conversatia si ai sa intelegi ce vreau sa zic defapt acolo :), oricum merci pt detalii, orice-i nou prinde bine:)

 

am citit toate posturile si conversatia, si in reply-ul meu vroiam sa zic ca nu trebuie sa privesti diferit modurile in urcare fata de coborare. si in plus am facut o"o mica teorie a modurilor" ca sa privesti lucrurile "corect". ideea este ca ce e intre treptele 1,3,5,7 doar coloreaza, de aia locrianul nu se folosea in trecut si era considerat ca suna "diabolic", asta pt ca acordul micsorat suna in felul asta. si de aia nici nu poti sa compari frigianul cu locrianul pt ca frigianul nu are pe treptele importante note care sa formeze cu tonica intervale disonante.

 

vad ca unii au luat la misto postul meu si nu inteleg de ce.. poate din cauza ultimelor randuri unde am glumit evident.. unii cred ca nu vor sa inteleaga ca muzica are anumite reguli pe care trebuie sa le stii extrem de bine si CULMEA are si niste reguli pt incalcarea acestor reguli. da asa este ! si jazzul (pt ca in el se folosesc aceste moduri in special) are regulile lui dar are si o mare libertate in incalcarea acestor reguli.

 

numai bine!

Link to comment
Share on other sites

am citit toate posturile si conversatia, si in reply-ul meu vroiam sa zic ca nu trebuie sa privesti diferit modurile in urcare fata de coborare.

Da, numai cã nu asta era întrebarea. Dacã sã privim sau nu modurile în felul ãsta. Nici eu nu am înțeles despre ce e vorba atunci când am citit primul post, de aceea l-am contactat pe @Lord-C pe msg sã-mi explice mai clar. ªtiam cã cei de la conservator au o abordare diferitã în multe aspecte ale teoriei.

 

Eu (la fel ca ºi tine din câte înțeleg) privesc un mod ca fiind o succesiune de intervale gândite relativ la nota de bazã. Astfel, modul mixolidian ar fi notat 1 2 3 4 5 6 b7. Toate cele 6 intervale de dupã nota de bazã sunt exprimate relativ la nota de bazã. Evident cã în felul ãsta, atunci când cobor notele într-un mod acestea sunt tot aceleaºi, adicã b7 6 5 4 3 2...

 

În abordarea lui Lord-C, de la conservator, intervale unui mod sunt vãzute relativ la nota precedentã, adicã doar secunde sau secunde mici (tonuri sau semitornuri). Mixolidianul de mai sus devine TTSTTST. Dacã vezi lucrurile în felul acesta, în coborâre mixolidianul este inversul succesiunii din urcare, adicã TSTTSTT. Aceastã ultimã succesiune este de fapt modul aeolian în urcare.

 

Fiecare mod are deci perechea lui. Succesiunea T-S a mixolidianului pe urcare, este cea a aeolianului pe coborâre ºi viceversa:

mixolidian-aeolian

lidian-locrian

ionian-frigian

dorian-dorian

 

Întrebarea lui Lord-C era de ce se întâmplã asta.

 

PS: Trebuie sã recunosc cã deºi la început mi s-a pãrut intutilã o astfel de abordare, acum mi se pare chiar folositoare ºi logicã. Dacã stãpâneºti modurile în ambele abordãri de mai sus (cea clasicã ºi cea modernã) ai ºanse mai mari sã te descurci cu uºurințã într-o improvizație pe tot griful chitãrii :)

Link to comment
Share on other sites

Se pare ca Cyfer a fost singurul care a inteles unde anume vreau sa bat... In proportie de ~90%, problema mea este lamurita cu acel link postat mai sus. Altcineva mi-a explicat diferenta intre modurile grecesti si cele "crestine" ca fiind pur de natura religioasa ("grecii spuneau ca intelepciunea vine de la Zei".... de unde ei scriau totul de sus in jos... apoi, odata cu crestinismul [vezi Palestrina / Renastere / etc.], omul se indreapta catre dumnezeu [am subliniat ca sa nu se trezeasca vr'un nauc cu impresia ca vreau sa-l ajung pe Domnul]...)... peste toate aceste lucruri, este vb mai degraba de o problema matematica decat de una muzicala... Nu am spus o secunda ca de acum in colo, eu modul ionic cand il cant in coborare il voi numi frigic... :)... ei... asa-i la inceput, mai greu....

 

@guitarsarpe... repet, multe lucruri din ce ai spus tu acolo, le stiam, problema nu era asta... iar la misto nu te-am luat, nici vorba... sunt multi p'aici care-ti pot spune cand fac eu misto si cand nu... :)

Link to comment
Share on other sites

@guitarsarpe... repet, multe lucruri din ce ai spus tu acolo, le stiam, problema nu era asta... iar la misto nu te-am luat, nici vorba... sunt multi p'aici care-ti pot spune cand fac eu misto si cand nu... :)

 

nu la tine ma refeream :)

 

bai.. nu va suparati pe mine dar mi se pare total inutila abordarea asta.. nu vad nici o aplicatie practica la asa ceva. hai sa luam un exemplu concret: C ionian in coborare ar descrie acordul (C-A-F-D) Dm7.. care nu are nici o legatura cu C frigian (care ar fi perechea lui) si nici macar cu D frigian.. ci doar cu D dorian care si este de fapt.

 

pur matematic in coborare ar insemna o cu totul alta teorie a muzicii nu? pt ca do-la-fa ar insemna ca este acordul do minor :)

Edited by guitarsarpe
Link to comment
Share on other sites

bai.. nu va suparati pe mine dar mi se pare total inutila abordarea asta.. nu vad nici o aplicatie practica la asa ceva. hai sa luam un exemplu concret: C ionian in coborare ar descrie acordul (C-A-F-D) Dm7.. care nu are nici o legatura cu C frigian (care ar fi perechea lui) si nici macar cu D frigian.. ci doar cu D dorian care si este de fapt.

 

pur matematic in coborare ar insemna o cu totul alta teorie a muzicii nu? pt ca do-la-fa ar insemna ca este acordul do minor :)

Aceastã abordare NU este inutilã. Este doar un alt fel de a învãța/privi un mod. Sigur cã la chitarã nu este atât de folositor cum este la pian de exemplu, dar poate fi uºor de învãțat ºi se poate dovedi un ghid folositor pe fretboard.

 

Încercarea ta de anecdotã prin extinderea conceptului cãtre acorduri nu este prea inspiratã. Extinderea poate fi fãcutã, dar altfel.

Sã încercãm cu acordurile de 4 sunete. Cei mai mulți dintre noi noteazã intervalele dintr-un acord major 7 astfel: 1 3 5 7. Alții le noteazã 3 b3 3, adicã succesiunea de terțe pornind de la nota de bazã. Tocmai aceastã notație o vom folosi pentru a înțelege acordurile pe coborâre.

 

Dacã acordul major 7 are succesiunea 3 b3 3 (terțã mare, terțã micã, terțã mare), pe coborâre aceasta va fi ... 3 b3 3, identicã. Folosim modul ionian TTSTTTS. Am urcat pânã în octavã ºi acum vreau sã cobor pe arpegiul acordului major 7 al treptei 1. Cobor un semiton ºi ajung pe treapta/intervalul 7 de unde cobor în terțe 3 b3 3.

 

Alt exemplu:

acordul de septima de dominanta: 3 b3 b3; în coborâre este b3 b3 3

modul mixolidian: TTSTTST

Coborârea se face de pe treapta a 7-a, aflatã la un ton mai jos de octavã, folosind terțele b3 b3 3.

 

Este o metodã cât se poate de simplã având în vedere cã unele dintre cele mai importante acorduri de septimã au o succesiune de terțe identicã pe urcare ºi coborâre, adicã Maj7 3 b3 3 ºi min7 b3 3 b3.

 

Dacã o metodã este numitã clasicã, aceasta este pentru cã a trecut testul timpului. Este greu de crezut cã generații de muzicieni au învãțat o porcãrie inutilã doar pentru cã aceasta a rãmas printr-o minune în manuale :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Ender_Eugen

sunt curios cati dintre instrumentisti folosesc toate aceste moduri de care s-a vb pana acum...

Edited by Ender_Eugen
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.