NickAvr Posted January 23, 2015 Posted January 23, 2015 Am tot incercat sa le invat dar nu mi dau sau seama de anumite lucruri. daca stiu toate pozitiile unei game pe grif cum se formeaza diversele moduri ale acesteia.? cum imi dau seama cand pot sa folosesc modul x sau y
otringal Posted January 23, 2015 Posted January 23, 2015 daca stii toate pozitiile unei game, deja stii modurile ca si digitatie. Mai ramane doar ca de la caz la caz, cand canti, odata ce stii cheia in care esti, sa intelegi ca daca ea este minora, inseamna ca esti deja in modul eolian, daca esti in cheie majora, esti in ionian. Acum, pentru ca vor sari multi pe mine sa ma certe pentru ce am zis si ar avea dreptate (insa nu vreau sa scriu romane despre moduri, ca se discuta de la Burebista incoace despre ele), iti voi da un exemplu: Daca ai o melodie in Eminor, tu de fapt poti considera ca esti in C#major. La ce te ajuta? Pai odata ce-ai stabilit care este gama majora de care apartii (daca melodia era spre exemplu in Amajor, chiar in Amajor erai, nu mai era nevoie de reconversie, ca mai sus, din Eminor in C#major), de fapt poti spune ca stii pozitia nr.1 sau modul nr.1 al gamei majore respective. Gen la tine, esti in C#major, deci esti in cheia C#major <=> modul ionian al gamei C#major. Insa pentru ca initial era "tradusa" ca Eminor, poti sa te uiti ca Eminor este cu 2 pozitii inapoia C#major, deci esti in modul eolian ATENTIE! raportat tot la gama C#major. In rest, orice pozitie ai, de la 1 la 7, te vei gasi in unul dintre cele 7 moduri ale gamei tale de baza (C#major). Joaca-te si experimenteaza cu ele. Pe scurt, poti folosi orice mod al gamei X, daca te-ai asigurat ca ai gasit acel X corect pentru melodia pe care canti. 3
neverremind Posted January 23, 2015 Posted January 23, 2015 Cum ai ajuns la C#? din ce stiu eu gama mi min (Emin), (mi fa# sol la si do re mi ) este minora lui Sol (G) natural, care este dominanta lui Do ©. In alta ordine de idei dominanta lui Sol natural (G) este Re natural (D) si atunci mi min este a II minor din secventa II V I, mi min...La...Re. etc etc. 1
vasile iuan Posted January 23, 2015 Posted January 23, 2015 (edited) Salut! Si eu am invatat modurile recent si pot sa dau unele explicatii. Cel mai util exemplu ar fi sol major, sa incep de acolo; de acolo poti ajunge usor pe toate modurile. Daca stii sa "interpretezi" gama sol major, sau oricare gama majora, ai rezolvat tot, le-ai dedus. Incepi cu prima nota din gama, rezulta primul mod. Daca incepi cu a doua nota din gama, rezulta al doilea mod. Daca incepi cu a treia nota, al treilea mod si tot asa. In total sunt 7 moduri, cate note. Acuma, ramane de "datoria" ta sa deduci cum se plaseaza ele pe grif. Oricum, asta te ajuta sa iesi din monotonie, din limitarea la simpla pentatonica; de exemplu...canti in sol major, o sa folosesti, cel mai simplu, gama minora pentatonica mi minor (din cauza relativitatii lor). Dar ai sa vezi, experimentand, cat de frumos completezi tot griful, coborand de la mi(fretul 12), la sol(fretul 3) prin moduri....e o explicatie primitiva...sper ca te ajuta cu ceva. Salut! Si eu am invatat modurile recent si pot sa dau unele explicatii. Cel mai util exemplu ar fi sol major, sa incep de acolo; de acolo poti ajunge usor pe toate modurile. Daca stii sa "interpretezi" gama sol major, sau oricare gama majora, ai rezolvat tot, le-ai dedus. Incepi cu prima nota din gama, rezulta primul mod. Daca incepi cu a doua nota din gama, rezulta al doilea mod. Daca incepi cu a treia nota, al treilea mod si tot asa. In total sunt 7 moduri, cate note. Acuma, ramane de "datoria" ta sa deduci cum se plaseaza ele pe grif. Oricum, asta te ajuta sa iesi din monotonie, din limitarea la simpla pentatonica; de exemplu...canti in sol major, o sa folosesti, cel mai simplu, gama minora pentatonica mi minor (din cauza relativitatii lor). Dar ai sa vezi, experimentand, cat de frumos completezi tot griful, coborand de la mi(fretul 12), la sol(fretul 3) prin moduri....e o explicatie primitiva...sper ca te ajuta cu ceva. Am pus aici o imagine pe care am realzat-o cand le-am dedus. Sper sa te ajute. Edited January 23, 2015 by vasile iuan
ggg Posted January 23, 2015 Posted January 23, 2015 (edited) Cum ai ajuns la C#? din ce stiu eu gama mi min (Emin), (mi fa# sol la si do re mi ) este minora lui Sol (G) natural, care este dominanta lui Do ©. In alta ordine de idei dominanta lui Sol natural (G) este Re natural (D) si atunci mi min este a II minor din secventa II V I, mi min...La...Re. etc etc. C# minor este relativa lui E . S-au incurcat un pic tertele intre ele. Acu' nu o sa ne certam pt o terta mare Importanta este idea . Edited January 23, 2015 by ggg 3
neverremind Posted January 24, 2015 Posted January 24, 2015 No no no nici gand de razboi, ma gandeam doar ca poate imi scapa mie ceva. Putea fi chiar secretul modurilor, nu? Pentru ca pana nu inveti bine armonie, daca nu esti un talent innascut, nu prea ai ce face cu modurile. Cel putin asta este experienta mea. Modurile nu sunt decat o incercare de-a explica entuziastilor ce face un cantaret de jazz acolo. 2
StratMan Posted January 24, 2015 Posted January 24, 2015 (edited) C# minor este relativa lui E . S-au incurcat un pic tertele intre ele. Acu' nu o sa ne certam pt o terta mare Importanta este idea . vorba (de duh) a lui Anton Hasias, basistul de la Monolit (printre altele): Ce, ne mai certam acuma, pentru un semiton?! Edited January 24, 2015 by StratMan 7
karpi Posted January 24, 2015 Posted January 24, 2015 (edited) fiecare din modurile scrise de prezentator are tonica chiar treapta gamei Cmajor pe care este "formata" Ca sa le translatezi la de ex. ca sa ramanem tot in "C" trebuie sa "copiezi " intervalele unui mod din cele de pe acea foaie de hartie si le faci sa inceapa din "C". se vede ca practic in cele descrise pe foaie ca toate au exact aceleasi note /intervale din "C major" doar incep de pe diferitele treapte . Deci intervalele le adaptezi ptr tonica de ex."C" Deci atentie ! cel ma la indemana este de ex ..C major (Ionian) si Cminor(aeolian) In video ai Aminor - aeolian ( relativa minora a lui C major ) format pe notele gamei C major . la fel trebuie sa formezi ptr in cazul nostru "C" si celelate moduri .."copiind" intervalele modurilor . aici am facut o "diagrama' vezi cum se muta intervalele aceste "patern"uri le aplici la alta "tonica" c d ef g a bc -C Ionian d ef g a bc d - D Dorian ef g a bc d e - E Frigian f g a bc d ef - F Lidian g a bc d ef g - G Mixolidian a bc d ef g a - A Aeolian bc d ef g a b - B Locrian La chitara se poatei sa inveti "paternurile" ( unde pui degetul ) cat si care-i nota tonica ce apoi prin mutarea in alta pozitie va fi OK in alta gama . mai cauti si pe aici gasesyi patern-uri stil TAB :https://www.google.ro/search?q=musical+modes+guitar&biw=1280&bih=913&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=XhbEVO7iL8GzaYn0grgI&ved=0CCwQsAQ Pe langa ce explica prezentatorul ( poate spune dar nu am fost atent la toate explicatiile sale ) deci ..ramanand cu aceiasi tonica poti sa schimbi modurile , astfel de ex ramai tot in "C" dar schimba atmosfera melodiei ...etc sau de ex basul ramane pe " o nota " iar soloul se plimba intre moduri cu tonica pe acea nota , astfel creaza diferite linii de melodie ... Edited January 24, 2015 by karpi 5
NickAvr Posted January 25, 2015 Author Posted January 25, 2015 si care e faza cu minor/major melodic sau armonic ?
StratMan Posted January 25, 2015 Posted January 25, 2015 (edited) Poate ca n-ar fi rau sa urmariti si sa incercati sa intelegeti si asta: Edited January 25, 2015 by StratMan 7
NickAvr Posted January 27, 2015 Author Posted January 27, 2015 si de exemplu dorianul lui do este re dorian, frigianul lui do este mi frigian..ect dar do dorian si do frigian sunt moduri pt altegame nu ?
karpi Posted January 27, 2015 Posted January 27, 2015 si de exemplu dorianul lui do este re dorian, frigianul lui do este mi frigian..ect dar do dorian si do frigian sunt moduri pt altegame nu ? EXEMPLUL cel mai la indemana C major ................C minor..................C dorian ...etc Nu este ...D major ................D minor ..................D dorian...etc ai mai sus linkuri ..pune-te si citeste /cauta sunt multe explicatii i
bolly Posted January 28, 2015 Posted January 28, 2015 vorba (de duh) a lui Anton Hasias, basistul de la Monolit (printre altele): Ce, ne mai certam acuma, pentru un semiton?! )))))))))))))) Nu era ceva de genul:''Au pierdut altii averi...ne certam pentru un semiton?'' 1
marcannnelu Posted November 10, 2015 Posted November 10, 2015 Buna...iti dau un sfat...descarca de pe net programul DreaMule si cauta sa downloadezi Frank Gambale...Modes no more mistery....Gasesti gratis cartea care e printre cele mai bune....sint si altele....Oricum retine urmatoarele....Armonizind gama Cmaj obtinem alte 7 game formate din notele gamei Cmaj.Acestea sint cele 7 moduri ale lui Cmaj si anume...Pe treapta a 2a se formeaza modul dorian adica Dm7 Pe treapta a 3a este modul frigian adica Em7.Pe treapta a 4a este modul lydian Fmaj7 adica F7plus...Pe treapta 5a ai modul mixolidyan adica G7 .Pe treapta 6a modul aeolian Am7 .Pe treapta a 7a modul locrian adica Bm75b.Acestea sint modurile gamei Cmaj.La fel se formeaza pt.toate celelalte game.Sigur...daca zici Cm7 este dorianul pt.gama Bbmaj.Daca zici G lidyan atunci te referi la gama Dmaj.....si asa mai departe...Deci aplica ce ti-am spus la toate gamele .Cauta pe net DreaMule sau eMule..vei gasi carti cum nu iti imaginezi...totul e sa stii ce sa ceri...Spor la treaba.... Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Nicu_Sandru_flute_guitare Posted February 16, 2016 Posted February 16, 2016 Salut! Modurile antice grecești se formează pe sunetele naturale, fără diezi sau bemoli, 7 moduri, nu au treabă cu tonalitatea, ionianul este majorul natural transpus pe fiecare treaptă în parte nimic altceva nu are legătură. Alte amănunte ți le explic dacă ne vedem. Suna-ma: 0723.59.10.10 Trimis de pe al meu E4 folosind Tapatalk
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now