www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Recommended Posts

Posted

daca stii toate pozitiile unei game, deja stii modurile ca si digitatie. Mai ramane doar ca de la caz la caz, cand canti, odata ce stii cheia in care esti, sa intelegi ca daca ea este minora, inseamna ca esti deja in modul eolian, daca esti in cheie majora, esti in ionian. Acum, pentru ca vor sari multi pe mine sa ma certe pentru ce am zis si ar avea dreptate (insa nu vreau sa scriu romane despre moduri, ca se discuta de la Burebista incoace despre ele), iti voi da un exemplu:

 

Daca ai o melodie in Eminor, tu de fapt poti considera ca esti in C#major. La ce te ajuta? Pai odata ce-ai stabilit care este gama majora de care apartii (daca melodia era spre exemplu in Amajor, chiar in Amajor erai, nu mai era nevoie de reconversie, ca mai sus, din Eminor in C#major), de fapt poti spune ca stii pozitia nr.1 sau modul nr.1 al gamei majore respective. Gen la tine, esti in C#major, deci esti in cheia C#major <=> modul ionian al gamei C#major. Insa pentru ca initial era "tradusa" ca Eminor, poti sa te uiti ca Eminor este cu 2 pozitii inapoia C#major, deci esti in modul eolian ATENTIE! raportat tot la gama C#major. In rest, orice pozitie ai, de la 1 la 7, te vei gasi in unul dintre cele 7 moduri ale gamei tale de baza (C#major). Joaca-te si experimenteaza cu ele. Pe scurt, poti folosi orice mod al gamei X, daca te-ai asigurat ca ai gasit acel X corect pentru melodia pe care canti.

  • Like 3
Posted

Cum ai ajuns la C#?

din ce stiu eu

gama mi min (Emin), (mi fa# sol la si do re mi ) este minora lui Sol (G) natural, care este dominanta lui Do ©. In alta ordine de idei dominanta lui Sol natural (G) este Re natural (D) si atunci  mi min este a II minor din secventa II V I, mi min...La...Re. etc etc. 

  • Like 1
Posted (edited)

Salut! Si eu am invatat modurile recent si pot sa dau unele explicatii. Cel mai util exemplu ar fi sol major, sa incep de acolo; de acolo poti ajunge usor pe toate modurile. Daca stii sa "interpretezi" gama sol major, sau oricare gama majora, ai rezolvat tot, le-ai dedus. Incepi cu prima nota din gama, rezulta primul mod. Daca incepi cu a doua nota din gama, rezulta al doilea mod. Daca incepi cu a treia nota, al treilea mod si tot asa. In total sunt 7 moduri, cate note. Acuma, ramane de "datoria" ta sa deduci cum se plaseaza ele pe grif. Oricum, asta te ajuta sa iesi din monotonie, din limitarea la simpla pentatonica; de exemplu...canti in sol major, o sa folosesti, cel mai simplu, gama minora pentatonica mi minor (din cauza relativitatii lor). Dar ai sa vezi, experimentand, cat de frumos completezi tot griful, coborand de la mi(fretul 12), la sol(fretul 3) prin moduri....e o explicatie primitiva...sper ca te ajuta cu ceva.


Salut! Si eu am invatat modurile recent si pot sa dau unele explicatii. Cel mai util exemplu ar fi sol major, sa incep de acolo; de acolo poti ajunge usor pe toate modurile. Daca stii sa "interpretezi" gama sol major, sau oricare gama majora, ai rezolvat tot, le-ai dedus. Incepi cu prima nota din gama, rezulta primul mod. Daca incepi cu a doua nota din gama, rezulta al doilea mod. Daca incepi cu a treia nota, al treilea mod si tot asa. In total sunt 7 moduri, cate note. Acuma, ramane de "datoria" ta sa deduci cum se plaseaza ele pe grif. Oricum, asta te ajuta sa iesi din monotonie, din limitarea la simpla pentatonica; de exemplu...canti in sol major, o sa folosesti, cel mai simplu, gama minora pentatonica mi minor (din cauza relativitatii lor). Dar ai sa vezi, experimentand, cat de frumos completezi tot griful, coborand de la mi(fretul 12), la sol(fretul 3) prin moduri....e o explicatie primitiva...sper ca te ajuta cu ceva.post-26766-0-50398000-1422050375_thumb.jpg

Am pus aici o imagine pe care am realzat-o cand le-am dedus. Sper sa te ajute.

 

post-26766-0-98129100-1422050156_thumb.jpg

Edited by vasile iuan
Posted (edited)

Cum ai ajuns la C#?

din ce stiu eu

gama mi min (Emin), (mi fa# sol la si do re mi ) este minora lui Sol (G) natural, care este dominanta lui Do ©. In alta ordine de idei dominanta lui Sol natural (G) este Re natural (D) si atunci  mi min este a II minor din secventa II V I, mi min...La...Re. etc etc. 

C# minor este relativa lui E . S-au incurcat un pic tertele intre ele. Acu' nu o sa ne certam pt o terta mare :D

Importanta este idea .

Edited by ggg
  • Like 3
Posted

No no no nici gand de razboi, ma gandeam doar ca poate imi scapa mie ceva. Putea fi chiar secretul modurilor, nu? :) Pentru ca pana nu inveti bine armonie, daca nu esti un talent innascut, nu prea ai ce face cu modurile. Cel putin asta este experienta mea. Modurile nu sunt decat o incercare de-a explica entuziastilor ce face un cantaret de jazz acolo.

  • Like 2
Posted (edited)

 

fiecare din modurile scrise de prezentator are tonica chiar treapta gamei Cmajor   pe care este "formata"

 

Ca sa le translatezi la de ex. ca sa ramanem tot in "C" trebuie sa   "copiezi " intervalele unui mod din cele de pe acea foaie de hartie si le faci sa inceapa din "C".

 

se vede ca practic in cele descrise pe foaie  ca toate   au exact aceleasi note /intervale din "C major"  doar incep de pe diferitele treapte .

Deci intervalele le adaptezi  ptr tonica de ex."C"

 

Deci atentie !

cel ma la indemana este de ex ..C major (Ionian)      si  Cminor(aeolian)   

In video ai Aminor - aeolian     ( relativa minora a lui C major ) format pe notele gamei C major .

la fel trebuie sa formezi  ptr in cazul nostru "C" si celelate moduri .."copiind" intervalele  modurilor  .

aici am facut o "diagrama' vezi cum se muta intervalele   aceste "patern"uri le aplici la alta "tonica"

 

c d ef g a bc  -C Ionian

d ef g a bc d - D Dorian

ef g a bc d e - E Frigian

f g a bc d ef  - F Lidian

g a bc d ef g - G Mixolidian

a bc d ef g a - A Aeolian

bc d ef g a b - B Locrian

 

La chitara se poatei sa inveti "paternurile" ( unde pui degetul )  cat si care-i nota tonica ce apoi prin mutarea in alta pozitie va fi OK in alta gama .

 

mai cauti si pe aici

gasesyi patern-uri  stil TAB

:https://www.google.ro/search?q=musical+modes+guitar&biw=1280&bih=913&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=XhbEVO7iL8GzaYn0grgI&ved=0CCwQsAQ

 

Pe langa ce explica prezentatorul ( poate spune dar nu am fost atent la toate explicatiile sale )

 

deci ..ramanand cu aceiasi tonica poti sa schimbi modurile , astfel de ex ramai tot in "C" dar schimba atmosfera  melodiei ...etc

 

sau de ex basul ramane pe " o nota " iar soloul se plimba intre moduri  cu tonica pe acea nota ,  astfel  creaza diferite linii de melodie ... 

Edited by karpi
  • Like 5
Posted

si de exemplu dorianul lui do este re dorian, frigianul lui do este mi frigian..ect

dar do dorian si do frigian sunt moduri pt altegame nu ?

 

 

EXEMPLUL cel mai la indemana

 

C major ................C minor..................C dorian ...etc   Nu este ...D major ................D minor ..................D dorian...etc 

 

ai mai sus linkuri ..pune-te si citeste /cauta  sunt  multe  explicatii i 

  • 9 months later...
Posted

Buna...iti dau un sfat...descarca de pe net programul DreaMule si cauta sa downloadezi Frank Gambale...Modes no more mistery....Gasesti gratis cartea care e printre cele mai bune....sint si altele....Oricum retine urmatoarele....Armonizind gama Cmaj obtinem alte 7 game formate din notele gamei Cmaj.Acestea sint cele 7 moduri ale lui Cmaj si anume...Pe treapta a 2a se formeaza modul dorian adica Dm7 Pe treapta a 3a este modul frigian adica Em7.Pe treapta a 4a este modul lydian Fmaj7 adica F7plus...Pe treapta 5a ai modul mixolidyan adica G7 .Pe treapta 6a modul aeolian Am7 .Pe treapta a 7a modul locrian adica Bm75b.Acestea sint modurile gamei Cmaj.La fel se formeaza pt.toate celelalte game.Sigur...daca zici Cm7 este dorianul pt.gama Bbmaj.Daca zici G lidyan atunci te referi la gama Dmaj.....si asa mai departe...Deci aplica ce ti-am spus la toate gamele .Cauta pe net DreaMule sau eMule..vei gasi carti cum nu iti imaginezi...totul e sa stii ce sa ceri...Spor la treaba....

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

  • 3 months later...
Posted

Salut! Modurile antice grecești se formează pe sunetele naturale, fără diezi sau bemoli, 7 moduri, nu au treabă cu tonalitatea, ionianul este majorul natural transpus pe fiecare treaptă în parte nimic altceva nu are legătură. Alte amănunte ți le explic dacă ne vedem. Suna-ma: 0723.59.10.10

 

Trimis de pe al meu E4 folosind Tapatalk

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.