In primul rand, as dori sa intelegi ca in niciun caz n-as putea fi prieten cu tine.
In al doilea rand, pe mine nu ma intereseaza daca unul ca tine are ureche muzicala sau nu. Tu ar trebui sa fii cel interesat. Ca sa fii tu mai lamurit, atunci cand am luat eu chitara in mana, parintii mei au avut grija sa verifice daca am ureche muzicala sau nu, ca sa nu dea banii de pomana pe chitara pe care mi-au cumparat-o. Totodata, daca n-as fi detinut aptitudinile respective, cand am dat admitere la scoala populara de arta, sectia de chitara, nu m-ar fi admis, pentru ca, la vremea respectiva, ca si acum, de altfel, testele de admitere erau destul de serioase. Oricum, iti mai pot spune ca primele lectii de teorie muzicala le-am primit in clasa a V-a, la scoala generala si le-am continuat pana in clasa a X-a, la liceu. Exista, pe vremea mea, materia numita "MUZICA", care se facea foarte serios. Este foarte adevarat ca ma si interesa foarte mult materia asta, desi eu am absolvit sectia reala a unui liceu de cultura generala.
Pe de alta parte, n-am de gand sa-ti demonstrez tie, catusi de putin, care este nivelul meu in materie de chitara. Comisiile de atestare, de-a lungul anilor, cand am devenit chitarist profesionist (la inceput, instrumentist gradul III si apoi, solist gradul I), au avut grija sa-mi verifice din plin aptitudinile si cunostintele muzicale.
Te-ai suparat ca te-am intrebat despre aptitudinile tale muzicale? Daca ai sti tu cati "vacari" sau "boccii" (cum sunt numiti in limbajul muzicantilor cei care nu sunt prea "dotati") am intalnit eu, de-a lungul a cca 40 de ani de cantat...
Profesorii care testeaza aptitudinile muzicale se pricep, in general, foarte bine sa diferentieze atat urechea melodica cat si cea ritmica si nu se arata prea entuziasmati intotdeauna, pentru ca, de multe ori, urechea ritmica este cea care creeaza probleme in invatare si interpretare. Cel putin, asa era pe vremea mea, cand acesti profesori isi faceau constiinciosi meseria. Acum, ca sa manance o paine mai buna, procedeaza si ei ca avocatii si iau banii clientilor, motivand ca trebuie sa traiasca si ei, deontologia profesionala fiind ultimul lucru care este luat in consideratie.
Vrei sa te pui la punct, cat de cat, cu teoria muzicala? Nu este o cale usoara. Notiuni incipiente de teorie muzicala (valori de note, masuri) gasesti cam in toate partile intoductive din metodele de chitara. Partea cea mai dificila o constituie faptul ca, pentru a avansa spre partea de acorduri, cifraje etc.) trebuie sa inveti sa citesti notele si valorile lor si aici se pierde foarte mult timp. Din cauza asta va intreb pe toti incepatorii, nu numai pe tine in mod special, daca sunteti dotati cu urechea ritmica, pentru ca aia nu se poate suplini cu nimic. Daca nu esti dotat din start cu stapanirea partii ritmice in muzica, degeaba intonezi cu precizie linia melodica, pentru ca esti sortit sa devii, in limbajul muzicantilor, un asa numit "septar". De asta trebuie sa fii testat inainte, nicidecum pentru ca as fi eu "unic" sau ca as fi "inteligent" si am ceva cu tine.
Daca doresti doar sa evoluezi pentru propria-ti placere, te-as sfatui sa incerci sa canti cu vocea (si sa te acompaniezi cu chitara) piesele care-ti plac tie, cat mai multe, invatand, putin cate putin, denumirea si "cifrarea" acordurilor de acompaniament scrise deasupra partiturii sau tabulaturii piesei respective. Totul dupa ureche. Daca n-ai, nu vei putea canta, dar daca ai, vei putea canta multumitor, fara sa ai idee de prea multa teorie muzicala. Cunosc instrumentisti deosebit de valorosi, care nu stiu sa cante dupa partitura, dar, stiind si citind cifrajul acordurilor si tinand minte piesele se descurca admirabil. Ca o curiozitate, mari maestri ai chitarei precum Hendrix, Clapton, Bireli Lagrene nu cantau dupa partitura, nestiind sa o citeasca, dar datorita aptitudinilor lor exceptionale au ajuns ceea ce au ajuns.
Nu vreau sa te descurajez nici pe tine nici pe altii ca tine. Singurul lucru pe care vreau sa-l subliniez foarte precis este faptul ca muzica se invata serios dupa niste reguli stricte si exista scoli speciale pentru asta. Ceea ce vreti voi sa faceti, adica sa sariti peste partea de teorie si studiu serios si sa cantati totusi cat de cat multumitor, nu se poate realiza decat prin suplinirea acumularii unor cunostinte muzicale trainice cu niste aptitudini native suficient de trainice, dar fara pretentia unor realizari notabile.
In alta ordine de idei, sa stii ca modalitatea deficitara de exprimare in limba romana care te caracterizeaza, denota, in mare parte, lipsa bagajului de cultura necesara pentru a putea comunica si a te intelege cu vreun interlocutor si te rog sa ma crezi ca ceea ce ti-am scris aici este cat se poate de sincer si reprezinta opiniile mele cu privire la problema ridicata de tine.
Inainte de a incheia, pot sa-ti atrag atentia ca sunt responsabil pentru tot ce am scris in posturile mele, pe tema acestui subiect, dar nu pot fi facut responsabil pentru ceea ce intelegi tu.
Si, pentru ca tot ti-ai dorit niste sfaturi, ti-as recomanda sa incerci sa te exprimi corect si fara invective mai mult sau mai putin voalate, pentru ca, foarte usor, poti fi incadrat la "atac la persoana".
Numai de bine.