Guest kyuslauten Posted June 29, 2011 Posted June 29, 2011 (edited) No... Am vazut ca p'aci nu prea se discuta despre chitara clasica insa am vrut si eu sa arat asa ca o curiozitate un instrument pe care l-am salvat de la moarte... Acu vreo 12 ani (sau mai bine) am mers la un coleg de-al meu basist sa ascultam niste muzica si sa pierdem vremea iar la un moment dat am vazut la el in coltul camerei o chitara in stare jalnica. I-am platit pe ea echivalentul a 5 ron (aprox) in zilele noastre si am plecat cu ea acasa. M-am chinit o vreme sa cant pe ea dar nu a mers prea bine asa ca a ajuns in coltul camerei mele. Intre timp mi-am cumparat o groaza de alte instrumente si chitara asta veche a ajuns intr-o cutie care urma sa mearga la gunoi sau ceva de genul acesta, dar intre timp m-am gandit sa o pun in atelier si sa o las sa se "usuce" in liniste... Dupa aprox 12 ani am masacrat-o de tot: am scos placa de rezonanta, am dat jos gatul, am taiat corpul in doua, am curatat lacul (nitro) si baitul (pana la os) si am redimensionat-o, am schimbat capul (cu unul de viola da gamba), am pus placa de rezonanta noua (facuta de mine din molid), cordar nou (lemn de par acoperit cu abanos), i-am pus tastiera noua din abanos (fara sa monez taste in ea...am legat tastele ca la instrumentele istorice), am barat spatele din nou...in fine am baituit-o si am lacuit-o dupa tehnici istorice (invatate cu greu de la unii mesteri mai in varsta)... Na, asdara instrumentul e facut in Romania (nu stiu de catre cine si nici cat de vechi este) eclisele sunt in totalitate din paltin cretz...super pt rezonanta si spatele de asemenea. Sunt super multumit de cum suna si o folosesc pentru a interpeta muzica de la sfarsitul sec XVIII pana in a doua jumatate a sec XIX. Daca inregistrez ceva, voi pune aici demo. Investitia a fost de aproximativ 200ron (fara sa calculez manopera si cei 5 lei pe care i-am platit colegului meu acum 12 ani ) si satisfactia acestei lucrari a fost enorma (mai ales ca un instrument de genul acesta construit de un luthier de renume costa de la 1200 euro in sus...pana la 20000 euro sau mai mult in functie de materialele folosite si de complexitatea interiorului si a finisajelor). Anyways: ENJOY (am incercat sa schimb titlul "de la" da nu reusesc...asta e, i-am dat prea repede pe tastatura...comoara de limba) Edited June 29, 2011 by kyuslauten 2
tudorbog Posted June 29, 2011 Posted June 29, 2011 Felicitari pentru realizare. O singura curiozitate am.De ce nu ai ai folosit un pragus? La instrumentul tau coarda utila se termina in cordar, adica direct in nodul facut acolo si pierzi din transferul vibratiei catre fata chitarii.Sa ma corecteze cineva daca gresesc.
Guest kyuslauten Posted June 29, 2011 Posted June 29, 2011 Felicitari pentru realizare. O singura curiozitate am.De ce nu ai ai folosit un pragus? La instrumentul tau coarda utila se termina in cordar, adica direct in nodul facut acolo si pierzi din transferul vibratiei catre fata chitarii.Sa ma corecteze cineva daca gresesc. Super corecta intrebare! Merci mult, pentru ca-mi place discuta asta: La instrumentele ma vechi de anul 1800 nu prea se folosea calus la cordar...asta e traditia inca de la instrumentele din timpul renasterii sau barocului. La inceputul secolului al XIX-lea luthierii au inceput sa foloseasca aceste praguri pentru a da o rezonanta poate mai puternica (dar nu este mai puternica ci este diferita). Respect!
tudorbog Posted June 29, 2011 Posted June 29, 2011 Am inteles. In cazul acesta feilicitari inca o data pentru realizare si pentru reproducerea fidela a instrumentului. Numai bine.
karpi Posted June 29, 2011 Posted June 29, 2011 (edited) Minunata.! Corzile nu sunt puse corect . http://www.frets.com/fretspages/Musician/Guitar/Setup/Classical/ClassicStr/classicstr1.html Trebuie sa fac bucla mai mica sa nu ajunga peste punctul de sprijin. http://www.frets.com/fretspages/Musician/Guitar/Setup/Classical/ClassicStr/classicstr2.html Nu avea un calus care poate este pierdut ? Daca masori de la tasta 12 <> nut ,la aceiasi distanta de la tasta 12 trebuie sa o ai si pana la calus . Daca distanta este mai lunga pana la cordar inseamna ca avea un calus " mobil" ce era tinut de tensiunea corzilor ..asemanator cum sta si calusul la vioara , contrabass .violoncel ...doar ca forma este alta. Edited June 29, 2011 by karpi
Guest kyuslauten Posted June 30, 2011 Posted June 30, 2011 Minunata.! Corzile nu sunt puse corect . http://www.frets.com...lassicstr1.html Trebuie sa fac bucla mai mica sa nu ajunga peste punctul de sprijin. http://www.frets.com...lassicstr2.html Nu avea un calus care poate este pierdut ? Daca masori de la tasta 12 <> nut ,la aceiasi distanta de la tasta 12 trebuie sa o ai si pana la calus . Daca distanta este mai lunga pana la cordar inseamna ca avea un calus " mobil" ce era tinut de tensiunea corzilor ..asemanator cum sta si calusul la vioara , contrabass .violoncel ...doar ca forma este alta. Placa de rezonanta si cordarul sunt facute de mine. Inainte era chitara clasica asadar avea un cordar clasic cu tot cu calus de plastic. Distanta de la tasta 12 (oricum tasta 12 este exact la jumatatea cordei indiferent de lungimea coardei vibrante intrucat emite octava superioara...pe principiul ala simplu al armonicelor superioare) la pragus este data de pozitia cordarului, acesta se poate pune oriunde (mai sus sau mai jos) astfel ai corda vibranta mai scurta sau mai lunga iar daca folosesti corzi standard poate ajuta la tensiune...for example: pentru un set D'addario light tension, o lungime de 63,4 este mai benefica decat 64 cm (cat are o chitara clasica) mai ales pentru a avea o tensiune mai mica la coarde si a avea un sunet cat mai autentic. Merci de interes si aprecieri. Cu mult respect, Caius Corzile nu sunt puse corect . http://www.frets.com...lassicstr1.html Trebuie sa fac bucla mai mica sa nu ajunga peste punctul de sprijin. http://www.frets.com...lassicstr2.html Din 1998 (de cand m-am apucat de studiul chitarei) si pana astazi cred ca am schimbat cateva mii de corzi pe diferite tipuri de chitari (mai ales pe clasice) si alte instrumente (mai ales ca eu intretin si chitarile elevilor mei si le schimb corzile tot timpul). O zi faina, Caius
karpi Posted June 30, 2011 Posted June 30, 2011 Placa de rezonanta si cordarul sunt facute de mine. Inainte era chitara clasica asadar avea un cordar clasic cu tot cu calus de plastic. Distanta de la tasta 12 (oricum tasta 12 este exact la jumatatea cordei indiferent de lungimea coardei vibrante intrucat emite octava superioara...pe principiul ala simplu al armonicelor superioare) la pragus este data de pozitia cordarului, acesta se poate pune oriunde (mai sus sau mai jos) astfel ai corda vibranta mai scurta sau mai lunga iar daca folosesti corzi standard poate ajuta la tensiune...for example: pentru un set D'addario light tension, o lungime de 63,4 este mai benefica decat 64 cm (cat are o chitara clasica) mai ales pentru a avea o tensiune mai mica la coarde si a avea un sunet cat mai autentic. Merci de interes si aprecieri. Cu mult respect, Caius Corzile nu sunt puse corect . http://www.frets.com...lassicstr1.html Trebuie sa fac bucla mai mica sa nu ajunga peste punctul de sprijin. http://www.frets.com...lassicstr2.html Din 1998 (de cand m-am apucat de studiul chitarei) si pana astazi cred ca am schimbat cateva mii de corzi pe diferite tipuri de chitari (mai ales pe clasice) si alte instrumente (mai ales ca eu intretin si chitarile elevilor mei si le schimb corzile tot timpul). O zi faina, Caius OK banuiesc ca are un rost acest mod de a lega corzile, dar este prima data cand vad .
Guest kyuslauten Posted June 30, 2011 Posted June 30, 2011 Multumesc frumos de interes. Eu sunt obisnuit cu acest tip de prindere a coardelor. Aici se poate vedea ceva similar la chitara baroca si vihuela (din colectia mea personala):
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now