www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Arpegii si gama pentatonica


Hix
 Share

Recommended Posts

Well ... problema mea este cam asta .... nu inteleg de ce pentatonica X suna bine peste orice in tonalitatea X iar din gama majora X tre sa aleg in mare notele din arpegiul acordului cantat in momentul ala.... De cate ori incerc sa ma joc peste o progresie intr-o gama minora/majora care corespunde tonalitatii progresiei well..crash&burn. Daca folosesc doar notele din pentatonica totul suna ok, cum am bagat o nota care nu mai e suna fals. Care-i explicatia ?

Link to comment
Share on other sites

pentatonicul e in general mai safe... ai mai putine note, deci mai mici sanse sa dai lovesti ceva nepotrivit. Mai important e ca pentatonicul scoate treapta 7 din major... treapta folosita mai rar in arpegiile acordurilor unei progresii (acordul VII intr-o tonalitate majora e micsorat: Si- in Do major).

Nota asta suna de multe ori fals pt ca nu o prea regasesti in armonia din spate.

Link to comment
Share on other sites

Well ... problema mea este cam asta .... nu inteleg de ce pentatonica X suna bine peste orice in tonalitatea X iar din gama majora X tre sa aleg in mare notele din arpegiul acordului cantat in momentul ala.... De cate ori incerc sa ma joc peste o progresie intr-o gama minora/majora care corespunde tonalitatii progresiei well..crash&burn. Daca folosesc doar notele din pentatonica totul suna ok, cum am bagat o nota care nu mai e suna fals. Care-i explicatia ?

Eu cred ca tu te referi la pentatonic major , la acesta se aude "urat" daca "alterezi" ceva.

 

La pentatonic ,minor se potrivesc tonurile la mai multe game si asa se ptrivesc si alteratiile ,nu suna fals

eventual ciudat sau mai "moale" in plus mai treci si in gama de blues si depinde cand"gresesti" si cat tii nota alterata.Daca e numai de trecere nu suna fals daca faci arpegii "rare" atuncea se poate intampla sa ai "conflicte".

Link to comment
Share on other sites

Karpi, ai inteles gresit :), am scris cam stramb. Ma refeream la faptul ca daca cant in C sau relativa Am si folosesc doar pentatonica suna ok, cum am dat o nota din minora (Am ) sau majora© ce nu se gaseste in pentatonica sau pentatonica cu nota de blues suna aiurea, parca se rupe filmul.

 

Dalv da asa cred ca e, problema mea ar fi cantatul in practica doar in arpegiul unui acord( la solistica ma refer). Tine totul de exersat?

Link to comment
Share on other sites

Guest Raskolnikov

Incearca sa nu termini fraza intr-una din notele care nu fac parte din pentatonica, ci doar sa treci prin ele, ca sa zic asa. Intr-o progresie de acorduri C/F/G, inainte de a reveni la acordul principal C din progresie poti sa bagi orice nota cu conditia ca fraza sa se termine in nota C. Incearca ceva cromantic a la Santana pe prima coarda, de exemplu : 1 3 2 4 3 5 4 6 5 7 6 8^^^^^^^

Edited by Raskolnikov
Link to comment
Share on other sites

Incearca sa nu termini fraza intr-una din notele care nu fac parte din pentatonica, ci doar sa treci prin ele, ca sa zic asa. Intr-o progresie de acorduri C/F/G, inainte de a reveni la acordul principal C din progresie poti sa bagi orice nota cu conditia ca fraza sa se termine in nota C. Incearca ceva cromantic a la Santana pe prima coarda, de exemplu : 1 3 2 4 3 5 4 6 5 7 6 8^^^^^^^

 

Exact , eu am scris numai sa fi atent la notele de trecere ( fill- in) ,sa nu insisti pe ele , nu te opresti pe ele caci suna fals ( eventual) si nu le accentuezi numai daca dai culoare sau caracterul gamei..de ex. terta mare ,terta mica, blue ton...etc

 

De obicei poti sa te opresti sau "rezolvi" in "arpegiul" de powerchord , fundamentala , cvarta, cvinta , septima daca e minor atunci si pe 6 si 9 suna interesant.

Cu opritul cu rezolvarea ( tinut mai lung un ton ) este buba , te opresti pe ton ce nu suna bine sau nu este in gama .Totodata cand tii un ton lung sa ai grija sa nu fie fals , daca faci bend vibreaza "puternic" in ritm ca sa oscilezi in jurul "pitch"-ului corect.Chiar daca te opresti pe ton bun si e putin fals suna groaznic , deci vibreaza .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 10 months later...
Guest Wanderer
Well ... problema mea este cam asta .... nu inteleg de ce pentatonica X suna bine peste orice in tonalitatea X iar din gama majora X tre sa aleg in mare notele din arpegiul acordului cantat in momentul ala.... De cate ori incerc sa ma joc peste o progresie intr-o gama minora/majora care corespunde tonalitatii progresiei well..crash&burn. Daca folosesc doar notele din pentatonica totul suna ok, cum am bagat o nota care nu mai e suna fals. Care-i explicatia ?

 

Tu practic intrebi asa: "De ce suna prost cand fac note care nu sunt din gama respectiva?" :) Daca e gama minora faci pentatonic minor sau minor. Daca e gama majora poti face mai multe chestii... Gama majora, pentatonica minora(suna bluesy), pentatonica majora sau pentatonic minor in relativa...sau multe alte chestii...trebuie sa studiezi un pic :) Si fiecare gama are o exceptie, o nota care o poti baga acolo in functie de progresie...Din nou, vezi modulatii, intervale si arpegii...

Link to comment
Share on other sites

Guest Baumwolle

Hei, calatorule, suflet pierdut, ti-ai dat seama ca topic-ul asta este inactiv de aproape un an? :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.