www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

armonici artificiale


Guest forestierul
 Share

Recommended Posts

Guest forestierul

sunt destul de greu de facut, la inceput, si ar fi utile niste ponturi. Sunetul este remarcabil (IMO), si merita efortul de a invata tehnica.

 

Care e cea mai eficienta tehnica (cu marginea panei, cu degetul mare, cu mana dreapta)?

Care e punctul optim pe coarda?

Ce efecte ajuta? (se poate modela din wah ca sa ajutam armonica?)

Link to comment
Share on other sites

E o chestie pur legata de tehnica si de repetat - pana la urma or sa-ti asa mereu daca le repeti destul.

 

Btw, precum bend-urile, legato-urile sau vibrato-ul, e doar o ustensila - adica trebuie uzata 'cu cap' (nu cum fac eu, adica :P).

 

Cea mai eficienta tehnica... pe electrica e cam una singura, folosind atat degetul mare cat si pana.

Link to comment
Share on other sites

Guest forestierul

Armonicile reprezinta multipli unei frecvante de baza. Armonicile se impart in pare (a 2-a, a 4-a etc) si impare (a 3-a 5-a etc). Armonica a 2-a reprezinta un sunet cu o frecventa de 2 ori mai mare decat sunetul de baza (referinta). De exemplu pt nota LA cu frecventa 440Hz, a 2-a armonica este tot LA, dar cu frecventa de 880Hz (adica cu o octava mai sus). A 3-a armonica e un sunet cu frecventa de 1320Hz, care NU mai este LA. A 4-a armonica are frecventa de 1760Hz care este LA, cu 2 octave mai sus decat sunetul original. Ideea e ca armonicile pare reprezinta aceeasi nota ca si originalul, doar ca mai sus cu un numar de octave. Armonicele impare nu reprezinta aceeasi nota.

 

La orice instrument, pe langa nota de baza se aud si multe armonici. Toate armonicele la un loc dau timbrul instrumentului - sunetul specific. Nota de baza e aceeasi, armonicile sunt diferite. Deci nuanta sunetului e data de armonici. Nota (sau inaltimea sunetului) e data de sunetul fundamental.

 

In cazul chitarii, scurtand lungimea corzilor, adica apasand pe taste chimbam frecventa de baza, adica nota. Pentru a schimba armonicile insa (adica timbrul sunetului), exista niste tehnici mai putin cunoscute (in sensul ca sunt folosite, dar mecanismele de functionare sunt mai putin populare). Cu armonicile se pot face destul de multe. Se pot produce sunete foarte interesante si unice, si, folosite cu cap, dau 'culoare'. Se pot accentua armonicile pare, cele impare, sau se pot elimina toate. Flageoletele se numesc armonici naturale si sunt cele mai populare. Se atinge (fara a apasa) coarda deasupra tastei 5 (sau 7, sau 12 etc) si se loveste normal. Sunetul scos este predominant armonica a 4-a a notei de baza (in cazul tastei 5). Daca atingem tasta 7, armonica este a 3-a. In cazul tastei 12, scoatem in evidenta armonica a 2-a.

Ideea e simpla.

Atingand la tasta 5, impartim coarda in doua bucati - 1/4 si 3/4 din lungimea ei. In felul asta, din toate armonicele care ar aparea in mod normal, le limitam pe cele in care coarda vibreaza de 4 ori mai repede (mecanismele mecanice sunt mai greu de explicat fara desen) - adica armonica a 4-a.

La tasta 7, impartim coarda in 1/3 si 2/3.

La tasta 12, impartim coarda in doua jumatati.

 

Astea se numesc armonici naturale, si sunt des folosite (cine nu le stie de la Nothing Else Matters??).

 

Mai sunt si armonicile artificiale, care sunt mai greu de produs. O cale de a le produce e ca atunci cand lovim coarda cu pana, sa o atingem cu degetul mare (cu care tinem pana), imediat dupa lovire, dintr-o singura miscare cu lovirea. Atingerea trebuie sa fie sumara, si, la fel ca si la armonicile naturale, in anumite puncte (rapoartele sunt aceleasi). E nevoie de exercitiu mult ca sa iasa bine si ca sa existe un control asupra sunetului. Se aud foarte slab, si d-aia se fac in general pe electrica, cu gain mare.

 

Mai e o cale de a modela armonicile - punctul in care lovim coarda. Daca lovim coarda spre grif, sunetul este mai cald, plin, cu mai putine armonici impare. Daca o lovim la unul din capete, sunetul e rece, metalic (cu multe armonici impare).

Dozele in cazul electricei prind cu precadere anumite armonici. De aici diferenta de timbru in functie de pozitia dozei. Exista niste puncte 'fierbinti' pe coarda unde anumite armonici au volum maxim. Acestea sunt folosite la calculul pozitiei dozelor.

 

pfew, am obosit. sper sa ajute pe cineva toata teoria asta. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest cealicu_ca

aha... cu alte cuvine ori e greu, ori imposibil sa le faci pe chitara acustica..

 

cu armonicele naturale/populare nu am nici o problema... le-am folosit si le folosesc fara nici o problema (vezi intro la Ana de exemplu :D sau, de ce nu, Nothing Else Matters!)

 

hmm... o sa incerc si chestia asta... dar pe acustica mea, desi imi place cum suna, ma laud cu ea, sun mandru de ea... nu stiu daca o sa mearga, din ce fizica mai stiu io si ce mi-ai explicat tu :-D (apropo... bun post... nu faceam misto, chiar mi-a placut cum ai explicat! :D)

 

daca se poate te rog sa-mi zici si mie... si eventual tehnica :-D

 

10x!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
:)

 

Deci se poate domnule :)

 

El cred ca se referea ca nu poate sa faca armonici artificiale pe acustica, ceea ce e destul de adevarat deoarece fara amplificare nu prea are ce sa se auda. Ce i-ai aratat tu sunt tot armonici naturale, obtinute prin atingerea fretului ce corespunde notei dintr-o octava mai sus.

Link to comment
Share on other sites

Armonicile reprezinta multipli unei frecvante de baza. Armonicile se impart in pare (a 2-a, a 4-a etc) si impare (a 3-a 5-a etc). Armonica a 2-a reprezinta un sunet cu o frecventa de 2 ori mai mare decat sunetul de baza (referinta). De exemplu pt nota LA cu frecventa 440Hz, a 2-a armonica este tot LA, dar cu frecventa de 880Hz (adica cu o octava mai sus). A 3-a armonica e un sunet cu frecventa de 1320Hz, care NU mai este LA. A 4-a armonica are frecventa de 1760Hz care este LA, cu 2 octave mai sus decat sunetul original. Ideea e ca armonicile pare reprezinta aceeasi nota ca si originalul, doar ca mai sus cu un numar de octave. Armonicele impare nu reprezinta aceeasi nota.

 

La orice instrument, pe langa nota de baza se aud si multe armonici. Toate armonicele la un loc dau timbrul instrumentului - sunetul specific. Nota de baza e aceeasi, armonicile sunt diferite. Deci nuanta sunetului e data de armonici. Nota (sau inaltimea sunetului) e data de sunetul fundamental.

 

In cazul chitarii, scurtand lungimea corzilor, adica apasand pe taste chimbam frecventa de baza, adica nota. Pentru a schimba armonicile insa (adica timbrul sunetului), exista niste tehnici mai putin cunoscute (in sensul ca sunt folosite, dar mecanismele de functionare sunt mai putin populare). Cu armonicile se pot face destul de multe. Se pot produce sunete foarte interesante si unice, si, folosite cu cap, dau 'culoare'. Se pot accentua armonicile pare, cele impare, sau se pot elimina toate. Flageoletele se numesc armonici naturale si sunt cele mai populare. Se atinge (fara a apasa) coarda deasupra tastei 5 (sau 7, sau 12 etc) si se loveste normal. Sunetul scos este predominant armonica a 4-a a notei de baza (in cazul tastei 5). Daca atingem tasta 7, armonica este a 3-a. In cazul tastei 12, scoatem in evidenta armonica a 2-a.

Ideea e simpla.

Atingand la tasta 5, impartim coarda in doua bucati - 1/4 si 3/4 din lungimea ei. In felul asta, din toate armonicele care ar aparea in mod normal, le limitam pe cele in care coarda vibreaza de 4 ori mai repede (mecanismele mecanice sunt mai greu de explicat fara desen) - adica armonica a 4-a.

La tasta 7, impartim coarda in 1/3 si 2/3.

La tasta 12, impartim coarda in doua jumatati.

 

Astea se numesc armonici naturale, si sunt des folosite (cine nu le stie de la Nothing Else Matters??).

 

Mai sunt si armonicile artificiale, care sunt mai greu de produs. O cale de a le produce e ca atunci cand lovim coarda cu pana, sa o atingem cu degetul mare (cu care tinem pana), imediat dupa lovire, dintr-o singura miscare cu lovirea. Atingerea trebuie sa fie sumara, si, la fel ca si la armonicile naturale, in anumite puncte (rapoartele sunt aceleasi). E nevoie de exercitiu mult ca sa iasa bine si ca sa existe un control asupra sunetului. Se aud foarte slab, si d-aia se fac in general pe electrica, cu gain mare.

 

Mai e o cale de a modela armonicile - punctul in care lovim coarda. Daca lovim coarda spre grif, sunetul este mai cald, plin, cu mai putine armonici impare. Daca o lovim la unul din capete, sunetul e rece, metalic (cu multe armonici impare).

Dozele in cazul electricei prind cu precadere anumite armonici. De aici diferenta de timbru in functie de pozitia dozei. Exista niste puncte 'fierbinti' pe coarda unde anumite armonici au volum maxim. Acestea sunt folosite la calculul pozitiei dozelor.

 

pfew, am obosit. sper sa ajute pe cineva toata teoria asta. :)

 

Cred ca era mai simplu sa enumeri tipurile de armonice si procedeele!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.