Raduxxxx Posted April 25, 2010 Posted April 25, 2010 (edited) Stiu ca s-a mai discutat pe tema asta, dar nu sunt obisnuit cu folosirea modurilor. M-am uitat la diferite melodii, nu sariti pe mine dar e vorba de Metallica; am luat de pe net niste ebookuri in care erau explicate modurile folosite la diferite solouri/riffuri din melodii lor de pana azi. Predominant am vazut folosite modurile dorian, mixolidian si frigian. Am vazut ca de obicei sa zicem ca era o mel cantata in mi minor, ei folosesc mi dorian, mixolidian sau altele prin solouri, toate derivate din mi, chiar si relativa majora/minora a gamei sau armonic/melodic. De ce au folosit tocmai modurile alea, si nu altele? O sa ziceti ca suna bine, dar sigur e si o explicatie. Pe wiki este asa: Name Mode D'Arezzo Fulda Espinoza Dorian I serious any feeling happy, taming the passions Hypodorian II sad sad serious and tearful Phrygian III mystic vehement inciting anger Hypophrygian IV harmonious tender inciting delights, tempering fierceness Lydian V happy happy happy Hypolydian VI devout pious tearful and pious Mixolydian VII angelical of youth uniting pleasure and sadness Si din cate vad, depinde mult si de situarea tonurilor/semitonurilor. Sa zicem ca avem o progresie in re minor, ma refer la ceva simplu, cu powerchorduri, de exemplu: D5 Bb5 C5 F5 G5 D5 etc. si vreau sa fac o melodie pe deasupra sau solo. Ce ar fi cel mai indicat sa folosesc? Orice imi vine? Mersi in avans EDIT: Nu toate modurile de mai sus de pe wiki sunt cele la care ma refer. Alte interpretari: Ionian Mode (the Major Scale itself) Note intervals: W-W-H-W-W-W-H Mood: Happy Musical styles: country, jazz, rock Dorian Mode (roots on the second note of the major scale) Note intervals: W-H-W-W-W-H-W Mood: Jazzy Musical styles: rock, country, jazz Phrygian Mode (roots on the third note of the m. scale) Note intervals: H-W-W-W-H-W-W Mood: Spanish Musical styles: flamenco, Spanish guitar Lydian Mode (roots on the fourth note of the m. scale) Note intervals: W-W-W-H-W-W-H Mood: mesmerizing, dreamy Musical styles: jazz, country, rock Mixolydian Mode (roots on the fifth note of the m. scale) Note intervals: W-W-H-W-W-H-W Mood: Blues Musical styles: blues, rockabilly, country Aeolian Mode (also known as the minor scale, it roots on the sixth note of the m. scale) Note intervals: W-H-W-W-H-W-W Mood: sad Musical styles: pop, blues, metal, rock, country Locrian Mode (roots on the second note of the m. scale) Note intervals: H-W-W-H-W-W-W Mood: sinister, horrifying Musical styles: jazz, fusion Edited April 25, 2010 by Raduxxxx
CiocanelBloodyCIocanel Posted April 25, 2010 Posted April 25, 2010 (edited) terminati-va dom'le cu wikipedia asta... vai ce descrieri imbecile poa' sa fie acolo, pe langa modul in care sunt descrise modurile mai sunt descrise si pe jumatate gresit... "angelical of youth uniting pleasure and sadness " =)) ffs ca sa iti fie usor... acordurile sunt de D aeolian. dar ordinea e... aiurea... nu cred ca va suna prea bine. iti dai seama de gama (game) dupa notele din acorduri... invata notele pe grif. citeste restul topicurilor bine... s-a mai discutat absolut tot si s-a zis tot Edited April 25, 2010 by CiocanelBloodyCIocanel
karpi Posted April 26, 2010 Posted April 26, 2010 (edited) Totusi cine ne canta jazz modal ? sau progrock modal? Toata lumea canta intr-un anume "mod" chiar daca nu stie si nici nu trebuie . Nenea de la munte din tribul Sioux ca stie el ce in ce mod lalaie ,baza e ca lalaie. Iar in legatura cu improvizatia modala este descris in link-ul pe car l-am pus pe undeva. E vorba de MELODIE . De linii melodice sau o revenire la melodie si nu numai exercitii sterpe sau in cel mai bun caz improvizatii pe o progresie armonica ce a fost in voga o anumita perioada.Asa ca uni s-au gandit sa faca ceva schimbare sa sune ciudat,interesant,neobisnuit,exotic , @Raduxxxx "Peste mixolidian " se poate canta perfect gama de blues , muzica rock are la baza blues-ul .Nu te poti indeparta prea mult de blues caci nu te mai asculta publicul .Se face muzica experimentela sau compozitii mai ample care nu sunt de obicei slagare mondiale .Doar din cand in cand se afirma cate o compozitie mai "complexa" datorita unui album celebru sau prin mediatizare excesiva chiar si prin punerea piesei in coloana sonora al unui film super cu regizor,actori , tema etc ce ajunge vestit si prin asta poate si muzica sa fie mai cunoscuta. asa ca se ramane la modurile ce suna a blues/rock . La muzica instrumentela esti mai liber sa faci compozitii mai exotice dar nu o sa le fredoneze lumea .Sa-i zicem categoria "muzica de ascultat" . Cum aleg compoztorii ce si cum sa compune este treba lor asa le-a venit si nu cred ca au luat un mod si si-au propus sa traga peste un bluesrock-metal,,ca n-ar mai fi ceva natural doar experiente mecanice . Cred ca pur si simplu ia prins un interval din care iese o piesa ce are cate ceva dintr-un mod mai neobisnuit sa sune mai aparte. Colegului nostru @CiocanelBloodyCIocanel ,ia fii atent la ce se gaseste in josul fiecarei pagini "Wiki" Mixolidian "wiki".......... ..................................................BIBLIOGRAFIE ..................................+mai jos sunt Exernal Links.... ^ Anne Carson, ed (2002). If Not, Winter: Fragments of Sappho. Vintage. p. ix. ISBN 978-0375724510. Editor Carson cites Pseudo-Plutarch, On Music 16.113c, who in turn names Aristoxenus as his authority. ^ Thomas J. Mathiesen, "Greece", The New Grove Dictionary of Music and Musicians, second edition, 29 vols., edited by Stanley Sadie and John Tyrrell, 10:[page needed] (London: Macmillan Publishers, 2001), 10:339. ISBN 1-56159-239-0 OCLC 44391762. ^ Harold S. Powers and Frans Wiering, "Mixolydian", The New Grove Dictionary of Music and Musicians, second edition, 29 vols., edited by Stanley Sadie and John Tyrell, 16:766?67 (London: Macmillan Publishers, 2001), 767. ISBN 978-1-56159-239-5. ^ Harold S. Powers and Frans Wiering, "Hypomixolydian", The New Grove Dictionary of Music and Musicians, second edition, 29 vols., edited by Stanley Sadie and John Tyrell, 12:38 (London: Macmillan Publishers, 2001) ISBN 978-1-56159-239-5. ^ a b c d e f g Berle, Arnie (1997). "The Mixolydian Mode/Dominant Seventh Scale". Mel Bay's Encyclopedia of Scales, Modes and Melodic Patterns: A Unique Approach to Developing Ear, Mind and Finger Coordination. Pacific, Missouri: Mel Bay Publications. p. 33. ISBN 978-0-7866-1791-3. OCLC 48534968. http://books.google.com/books?id=5YpeM9mTRIAC&pg=PA33. ^ Anthony, Wendy (February 2007). "Building a Traditional Tune Repertoire: Old Joe Clark". Mandolin Sessions (Mel Bay Publications). http://archive.mandolinsessions.com/feb07/Anthony.html. Retrieved 2 February 2010. ^ a b c Eschliman, Ted (November 2009). "Something Old. Something New.". Mandolin Sessions (Mel Bay Publications). http://www.mandolinsessions.com/?p=460. Retrieved 2 February 2010. ^ Pollack, Alan W. (1997). "Notes on 'Dear Prudence'". Archived from the original on 23 September 2006. http://web.archive.org/web/20060923185210/...ES/AWP/dp.shtml. Retrieved 7 August 2008. ^ a b c d e f g McFarland, Al. "Mixolydian Mode". Guitar Nut. http://guitar-nut.com/mode_mixolydian.php. Retrieved 26 March 2009. [unreliable source?][dead link] ^ Allen, Patrick (1999). Developing Singing Matters. Oxford: Heinemann Educational Publishers. p. 22. ISBN 0-435-81018-9. OCLC 42040205. ^ Morer, Jack; Rolling Stones (1995). Exile on Main Street. Milwaukee, Wisconsin: Hal Leonard Corporation. p. 100. ISBN 0-7935-4094-1. OCLC 49627026. ^ Bennett, Dan (2008). "The Mixolydian Mode". The Total Rock Bassist. Van Nuys, Los Angeles, California: Alfred Publishing. p. 90. ISBN 978-0-7390-5269-3. OCLC 230193269. http://books.google.com/books?id=vRgI4W_dN5IC&pg=PA90. Daca vrei sa aprofundezi citesti toate si apoi tragi concluzia daca e sau nu OK pagina wiki ...se mai poate sa fie si greseli pana si in bibliografie....te documente\i din trei surse diferite a trei autiri originali diferiti apoi poti sa te loghezi in wiki si sa corectezi daca ai gasit vre-o gresala fatala. Edited April 26, 2010 by karpi
CiocanelBloodyCIocanel Posted April 26, 2010 Posted April 26, 2010 Colegului nostru @CiocanelBloodyCIocanel ,ia fii atent la ce se gaseste in josul fiecarei pagini "Wiki" n-ai inteles... cat de "happy happy happy" vezi tu lydianul? cum poti sa descrii o gama cu 3 cuvinte scoase din versuri rnb... ma rog... nu mai explic ca.... oricum aberezi, omu' voia sa stie ce poate folosi... nu o lectie despre cum sa ajunga pe MTV.
Raduxxxx Posted April 26, 2010 Author Posted April 26, 2010 (edited) @Ciocanel Pai si nu mi-ai raspuns la intrebare, ce sa folosesc? Din ce imi zici acolo am inteles ca ar trebui sa folosesc doar notele care se afla si in acordurile date. Iar de acorduri era doar un exemplu, zici ca nu ar suna bine. De ce? Stiu de exemplu o mel in care totul se bazeaza pe 3 powerchorduri: A, C, D. Vezi ceva special care le-ar face sa sune mai bine decat altele? Propune tu o ordine mai buna. Edited April 26, 2010 by Raduxxxx
karpi Posted April 26, 2010 Posted April 26, 2010 (edited) n-ai inteles... cat de "happy happy happy" vezi tu lydianul? cum poti sa descrii o gama cu 3 cuvinte scoase din versuri rnb... ma rog... nu mai explic ca.... oricum aberezi, omu' voia sa stie ce poate folosi... nu o lectie despre cum sa ajunga pe MTV. Da este interesant dar sa stii ca mult conteaza ritmul .ritmicitatea si tempoul .Se schimba total atmosfera. Aici e smecheria ,tot studiez cum dracu fac uni slagare "vesele" si mie-mi ies toate "triste" . In acelasi " mod " in lume in diferite regiuni geografico-culturale se face muzica complet diferita! http://en.wikipedia.org/wiki/Pentatonic_scale Cel mai la indemana ptr noi chitaristi ar fi Bluesul, bazat pe gama de blues care este quasi pentetonica si care se regaseste prin Scotia.Irlanda ,America,japonia,India., Ungaria .....cate-mi amintesc din ce am tot citit .Este evidenta diferenta fantastica intre genuri care se bazeaza pe cate un "mod muzical" . The common pentatonic major and minor scales (C-D-E-G-A and C-Eb-F-G-Bb, respectively) are useful in modal composing, as both scales allow a melody to be modally ambiguous between their respective major (Ionian, Lydian, Mixolydian) and minor (Aeolian, Phrygian, Dorian) modes (Locrian excluded). With either modal or non-modal writing, however, the harmonization of a pentatonic melody does not necessarily have to be derived from only the pentatonic pitches. Se poate "intui" ca nu cunoasterea pe de rost al unor moduri este calea catre cantatul modal .Ptr studiul .recunoasterea ,observarea, memoraea ,fixarea unor "sonoritati" noi ptr un muzician are nevoie de o metoda de analiza venita din teorie. Iar am cautat cu wiki..ca nu mai stiam unde am citit dar iata si aici am gasit ....Ambiguity between Major and Lydian modes http://en.wikipedia.org/wiki/Lydian_Mode ...asa ca precis se poate sa faci sa sune vesel si "angelic...etc ". Edited April 26, 2010 by karpi
Raduxxxx Posted April 26, 2010 Author Posted April 26, 2010 @red mersi de cartile sugerate, o sa incerc sa le gasesc
CiocanelBloodyCIocanel Posted April 26, 2010 Posted April 26, 2010 (edited) Cred ca poti sa faci orice gama sa suna in orice fel. Cambodgienii folosesc acelasi romanian scale, care e un fel de spanish phrygian... japonezii au si ei o pentatonica ciudata (dar nu e aia din blues - cred ca i se zice "pentatonica arhitonica")... ionianul desi toata lumea zice ca e vesel de cele mai multe ori, moodul mai exact ar fi "calm"... chiar "boring". (asa-mi suna mie... poti sa zici ceva? ) Ted Green (jazz-man extraordinaire) - e un video cu el pe you tube dar nu-mi merge tube-ul acum... sa caute cineva cand explica modurile si incepe sa zica ceva frumos cum ca "mie nu mi se pare ca muzica e trista, oricum ar suna..." si cred ca asta e o sursa mult mai buna decat wikipedia. referitor la wikipedia- in scoli, in universitati, la gradinita, cand primesti tema de facut un proiect, glosar, un referat, trebuie sa dai sursa, bibliografia: daca ai dat wikipedia e ca si cum ai scris din burta si ai picat. chiar daca se da atatea carti de referinta, e foarte posibil ca acele carti sa nu fie "lidere" in domeniu, si ca autorii lor sa fie plecati cu pluta. si de cele mai multe ori subiectele sunt tratate superficial (vezi cazul de fata). Raduxxx: pentru o "ordine" a acordurile poti sa rogi pe cineva sa-ti explice cum e cu circle of fifths/forths. - pentru un quick start PS: exista si melodii care sunt doar pe un acord... (and they're fuckin awesome!@!) nu asta conteaza. Edited April 26, 2010 by CiocanelBloodyCIocanel
Raduxxxx Posted April 26, 2010 Author Posted April 26, 2010 Stiu ce e insa functioneaza cel mai bn cand sunt folosite acordurile intregi, nu doar powerchordurile respective. Si cred ca la asta te referi Ted Greene
dgeekoo Posted April 26, 2010 Posted April 26, 2010 D5 Bb5 C5 F5 G5 D5 ... Asta este progresia de power-chords pe care o dai ca tema. Fiind vorba de power-chords (tonica cvinta octava) nu se stie care sunt minore si care majore. Atunci vor rezuta mai multe variante. In primul rand spui ca se porneste din D minor deci avem o prima indicatie. Doi: avem un Bb5 care ne mai da o nota. Acum sa construim. Precis scala pe care construim trebuie sa aiba urmatoarele note: D ... F G .... Bb C D Iata pentatonica minora in Re. Ne lipsesc 2 note Mi (E) si La(A)- reprezentate prin "..." ca sa construim o scala modala. Daca folosim Mi natural precis si A este tot natural si atunci modul este D Eolian - adica Re minor natural iar acordurile vor fi: Dm, Bb(major), C(major), F(major), Gm, Dm (...cazul cel mai banal dar si cel mai normal) Sa incercam cu Mib (Eb): atunci vor urma alte dooua posibilitati> 1. cu La natural rezulta modul de treapta a IIIa pentru Sib major adica Re(D) Frigian D Eb F G A Bb C D iar secventa armonica: Dm, Bb, Cm, F, Gm, Dm sau 2. Cu La bemol (Ab) rezulta modul de treapta a VIIa pentru Mib major adica Re(D) Locrian numai ca in acest caz acordul de tonica va fi micsorat deci exclus power -chord (care are cvinta perffecta)... putem sa eliminam si cazul acesta. Secventa notelor este: D Eb F G Ab Bb C D Acordurile: Ddim (micsorat), Bb, Cm, Fm, Gm, Ddim (micsorat) Acordul Re micsorat nu poate genera un power-chord. Abordarea este oarecum ortodoxa pentru ca in secventa respectiva orice exceptie este permisa daca vrea muschiul tau, si astfel poti da o nota exotica si originala melodiei... Nu vreau sa discut exceptiile si nici sa fac teoria de la alfa la omega asa ca ma opresc aici. Nu raspund la provocari (Arpi)
Raduxxxx Posted April 26, 2010 Author Posted April 26, 2010 @dgeekoo cred ca e cea mai clara explicatie care am primit-o. Am inteles, ramane sa mai experimentez si cu alte progresii/moduri etc.
Raduxxxx Posted April 27, 2010 Author Posted April 27, 2010 (edited) corecteazama daca gresesc: Daca avem ca acorduri date A5 C5 D5 G5 resulta ca avem notele A E C G D, adica A ... C D E ... G, adica pentatonica din A. Si putem sa avem in cazuri mari, ori Bb5, care da notele Bb si F ca sa completeze gama, rezultand un D minor (aeolian) ori un B5 care da B si F# rezultand un D mixolidian. Mai sunt alte variante? teoretic cred mai sunt 2 dar acum nu mai am timp sa incerc Si apropo, poti sami explici cum vine cu modul de treapta a 3-a? "cu La natural rezulta modul de treapta a IIIa pentru Sib major adica Re(D) Frigian" ce tea indemnat sa zici asta, in afara de experienta EDIT: Mi-a ramas in cap ideea cu D si am uitat ca e vorba de A. La B si F# va fi A dorian iar la Bb si F va fi A frigian. La B si F vine A minor (aeolian) iar la Bb si F#...nu stiu, trebuie sa plec Edited April 27, 2010 by Raduxxxx
dgeekoo Posted April 27, 2010 Posted April 27, 2010 corecteazama daca gresesc: Daca avem ca acorduri date A5 C5 D5 G5 resulta ca avem notele A E C G D, adica A ... C D E ... G, adica pentatonica din A. Si putem sa avem in cazuri mari, ori Bb5, care da notele Bb si F ca sa completeze gama, rezultand un D minor (aeolian) ori un B5 care da B si F# rezultand un D mixolidian. Mai sunt alte variante? teoretic cred mai sunt 2 dar acum nu mai am timp sa incerc Si apropo, poti sami explici cum vine cu modul de treapta a 3-a? "cu La natural rezulta modul de treapta a IIIa pentru Sib major adica Re(D) Frigian" ce tea indemnat sa zici asta, in afara de experienta EDIT: Mi-a ramas in cap ideea cu D si am uitat ca e vorba de A. La B si F# va fi A dorian iar la Bb si F va fi A frigian. La B si F vine A minor (aeolian) iar la Bb si F#...nu stiu, trebuie sa plec Intai sa fac o rectificare (pana nu sare cineva) D ... F G .... Bb C D asta nu este chiar pentatonica Dm (care ar fi D F G A C D) ci o pentatonica minora (construita de fapt peste pentatonica Gm G Bb C D F G) dar cu tonica pe D. "cu La natural rezulta modul de treapta a IIIa pentru Sib major adica Re(D) Frigian" : asta trebuie sa o iei in context adica avem deja supozitia ca exista deja notele D ... F G .... Bb C D la care am adaugat Eb si in final A natural si rezulota: D Eb F G A Bb C D Adica D Frigian, care este modul pentru treapta aIIIa al lui Bb major Bb este: Bb C D Eb F G A (Bb) A treia treapta este D, deci gama este D Frigian (modul "de treapta a 3a" al gamei majore naturale). (A nu se confunda cu Frigian dominant-mult mai des utilizat- sau alte asa zis variatii ale frigianului). <-<- (ortodox vorbind). Alte observatii la ce zici mai sus: Secventa de acorduri nu spune nimic pana nu fixezi TONICA, adica nota centrala cu care incepe si se termina fraza sau chiar intregul (fara sa avem modulatii).
Raduxxxx Posted April 27, 2010 Author Posted April 27, 2010 Da, am uitat sa zic, ma refeream la A ca tonica. Si mersi, am inteles.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now