dalv Posted February 28, 2006 Posted February 28, 2006 In mod normal, o piesa e scrisa intr-o singura tonalitate, pana cand vrei sa-i adaugi o alta stare, alt feeling si schimbi acea tonalitate initiala. Ma intereseaza feluri in care se poate trece dintr-o tonalitate in alta fara ca aceasta sa sune fals. Eu cunosc o regula pt modulat: Se ia tonalitatea in care te afli (A ) si se ia tonalitatea in care vrei sa ajungi (B ). Cauti acordul dominant (treapta V) al tonalitatii B si ii adaugi septima mica. Astfel, cantam in tonalitatea A si in momentul modulatiei, lovim acel acord dominant cu septima mica dupa care se poate canta lejer in tonalitatea B. Exemplific: A: C Major B: A Major Cautam treapta V a tonalitatii A major: E, la care adaugam septima mica si avem acordul E7 (022030) Cantam: C, Em, Am, F, C. Em E7 (si hop, s-a schimbat) A, D E... Care ar fi alte metode pt a face aceasta trecere?... sau corecturi la a mea
mc.chiken Posted February 28, 2006 Posted February 28, 2006 Super interesanta chestia... asta cautam de mult timp. Cine mai stie sa posteze, pariez ca ii intereseaza pe multi. Super...
Geiger Posted February 28, 2006 Posted February 28, 2006 022030 este Em7. Celalalt nu stiu daca exista.
mc.chiken Posted February 28, 2006 Posted February 28, 2006 Apel la cei cu teorie dezvoltata: ce acord formeaza mi-sol#-si-re adica (022130). Stiu sigur ca exista, l-am vazut la Clapton
dalv Posted February 28, 2006 Author Posted February 28, 2006 aveti dreptate, 022030 este Em7...eu ma refeream la E7 in forma 022130 (ca doar acordul dominant e unul major) my bad sigur e E7: E major = E B G# iar septima mica e D
mc.chiken Posted March 1, 2006 Posted March 1, 2006 Deci daca vreau sa trec din C in A dau intre ele Em7 sau E7? Recunosc ca nu am incercat sa vad cum suna, dar un raspuns teoretic e mai bun...
dalv Posted March 1, 2006 Author Posted March 1, 2006 (edited) E7 calculezi cu formula data: acordul dominant al gamei A este E (major) la asta ii adaugi septima mica si devine E7 Nota: suna mai bine daca inainte de septima dominanta lovesti si acelash acord specific primei tonalitati, cum am zis si in exemplu C, Em, E7 (avem un Em inainte de E7 pt a face mai putin directa trecerea) Incearca pe chitara si ai sa vezi ..si si cu alte tonalitati 022030 este Em7. Celalalt nu stiu daca exista. Orice acord exista. Edited March 1, 2006 by dalv
Cosu Posted March 1, 2006 Posted March 1, 2006 rulz ar ment tu bi broucan Si tocmai d-asta trebuie sa le cunosti
Vladxus Posted March 1, 2006 Posted March 1, 2006 Cautam treapta V a tonalitatii A major: E, la care adaugam septima mica si avem acordul E7 (022030) Cantam: C, Em, Am, F, C. Em E7 (si hop, s-a schimbat) A, D E... Care ar fi alte metode pt a face aceasta trecere?... sau corecturi la a mea Este vreo regula dupa care ai construit progresia C Em Am F Em ?
dalv Posted March 2, 2006 Author Posted March 2, 2006 Este vreo regula dupa care ai construit progresia C Em Am F Em ? Nu, pur si simplu am luat acorduri din C major... atata doar ca am incercat sa folosesc si acordul Em ca sa fie mai putin directa trecerea. Si mie mi-e putin in ceata metoda asa ca daca are cineva idei/corecturi il rog sa posteze.
Guest SorinB Posted May 11, 2006 Posted May 11, 2006 Salutari, si eu sunt mare fan al schimbarilor de tonalitate, si am cam ajuns la concluzia ca o regula rigida nu exista, orice suna bine e permis. In general, mi-am dat seama ca exista cai mai "moi" si altele mai "dure" de a schimba tonalitatea. Cea mai dura schimbare ar fi (dupa ideea asta): Cmajor - Amajor, adica pur si simplu direct. Pentru cai mai ocolite si mai putin dure eu ma orientez dupa notele comune a doua acorduri ce trec dintr-unul intr-altul. Cu cat mai putine note se altereaza intr-o trecere, cu atat e trecerea mai moale, cel putin pentru urechea mea. Doau doua exemple: (ca legenda: CMaj/C inseamna C Major cu C in bass) CMaj/C - GMaj/B - Bmin/B - EMaj/E - AMaj/A (trecerea mai "dura" a fost doar din GMaj in Bmin, aici s-a alterat nota G in F#, in rest nimic, deci de fapt destul de moale). CMaj - G#Maj- FMaj - Dmin7 - Amaj. - Aici n-am mai scris notele de bass, pentru ca alta e chestia: in toate primele 4 acorduri exista nota C, care la sfarsit in trecerea din Dmin7 in Amaj, se transfoma in C# (terta mare din Amaj), asa-i ca suna dulce? Treceri dure, justificate de fapt doar prin nota comuna C. In felul acesta se pot compune (ca doar asta facem cand "inventam" muzica) orice fel de modulari, modul in care suna depinde astfel de notele care se pastreaza sau se altereaza si bineinteles de contextul muzical in care au loc. Sper c-am putut ajuta si da idei. Rock on! Sorin
Guest alicedark Posted May 12, 2006 Posted May 12, 2006 Cateva chestii relativ simple pe care le-am si pus in practica cu formatia: La una din piese ( cover relativ simplu dupa Deus) am Dm cu A#M (altfel spus Si bemol Major) 4/4 dupa care din ultimul A#M schimb in Bm cu G Major 4/4 Alta schimbare (de data asta la piesa proprie: Am ceva gen Em cu G Major de cateva ori (in gama Gmajor) , dupa care intru in Bm o data, F Major o data, dupa aceea tonalitatea schimbandu-se rasturnand toata piesa in gama F# minor La alta piesa: Am ceva gen C#m cu A Major 4/4 dupa care intru in Dm cu o progresie solistica gen D C# Bb G A , dupa care trec intr-o progresie D Ab C C#, revenind in tonalitatea de inceput. O sa atasez piesa, in speranta ca ajut cu ceva. chestia trebuie sa fie dupa solo, pe la 3:40 din piesa. Have fun LiLe_Moartea.mp3
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now