Guest JoN Posted September 13, 2009 Posted September 13, 2009 sfatul meu sincer este sa incerci, ca prima etapa, sa auzi si sa simti blues-ul. teoretizarile, desi necesare, au loc abia dupa aia. no offence. Nu am de gand sa aprofundez teoria mai mult decat trebuie in stadiul asta . Dar chestia aia chiar aveam nevoie sa o inteleg. Thx StratMan, Cyfer si Michel2233
karpi Posted September 13, 2009 Posted September 13, 2009 (edited) Blues-ul este o poezie simpla povestita pe ritm si oarece miscare in gama dupa cum a simtit fiecare relativ cu muzica traditionala dintr-o anumita zona., Instrumentele doar tin ritmul si nu fac decat sa umple (rezolve) "golurile textului" cu un raspuns la voce sau incheiere de fraza . DECI BAZA-I TEXTUL ! Ce se canta de guitar-heroes este "blues based music "adica se canta/improvizeaza pe structuri si ritmuri de blues , in foarte multe cazuri prelucrari ale unor piese de blues populare in numite zone . Steve Winwood si in ziele noastre umbla plin america si culege blues . Cum s-a amintit bluesul era cam "interzis" in zonele albilor si a ajuns sa fie cunoscut de lumea intreaga inclusiv plus si acceptata in america prin intermediul muzicantilor europeni sau mai bine zis English Invasion prin personalitati ca si Clapton, Peter Green, Chris Farlowe ,Stones.. si altii .Acestia fiind vedete de muzica beat/pop au raspandit si bluesul pe langa hiturile lor....si asa mai departe Apoi au inceput muzicieni sa se intereseze de blues ...asa s-au impus Canned Heat studii ale bluesului cu prelucrari dupa bluesuri necunoscute intr-o forma de bluesrock/boogie.Pe langa asta au adus in prim plan iterpretii de culoare .Dar era moda muzici psihdelice asa ca toata luma muzicala din underground devenit mai tarziu mean-stream improviza in sesiuni prelungite inventand sonoritati noi tehnici noi .Cam din aceasta moda se trage treaba cu improvizatiile interminabile pe cate o structura de blues devenita un pretext de a canta /improviza liber . Blues-ul si muzica bazata pe blues in cea mai mare parte ramane arta pura sau arta pentru arta gustata si apreciata doar de un public avizat .Cum se poate vedea si jazzisti preiau teme sau forme de blues ptr a improviza si in alt mod alta sonoritate alt feeling. Bluesul si jazzul stau precum treaba cu "ce a fost mai intai ,oul sau gaina ?" In cea ce priveste forma muzicala canti cum vrei ar fi cel mai indicat , bineinteles prima data trebuie sa asculti mult mult blues din diferite zone dupa care vei alege forma de blues pe care o "simti" cel mai aproape din toate punctele de vedere. Dar sa nu uiti ca bluesul adevarat nu este instrumental , este o poezie .Poezie populara al unui segment de populatie de culoare din america de nord . Bluesul este si trebuie sa fie foarte simplu si "greu" fara tziganisme in armonie! Acompaniamentul trebuie sa fie foarte stabil fara dulcegarii sudamericane deci foarte mare atentie si bun gust , a nu se incarca de dragul etalari numarului de acorduri cunoscute caci se dilueaza totul si .ajunge foarte departe de bluesul adevarat . cea ce nu- Dar se pote canta orice evetul nu-i blues cui doar muzica inspirata din blues cea ce nu-i lucru rau. Dac se observa cariera si discografia marilor vedete in prelucrare su folosiri bluesului ca si inspiratie , mai toti au trecut sa faca discuri de blues ca mai autentic ...etc Edited September 13, 2009 by karpi
Deagu Posted September 14, 2009 Posted September 14, 2009 Blues-ul este o poezie Deagu este un sat de pe vlasca Argesului unde acum 30 de ani Sandu tiganu, tuciurar vestit, povestea despre "negrii aia cu voci ragusite"si muzica lor "salbatica"...Minune dumnezeiasca nu alta!!!
karpi Posted September 14, 2009 Posted September 14, 2009 Deagu este un sat de pe vlasca Argesului unde acum 30 de ani Sandu tiganu, tuciurar vestit, povestea despre "negrii aia cu voci ragusite"si muzica lor "salbatica"...Minune dumnezeiasca nu alta!!! Eu m-am nascut pe plantatia de bumbac langa fabrica " 1Iunie " , ma cara mama intr-o boccelutza la cules bumbac unde toti sclavi cantau in cor blooozzzz . Fiind mic nu mai tin minte textul asa ca stiu numa melodia...si aprox forma. Apoi s-a trecut prin funk la D&B "Nicusor are o toba , Bum Bum Bum" Blooozooo e ca si cu jocul de carti ... Uni stiu sa joace altora le place sa joace , asa ca toata lumea BLOOOZZZ
cyfer Posted September 14, 2009 Posted September 14, 2009 Înainte sã fie o poezie/poveste, bluesul este matematicã purã. Atunci când cântã în fața publicului, menestrelul bluesman spune o poveste, însã întotdeauna într-o metricã precisã. Astfel, mesajul lui este perceput mult mai clar de cãtre public. 12 BAR BLUES, de departe cea mai folositã structurã pentru piesele blues, se împarte în trei pãrți. Pe prima parte apare introducerea, menitã sã atragã atenția celui care ascultã. Pe a doua parte se repetã introducerea, dupã care pe ultima parte apare concluzia și transferul cãtre o nouã strofã. Fiecare parte are 4 mãsuri. De obicei, pe primele douã se cântã, iar pe urmãtoarele douã se acompaniazã cu instrumentul. Pânã și un bluesman rudimentar ca Son House își spune povestea în aceeași metricã. http://www.youtube.com/watch?v=8jN5vqEyV7g Chiar și atunci când nu se folosesc schimbãri de acorduri și se rãmâne pe tonicã, povestea este spusã la fel. John Lee Hooker folosește mult acest procedeu. http://www.youtube.com/watch?v=YS9gQeOzQMk Instrumentistul care improvizeazã peste 12bar blues, trebuie sã spunã și el o poveste, dar pentru asta, întâi trebuie sã înțeleagã corect aceastã progresie de acorduri. Unde apare tensiunea, unde apare rezolvarea? O bunã lecție în acest sens o dã Adam Gussow. La 1.38, Adam face o demonstrație perfectã despre ce înseamnã sã improvizezi în metrica 12 bar blues, chiar și fãrã un instrument care sã te acompanieze. http://www.youtube.com/watch?v=Qb_wZqc_VZY Dupã ce aceste aspecte de bazã au fost înțeles, se poate trece la explorarea unor posibilitãți teoretice de improvizație peste aceastã progresie de acorduri. În felul acesta, instrumentistul își poate gãsi propriul stil de abordare a unui 12bar blues. Orice muzician de blues este pregãtit sã spunã o poveste în metrica unui 12 bar blues. Trebuie doar sã-i spui câte chorusuri are la dispoziție Din pãcate, foarte multã lume nu înțelege cã bluesul se poate învãța. "Trebuie sã-l simți, trebuie sã ai feeling, trebuie sã auzi". Evident este adevãrat, și probabil așa se transmitea bluesul pe plantații de la un om la altul, dar ei pe vremea aia nu știau sã citeascã, nu aveau cunoștințe teoretice despre muzicã și atunci limbajul trebuia sã fie altul. Acel "trebuie sã simți" se referã la tensiunile și rezolvãrile progresiei de acorduri, la metricã, la bluenotes care nu sunt note din temperamentul 12TET și așa mai departe. Oamenii înțelegeau foarte bine aspecte ale muzicii pentru care noi avem acum denumiri teoretice. Teoria muzicalã ajutã la comunicare. Se poate folosi cu succes ºi la blues.
marcianpetrescu Posted September 14, 2009 Posted September 14, 2009 Foarte bine spus ! POVESTEA pe care o spui este de fapt importanta !!! Bluesmenii au fost in primul rand niste povestitori si apoi niste virtuozi ai unui instrument ! unii abia stiau sa cante la un instrument, altii erau uluitori ! POVESTEA este ESENTIALA ! Eu de exemplu nu aleg o piesa dupa cat de super spectaculoase sunt solourile de muzicuta !!! Daca povestea e de slaba calitate sau banala, atunci nu aleg piesa ! Mai ales daca vorbeste despre campul de bumbac.... ca vorba aia , m-am nascut la oras !!! Imi aduc aminte de ce mi-au povestit atat Sugar Blue cat mai ales Charlie Musselwhite - pana la urma nu conteaza cat de bine canti la muzicuta(in cazul lor)... ci cat de bine stii sa fii entertainer ! Si ca am adus vorba despre ce inseamna un adevarat entertainer, un exemplu adevarat a fost COCO MONTOYA !!! cine nu a fost la concertul lui din 2 septembrie NU STIE CE A PIERDUT !!! Eu plec de la ideea ca cel mai bine este sa asculti ENORM de multe inregistrari si abia apoi sa tragi concluzii !!! Cum spunea cineva - RESPECT THE TRADITION AND DON'T BE AFRAID TO INNOVATE !!!!! Dupa parerea mea(STRICT !!!) este absolut stupid sa spui ca ce s-a facut inainte de anii '80 este o aiureala si ca suna prea simplu si ca doar blues-ul modern are valoare !!! am auzit de multe ori asemenea pareri ! ASCULTATI, ASCULTATI si IAR ASCULTATI !!!! treceti tot prin filtrul propriu si retineti strict ce va atinge la sentiment !!! Marcian Petrescu
Deagu Posted September 14, 2009 Posted September 14, 2009 (edited) "Nicusor are o toba , Bum Bum Bum" Eu sant Nicusor cu toba! Sa traiesc,sa-mi fie de bine! Nu sant un specialist in domeniu(sa ma ierte maestrul Cyfer si maestrul Marcian),dar cred ca mai presus de forma este "fondul"unei piese...si mai ales spiritul ei! Spirit pe care l-am intalnit(nu va fie cu suparare)la batranii nostri lautari de odinioara. Fondul, forma le mai inveti... Pentru "spirit"trebuie sa te nasti cu un "organ" special... Edited September 14, 2009 by deagu blues
s0rin Posted September 14, 2009 Posted September 14, 2009 Înainte sã fie o poezie/poveste, bluesul este matematicã purã. Atunci când cântã în fața publicului, menestrelul bluesman spune o poveste, însã întotdeauna într-o metricã precisã. Daca te cheama Lightnin' Hopkins , mai lasi la o parte metrica precisa si ajungi la 13 bar blues ori 13 3/4 sau chiar 14 1/7 bar blues .
karpi Posted September 15, 2009 Posted September 15, 2009 (edited) Eu sant Nicusor cu toba!Sa traiesc,sa-mi fie de bine! Nu sant un specialist in domeniu(sa ma ierte maestrul Cyfer si maestrul Marcian),dar cred ca mai presus de forma este "fondul"unei piese...si mai ales spiritul ei! Spirit pe care l-am intalnit(nu va fie cu suparare)la batranii nostri lautari de odinioara. Fondul, forma le mai inveti... Pentru "spirit"trebuie sa te nasti cu un "organ" special... Pai ti-sa explicat pana acum de trei bluesisti ca TEXTUL ,MESAJUL,FONDUL PROBLEMEI ESTE LUCRUL CEL MAI IMPORTANT .NU? S-a explicat babeste ca fondul/continutul /TEXTUL este cel mai important si nu neaparat nazbatiile instrumentale . Si daca am spus poezie asta inseamna ca nu orice TEXT ci un TEXT CU VALOARE ARTISTICA care transmite mesajul in imagini artistice caracteristici stilului respectiv de poezie arhaica. Nu orice text este o poezie sau nu orice text are si valoare poetica, dar daca se ia un blues poti sa reciti textul/poezia la fel de ritmic ca si orice alta poezie in alte stiluri si cu alta ritmica si fara background ritmic instrumental . @Cyfer s-a referit la forma si a explicat tot babeste ca sa inteleaga cei care vor sa aprofundeze problema cum ca exista o FORMA sau cateva forme folosite in blues ,structuri ce se invata si nu se reinventeaza .Ca si orice fenomen timp/frecventa/forma se poate "descrie matematic" respectiv are un algoritm . Acele parti de care vorbeste Cyfer sunt practic cate un vers in cazul bluesului , sa zicem ca este un gen de poezie foarte "concentrata" atat ca si intindere cat si in esenta si fond , ceva simplu si foarte clar ( sa zicem ca-i bazat pe zicala "vorba multa saracia omului ..hehe) @marcianpetrescu a exemplificat in acelasi mod despre importanta mesajului poetic . Cand se canta pe structura si forma de blues cate o improvizatie instrumentala aceasta numai "INCEARCA" sa redea instrumental tensiunea creata de un povestitor . Un "storyteller " in blues doar prin mijloacele interpretative specifice instrumentului sau .Este destul de complexa treaba ca si forma si rezolvare cand singur la un instrument trebuie sa canti tema si sa faci dialog cu acelasi instrument cu tine insuti si sa creezi o piesa cap coada care "aduce aminte" de un blues cantat vocal instrumental. Bluesul nu este un gen "melodic" asa ca nu poti canta solo melodii si trebuie sa recreezi atmosfera de "povestit" vocal sa faci chitara sa "povesteasca" prin toate mijloacele pe care le posezi si s-o faci si cu gust . Aici ar interveni si pregatirea /receptivitatea publicului caruia daca-i cant un "blues instrumental" ar trebui sa simta acel blues povestit .Altfel canti la pereti . Din pacate este trist sa auzi ca chitaristi nu studiaza aceasta baza a muzici pop/rock fara care nu ai baza nici tehnica /spirituala si nici de conceptie ptr a te dezvolta ... Prima data trebuie sa inveti cuvintele , apoi sa intelegi cate o fraza si doar dupa ec ai auzit cateva poezii poti sa incerci si tu sa creezi ceva cu "feeling"-ul si spiritul tau . Fara tangenta directa cu o miscare culturala in care sa te nasti ( pe campiile de numbac acum 100 de ani ) esti nevoit sa studiezi cate ceva sa te documentezi .. Etc...etc... Edited September 15, 2009 by karpi
Deagu Posted September 15, 2009 Posted September 15, 2009 Eu nu sant blues-man!"D. B."pentru care m-ai insultat exista ca un omagiu adus acelor tigani care (acum 30 de ani)nu auzisera de manele dar auzisera de blues... In rest cu tot ce spui sant de acord!
Burb Posted September 16, 2009 Posted September 16, 2009 (edited) sunt sigur ca orice ai canta , daca o sa canti din suflet nu ai cum sa gresesti , mai ales la blues care a fost "facut" tocmai ca sa acompanieze sufletul indurerat suna lacrimogen , dar asa si este .. pana nu crezi si simti , nu iese ... degeaba sti teorie la perfectie si canti dupa metronom perfect. si inima bate si ritmul ei este unul dintre cele mai perfecte , cu toate fluctuatiile ei . invata sa o asculti si o sa sti cand si ce sa canti .... Edited September 16, 2009 by Burb
karpi Posted September 16, 2009 Posted September 16, 2009 (edited) sunt sigur ca orice ai canta , daca o sa canti din suflet nu ai cum sa gresesti , mai ales la blues care a fost "facut" tocmai ca sa acompanieze sufletul indurerat suna lacrimogen , dar asa si este .. pana nu crezi si simti , nu iese ... degeaba sti teorie la perfectie si canti dupa metronom perfect. si inima bate si ritmul ei este unul dintre cele mai perfecte , cu toate fluctuatiile ei . invata sa o asculti si o sa sti cand si ce sa canti .... Asa o fi .Dar eu observ ca ce spu tu se muleaza pe orice gen muzical mai ales pe cele "populare" si pe manele si pe doina si pe chanson si pe cine stie ce alte cantece polupalre din oricare zona a lumii. Deci canti din suflet ce? manele, doina,....? Daca ai observat tocmai s-a discutat de o forma/structura caracterizanta genului fara a intra in detalii prea tehnice in legatura cu suportul muzical.Sa nu uitam de maniera specifica de cantat vocal de recitat pe ritm cu miscari limitate in gama . S-a aminti si despre preluarea de catre instrumentisti idea de blues , atmosfera de blues ce incearca sa-o recreeze instrumental. Bineinteles ca sunt foarte foarte multi carora le place "dar nu au nimic de spus " , acestia executa mecanic tema de casa insusita/imprumutata ,Si ei, canta din suflet si sunt sinceri in cea ce vor ( ar vrea sa cante blues )dar nu poate fi sincer si adevarat artistic /muzical . In consecinta trebuie ( musai ) sa fi mai exact mai precis in caracterizarea genului. Edited September 16, 2009 by karpi
Burb Posted September 16, 2009 Posted September 16, 2009 da asa este. m-am referit in general , dar avand in vederea ca acest topic este pentru ( dar nu numai) pasionatii de blues , ma gandesc ca ar trebui sa se citeasca comentariile cu gandul la blues si nu la manele sau alte genuri . plus ca nu prea pot sa dau sfaturi, altele decat ale tale , cyfer, marcian, michel. si atunci am vrut doar sa accentuez un pic mai mult importanta sentimentului in muzica blues
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now