dalv Posted January 3, 2006 Posted January 3, 2006 Corectati-ma va rog daca gresesc: Gama Blues: 2+ T ST ST 2+ T Daca luam ca exemplu gama Do Blues avem: Do Mib Fa Fa# Sol Sib Acum, gama asta o putem folosi pt improvizat in tonalitatea Do major. In aceeashi tonalitate putem folosi si gama Do major, formata din Do Re Mi Fa Sol La Si Do. Mergand pe ce am spus mai sus se intelege ca in tonalitatea do major putem folosi sunetele: Do Re Mib Mi Fa Fa# Sol La Sib Si = 10 sunete Cele 2 game nu suna gresit separat, dar impreuna parca nu fac click, poate sa zica cineva de ce? Este ceva ce-mi scapa
prowler Posted January 3, 2006 Posted January 3, 2006 gama blues e bazata nu pe cea majora, ci pe cea minora. deci cu do blues canti peste Cm, nu C
Guest spyked88 Posted January 3, 2006 Posted January 3, 2006 Gama blues e un pic mai ciudată, în sensul că... hmm, nu poţi să cânţi toate notele pe toate acordurile. E mai mult o combinaţie între pentatonică minoră şi majoră, deci pe anumite acorduri bagi note din pentatonica minoră, pe altele pentatonica majoră. Pe exemplul tău, pe nota E nu te poţi opri decât când ai acordul C, altfel s-ar putea să sune un pic aiurea. Pe de altă parte, când eşti pe acordul G te poţi opri chiar pe nota B, care face parte din acordul respectiv (adică din G). Oricum, scuze de limbajul meu un pic cam de "topor", nu mă consider mare cunoscător de teorie, cânt mai mult cum simt eu.
dalv Posted January 3, 2006 Author Posted January 3, 2006 (edited) gama blues e bazata nu pe cea majora, ci pe cea minora. deci cu do blues canti peste Cm, nu C Asa mi se pare si mie normal, pentru ca astfel se adauga o singura nota gamei pentatonice, nota albastra doar ca eu stiam de undeva ca blues major merge pe tonalitate majora...daca e corect ce zici tu, problem solved Multumesc pt toate explicatiile Edited January 3, 2006 by dalv
Guest Raskolnikov Posted January 4, 2006 Posted January 4, 2006 Exista gama blues minora ce deriva din gama pentatonica minora si gama blues majora ce deriva din gama pentatonica majora (cu adaugarea notei blue). Linia melodica a blues-ului poate fi intr-o gama minora sau majora. Ca reguli generale - daca melodia e intr-o gama majora se poate improviza atat in gama blues majora cat si in cea minora; - daca melodia e intr-o gama minora se poate improviza doar in gama blues minora. Cel mai bine suna ca blues improvizatia in gama blues minora peste o melodie in gama majora, deci peste acorduri majore, de exemplu La minor blues peste acordurile La major, Re major, Mi major.
s0rin Posted January 4, 2006 Posted January 4, 2006 Dalv, explicatia lui Raskolnikov este cea corecta. Poate parea putin ciudat sa canti o gama minora peste acorduri majora , fiindca duce la o anumita disonanta ,insa in cazul acesta este una intentionata ceea ce si da acel sunet specific blues-ului.Spyked are si el drepate in sensul ca ,cam toti chitaristi de blues mai experimentati, folosesc atat gama majora cat si cea minora in aceeasi piesa peste acordurile majore.Luand ca exemplu un standard 12 bar blues:I I I I IV IV I I V IV I , incearca sa improvizezi cantand in gama majora pe acordul I si cea minora pe celelate acorduri si o sa vezi ca suna bine.
dalv Posted January 4, 2006 Author Posted January 4, 2006 Ok, ms de explicatii cred ca m-am prins. M-am uitat ieri la un video cu paul gilbert in care prezenta lickuri de blues. A inceput prin a improviza pe gama majora blues si tot adauga cate o treapta despre care zicea ca poate fi folosita pt ca apare in nu stiu ce acord din progresie. A ajuns in final sa foloseasca toate cele 12 sunete pe o progresie de 3 acorduri si nici unul nu suna fals. Totul e sa stii ce ai voie sa folosesti in ce moment, cum zicea si spyked. A naibii negrul care o inventat genul asta...
Guest lp2005 Posted January 4, 2006 Posted January 4, 2006 (edited) Corectati-ma va rog daca gresesc: Gama Blues: 2+ T ST ST 2+ T Daca luam ca exemplu gama Do Blues avem: Do Mib Fa Fa# Sol Sib Acum, gama asta o putem folosi pt improvizat in tonalitatea Do major. In aceeashi tonalitate putem folosi si gama Do major, formata din Do Re Mi Fa Sol La Si Do. Mergand pe ce am spus mai sus se intelege ca in tonalitatea do major putem folosi sunetele: Do Re Mib Mi Fa Fa# Sol La Sib Si = 10 sunete Cele 2 game nu suna gresit separat, dar impreuna parca nu fac click, poate sa zica cineva de ce? Este ceva ce-mi scapa Am citit undeva ceva de genul:" there is no such thing as Blues scale. Either you have the blues or you don't." Gama Blues plus gama Major te duce undeva aproape de "cromatic scale" (12 sunete). Tot acolo stiu ca era explicat de ce trebuie bine ales "modul" care suna bine peste major sau minor. Edited January 4, 2006 by lp2005
Guest marina Posted January 7, 2006 Posted January 7, 2006 Eu am invatat ca formula de blues se canta in masura de 6/8 si ca e in treptele I,IV,I,V,IV,I,V.
Marius T Posted January 7, 2006 Posted January 7, 2006 Dupa cum citam intr-un manual minor pentatonic and minor blues (added blue note) se folosesc 99% fatza de cele majore
Guest spyked88 Posted January 7, 2006 Posted January 7, 2006 nu chiar. e adevărat că s-a evoluat mult spre rock (deci pentatonica minoră propriu-zisă e mult mai folosită), dar chitariştii mai jazzy folosesc încă şi gama majoră. B.B. King, de exemplu, cântă la greu pe modelul ăsta.
Guest Fenderash Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 B.B. King,Robben Ford,etc o groza folosesc majore.Pentru unii ce`i drept e mult mai usor sa retina o pentatonica in La minor fata de un La Major care il are pe Fa# si Do in "frunte".Si mie mia fost mult mai usor la inceput cu cele minore,dupa care incetul am trecut la majore.
Guest Raskolnikov Posted April 22, 2006 Posted April 22, 2006 RASKOLNIKOV ... CARE E GAMA BLUES MAJORA ??? Pai cum am spus mai sus: cea care provine din pentatonica majora. De exemplu pentru Mi major: Mi major pentatonic: MI FA# SOL# SI DO# Mi major blues: MI FA# SOL SOL# SI DO#
vaxe Posted April 26, 2006 Posted April 26, 2006 Nu cumva aia e DO# blues? (DO#, MI, FA#, SOL, SOL#, SI, DO#.) ???
dalv Posted April 26, 2006 Author Posted April 26, 2006 Nu cumva aia e DO# blues? (DO#, MI, FA#, SOL, SOL#, SI, DO#.) ??? Asta nu am inteles nici eu... Ce a spus vaxe e gama do# minor (mi major) pentatonic + terta mica (sol#) => gama mentionata e do# blues sau mi blues? Tind sa cred ca prima deoarece eu stiu ca gama blues se formeaza din minorul pentatonic Asta ca si gama de pornire pt ca in blues anything goes if you know where to use it
karpi Posted April 26, 2006 Posted April 26, 2006 (edited) RASKOLNIKOV ... CARE E GAMA BLUES MAJORA ??? Canti "aproximativ" in relativa minora a respectivei game majore dar accentuezi "blue note " si fundamentala gamei majore . http://www.acidplanet.com/artist.asp?PID=788094&t=6525 Monday Blues o tema cantata de mine chiar un studiu in care alternez pentatonica , minora majora si gama de blues minor majora . Chitara "clean" este cantata cu " finger picking " cea ditorsionata cu pana. Cantati blues !! Edited April 26, 2006 by karpi
Guest Raskolnikov Posted April 27, 2006 Posted April 27, 2006 Nu cumva aia e DO# blues? (DO#, MI, FA#, SOL, SOL#, SI, DO#.) ??? Do# minor blues e relativa minora a lui Mi major blues, cum spune si Karpi. Aceleasi note. Totusi notiunele de major si minor sunt distincte. De retinut ca acelasi "patern" de minor blues daca il cobori cu 1 ton si jumatate ai major blues. De exemplu: A Minor blues -------------------------------------------- -------------------------------------------- -------------------------------------------- -----------------------------5--7----------- --------------------5--6--7----------------- --------------5--8-------------------------- A Major blues -------------------------------------------- -------------------------------------------- --------------------------------2----------- --------------------------2--4-------------- -----------------2--3--4-------------------- --------------5-----------------------------
vaxe Posted April 27, 2006 Posted April 27, 2006 si atunci ce armonie tre` sa tin cand se improvizeaza in gama mi major blues : mi Major sau do# minor? sau pot sa tin oricare dintre ele numai sa sune bine?
karpi Posted April 27, 2006 Posted April 27, 2006 si atunci ce armonie tre` sa tin cand se improvizeaza in gama mi major blues : mi Major sau do# minor? sau pot sa tin oricare dintre ele numai sa sune bine? Sunt aceleasi note , canti in Mi dar ca si "pozitie" pe grif improvizezi in Do#m . Cea ce inseamna ca centrul sonor este Mi . Cvinta Si , Re septima , Sib -blue note ,cvarta La . Dar ca si tehnica de degetatie si pozitie poti sa canti de parca ai canta in Do#m7 . Nota Do# poti so accentuezi sau sa o mentii de exemplu cand treci in subdomimanta in La ( do# terta mare din La major) si dai culoare daca vrei sau daca suna bine. Altfel daca o accentuezi nu mai suna a blues caci apar arpegii ( acorduri ) alterate si suna jazzistic , se inmoaie nu mai are duritatea , greutatea, bluesului in major.De obicei se ocoleste terta in multe cazuri , mai ales la backing , armonie, ca sa nu apara conflicte ,si se canta"power chords" , fara terta. Bineinteles sunt multe feluri de blues asta ar fi o cale sau o observatie din multe cai de a canta blues.Cand se prinde acordul complect soloul trebuie sa fie la distanta de octava sau peste octava ca sa nu fie foarte disonant in caz de apar pe anumite momente si terta mare si cea mica. Mai pe scurt cum spune Raskolnikov ca si "patern" , pozitie se poate canta in Do#m , pentru Mi major, si intradevar trebuie sa auzi cum suna bine , sa sune a blues .Si pe parcursul incercarilor si exercitiilor de invatat vei descoperi cum sa frazezi sa fi intodeauna impreuna cu miscarea armoniei specifice. In blues nu se prea "tine" relativa minora in armonie , piesele cu relativa minora sunt specifice altor genuri de muzica , de ex multe piese sudamericane au structura de ex , C,Am,F,G si suna mai moale suna pentru noi europeni a muzica usoara deoarece multe slagare italiane au fost compuse pe aceasta structura.
vaxe Posted April 28, 2006 Posted April 28, 2006 karpi iti multumesc pentru ca ai avut rabdare sa-mi explici cu lux de amanunte treaba asta, totusi mai am o nelamurire: deci am incercat sa fac asa cum ai spus tu, nu suna deloc fals, insa am o problema la continuarea frazei, adica sa zicem ca am o preogresie MI LA SI SI7, si incep sa lucrez in MI maj blues, dar cand se face schimbarea ma cam blochez pt ca daca raman pe do# se inmoaie, nu stiu ... parca se rupe ceva si nu imi dau seama unde gresesc, iar daca incerca alta trecere (sar in la spre exemplu) se simte ca nu are continuitate fraza. oricum merci inca o data pt explicatii, dar poate ma lamuresti si cu treaba asta ...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now