www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Mixing/mastering - Tips And Tricks


Guest buffyy
 Share

Recommended Posts

Buna dimineata,

 

Ca multi alti pasionati de pe acest forum m`am apucat in cubase de mixing pentru cateva piese inregistrate de mine. Toate bune si frumoase pana la momentul cand aceeasi melodie incerc sa o ascult pe alt CD-player. Suna diferit (in sensul rau al cuvantului). Asa cum probabil stie toata lumea, secretul consta intr`un mix/masterizare facute bine. Avand in vedere ca sunt incepator in acest domeniu si vreau sa`l aprofundez am propus acest topic pentru a putea afla cateva secrete de la cei cu state vechi in domeniu. Inteleg ca e o meserie in sine ceea ce propun eu. Dar ca pe multi alti nu ma intereseaza chestiile super profi. Doar un sunet decent pe un CD auto....sau pe combina din sufragerie

Link to comment
Share on other sites

Guest mateiutzu

pai in primul rand este f. important sa mixezi pe niste monitoare decente ( ma refer la monitoare de studio ) sau cel putin pe o combina cu 2 boxe si fara efecte de X-BASS. Am observat ca f. populare la noi sunt ALESISURILE MK2 ! Am lucrat pe aceste difuri si au mari defecte. Au basi f. multi si le cam lipsesc mediile !

Eu lucrez pe niste TASCAM-uri care duc lipsa de basi :) dar apoi verific mixul pe boxe TV, casti audio (mari si mici) si sistem audio de masina. Ca sa ma asigur ca se va auzi bine in orice caz.

Pe langa Cubase trebuie sa ai niste pachete de VST-uri (WAVES,LEXICON,AKAI ... ). Iti voi da un exemplu. Eu folosesc pe trackul de voce : CompressorDeEsser, Waves LinMB, Waves RVox, Waves RVerb, Lexicon delay ! Pe Master Stereo Out pun un Waves L3-LL Ultra Maximizer (ca sa imi faca egalizare High Resolution CD master), Waves RBass eventual un Stereo Expander ca sa iti maresti spectrul stereo si un PAZ Analyzer pt. a vedea antifazele si mai ales pt. a vedea care este volumul real de iesire. Pt. ca in cazul in care volumul va fi f. mare s-ar putea sa nu auzi basii din track-uri. Daca acest lucru se intampla atunci trebuie sa scazi volumul gradual la fiecare track.

Link to comment
Share on other sites

Buna dimineata,

 

Ca multi alti pasionati de pe acest forum m`am apucat in cubase de mixing pentru cateva piese inregistrate de mine. Toate bune si frumoase pana la momentul cand aceeasi melodie incerc sa o ascult pe alt CD-player. Suna diferit (in sensul rau al cuvantului). Asa cum probabil stie toata lumea, secretul consta intr`un mix/masterizare facute bine. Avand in vedere ca sunt incepator in acest domeniu si vreau sa`l aprofundez am propus acest topic pentru a putea afla cateva secrete de la cei cu state vechi in domeniu. Inteleg ca e o meserie in sine ceea ce propun eu. Dar ca pe multi alti nu ma intereseaza chestiile super profi. Doar un sunet decent pe un CD auto....sau pe combina din sufragerie

 

Incearca prima data sa mixezi in Adobe Audition ca sa-ti faci mana si apoi in Cubase care este infinit mai greu de descurcat. Mai conteaza si ce placa de sunet ai. Daca deocamdata nu ai bani de boxe cat de cat de studio, mai bine incerci sa-ti iei niste casti k-lumea cu 150 RON si vei auzi lumea "altfel" :) Spor la treaba.

Link to comment
Share on other sites

Guest costi iorga

Un mixaj decent incepe si se termina cu niste chestii foarte foarte simple: sursa sonora si acustica ambientala.

 

Acustica:

Incearca sa ai o incapere cat de cat decenta din punct de vedere acustic, eventual niste perdele mai groase care sa suga bashii, ceva chestii pe pereti care sa sparga primele reflexii (wall mounted TV-set, rafturi cu carti, etc)

Dispune-te la o distanta corepunzatoare de nearfield monitoarele tale, avand grija sa ai in spatele tau destul de mult spatiu liber (min 2-3m), simuland astfel situatia intr-o regie de studiou.

Intr-o astfel de incapere se mixeaza mult mai usor si cu cat ai niste reflexii primare mai mici cu atat ai mai mult sound direct de la:

 

Sursa sonora: sistemul tau de monitoring.

Acest sistem de monitoring ar fi bine sa fie cat mai "flat", deci fara bass boostere si alte loudnessuri. Ideal pt nearfield ar fi vestitele Yamaha NS10, care nu mai costa mai nimic daca le cauti prin ebay, dar care din pacate nu se mai produc. Mai sunt de la behringer niste difuri active destul de bune(unul din putinele produse behringer care sunt intr-adevar calitative si le pot recomanda), pe care le cheama B2031A Truth, (si sunt kiar moka la 339? perechea, in comparatie cu altele din aceeasi plaja calitativa)

 

Important este sa asculti mixajul apoi pe mai multe scule stereo de referinta, indicativele cele mai bune le obtii, vei rade, de la instalatia audio din masina, din cauza faptului ca difurile sunt solidare cu masina(deci au "masa" mare) si din cauza suprafetelor inegale din masina, care inghit reflexiile primare.

 

Sper sa te fi putut ajuta cu aceste mici sfaturi. Mult succes la mixat!

Edited by costi iorga
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Revin cu urmatoarele:

Roger Nichols, PSPaudioware (ultimul dau si un VU metru moca, foarte util)

Aceste 2 firme care fac plugin-uri (ok, Roger Nichols e un nene inginer de sunet si tot tacamul, dar a facut niste plugin-uri BUNE, mai ales egalizatoarele si FOARTE UTIL, Inspector XL) ofera o gama variata si buna de produse pentru mix/master, mai bune (unele, cel putin dupa parerea mea, decat diverse din T-Racks - asta nu inseamna sa nu mai folositi T-Racks); de asemenea PSP are printre produse si acel Neon, plugin folosit si de Bob Katz (alt nene, tot cu mastering si tot tacamul, doar ca nene care nu prea e de acord cu pluginurile, cu toate acestea, a recomandat acest limiter - PSP Neon).

 

Iar ca sa invatati, sunt cateva tutoriale bune pe net... :)

 

 

LE: acele tutoriale se gasesc pe situl Digital Domain (nu va limitati numai acolo) si in forma unor cartulii electronice care "cica" ar trebui cumparate

 

Nu am mentionat Waves pentru ca imi displace sa il folosesc (merge greu in Tracktion si tot ce foloseam din suita lui are inlocuitor in cele enumerate de mine mai sus).

Edited by Susceptor
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Am mai multe trackuri ce vreau sa le mixez intr-o piesa mono.

Exista o ordine a instrumentelor ce ar trebui "respectata" in acest caz?

Link to comment
Share on other sites

Guest costi iorga

Incepe prin a-ti forma "in cap" o idee cam cum ai vrea sa sune piesa. Apoi e bine sa faci prima data loc tobelor. De ce? Fiind un instrument percusiv, are doar transienturi, fara "suprafete", cum ar fi clapele sau chitarile.

Aranjeaza-ti prima data tobele in stereo (atentie, daca le vrei "in fata" nu pune efecte de timp, gen delay sau hall pe ele), apoi da-i pe mono, sa vezi daca nu ai inversari de faza. Joaca-te in schimb cu efecte de dinamica (comp, multiband comp, eq), ca sa le scoti mai percusive si mai "compacte".

Adauga peste tobe bassul, avand grija sa-i faci loc in frecvente (eu bag la toba mare o scadere de 6dB pe la 600 Hz).

Treci la chitari, avand grija sa nu "haleasca" vocea (frecventa portanta a vocii, ai sa razi, e cam pe la 1000 Hz).

Verifica de fiecare data instrumentele atat in mod "solo" cat si per ansamblu. Tot trucul e sa deslusesti plajele de frecventa ale fiecarui instrument, unde e el "acasa"

Switchuie de fiecare data de pe stereo pe mono, sa vezi daca nu se taie cate ceva (vestitele inversari de faza, cum am zis si mai sus)

E bine sa nu equalizezi prea mult (cel mai bine e sa "tai" in loc sa "adaugi")si in general, tot ce e peste 6dB in eq iti arata ca nu ai inregistrat k lumea. Sounds hard, but it's true!

Mult succes!

Link to comment
Share on other sites

Guest Buncar
Buna dimineata,

 

Ca multi alti pasionati de pe acest forum m`am apucat in cubase de mixing pentru cateva piese inregistrate de mine. Toate bune si frumoase pana la momentul cand aceeasi melodie incerc sa o ascult pe alt CD-player. Suna diferit (in sensul rau al cuvantului). Asa cum probabil stie toata lumea, secretul consta intr`un mix/masterizare facute bine. Avand in vedere ca sunt incepator in acest domeniu si vreau sa`l aprofundez am propus acest topic pentru a putea afla cateva secrete de la cei cu state vechi in domeniu. Inteleg ca e o meserie in sine ceea ce propun eu. Dar ca pe multi alti nu ma intereseaza chestiile super profi. Doar un sunet decent pe un CD auto....sau pe combina din sufragerie

 

pentru un mixaj bun(aici ma refer la reglarea corecta a volumelor unui mixer, soft sau hard)ai nevoie absoluta de o pereche de boxe monitoare(sau macar o pereche de casti monitoare)

Link to comment
Share on other sites

Wavelab este aproape singurul program care are lant de efecte simultane...

la majoritatea trebuie sa aplici intai eq apoi comresia, si cand mai dai un reverb iti dai seama ca ai inaltele putin prea mari si te intorci la prima aplicare de efect...

in wavelab poti sa incarci 8 efecte care le poti muta in timp real ca pozitie in lantul de efecte..

ca efecte trebuie sa ai totusi o ureche si un ochi (analizator de spectru) format cat de cat ... dar recomand Waves si Roger Nichols Digital VST.

Edited by rynn
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest One^Love
N-are nicio treaba cu topicul. :)
Sunet la nivel profi n-o sa obtina niciodata fara o antifonare adecvata a camerei. Iar castile nu au raspuns in frecventa adecvat.
Link to comment
Share on other sites

Says who?!

E mai usor sa faci casti cu latime de banda larga decat monitoare sau doamne-fereste boxe de putere. Ar trebui sa fie evident faptul asta si sunt suficiente casti excelente.

"Problema" e ca sunt prea eficiente, fiecare ureche e complet izolata si "campul stereo" e altfel decat la monitoare, PA, sistem HI-FI, microsistem, in masina s.a.m.d.

Link to comment
Share on other sites

Guest One^Love

Pai tocmai asta e problema, "campul stereo" nu e realist la casti. Sa nu mai spun ca daca castile sunt de tip inchis ai interferente acustice chiar in interiorul castii. Castile nu sunt poreclite degeaba "cutii de conserve". Nici castile semi nu elimina total undele stationare din interior, doar le reduc, iar cele deschise nu izoleaza urechea de exterior si in general au fidelitate proasta. Castile te induc in eroare rau de tot in ceea ce priveste cum ar suna mixul tau la un gig, sau in general pe orice boxa. Banuiesc ca pe tine te intereseaza sa masterizezi o piesa pentru boxe, nu pentru casti, ca doar la un gig nu le dai tuturor indivizilor din public cate o pereche de casti, nu?

 

Oricum, inainte sa te contrazici cu mine poate ar trebui sa te mai uiti si la parerile unor oameni care si-au petrecut vietile in studiouri de inregistrare. Tu la cei 23 de ani ai tai te crezi chiar asa de atotstiutor? Frate, pai daca ar fi atat de simplu, sa masterizezi (la nivel profi ma refer, nu la calitate demo) pe o pereche de casti, iti dai seama ca toti fraierii din industrie habar nu au ce fac? Cate de sute de mii de euro ar economisii baietii daca si-ar vinde studiourile si si-ar cumpara cate o pereche de casti?

 

Daca in cazul artei inteleg existenta anti-artei, in cazul stiintei nu se pune problema de anti-stiinta.

"Says who?" Says Bruce Valeriani, un inginer de sunet cu peste 30 de ani experienta si multi alti veterani sunt de aceeasi parere:

What do you mean I can't mix with headphones????

Mix/master headphones vs speakers

 

Un alt veteran al domeniului, John Scrip, de la Massive Mastering:

Basic room setup

Edited by One^Love
Link to comment
Share on other sites

N-am zis ca poti inlocui studioul cu o pereche de casti, am zis doar ca afirmatia ta, "castile nu au raspuns in frecventa adecvat" este falsa.

Frecventa e una, localizarea e alta. Si raman la ideea ca e mai bine sa-ti iei casti decente decat monitoare mediocre, intr-o camera necorespunzatoare.

Vrei sa strang semnaturi de-acum, sa-mi sustin opinia? Pot incepe cu Mike Senior: http://www.soundonsound.com/sos/apr08/articles/qa0408_4.htm

Si pentru cine e interesat uite inca un articol despre folosirea castilor in studio: http://www.soundonsound.com/sos/jan07/arti...gheadphones.htm

Sunt descrise si acolo avantajele si dezavantajele, si oferite solutii de compensare.

Link to comment
Share on other sites

Guest One^Love

Sugestia mea era mai mult in felul urmator: daca ai bagat 1000 eur intr-un DAW si ceva scule profi, inseamna ca iti permiti sa mai economisesti un 500 eur pentru un tratament acustic eficient (do-it-yourself), in felul asta, calitativ apropiindu-te mai mult de "big-boy studios", decat sa dai banii pe o pereche scumpa de casti si sa te chinui sa compensezi pt anumite intervale de frecventa atunci cand mixezi/masterizezi.

 

Oricum mai tarziu s-ar putea sa vrei sa faci miscarea asta, si castile o sa ramana de decor. De ce sa dai banii aiurea?

Edited by One^Love
Link to comment
Share on other sites

Guest One^Love
Sursa sonora: sistemul tau de monitoring.

Acest sistem de monitoring ar fi bine sa fie cat mai "flat", deci fara bass boostere si alte loudnessuri. Ideal pt nearfield ar fi vestitele Yamaha NS10, care nu mai costa mai nimic daca le cauti prin ebay, dar care din pacate nu se mai produc. Mai sunt de la behringer niste difuri active destul de bune(unul din putinele produse behringer care sunt intr-adevar calitative si le pot recomanda), pe care le cheama B2031A Truth, (si sunt kiar moka la 339? perechea, in comparatie cu altele din aceeasi plaja calitativa)

"Vestitele" NS10 sunt orice numai "plate" nu sunt. Au un accent foarte mare pe medii iar basi nu au deloc.

 

Binenteles, la vremea lor, au facut multe hituri in zona pop, dar ceea ce publicul nu stie este cat s-au chinuit producatorii respectivi sa compenseze (masiv) prin egalizare lipsa basilor si exagerarea mediilor, in final piesele translatandu-se la comercial cu un spectru sonor de tip "disco smile" (basi sus, medii jos, inalte sus). Noroc ca urechile majoritatii consumatorilor de Brittney Spears agreeaza acest spectru sonor. :)

Link to comment
Share on other sites

"Vestitele" NS10 sunt orice numai "plate" nu sunt. Au un accent foarte mare pe medii iar basi nu au deloc.

 

Binenteles, la vremea lor, au facut multe hituri in zona pop, dar ceea ce publicul nu stie este cat s-au chinuit producatorii respectivi sa compenseze (masiv) prin egalizare lipsa basilor si exagerarea mediilor, in final piesele translatandu-se la comercial cu un spectru sonor de tip "disco smile" (basi sus, medii jos, inalte sus). Noroc ca urechile majoritatii consumatorilor de Brittney Spears agreeaza acest spectru sonor. :)

Tu ai dreptate in tot ce zici, dar vorbesti din experienta, sau din citite/auzite prin alte locuri?

Link to comment
Share on other sites

Buna dimineata,

 

Ca multi alti pasionati de pe acest forum m`am apucat in cubase de mixing pentru cateva piese inregistrate de mine. Toate bune si frumoase pana la momentul cand aceeasi melodie incerc sa o ascult pe alt CD-player. Suna diferit (in sensul rau al cuvantului). Asa cum probabil stie toata lumea, secretul consta intr`un mix/masterizare facute bine. Avand in vedere ca sunt incepator in acest domeniu si vreau sa`l aprofundez am propus acest topic pentru a putea afla cateva secrete de la cei cu state vechi in domeniu. Inteleg ca e o meserie in sine ceea ce propun eu. Dar ca pe multi alti nu ma intereseaza chestiile super profi. Doar un sunet decent pe un CD auto....sau pe combina din sufragerie

 

Cum adica alt CD player ?

.

 

 

DUPA CONTORUL rgc.ro suntem deja in 19 OCTOMBRIE 2009

 

 

HAHAHAHA credeam ca-i data de 09.10.2009 apoi vad ca e 19 ...apoi observ cai si 2007

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

Tu ai dreptate in tot ce zici, dar vorbesti din experienta, sau din citite/auzite prin alte locuri?

 

 

Cred ca nu are dreptete colegul nostru doar este luat de valul "ideologic" .

 

Deci! Ca sa aud o muzica prelucrata intr-un anumit mediu trebuie sa am lantul de redare perfect la fel( inclusiv mediul ) .Nu?

Cine-si face acasa studio antifonat cu materiale specifice si cu cu rezonatoare Helmholz plus suprafete dispersoare si suprafete reflectorizante unde este nevoie .Plus aranjament , marime , pereti etc etc copie dupa studioul respectiv

Sa nu mai punem problema ca daca cumperi o instalatie mai buna decat cea pe care s-a lucrat in studio la fel nu o sa sune asemanator cu ce a auzit inginerul de sunet care a facut mixarea...de onstalatie mai proasta nici nu are rost sa amintesc.

 

Asa ca in nici unul din cazuri nu vei avea imaginea sonora din studio .Asa ca despre ce se discuta de fapt?

 

In casti lipsesc anumite reflexii si unde stationare etc care au fost prezente in studio, dar cum am scris si in cazul boxelor avem aceste probleme .

 

Nu-i totuna pe ce scule nu putem reda cea ce a auzit inginerul de sunet ?

 

Si mai sunt 100 de alte probleme conexe.

 

Important este ca ascultatorul sa fie multumit de sculele care le are si sa-i placa muzica respectiva ( acest lucru este cel mai important)

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

Guest One^Love
Tu ai dreptate in tot ce zici, dar vorbesti din experienta, sau din citite/auzite prin alte locuri?
Vb din experienta cuiva care a avut experienta directa cu ele.

 

 

Important este ca ascultatorul sa fie multumit de sculele care le are si sa-i placa muzica respectiva ( acest lucru este cel mai important)

As spune mult mai degraba:

Este important ca producatorul de muzica sa isi cunoasca foarte bine sculele pe care le are astfel incat sa poata sa creeze o muzica translatabila d.p.d.v. acustic. Asta in cazul in care doreste ca altii sa ii asculte muzica si sa i-o cumpere.

De exemplu: este foarte ok sa-ti cumperi NS10-uri, atat timp cat stii f bine care sunt slabiciunile boxelor si poti sa iti adaptezi mixul in mod adecvat. Adica in cazul NS10 sa nu fii tentat sa plusezi prea mult la bas si sa scazi prea mult din medii.. Totul se rezuma la cat de bine iti cunosti boxele..

 

Binenteles, daca producatorul este un hobby-ist si face muzica numai pentru el si e foarte multumit de cum se aude in studio la el, si nu cauta recunoastere publica, atunci e perfect!

Edited by One^Love
Link to comment
Share on other sites

Vb din experienta cuiva care a avut experienta directa cu ele.

 

 

 

As spune mult mai degraba:

Este important ca producatorul de muzica sa isi cunoasca foarte bine sculele pe care le are astfel incat sa poata sa creeze o muzica translatabila d.p.d.v. acustic. Asta in cazul in care doreste ca altii sa ii asculte muzica si sa i-o cumpere.

De exemplu: este foarte ok sa-ti cumperi NS10-uri, atat timp cat stii f bine care sunt slabiciunile boxelor si poti sa iti adaptezi mixul in mod adecvat. Adica in cazul NS10 sa nu fii tentat sa plusezi prea mult la bas si sa scazi prea mult din medii.. Totul se rezuma la cat de bine iti cunosti boxele..

 

Binenteles, daca producatorul este un hobby-ist si face muzica numai pentru el si e foarte multumit de cum se aude in studio la el, si nu cauta recunoastere publica, atunci e perfect!

 

Foarte corect ai punctat ce place publicului "Bass sus , medi jos , inalte sus.

Acest lucru vine din "loudness" in acest mod la volum mic se aude placut .Publicul nespecialist nu sitie de restul si nici nu-l intereseaza , poate uni se iau dupa specialisti si "specialisti" si dupa moda obligatorie ,

 

Nimeni n-o sa spuna ca a dat 14.000$ pe o statie dar de fapt in afara de SPL nu sesizeaza nimic fata de o scula mult mai slaba calitatiiv, este multmit ca a dat un ban si sta in fata , prieteni sunt invidiosi si atat.( asa-s majoritatea).

Numai in mediile artistice hobby-ste s-ar putea sa gasesti audiofili adevarati care se si pricep si aud si sesizeaza etc etc.

 

Dar cumparatori , grosul sunt ceilalti cu "loudness"

cuvant cheie :loudness war

http://www.google.ro/search?hl=ro&sour...amp;oq=loudness

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.