www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Transpozitii


Marius T
 Share

Recommended Posts

... am si eu o intrebare sa zicem ca tu canti o piesa ca originalul si vine vocalul si spune .. ba mi-e prea sus piesa pentru voce... hai sa o transpunem in LA... ea fiind in DO sau ma rog.... intrebarea mea este wtf.. de ce piesa e in DO ? si cum o transpui in LA luand de exemplu ca am avea o progresie de acorduri. un exemplu ar fi frumos si un mod de a transpune o piesa cat mai usor... La partea de solo-uri nu stiu ce sa zic... se poate pune problema si la solo-uri ? ca acolo cred ca e deja super complicat... ? nu stiu cu ce se mananca tranpozitiile astea.. asa ca intreb si eu nu dati cu rosii.. :)

Link to comment
Share on other sites

Norocul tau Marius este ca instrumentul tau este chitara. Pe chitara e foarte usor sa transpui piese presupunind ca stii ca daca faci barre pe acordurile din prima pozitie (acorduri gen folk) le poti muta mai sus cu x semitonuri urcind pe grif.

 

La pian stiu ca este mult mai greu sa transpui. Am auzit de o intimplare a unui pianist german angajat pentru a face partea de pian a unei piese pe care el o stia in Fa. In productie, piesa era din Mi, iar el a renuntat pentru ca nu avea cum sa o reinvete din Mi.

Un chitarist ar ride de o asemenea situatie :)

 

In fine, intii invata teoria, treptele unei game majore si apoi vei intelege usor principiul transpunerii. Ceea ce intrebi tu de fapt este "cum pot sa formulez o fraza in chineza". Raspunsul este: invata gramatica limbii chineze, putin vocabular si vei putea face si o fraza. Dar asta nu o poti invata pe forumuri ci din carti.

 

Eu de exemplu gandesc in numere piesele. Ceea ce tu tii minte C Am Bb Dm eu retin 1, 6m, 7b, 2m si pot cinta piesa respectiva de oriunde pe grif si imediat, nu e necesara nici o transpunere.

Link to comment
Share on other sites

E foarte simplu :) pur si simplu muti notele mai jos sau mai sus cu numarul necesar de semitonuri.

 

Luand exemplul tau, sai zicem ca avem o progresie I-IV-V in DO - adica acordurile Do major, Fa major, Sol major.

 

Acum, vrem sa mutam totul in LA. Tot ce facem e sa calculam numarul de semitonuri intre DO si LA (fie cobori 3 semitonuri, fie urci 9), si sa executi asta si asupra acordurilor - astfel avem La major (DO-3st) - Re major (FA-3st) - Mi major (SOL-3st).

 

Tot transpunere (cu un semiton/ton) faci si cand iti acordezi chitara cu un semiton sau un ton mai jos, dar canti melodia pe grif ca in original.

 

LE: Hehe cyfer, d-aia sunt bune clapele astea MIDI, imediat intri in meniu si clica-clica, transpose up/down # of semitones :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da Cyfer, da Cearny, asa este.

E bine sa ai in cap toate tonurile pe chitara. De ex. eu stiu ca "deasupra" de C este F, prin urmare "deasupra" de A este D. Si asa mai departe.

 

Da, pianistii o duc mai greu la capitolul asta, insa cei care canta la keyboard o duc mai bine. Clapele mai profesionale au functia de transpose. Poti canta practic orice piesa in cea mai simpla gama de pian, Cmaj, doar apasand cateva butoana care-ti urca sau coboara tonul.

Unii pianisti nu pot sa se foloseasca de transpose pentru ca urechea lor nu concepe sa auda un D cand mana apasa de fapt un E de exemplu. E o treaba care pleaca din creier. Despre asta s-a mai discutat pe RGC nu demult.

 

 

Offtopic: postul #600! :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

asa-i cum zice @cyfer

 

inveti pe trepte de la I. la VII. plus alteratii..

 

observi relatiile tonica(I.) , subdominanta (IV) , dominanta (V) , relativa minora. si altele ce apar.

 

apoi inveti cateva din mersurile armonice specifice si folosite foarte des in muzica in toata lumea

 

cum ar fi

 

I /IV/V/ sau I/VIm/IV/V .......si in alte game

 

apoi cand auzi o piesa noua nu inveti numa alteretia de al aceste " sabloane" deja cunoscute de tine.

 

Un pic de "telefon" si acompaniezi orice piesa din prima.in orice transpozitie .Nu te intereseaza care-i tonica ,doar intervalele .

 

Ar ttrebui sa inveti in cat mai multe game , majore si minore , progresia armonica pe fiecare treapta , mai tarziu descoperi relatii ptr substituiri , alteratii...

 

Cum a specificat @cyfer , la chitara muti mana ( pozitia) mai la stanga mai la dreapta si ai rezolvat treaba ,constructia acorduriloer a pozitiilor arpegiilor este la fel..Sau folosesti "capodastru" daca ai nevoie de corzi libere ptr o armonie frumoasa cu dublari la octava,sau un solo care este bazat pe corzi libere.Altfel nu-i nici o mare taina.

 

La pian este la fel doar ca trebuie sa faci abstractie de imparteala de clape "albe " si " negre" , nu stiu sa cant numa un pic la clapa , dar am cativa prieteni pianisti si cei ami buni asa cantau , faceau complect abstractie de imparteala de pe claviatura si pentru ei totul se repeta ,exact ca si la chitara sau armonica ( acordeonul cu " bumbi" )

 

trebuie sa faci exercitii de acompaniat piese "necunoscute" ,si nu numai blues sau bluesrock ,ci de toate genurile ca sa ti-se dezvolte auzul , sa auzi armonia.Asta pe langa studierea structurilor.

dupa ceva exercitii poti canta in orice gama.

 

Inca ceva , nu te bizui pe solouri cu pozitii cu corzi libere , intotdeauna sa exersezi un solo in toate pozitiile si gamele posibile , in asa fel dezvolti si "cunoasterea" freatboardului .

 

Trebuie sa simti si sa controlezi fretboardul ca si fluieratul , sa poti canta orice oriunde dupa ureche , din "simt" , adica din reflex , numai dupa aceasta poti sa ai feeling cand ai trecut de problema tehnica de a canta un ton sau un pasaj ......si acest studiu tine cat traiesti mai ales la chitara.Am mai scris pe undeva , la un opian/orga odata inveti pozitiile si mersul degetelor , la chitara o viata intreaga tot inveti...

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

Ceea ce e bine de mentionat, este ca atunci cand faci o transpozitie, sa nu tii cont numai de numarul de semitonuri si tonuri, ci efectiv de intervalele in sine. Adica, daca ai insiruirea de note : do, mi, fa, fa #, si ti se cere sa o transpui cu o terta mare ascendenta, tu vei avea : mi, sol #, la , la # ; adica sa respecti raportul dintre note, ca interval : do - mi = terta mare ,mi - fa = secunda mica, fa - fa# = prima marita. Si sa nu confunzi niciodata fa# cu sol bemol...sau ceva de genul. E mare diferenta! Pentru informatii suplimentare, afla cate ceva despre cromatizare si enarmonie! Take care!

Link to comment
Share on other sites

Ceea ce e bine de mentionat, este ca atunci cand faci o transpozitie, sa nu tii cont numai de numarul de semitonuri si tonuri, ci efectiv de intervalele in sine. Adica, daca ai insiruirea de note : do, mi, fa, fa #, si ti se cere sa o transpui cu o terta mare ascendenta, tu vei avea : mi, sol #, la , la # ; adica sa respecti raportul dintre note, ca interval : do - mi = terta mare ,mi - fa = secunda mica, fa - fa# = prima marita. Si sa nu confunzi niciodata fa# cu sol bemol...sau ceva de genul. E mare diferenta! Pentru informatii suplimentare, afla cate ceva despre cromatizare si enarmonie! Take care!

 

Ori sunt eu super noob ori zici acelasi lucru cu tinutul cont de numarul de semitonuri, intervalele in sine sunt semitonuri (si tonuri) doar (dpdv al transpozitiei cel putin).

Link to comment
Share on other sites

Ori sunt eu super noob ori zici acelasi lucru cu tinutul cont de numarul de semitonuri, intervalele in sine sunt semitonuri (si tonuri) doar (dpdv al transpozitiei cel putin).

@kois are dreptate, pozitiile de prindere pot fi identice, dar denumirea acordurilor poate fi diferita. sa nu uitam ca nu semitonul este adevarata unitate de masura. tu, matematic vorbind, ai dreptate, dar doar in sistemul temperat perceput de tine. trecand la faze mai avansate, @kois nu a dorit decat sa faca niste precizari, la care, prin studiul amanuntit al problemei, vei ajunge si tu, in viitor. no offence. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

"Numarul de semitonuri" este un termen strain de muzica. Aici se calculeaza totul in INTERVALE. Am incercat sa fiu explicit...Stratman a incercat sa iti mai dea un "hint" . Uite..incerc un exemplu de interval : Re-Fa - aceasta este o terta mica. Este terta in primul rand pentru ca de la Re pana la Fa sunt 3 note de cantat... (mai e Mi la mijlot :) ) Deci, oriunde ai auzi Re-Fa...stii ca asta este o terta. Daca este Re-Fa bemol...ESTE TOT TERTA..pentru ca este interval intre 3 sunete. Nu te gandi ca Fa bemol, prin enarmonie este egal cu Mi. Re-Mi este secunda mare, dar Re-Fa bemol este terta micsorata! Eh?? Do I make my point! Sol - Si diez este terta marita, Sol - Do este cvarta perfecta... Conteaza DENUMIREA intervalului. Asta incearca sa respecti INTOTDEAUNA cand vrei sa faci o transpozitie! Deci daca vrei sa transpui Re-Mi-Fa la o cvarta ascendenta...sa nu iti vina vreo idee sa transpui : Sol-La-La diez pentru ca nu respecti intervalele. Va trebui sa fie Sol-La-Si bemol!!! Si cu asta...SPER ca am incheiat!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.