srbnmircea Posted September 11, 2011 Posted September 11, 2011 Am si eu o intrebare. Cum exersez eficient modurile muzicale? Stiu ce sunt, stiu cum sa le formez, dar nu stiu cum sa le exersez. M-am uitat la un video al lui Satriani si spunea cat de important este sa exersezi modurile muzicale in fiecare gama, ca sa le tii minte sunetul si sa le recunosti mai usor intr-un cantec. Aici e baiul la mine, nu stiu ce sa fac cu ele. Daca la game m-am mai prins cum sa le exersez, sa le tin bine minte forma pe chitara si sa ma descurc cand le cant la moduri m-am blocat. Regimul meu la game este urmatorul : le cant in toate pozitiile, le armonizez in toate pozitiile, spun toate notele in toate pozitiile ca sa mai tin minte notele pe grif, exersez arpegiile si triadele majore si minore pentru gama respectiva pe tot griful si pentatonicele, dupa aia exercitii de 3 note pe o coarda si in final ma mai plimb aiurea pe gat ca sa imi mai intre bine in cap forma. La moduri nu prea pot sa fac acelasi lucru. Help please.
caius Posted September 11, 2011 Posted September 11, 2011 acum exersez si eu astea. si un lucru trebuie facut calumea: trebuie invatate toate notele de pe chitara unde se afla si fiecare gama cu treptele ei si modul de pe fiecare; pentru ca daca exersand te pierzi pe un pattern, ramai orb, de aia trebuie stiute toate notele de pe tot griful:D
srbnmircea Posted September 11, 2011 Author Posted September 11, 2011 acum exersez si eu astea. si un lucru trebuie facut calumea: trebuie invatate toate notele de pe chitara unde se afla si fiecare gama cu treptele ei si modul de pe fiecare; pentru ca daca exersand te pierzi pe un pattern, ramai orb, de aia trebuie stiute toate notele de pe tot griful:D De aia de fiecare data cand cant o pozitie a unei game, ii zic si notele, la fel cu arpegiile si pentatonicile si triadele, gasesc tonica, apoi zic restul notelor. Acuma cand exersez arpegiile, le gasesc ori dupa forma gamei, ori pentru ca stiu unde sunt notele, incerc sa ma concentrez sa le fac pe amandoua deodata. Si inca o intrebare. Cand exersez un solo destul de rapid, ma chinui sa-i zic notele, este necesar? La partea ritmica a unui cantec sau cand vine ceva mai lejer mai pot sa zic notele in gand dar la solo cand ma concentrez sa nu gresesc imi vine mai greu.
caius Posted September 11, 2011 Posted September 11, 2011 De aia de fiecare data cand cant o pozitie a unei game, ii zic si notele, la fel cu arpegiile si pentatonicile si triadele, gasesc tonica, apoi zic restul notelor. Acuma cand exersez arpegiile, le gasesc ori dupa forma gamei, ori pentru ca stiu unde sunt notele, incerc sa ma concentrez sa le fac pe amandoua deodata. Si inca o intrebare. Cand exersez un solo destul de rapid, ma chinui sa-i zic notele, este necesar? La partea ritmica a unui cantec sau cand vine ceva mai lejer mai pot sa zic notele in gand dar la solo cand ma concentrez sa nu gresesc imi vine mai greu. Bun am inteles, zici notele cand canti pe o pozitie. Dar incearca sa nu canti dupa un anumit pattern ci doar dupa note. Si la ce trebuie sa stii notele dintr-un solo rapid? poate ii trebuie cuiva sau sa faci o partitura, dar nu vad necesitatea. notele trebuie stiute pentru a canta intr-o gama , a vedea un acord cum e facut etc. nu cred ca intr-un solo rapid de 220 tempo poti sa zici la fel de repede sol - si -re ) parerea mea
srbnmircea Posted September 11, 2011 Author Posted September 11, 2011 Bun am inteles, zici notele cand canti pe o pozitie. Dar incearca sa nu canti dupa un anumit pattern ci doar dupa note. Si la ce trebuie sa stii notele dintr-un solo rapid? poate ii trebuie cuiva sau sa faci o partitura, dar nu vad necesitatea. notele trebuie stiute pentru a canta intr-o gama , a vedea un acord cum e facut etc. nu cred ca intr-un solo rapid de 220 tempo poti sa zici la fel de repede sol - si -re ) parerea mea Asta ziceam si eu XD, cand exersez un cantec ii mai zic notele, dar cand il cant ma concentrez mai mult pe muzica. Dar revenind la moduri, cum le exersez? Cum fac sa simt feel-ul modului? Asta mi-e dilema. L-am vazut pe Frank Gambale in Modes No More Mistery, am ramas cu gura casca, am priceput ce-s alea, dar cum le exersez habarn-am. Si mi-a dat seama si la ce ajuta, peste un acord minor pot sa cant dorian, frigian si aolian si peste un acord major pot canta ionian, lidian si mixolidian si asta ar da mai multa culoare unui solo. Dar in rest nu mai stiu prea multe.
caius Posted September 11, 2011 Posted September 11, 2011 Asta ziceam si eu XD, cand exersez un cantec ii mai zic notele, dar cand il cant ma concentrez mai mult pe muzica. Dar revenind la moduri, cum le exersez? Cum fac sa simt feel-ul modului? Asta mi-e dilema. L-am vazut pe Frank Gambale in Modes No More Mistery, am ramas cu gura casca, am priceput ce-s alea, dar cum le exersez habarn-am. Si mi-a dat seama si la ce ajuta, peste un acord minor pot sa cant dorian, frigian si aolian si peste un acord major pot canta ionian, lidian si mixolidian si asta ar da mai multa culoare unui solo. Dar in rest nu mai stiu prea multe. cred ca la asta a raspuns @karpi ... undeva aici pe forum a spus ca pentru a canta , a simti mai degraba cum sa canti in Em iti trebuie vreo 20 de ani . DACA TIN BINE MINTE CA ASA A SPUS deci numai cu timpul
srbnmircea Posted September 11, 2011 Author Posted September 11, 2011 cred ca la asta a raspuns @karpi ... undeva aici pe forum a spus ca pentru a canta , a simti mai degraba cum sa canti in Em iti trebuie vreo 20 de ani . DACA TIN BINE MINTE CA ASA A SPUS deci numai cu timpul Bun dar intrebarea mea ramane fara raspuns Cum exersez modurile, mi-ai zis importanta de a sti notele pe gatul chitarii, dar modurile tot n-am habar cum sa le exersez.
caius Posted September 11, 2011 Posted September 11, 2011 Bun dar intrebarea mea ramane fara raspuns Cum exersez modurile, mi-ai zis importanta de a sti notele pe gatul chitarii, dar modurile tot n-am habar cum sa le exersez. Vag spui si tu sau nu pricep eu de pe fiecare treapa a unei game incepe un mod. sablonul de pe tasta 5 e la fel cu sablonul de pe tasta 17. nu neaparat trebuie sa incepi de pe ultima coarda. poti sa treci dintr-un mod in altu de pe o nota comuna de pe grif (ca si la pentatonice) sa nu te pierzi, sa nu nimeresti o nota gresit <- consider ca asta e foarte important sa nu ramai blocat pe un pattern, si de aia am tot zis ca e bine sa se stie notele perfect pe grif altceva nu mai stiu ce sa iti spun ca doar asta fac eu. si cu chiu cu vai ma descurc, doar ca e multa munca.
manbearpig Posted September 11, 2011 Posted September 11, 2011 Modurile le exersezi cu acompaniament (cel mai simplu, pui un bas sa tina tonica).
srbnmircea Posted September 11, 2011 Author Posted September 11, 2011 Vag spui si tu sau nu pricep eu de pe fiecare treapa a unei game incepe un mod. sablonul de pe tasta 5 e la fel cu sablonul de pe tasta 17. nu neaparat trebuie sa incepi de pe ultima coarda. poti sa treci dintr-un mod in altu de pe o nota comuna de pe grif (ca si la pentatonice) sa nu te pierzi, sa nu nimeresti o nota gresit <- consider ca asta e foarte important sa nu ramai blocat pe un pattern, si de aia am tot zis ca e bine sa se stie notele perfect pe grif altceva nu mai stiu ce sa iti spun ca doar asta fac eu. si cu chiu cu vai ma descurc, doar ca e multa munca. Eu nu exersez un pattern deodata, le fac pe toate, acopar si explorez tot gatul pe o gama.
karpi Posted September 11, 2011 Posted September 11, 2011 (edited) cred ca la asta a raspuns @karpi ... undeva aici pe forum a spus ca pentru a canta , a simti mai degraba cum sa canti in Em iti trebuie vreo 20 de ani . DACA TIN BINE MINTE CA ASA A SPUS deci numai cu timpul Gama majora (Ionian) cea mai comuna pe care o inveti prima... totusi este relativ greu sa compui piese diferite ce sa sune bine ,sau sa improvizezi in asa fel ca sa sune altfel la fiecare piesa dar sa fii in stil /gen. Edited September 11, 2011 by karpi 1
SorinT Posted September 11, 2011 Posted September 11, 2011 La moduri conteaza mult backingul. Fiecare mod are anumite progresii modale care se potrivesc, care iti muta centrul tonal astfel incat sa poti improviza si intelege mai bine modul respectiv. La fel exista lick-uri care pun in evidenta intervalele specifice modului respectiv. Exemplu: http://www.torvund.n...odal_mixolydian Si sa nu te surprinda daca dai de un backing pe un anumit mod si atunci cand improvizezi cumva urechea ta te trage spre un alt mod. Unele progresii merg mai bine altele mai putin. Si depinde ce esti tu obisnuit sa asculti. Uneori trebuie sa fortezi, sa insisti mai mult pe tonica sau dominanta respectiva ca sa muti centrul tonal unde ai nevoie, alte ori totul vine de la sine. Apoi fiecare mod este foarte diferit, are particularitatile lui, nu trebuie tratat matematic, tonica aia, notele alea, acordurile alea, pozitiile pe grif alelalte. Tine mult de ureche, incearca sa studiezi piese aferente modului respectiv. Vezi ce mod iti place mai mult si incepe cu el, nu incerca sa le studiezi intr-o ordine anume. Inca ceva link-uri: http://www.guitarshredshow.com/carpet/
karpi Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 (edited) La moduri conteaza mult backingul. Fiecare mod are anumite progresii modale care se potrivesc, care iti muta centrul tonal astfel incat sa poti improviza si intelege mai bine modul respectiv. La fel exista lick-uri care pun in evidenta intervalele specifice modului respectiv. Exemplu: http://www.torvund.n...odal_mixolydian Si sa nu te surprinda daca dai de un backing pe un anumit mod si atunci cand improvizezi cumva urechea ta te trage spre un alt mod. Unele progresii merg mai bine altele mai putin. Si depinde ce esti tu obisnuit sa asculti. Uneori trebuie sa fortezi, sa insisti mai mult pe tonica sau dominanta respectiva ca sa muti centrul tonal unde ai nevoie, alte ori totul vine de la sine. Apoi fiecare mod este foarte diferit, are particularitatile lui, nu trebuie tratat matematic, tonica aia, notele alea, acordurile alea, pozitiile pe grif alelalte. Tine mult de ureche, incearca sa studiezi piese aferente modului respectiv. Vezi ce mod iti place mai mult si incepe cu el, nu incerca sa le studiezi intr-o ordine anume. Inca ceva link-uri: http://www.guitarshredshow.com/carpet/ Asa sa mai completez si eu ... Si prima data incepi in IONIAN si nu treci mai departe pana nu esti "acasa"( acasa in sensul ca poti sa faci zeci de improvizatii ce "suna" fiecare diferit numai si numai in Ionian ) caci altfel exact cum spui tu nu ai "referinta" nici macar "mecanica" iar urechea te trage "loc pe loc " si "stai" numai in cea cu ce esti familiarizat .( cea ce nu-i rau daca poti compune muzica interesanta/buna ..caci de fapt arta nu consta in a imita muzica altora.Imitatia face parte din perioada de pregatire /studiu apoi este bine sa te detasezi de sabloane ...dar NU prin metode si retete executate "mecanic" ci prin conceptie ..........................................etc ). Improvizatul modal este alta mancare de peste ..am mai pus linkuri unde se mai aminteste cate ceva...au unii chitaristi site cu cursuri de chitara unde mai explica ceva despre improvizatiile modale si mai da cater un sfat ,idee ,da exemple ce face el cu modurile . Daca o iei mecanic ies manele 100% .manelele sunt un exemplu de amestec total ...si ce iese un Kitch ....Dar daca se vinde bine ..faci un ban ! Edited September 12, 2011 by karpi
cyfer Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 Am si eu o intrebare. Cum exersez eficient modurile muzicale? Stiu ce sunt, stiu cum sa le formez, dar nu stiu cum sa le exersez. Nu știu dacã e cea mai bunã metodã, dar îți spun cum fac eu. În primul rând uitã de note și începe sã gândești în intervale. Pe chitarã este total ineficient sã gândești în note, pentru cã este un instrument pe care totul se transpune ușor de la o gamã la alta prin simpla mutare a degetelor de pe o tastã pe alta. Notele trebuie sã te intereseze doar pentru a ști de unde pleci. Dacã vrei sã cânți D#dorian, normal cã trebuie sã știi unde e D# în diferite locuri pe grif, dar apoi te intereseazã intervalele de la acea notã, în cazul dorian : 2 b3 4 5 6 b7. Dacã spui cã știi game, înseamnã cã vei forma ușor și modurile. Pentru D#dorian trebuie sã formezi C#major. De aici trebuie sã urmãrești cum se formeazã punctele de tensiune și de așezare. Eu împart notele unui mod în douã: notele așezate (din interiorul acordului peste care se cântã în mod obișnuit) 1 b3 5 b7 și notele de tensiune/suspensie (2 4 6). În felul ãsta îmi e ușor sã creez linii melodice într-un anumit context/mod. Nu e suficient doar sã știi unde sunt notele și sã le poți cânta în diferite paternuri, trebuie sã mai știi și ce funcție au ele în context. În concluzie, începe cu gamele în care te simți confortabil și pune în background un acord al gamei, în funcție de modul pe care vrei sã cânți (ex 2m pentru dorian, 3m pentru frigian, 4 pentru lidian, etc...). Încearcã sã gãsești un mod de a recunoaște rolul notelor pe care le cânți în noul context, apoi compune linii melodice. E mai eficient sã exersezi linii melodice decât paternuri sau secvențe. Baftã 1
srbnmircea Posted September 12, 2011 Author Posted September 12, 2011 Linii melodice m-am apucat sa fac de curand, eu exersez cate o gama diferita in fiecare zi, o iau de la do pana ajung la la#, acuma sunt la do#. Cand fac linii melodice uneori nu am o idee in cap, ieri am facut ceva in locrian, alaltaieri am avut un cantec in cap si m-am chinuit sa-l pun pe chitara, era in la dorian. Linile melodice sunt mai usor de creat pentru mine decat un solo. Cand vine un backing track si trebuie sa improvizez ma blochez si caut arpegiile notelor si le cant, iese un solo dar suna prea "cuminte", la solistica stau extrem de prost. Modurile le formez usor dar am sa iau sfatul lui Karpi si sa incerc sa cant in ionian pana nu mai pot. Programul meu de exersat consta in 2 ore de exercitii pt dexteritate, 4 ore studiez o gama si 2 ore mai exersez cantece care-mi plac. Nu stiu daca e cea mai buna metoda de a exersa dar asta am dezvoltat-o vara asta.
cyfer Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 Linii melodice m-am apucat sa fac de curand, eu exersez cate o gama diferita in fiecare zi, o iau de la do pana ajung la la#, acuma sunt la do#. Cand fac linii melodice uneori nu am o idee in cap, ieri am facut ceva in locrian, alaltaieri am avut un cantec in cap si m-am chinuit sa-l pun pe chitara, era in la dorian. Linile melodice sunt mai usor de creat pentru mine decat un solo. Cand vine un backing track si trebuie sa improvizez ma blochez si caut arpegiile notelor si le cant, iese un solo dar suna prea "cuminte", la solistica stau extrem de prost. Modurile le formez usor dar am sa iau sfatul lui Karpi si sa incerc sa cant in ionian pana nu mai pot. Programul meu de exersat consta in 2 ore de exercitii pt dexteritate, 4 ore studiez o gama si 2 ore mai exersez cantece care-mi plac. Nu stiu daca e cea mai buna metoda de a exersa dar asta am dezvoltat-o vara asta. Da, depinde acum și pe unde ești cu cântatul la chitarã. Pentru unii merge un program de exerciții, pentru alții altul. Tu știi cel mai bine de ce ai nevoie. Însã cred cã exagerezi cu gamele, mai ales cã pe chitarã conteazã mai puțin tonalitatea și mult mai mult poziția. Dacã știi sã faci G major în 4, 5 locuri pe grif, e clar cã vei ști foarte bine și G#major punând degetele o tastã mai sus. La pian ai învãța exact invers, mai degrabã game în diferite tonalitãți, pozițiile rãmânând similare în octave diferite. Dacã soloul sunã prea cuminte, înseamnã cã alegi prea multe note așezate, din interiorul acordurilor peste care cânți. Odatã ce ești familiar cu arpegiile, experimenteazã câteva note în afara acordurilor (note de tensiune) și chiar din afara gamei (și mai multã tensiune). Oricum nu ești pe scenã, faci exerciții, deci trebuie sã experimentezi cât mai multe, sã vezi ce-ți sunã ție bine.
srbnmircea Posted September 12, 2011 Author Posted September 12, 2011 Da, depinde acum și pe unde ești cu cântatul la chitarã. Pentru unii merge un program de exerciții, pentru alții altul. Tu știi cel mai bine de ce ai nevoie. Însã cred cã exagerezi cu gamele, mai ales cã pe chitarã conteazã mai puțin tonalitatea și mult mai mult poziția. Dacã știi sã faci G major în 4, 5 locuri pe grif, e clar cã vei ști foarte bine și G#major punând degetele o tastã mai sus. La pian ai învãța exact invers, mai degrabã game în diferite tonalitãți, pozițiile rãmânând similare în octave diferite. Dacã soloul sunã prea cuminte, înseamnã cã alegi prea multe note așezate, din interiorul acordurilor peste care cânți. Odatã ce ești familiar cu arpegiile, experimenteazã câteva note în afara acordurilor (note de tensiune) și chiar din afara gamei (și mai multã tensiune). Oricum nu ești pe scenã, faci exerciții, deci trebuie sã experimentezi cât mai multe, sã vezi ce-ți sunã ție bine. Da dar cand zic ca stiudiez o gama nu ma refer doar la pozitia ei, ii fac totul, o armonizez, cant arpegiile majore si minore din toate pozitiile posibile, mai fac si exercitii de dexteritate pe ea, mai inventez si niste jocuri ca sa mai retin pozitiile ( ex imi propun sa o cant numai pe 2 corzi, sau sa gasesc o metoda sa parcur patru octave, etc. posibilitati infinite) Problemele mele raman la acorduri, acolo nu prea stiu ce sa fac, uneori intru pe net si dau sa-mi genereze 3 numere intre 2 si 7 sa fac o progresie, si la moduri. Uneori cand cant sunt dus de val in sensul bun, stiu solo-ul de la Still got the Blues al lui Gary Moore si nu pot sa nu las muzica sa ma cuprinda cand il cant. Asa mai patesc si cu improvizatiile, uneori gasesc o parte buna, ma ia valul, dar nu stiu cum sa continui si ajung sa frec pentatonica minora . Acuma caut pe net solutii, mai intreb lumea pe aici ca trebuie sa ii dau de capat.
Octavian Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 Desi eu sunt cam la inceput de drum (tocmai am inceput sa cochetez cu modurile), ti-as recomanda un link: (Vinnie Moore - are trei parti despre moduri).Este vorba despre o explicatie destul de OK din punctul meu de vedere, inclusiv metode de repetat.
karpi Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Desi eu sunt cam la inceput de drum (tocmai am inceput sa cochetez cu modurile), ti-as recomanda un link: (Vinnie Moore - are trei parti despre moduri).Este vorba despre o explicatie destul de OK din punctul meu de vedere, inclusiv metode de repetat. Scuze nu am nimic cu tine ..dar ma irita aceasta noua moda manelisto -TV comentaristica..."punctul meu de vedere" preluata automat de toti "specialistii" ...ce ar vrea sa fie poate "in opinia mea " ,"parerea mea" ..."cred ca" . Sau complet ar fi "...Din punctul meu de vedere parerea din opinia mea cred ca poate sa fie .. "...hehehe Este un fel de "din punctul meu de vedere ...inexistent habar nu am dar ....va explic" ma refer la textierii TV ..astia mai iau si BANII ...din punctul lor de vedere este rentabil ( asta DA este un punct de vedere ) Nu te mai uita la TV ca nu o sa poti canta la chitara... deci? sa trecem la ce ai scris .. ... explicatia din punctul tau de vedere cum crezi ca ar fi OK ?.Si de fapt care ar fi punctul tau de vedere ..?
srbnmircea Posted September 13, 2011 Author Posted September 13, 2011 Asa sa mai completez si eu ... Si prima data incepi in IONIAN si nu treci mai departe pana nu esti "acasa"( acasa in sensul ca poti sa faci zeci de improvizatii ce "suna" fiecare diferit numai si numai in Ionian ) caci altfel exact cum spui tu nu ai "referinta" nici macar "mecanica" iar urechea te trage "loc pe loc " si "stai" numai in cea cu ce esti familiarizat .( cea ce nu-i rau daca poti compune muzica interesanta/buna ..caci de fapt arta nu consta in a imita muzica altora.Imitatia face parte din perioada de pregatire /studiu apoi este bine sa te detasezi de sabloane ...dar NU prin metode si retete executate "mecanic" ci prin conceptie ..........................................etc ). Improvizatul modal este alta mancare de peste ..am mai pus linkuri unde se mai aminteste cate ceva...au unii chitaristi site cu cursuri de chitara unde mai explica ceva despre improvizatiile modale si mai da cater un sfat ,idee ,da exemple ce face el cu modurile . Daca o iei mecanic ies manele 100% .manelele sunt un exemplu de amestec total ...si ce iese un Kitch ....Dar daca se vinde bine ..faci un ban ! Draga Karpi, am si eu o intrebare. Tu zici sa exersez modul ionian pana sunt "acasa" cu el, ok, am sa fac asta. Dar e bine sa ma aventurez in alte stiluri de muzica? Ma cam plictisesc sa fac aceeasi progresie I-IV-V in modul respectiv punand nota de bas tonica, ma gandeam la ceva funk, blues, orice sa ma scoata din monotonie.
cyfer Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Draga Karpi, am si eu o intrebare. Tu zici sa exersez modul ionian pana sunt "acasa" cu el, ok, am sa fac asta. Dar e bine sa ma aventurez in alte stiluri de muzica? Ma cam plictisesc sa fac aceeasi progresie I-IV-V in modul respectiv punand nota de bas tonica, ma gandeam la ceva funk, blues, orice sa ma scoata din monotonie. Blues în ionian, asta trebuie sã fie foarte funny )
karpi Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 (edited) Draga Karpi, am si eu o intrebare. Tu zici sa exersez modul ionian pana sunt "acasa" cu el, ok, am sa fac asta. Dar e bine sa ma aventurez in alte stiluri de muzica? Ma cam plictisesc sa fac aceeasi progresie I-IV-V in modul respectiv punand nota de bas tonica, ma gandeam la ceva funk, blues, orice sa ma scoata din monotonie. Ionian nu inseamna doar ...progresiile sun caracteristicile unui stil gen ..ai loc in Ionian sa faci tot ce vrei . Aici e problema ..te plictisesti deoarece nu mai stii ce sa faci ..la fel no o sa stii ce sa canti daca doar schimbi modul ... Nu cred ca Ionian inseamna doar treptele I IV V . Pai da ..hehe blues-ul nu se canta in Ionian ci in gama pentatonica ... dar nici alte moduri nu se canta blues-ul .. gama de Blues practic este un mod care daca-si pierde caracteristica nu mai este blues.. Edited September 13, 2011 by karpi
srbnmircea Posted September 13, 2011 Author Posted September 13, 2011 (edited) Ionian nu inseamna doar ...progresiile sun caracteristicile unui stil gen ..ai loc in Ionian sa faci tot ce vrei . Aici e problema ..te plictisesti deoarece nu mai stii ce sa faci ..la fel no o sa stii ce sa canti daca doar schimbi modul ... Nu cred ca Ionian inseamna doar treptele I IV V . Pai da ..hehe blues-ul nu se canta in Ionian ci in gama pentatonica ... dar nici alte moduri nu se canta blues-ul .. gama de Blues practic este un mod care daca-si pierde caracteristica nu mai este blues.. Pai asta ziceam si eu, am luat metoda asta de exersat modul dintr-un video al lui Frank Gambale despre moduri ,si mi-am dat seama de tampenia mare care am zis-o cu blues in ionian. D'oh! Ce zicea domnu' Gambale era sa iau corzile 4 si 5, sa pun tonica ca nota de bas si sa-i dau bataie cu improvizatiile. Aici eu stau cam slab, cand vine vremea sa improvizez ori ma duc instinctiv la cea mai apropriata pentatonica ori cant notele gamei haotic, singura data cand imi mai iese un solo ca lumea este cand imi fac unul in cap si il pun pe chitara.Cat despre alte stiluri m-am gandit ca ar fi o idee buna sa experimentez, am gasit asta (http://www.guitarpla...mp-in-A-Backing) si i-am dat bataie pe chitara, mi se pare mult mai distractiv decat sa stau cu aceleasi acorduri de fiecare data. Ai zis mai sus ca ai mai postat linkuri cu referire la improvizatiile modale. Poti sa le postezi din nou te rog? Sa vad si eu despre ce este vorba. Edited September 13, 2011 by srbnmircea
karpi Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 (edited) Pai asta ziceam si eu, am luat metoda asta de exersat modul dintr-un video al lui Frank Gambale despre moduri ,si mi-am dat seama de tampenia mare care am zis-o cu blues in ionian. D'oh! Ce zicea domnu' Gambale era sa iau corzile 4 si 5, sa pun tonica ca nota de bas si sa-i dau bataie cu improvizatiile. Aici eu stau cam slab, cand vine vremea sa improvizez ori ma duc instinctiv la cea mai apropriata pentatonica ori cant notele gamei haotic, singura data cand imi mai iese un solo ca lumea este cand imi fac unul in cap si il pun pe chitara.Cat despre alte stiluri m-am gandit ca ar fi o idee buna sa experimentez, am gasit asta (http://www.guitarpla...mp-in-A-Backing) si i-am dat bataie pe chitara, mi se pare mult mai distractiv decat sa stau cu aceleasi acorduri de fiecare data. Ai zis mai sus ca ai mai postat linkuri cu referire la improvizatiile modale. Poti sa le postezi din nou te rog? Sa vad si eu despre ce este vorba. Trebuie rabdare si ar trebui sa inveti multe melodii de diferite genuri stiluri ..ca sa identifici prin acestea cate un mod . vezi ca uni chitaristi cu tutoriale despre moduri dau exemple cu muzicii .genuri /stiluri in acest fel cred eu xa se poat retine mai usor diferentele ... Am si eu DVD-urile cu Gambale 3 DVD-uri explica destul de bine dar exemplificarile sunt mai mult "dansante" cu elevi sai ...Dar daca mai cauti si pe la alti completezi si cu multa rabdare poti sa inveti multe .. Din aceasta cauza spun ca nu faci nimic daca o sa arati prietenilor cateva exercitii chinuite in diferite moduri la care ei o sa se dea cu C#$ul de asfalt ....si cu atat ramai . Invata studiaza pe rand cu multe melodii exemple Ionian , Aeolian , dupa ce esti "acasa" aprox te mai uiti in "stanga si in dreapta ". Vezi cate genuri muzicale stiluri se bazeaza pe Ionian ...cate feluri de progresii specifice exista in muzica larg cunoscuta .Gandeste-te ca sunt sute si sute de compozitii hituri ...trebuie sa studiezi cateva de baza din fiecare . Ptr studierea celorlalte moduri la fel cauti care in ce muzica regionala - populara sunt si te pui sa studiezi piese caracteristice ... Poti sa le studiezi atat dup auz cat si sa vezi si pe note ca sa ai o imagine cat mai complexa .. Ca si exercitiu cum a scris si @cyfer dar eu spun ca la improvizatiile modale poti sa canti pe un singur "acord" fara schimbare in armonie ...basul poate sa ramana o singura nota .. de ex:..pui un singur ton de bas sa zicem "E"...apoi poti sa compui mici melodii /fraze in modul studiat .dupa care in alt mod faci la fel apoi incerci sa combini un mod cu altul pe acelasi bas dupa ce auzi cum si ce te pui sa studiezi lucrezi si cu progeresii .... Iata o incercare modesta de cantat modal compusa prin anii '80 cand eram fascinat noii chitaristi de progrock jazzrock .. RobinRock http://www.acidplanet.com/artist.asp?PID=879058&t=8607 asta numai ca sa ai o idee cum cam ce se poate face mai simplu .. Idea ar fi sa faci modulatie prin combinarea modurilor .cat mai simplu la inceput si cum zice si @cyfer dupa un timp auzi ca esti sau nu modul respectiv dupa sunet /intervale . Si multa rabdare ...este plictisitor dar ..nu este alta cale ... Edited September 13, 2011 by karpi
srbnmircea Posted September 13, 2011 Author Posted September 13, 2011 (edited) Trebuie rabdare si ar trebui sa inveti multe melodii de diferite genuri stiluri ..ca sa identifici prin acestea cate un mod . vezi ca uni chitaristi cu tutoriale despre moduri dau exemple cu muzicii .genuri /stiluri in acest fel cred eu xa se poat retine mai usor diferentele ... Am si eu DVD-urile cu Gambale 3 DVD-uri explica destul de bine dar exemplificarile sunt mai mult "dansante" cu elevi sai ...Dar daca mai cauti si pe la alti completezi si cu multa rabdare poti sa inveti multe .. Din aceasta cauza spun ca nu faci nimic daca o sa arati prietenilor cateva exercitii chinuite in diferite moduri la care ei o sa se dea cu C#$ul de asfalt ....si cu atat ramai . Invata studiaza pe rand cu multe melodii exemple Ionian , Aeolian , dupa ce esti "acasa" aprox te mai uiti in "stanga si in dreapta ". Vezi cate genuri muzicale stiluri se bazeaza pe Ionian ...cate feluri de progresii specifice exista in muzica larg cunoscuta .Gandeste-te ca sunt sute si sute de compozitii hituri ...trebuie sa studiezi cateva de baza din fiecare . Ptr studierea celorlalte moduri la fel cauti care in ce muzica regionala - populara sunt si te pui sa studiezi piese caracteristice ... Poti sa le studiezi atat dup auz cat si sa vezi si pe note ca sa ai o imagine cat mai complexa .. Ca si exercitiu cum a scris si @cyfer dar eu spun ca la improvizatiile modale poti sa canti pe un singur "acord" fara schimbare in armonie ...basul poate sa ramana o singura nota .. de ex:..pui un singur ton de bas sa zicem "E"...apoi poti sa compui mici melodii /fraze in modul studiat .dupa care in alt mod faci la fel apoi incerci sa combini un mod cu altul pe acelasi bas dupa ce auzi cum si ce te pui sa studiezi lucrezi si cu progeresii .... Iata o incercare modesta de cantat modal compusa prin anii '80 cand eram fascinat noii chitaristi de progrock jazzrock .. RobinRock http://www.acidplane...D=879058&t=8607 asta numai ca sa ai o idee cum cam ce se poate face mai simplu .. Idea ar fi sa faci modulatie prin combinarea modurilor .cat mai simplu la inceput si cum zice si @cyfer dupa un timp auzi ca esti sau nu modul respectiv dupa sunet /intervale . Si multa rabdare ...este plictisitor dar ..nu este alta cale ... Aha, am inteles. Chestia asta nu mi se pare plictisitoare deloc, mai mult mi se parea plictisitor sa iau gama si sa incep sa o cant in toate pozitiile, sa o armonizez de dragul de a o armoniza, etc. Sa studiez piese caracteristice unui mod si sa il pun la punct ar fi cea mai interesanta parte din toate orele de exersat. Acuma ma mai uitam pe un dvd de-al lui Malmsteen si am gasit o progresie in B Aeolian care mi s-a parut foarte faina, daca tot vorbim de exersat in Ionian si Aeolian (Bm F#sus/B Bm F#sus/B Bm/A F#sus/A Bm/A F#sus/A Bm/G F#sus/G Bm/G F#sus/G F#sus F# daca esti curios). Eu cand exersam modurile in felul meu aiurea numai asta faceam, incercam sa fac mici lick-uri dar cum nu stiam cum ar trebui sa sune ieseau mai toate aiurea si deveneam frustrat. In legatura cu improvizatiile, poti sa imi zici si mie un program ca sa imi puna o nota de bas?(Sunt total paralel cu tot ce insesamna programe pe calculator la chitara si inregistrari). O ultima intrebare si dupa aia te las pana cand mai dau cu capul de altceva. E bine ceea ce fac cu gamele? Cyfer a zis ca exagerez, eu unul fac asta sa ma familiarizez mai bine cu pozitiile si notele pe gat. Apropo, faina piesa, keep on rockin' ! Si daca nu cer prea mult de la tine, poti sa imi dai cateva exemple de melodii in Ionian te rog? You know, just to get me started. Edited September 13, 2011 by srbnmircea
karpi Posted September 14, 2011 Posted September 14, 2011 (edited) http://www.jacmuse.com/melodic%20resources/church%20modes/newpage37.htm google ---> Modes in Famous Songs http://acapella.harmony-central.com/showthread.php?1511087-What-are-a-few-popular-songs-in-the-G-Major-Scale http://www.fretjam.com/ionian-mode-guitar.html http://www.harmony.org.uk/book/pop_and_rock_music_blues_modal_progressions.htm http://www.ethanhein.com/wp/2011/the-major-scale-modes/ http://www.netplaces.com/rock-blues-guitar/major-and-minor-scales/making-music-with-the-major-scale.htm Ravel Bolero ..parca e numa Ionian music_software---cauti aici http://www.freebyte.com/music_software/#sequencers audacity http://audacity.sourceforge.net/ Edited September 14, 2011 by karpi
srbnmircea Posted September 14, 2011 Author Posted September 14, 2011 http://www.jacmuse.c...s/newpage37.htm google ---> Modes in Famous Songs http://acapella.harm...e-G-Major-Scale http://www.fretjam.c...ode-guitar.html http://www.harmony.o...rogressions.htm http://www.ethanhein...or-scale-modes/ http://www.netplaces...major-scale.htm Ravel Bolero ..parca e numa Ionian music_software---cauti aici http://www.freebyte....are/#sequencers audacity http://audacity.sourceforge.net/ Danke
caius Posted September 14, 2011 Posted September 14, 2011 vad ca am dat si eu raspuns aici da' am dat sfaturi ca "b0u la poarta noua" . scuzati. dar totusi am 2 intrebari: 1.la improvizatie, sa inteleg ca atunci cand e un acord minor in backing track incercam sa improvizam pe modurile minore?(si inclusiv la fel cu cele majore pe acorduri maj.) 2.daca avem modul dorian in gama do, il putem recunoaste(bineinteles dupa multa munca) si in gama la major si in toate celelalte? si la fel e cu celelalte moduri? sper c-am explicat bine
karpi Posted September 14, 2011 Posted September 14, 2011 (edited) vad ca am dat si eu raspuns aici da' am dat sfaturi ca "b0u la poarta noua" . scuzati. dar totusi am 2 intrebari: 1.la improvizatie, sa inteleg ca atunci cand e un acord minor in backing track incercam sa improvizam pe modurile minore?(si inclusiv la fel cu cele majore pe acorduri maj.) 2.daca avem modul dorian in gama do, il putem recunoaste(bineinteles dupa multa munca) si in gama la major si in toate celelalte? si la fel e cu celelalte moduri? sper c-am explicat bine Nu-i nici o problema sa scrie cineva cum vede el cate o problema .. Cum a scris si @cyfer ...o treba logica....la chitara muti mana in alta pozitie si automat ai facut o modulatie/transpozitie ,,,,deci inveti "paternul " la inceput mecanic , urmaresti notele ...apoi cad ai paternul "in mana " incepi sa asculti cum suna fata de fundamentala , fata de gama , fata de armonie /acord . cand te-ai familiarizat atat cu pozitia cat si cu intervalele poti se le canti in alta pozitie in alt centru sonor si vei auzi/simti relativ intervalele. Exact cum poti fluiera o melodie in orice gama . La chitara fata de pian apare problema ca se pot canta aceleasi note ale unei game ...in mai multe pozitii ..trebuie deci sa inveti aceste "poteci " pe care apoi sa le poti inlantui sa poti face salturi largi etc ... Cel putin trei "poteci " de baza exista ..daca luam de ex. o pozitie pe mijlocul gatului ,, -poti canta gama in urcare de la coarda 6 catre hedstock , -poti sa canti aceiasi gama vertical ."in pozitie " de la coarda 6 la coarda 1 ... -si poti canta aceiasi gama in urcare catre tastele superioare .. Din combinatia acestor "poteci" rezulta mai multe cai ...in acestea trebuie sa fii acasa si o sa poti canta aproape tot ce doresti foarte usor ... Nu m-am pus sa fac "harta" potecilor dar gasesti pe site-uri ...doar trebuie sa le inveti muzical.,mecanic si logic apoi le combini ...dupa ce le "vezi" .."simti" trebuie exersate salturile si "interconectarea " potecilor "... Un ajutor ptr identificarea si localizarea in timp real al acestor "poteci" arf fi ca sunt chiar "peste" rasturnarile de acorduri posibile pe chitara ...rasturnari din care rezulta si arpegiile ,,langa notele din arpegii mai prinzi celealte tonuri din gama si iata ca gasesti repede si usor cate o "poteca" ... Cand vezi /auzi /simti pe tot gatul sunetele si le poti canta in oricew directie pe oricare "poteca "...se va simplifica totul si o sa vezi ca aproape ca nu mai conteaza gama /tonalitatea ...doar centrul sonor .... Exact ca si la fluierat vei putea canta aproape orice din prima ...bineinteles exercitii ca sa auzi modurile trebuie facute ..plus exercitii de tehnica ca sa poti executa ce auzi in interiorul tau .. Asa cumva trebuie sa gandesti .. . asa in cateva cuvinte este ceva simplificat ..multa munca ..exercitiu .studiu complex ...TIMP foarte mult .... Edited September 14, 2011 by karpi
lastarica Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Ceva care v-ar ajuta oameni buni: Frank Gambale - Modes No More Mystery hai...salut!
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now