Guest _Iustin_ Posted December 31, 2010 Posted December 31, 2010 (edited) Sunt într-o dilemă. Vreau să aleg un top pentru chitara pe care o construiesc şi voiam să aud nişte păreri despre influenţa zonei din trunchi de unde este tăiat lemnul asupra tonului. Nu neapărat legat de lemnul folosit ca top ci ca lemn în general. Ştiu că sapwood-ul este mai moale, are multe capilare prin care trece seva, este deteriorat mai des de către fungi, şi heartwood-ul este dur, dens, mai întunecat la culoare decât sapwood-ul. Am auzit că unii tâmplari folosesc doar heartwodul şi sapwood-ul îl taie jos de pe trunchi. Aş avea două posibilităţi de alegere: -Prima: spalted maple. Lemnul arată aşa pentru că este atacat de fungi care lasă în lemn acele linii ca de tuş şi acele zone cu diferenţe de culoare şi contrast. Lemnul provine din exteriorul trunchiului (sapwood), este mai puţin dens. Dacă este selectat cu grijă poate să fie la fel de rezistent ca şi un lemn neatacat de fungi. Dacă l-aş alege, l-aş alege pt cum arată. -A doua: flamed maple provenit din centrul copacului (heartwood). Lemnul este mult mai dens, capilarele sunt înfundate cu resturile sevei care a rămas acolo când ele s-au transformat din heartwood în sapwood. De aceea este mai dens, mai rezistent şi mai întunecat. Aş tinde să cred că acest lemn ar suna mai bine. Ştie cineva care este diferenţa în ton dintre heartwood şi sapwood? Din câte am auzit, de când cu moda asta că sapwoodul nu e bun, am auzit că se foloseşte în general heartwood. Spalted maple şi flamed maple deopotrivă se folosesc pe chitare custom, mai nou se folosesc şi la chitarele de producţie, deci nu cred că influenţează negativ tonul. P.S: tot ce am scis aici am aflat de pe net. Aşa că dacă am greşit vă rog să mă corectaţi. Mulţumesc anticipat. Edited December 31, 2010 by _Iustin_
FiveseveN Posted January 1, 2011 Posted January 1, 2011 de când cu moda asta cã sapwoodul nu e bun "Modã" e cuvântul perfect. Tu îți alegi lemnul pe care-l vrei, din considerente cosmetice. Întreabã-i pe cei de la Alembic, care fac instrumente (frumoase) dinainte sã ne naștem noi. nu cred cã influențeazã negativ tonul Care e acest ton divin? Pe undele sonore le intereseazã densitatea, puțin le pasã cã e bumbac sau mãmãligã sau aluminiu sau mahon selectat de Stradivari. Hammett vroia un strat de acrilic umplu cu urina-i. Oare era pentru ton?!
Guest _Iustin_ Posted January 1, 2011 Posted January 1, 2011 "Modã" e cuvântul perfect. Tu îți alegi lemnul pe care-l vrei, din considerente cosmetice. Întreabã-i pe cei de la Alembic, care fac instrumente (frumoase) dinainte sã ne naștem noi. Care e acest ton divin? Pe undele sonore le intereseazã densitatea, puțin le pasã cã e bumbac sau mãmãligã sau aluminiu sau mahon selectat de Stradivari. Hammett vroia un strat de acrilic umplu cu urina-i. Oare era pentru ton?! Lemnul poate sã favorizeze sau sã absoarbã anumite frecvențe. De aceea unele tipuri de lemn nu se folosesc la construcția instrumentelor muzicale. Întrebarea mea, reformulatã ar fi: Care lemn îți favorizeazã sunetul mai mult: heartwood sau sapwood? Heartwoodul are densitatea, sapwoodul are capilarele. Poate cã întrebarea nu are aºa mult sens ca la chitarele acustice, pentru cã dozele capteazã vibrația corzilor, nu a lemnului. Dacã lemnul influențeazã ceva, influențeazã miºcarea dozelor fațã de corzi, eu aºa cred. Cred cã dacã ai avea o chitarã electricã din granit, cu dozele fixate pe ea, peste 99% din sunet ar fi al corzilor. Totuºi existã un motiv pentru care lemnele uscate natural se vând mai scump decât cele uscate artificial, sau pentru care cele mai multe chitare sunt fãcute din lemn. Are idee cineva dacã custom shop-urile (Fender, Gibson etc.) folosesc heartwood sau sapwood?
FiveseveN Posted January 1, 2011 Posted January 1, 2011 Cred cã dacã ai avea o chitarã electricã din granit, cu dozele fixate pe ea, peste 99% Nu. Și o chitarã din uraniu ar avea rezonanța sa specificã. Poate dacã ar fi o singularitate gravitaționalã, dar atunci ai alte probleme... Totuºi existã un motiv pentru care lemnele uscate natural se vând mai scump decât cele uscate artificial, sau pentru care cele mai multe chitare sunt fãcute din lemn. Exact același motiv pentru care majoritatea mobilei e fãcutã din lemn. Vezi http://paws.kettering.edu/~drussell/guitars/electric.html și http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/guitar/intro_engl.html
Guest _Iustin_ Posted January 1, 2011 Posted January 1, 2011 (edited) Ti-am raspuns mai sus, pe cuvint Folosesc lemnul cel mai dens/dur, insa nu doar din motive acustice, cit si practice. Nici o companie care produce instrumente in tiraj mare nu foloseste retete exotice, decit din cind in cind, pentru loturi mici. Variantele folosite in 99% din cazuri au rezultate mai usor previzibile. Sunt parţial lămurit. Vreau să aflu şi nişte explicaţii ştiinţifice, o să apelez la "Engineering the guitar" de Mark French, ca să nu mai bat pe nimeni la cap. Mulţumesc pentru răspunsuri. O să cumpăr topul de flamed maple, cred că o să meargă super cu mahonul meu. Deşi s-ar putea să nu fie mare diferenţă între ele. Nu. Și o chitară din uraniu ar avea rezonanța sa specifică. Poate dacă ar fi o singularitate gravitațională, dar atunci ai alte probleme... Exact același motiv pentru care majoritatea mobilei e făcută din lemn. Vezi http://paws.ketterin...s/electric.html și http://www.phys.unsw...intro_engl.html Ai dreptate. Cred că nu am luat în consideraţie rezonanţa.... Ce am zis eu ar fi fost valabil în vid, şi dozele să stea fix, dar să nu stea în contact cu chitara. Edited January 1, 2011 by _Iustin_
alexinc Posted January 1, 2011 Posted January 1, 2011 Nu prea ma pricep...da' zic si eu....Daca urmaresti un anume ton, probabil ca cel mai bine, copiezi configuratia chitarei care l-a produs. Daca nu urmaresti un ton anume, dar te temi ca "nu o sa fie vreunul", mergi pe incredere. Cred ca orice configuratie existenta si probata va merge si pentru tine (si pentru asta chiar gasesti tone de idei pe net). Iar daca esti curajos individualist si egoist, inventeaza propria reteta. Nu o sa mai sune nimeni ca tine.
Stratfan Posted January 7, 2011 Posted January 7, 2011 E f simplu. Trebuie sa ciocani in fiecare bucata si sa o alegi pe aia care suna mai putin infundat si mai puternic ... Nu am venit eu cu ideea asta. Asa probeaza Michael Casswell rezonanta chitarelor inainte sa le cumpere.
FiveseveN Posted January 7, 2011 Posted January 7, 2011 E f simplu. Da, asta e metoda "urechiometricã". DAR... e valabilã doar dacã lemnul e deja tãiat în forma corpului ȘI atașat la neck-ul dorit (hardware-ul și finisajul pot fi probabil ignorați). Altfel e irelevant sã compari douã bucãți de lemn cu volume și mase diferite între ele și diferite de forma finalã. Asa probeaza Michael Casswell rezonanta chitarelor inainte sa le cumpere. Și unii cautã apa freaticã cu creanga. Dar, dupã cum am spus, e o diferența între a aplica metoda unei chitare finisate și unei bucãți arbitrare de lemn.
Guest _Iustin_ Posted January 8, 2011 Posted January 8, 2011 Probabil cã dacã aº avea la dispoziție aparate de mãsurã a rãspunsului în frecvențã aº avea un rezultat mai palpabil. Dar cine ºtie cum o sã sune chitara în final? Totuºi mulți lutieri construiesc chitare cu top-uri de tot felul ºi nu cred cã sunã rãu vreuna, poate doar subiectiv (ca ºi cum ai întreba un chitarist care cântã metal cum sunã un archtop). Pânã la urmã vãd cã metoda rãmâne trial & error. ªtiu cã topurile din maple adaugã brightness ºi atac, dar rezultatul final l-ar putea prevede cineva din experiențã.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now