Guest dau.bine Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 (edited) Salut A facut cineva vreo incinta pt chitara din scindura ? Sunt curios cum se comporta raportat la de una din placaj, PAL , sau MDF. Multumesc Edited August 15, 2008 by dau.bine Link to comment Share on other sites More sharing options...
karpi Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 SalutA facut cineva vreo incinta pt chitara din scindura ? Sunt curios cum se comporta raportat la de una din placaj, PAL , sau MDF. Multumesc incinta ar trebui sa aiba pereti ce nu rezoneaza in nici un fel , daca rezoneaza si radiaza si pereti atuncea se strica mult spectrul sonor si energia difuzorului se pierde in aceasta directie.. Asa ca daca nu faci din brad ci un lemn greu si masiv este OK dar iese mai grea boxa decat din PAL. Cu incintele deschise ar fi alta poveste , cu rezonantele specifice ptr un anume tip de amplif combo de chitara . Ar trebui sa-ti furnizeze cineva datele tehnice , masuratori si concluzii ca sa faci o incinta din orice material . Gasesti pe net calcul si constructii de incinte de chitara cu descrieri amanuntitre si date tehnice complexe . Speaker Cabinets/Cases/Wood Items http://colomar.com/Shavano/copy_cabinets.html din pagina : http://colomar.com/Shavano/construction.html si mai exista muulte alte site-uri cu exemple si calcule si explicati in legatura cu materialele folosite. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest dau.bine Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 (edited) Multumesc Karpi , am trecut in revista informatia la care ai facut referire. Intrebarea mea viza realizarea unei incinte "active", un soi de rezonator daca vrei...si in sensul asta eram curios sa aflu pareri ale unora care s-au aventurat sa construiasca cutii din lemn ecarisat PS: eu ma gindeam sa caut schimb pe aici niste pareri daca tot ma trimiti pe net...http://forums.rgc.ro/ Numai Bine Edited August 15, 2008 by dau.bine Link to comment Share on other sites More sharing options...
karpi Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 Multumesc Karpi , am trecut in revista informatia la care ai facut referire.Intrebarea mea viza realizarea unei incinte "active", un soi de rezonator daca vrei...si in sensul asta eram curios sa aflu pareri ale unora care s-au aventurat sa construiasca cutii din lemn ecarisat PS: eu ma gindeam sa caut schimb pe aici niste pareri daca tot ma trimiti pe net...http://forums.rgc.ro/ Numai Bine ti-am raspuns iar detalii precizari gasesti pe net cutia nu are voie sa "rezoneze" , unele boxe au pereti elestici dubli si intre ei se pune nisip uscat ca sa faca o amortizare eficienta.Cum ti-am scris daca fetele rezoneaza pe unele frecvente axestea se suprapun peste imaginea soinora a difuzorului si se creaza o curba de raspuns foarte "colorata" , neliniara cu goluri si varfuri nedorite. Nu are voie sa aiba muchii, ar fi bine sa nu aiba pereti paraleli , sa nu aiba latimea mult mai mare , placa frontala ,decat difuzorul monat . Se poate face boxa din material elastic si se incarca cu nisip inbibat cu gudron ( smoala ) ca sa aiba masa mare . difuzorul nu trebuie sa "miste" cutia , el trebuie sa "miste" doar aerul . altceva nu prea este de precizat. marime , rezolvari , litraj, forma etc gasestyi pe net , desene formule , alegere difuzor etc etc... Uni fac boxe din marmura , beton, tuburi de fonta sau azbociment . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest dau.bine Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 (edited) Mai Karpi de ce sa nu aiba voie sa rezoneze daca eu vreau o cutie care sa "rezoneze", adica sa participe , sa nu fie neutra ? . Mai mult de-atit s-o prevad si cu un sistem de acordaj daca vreau. Nu caut sa reproduc nimic, deci nefiind constrins imi pot permite sa experimentez orice...zic eu ca-i destul de limpede... Astea-s asa niste discutii... Crede-ma ca stiu cum sa fac o boxa, am peste 50-60 facute de mina mea pt. aplicatii PA, Hi-FI,instrument..si ma ocup de treaba asta de citiva ani buni, deci stiu cu ce se "maninca" macar in mare parte treaba asta ( daca nu ma crezi iti trimit poze ).inclusiv hornuri in sfert de unda antifonate cu emulsie bituminoasa si plumb in fulgi asa cum zici, dar era vb de altceva. Am "ars' etapele astea....iti pot impartasi multe aspecte ce tin de constructia incintelor din experienta personala fara sa te trimit sa cauti link-uri ...glumeam , scz. Dar am deschis discutia asta tocmai pt. ca e ceva particular si speram sa obtin ceva informatii de la cineva care a experimentat. PS: daca ai un amic cu vreun fender twin (poate si alt model , nu stiu..) baga ochiu' si vezi din ce-i facuta cutia , si pe urma intreaba-te daca chiar nu conteaza, si de ce suna asa ,... printre altele...mie-mi place al'naibii... BTW: o cutie de chitara ca asta,... e bine ? ...daca tot vorbim de ranforsaje si vibratii.. Numai Bine Edited August 15, 2008 by dau.bine Link to comment Share on other sites More sharing options...
karpi Posted August 16, 2008 Share Posted August 16, 2008 (edited) Mai Karpide ce sa nu aiba voie sa rezoneze daca eu vreau o cutie care sa "rezoneze", adica sa participe , sa nu fie neutra ? . Mai mult de-atit s-o prevad si cu un sistem de acordaj daca vreau. Nu caut sa reproduc nimic, deci nefiind constrins imi pot permite sa experimentez orice...zic eu ca-i destul de limpede... Astea-s asa niste discutii... Crede-ma ca stiu cum sa fac o boxa, am peste 50-60 facute de mina mea pt. aplicatii PA, Hi-FI,instrument..si ma ocup de treaba asta de citiva ani buni, deci stiu cu ce se "maninca" macar in mare parte treaba asta ( daca nu ma crezi iti trimit poze ).inclusiv hornuri in sfert de unda antifonate cu emulsie bituminoasa si plumb in fulgi asa cum zici, dar era vb de altceva. Am "ars' etapele astea....iti pot impartasi multe aspecte ce tin de constructia incintelor din experienta personala fara sa te trimit sa cauti link-uri ...glumeam , scz. Dar am deschis discutia asta tocmai pt. ca e ceva particular si speram sa obtin ceva informatii de la cineva care a experimentat. PS: daca ai un amic cu vreun fender twin (poate si alt model , nu stiu..) baga ochiu' si vezi din ce-i facuta cutia , si pe urma intreaba-te daca chiar nu conteaza, si de ce suna asa ,... printre altele...mie-mi place al'naibii... BTW: o cutie de chitara ca asta,... e bine ? ...daca tot vorbim de ranforsaje si vibratii.. Numai Bine PERETII NU AU VOIE SA REZONEZE ,NU AU VOIE SA PRODUCA SUNETE DIN VIBRATIA DIFUZORULUI Mai ales la nivel de amator daca firmele producatoare ce dispun de laboratoatre serioase unde dezvolta boxe din ( de ex plastic relativ subtire si rigid ) al caror pereti participa la crearea unei baenzi de frecventa redata este altceva . In conditii de amator nici sa copiezi acestea nu prea merge . Deocamdata boxa BBC este cea mai raspandita cea mai simpla si care este in multe detalii in contradictie cu cerintele de constructie .DAR sunt "setate- fine tuning in laboratoare super dotate" Noi amatori nu putem sa facem doar ceva ce seamana 100% . Sa ne apropiem de calitatile acustice este mai greu. Am o groaza de boxe mici de PC , le-am luat ,primit la un secondhand , de necrezut ce bine suna cate una comparativ su boxe de studio nearfield , si sunt facute din plastix presat subtire .Deci se poate dar nu homade . In conditii de amator singura posibilitate sunt incintele cu pereti bine amortizati . cu cele descrise plus siopci de rigidizare , mici profile de amortizare lipite pe pereti interiori etc etc Edited August 16, 2008 by karpi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest dau.bine Posted August 16, 2008 Share Posted August 16, 2008 (edited) Nu zic nu , dar uite ca, constructia cutiilor din lemn ecarisat s-a impus la o firma care nu mai are nevoie de nici o prezentare. De unde si denumirea de nut si fender , intrata in folclorul tehnic ca "nut si feder" data tipului de imbinare... Am sa ma apuc de una si-am sa va trimit impresii. Pa ! Edited August 16, 2008 by dau.bine Link to comment Share on other sites More sharing options...
karpi Posted August 16, 2008 Share Posted August 16, 2008 (edited) Mai Karpide ce sa nu aiba voie sa rezoneze daca eu vreau o cutie care sa "rezoneze", adica sa participe , sa nu fie neutra ? . Mai mult de-atit s-o prevad si cu un sistem de acordaj daca vreau. Nu caut sa reproduc nimic, deci nefiind constrins imi pot permite sa experimentez orice...zic eu ca-i destul de limpede... Astea-s asa niste discutii... Crede-ma ca stiu cum sa fac o boxa, am peste 50-60 facute de mina mea pt. aplicatii PA, Hi-FI,instrument..si ma ocup de treaba asta de citiva ani buni, deci stiu cu ce se "maninca" macar in mare parte treaba asta ( daca nu ma crezi iti trimit poze ).inclusiv hornuri in sfert de unda antifonate cu emulsie bituminoasa si plumb in fulgi asa cum zici, dar era vb de altceva. Am "ars' etapele astea....iti pot impartasi multe aspecte ce tin de constructia incintelor din experienta personala fara sa te trimit sa cauti link-uri ...glumeam , scz. Dar am deschis discutia asta tocmai pt. ca e ceva particular si speram sa obtin ceva informatii de la cineva care a experimentat. PS: daca ai un amic cu vreun fender twin (poate si alt model , nu stiu..) baga ochiu' si vezi din ce-i facuta cutia , si pe urma intreaba-te daca chiar nu conteaza, si de ce suna asa ,... printre altele...mie-mi place al'naibii... BTW: o cutie de chitara ca asta,... e bine ? ...daca tot vorbim de ranforsaje si vibratii.. Numai Bine Da se vede si in aceasta boxa ce de rigidizari s-au prevazut , tunelurile de basreflex fac parte din rigidizare , ele micsoreaza suprafata libera ce ar rezona mai jos , imparte suprafata ca si cand faci "harmonics" pe chitara atingand cu degetul de ex la jumatatea corzi , si coarda va rezona cu o octava mai sus sau cvarta etc etc . In partea din mijloc si spate mai ai elemente de rigidizare a peretelui din spate ce nu sunt parte a porturilor acordate . Urmeza sa ai si suport si profile de fixat "motorul " difului ce se lipeste cu spuma de profile asemanatoare . Eu am facut multe boxe din material ce nu este indicat , PANEL de brad , am mai patit sa oscileze cate o sipca nelipita in interior , hehe.Dar trebuie sa te gandesti si la transport .Asa ca boxe de voce si chitara mai ales cele open back , nu necesita boxe HIFI cei 3dB plus au pretul lor intr-o banda de raspuns tip "combfilter" pronuntata,DAR aici ar trebui dimensionat atent sa avem varfurile unde suna chitara . Am facut o groaza de boxe ce nu sunau si le aruncam faceam altele , si boxe exponentiale cu camera de compresie ce suna de nu-i adevarat , dar sunt mari. In zilele noastre nu stiu de ce nu se mai folosesc la medii/bass ar fi o economie la carat scule si la etaje finale cu randamentul lor ridicat.plus dinamica excelenta si randament rirdicat SI directionale . Boxele actuale de bas de la PA sunt omnidirectionale si cu crestrea puteri nu mai ai cu ce sa le "acoperi" pe scena , am patit sa nu ma aud la 3 m de statia de chitara cu 200W ! auzeam numai bas si tobe in control se deslusea vocea printre maraitul general la iun wattaj enorm de bass si tobe.Chitara era in contrul cu "gate" si suna " mai tarziu ' si groaznic de urat si neclar , ce sa mai poti "nuanta" inerpretarea . Cica s-au facut boxe directionale pentru bas sunt curios cand apar in sistemele PA . Line array suspendate se folosesc tot mai mult dar basii se folosesc tot aceste boxe cu filtru acustic care numai maraie si dinamica nu au ( mai mult vuiesc) Amfost la Ali Campbell ...vuiet general , line array-ul functiona perfect curat si cu putere , dar nu putea sa invinga vuietul beneral al basului , asa ceva nu am mai auzit atat de tare si atat de prost , nici un singur atac de toba sau bas nu se deslusea. Si acest lucri in parte se datoreaza boxelor ce rezoneaza aiurea din toate incheieturile incontrolabil , plus un sonorizator care habar nu are pe ce lume traieste dar sa mai stie de cum ar trebui sa seteze un EQ in aer liber. Edited August 16, 2008 by karpi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest dau.bine Posted August 16, 2008 Share Posted August 16, 2008 (edited) incintele alea le-am facut pt PA-ul unui amic de-al meu acu vreun an, sunt niste basi de 18". Am un mic atelier de productie publicitara , si mai fac si de-astea cind ma calca amicii... Asta-i cutia mea pt chitara , un open back , facuta cu fund detasabil , tot de dragul experimentului. Un mic esec din pct meu de vedere pt.. ca am facut-o cu un singur difuzor (bun dealtfel, un Celestion G-12T). Din pct meu de vedere cred ca nici un difuzor , oricit de bun nu va face fata unei cutii cu doua difuri-si ma refer doar la ton, de asta imi reprosez un mic esec PS: Mi-am luat recent un Marshall, un combo JCM900MKIII. Are acelasi tip de difuzor, G12-75 T, Am avut posibilitate sa compar in aceleasi conditii cu cel luat anterior din tara de la MC Music:"China Made". Le-am demontat si am testat in conditii abzsolut identice: Nu zic ca suna mai bine sau mai rau , dar E ALT DIFUZOR Edited August 16, 2008 by dau.bine Link to comment Share on other sites More sharing options...
karpi Posted August 16, 2008 Share Posted August 16, 2008 Atelier de "reclame" ...eu am lucrat ca vitrinier decorator vre-o 12 ani dupa ce nu s-a mai putut canta rock apoi a venit societatea de consum de dupa '89 si nu mai este nevoie .......HAHAHA........ca sa vezi ce "capitalism" avem . Da chestiunea cu un dif doua difuri am sesizat-o cu ani buni inainte mergeam la shushe ( nunti , botezurii )muzica rock trebuia sustinuta cu bani , hehe .Mi-am facut o "configuratie" de doua boxe separate cu cate un IREL de 50W (difuzoare de randament mare au costat 210 DM un dif pana ce Celestion de 100W gaseai si la 90DM) si cate o "sirena" bulgareasca ( Solo) dif cu "panglica".Plus un mic mixer de 6 canale caci se tot inmultea necesitatea de microfoane de la 1 microfon am ajuns la ultimele nunti cu trupa de nunti prin '92 la un sistem PA dar fara woofer-e. OK.. deci la cate un ciubuc mai mic in locatie mai mica am carat numai o boxa cu statia( universala etaj final 2x100W cu preamp si reglaj de ton ca sa nu car mixer cand nu trebuie ) era suficient ptr o chitara trageam "bas-armonie" , si am observat ca nu am grasime nici raspunsul dinamic cu un singur dif ca si cu doua sau patru ,si nu-i vorba de putere sau a canta tare , si nu-i vorba de basii . Acum am facut un "combo" in stadiu de boxa activa cu un dif de bas /medii "AA" are "dumpf" si cred ca o sa-i pun un dif de medii caci este putere cu chitara dar fara niste medii nu e in "zona". Ma uit la cutiile din poze si constat ca nu sunt difuri de medii , difuri ce lipsesc din mai toate PA-urile , lucru ce duce la un sunet tip "loudness" care este OK doar la wattaj redus si in momentul cand se canta la wattaj nu exista medii destule. Tweeterele de "medii" nici nu fac fata si nici nu suna si sunt prea directionale , introduc distorsiuni la putere mai mare ,Exista si tweetere mai bune dar o fi scumpe si eu personal nu am vazut la noi in tara pana acum , numa jucarii de max 30W dupa marimea magnet/bobina mobila .Degeaba are randament mare daca la putere mai mare de 10% apar distorsiuni .lucru valabil si pentru difurile de medii si bas . Am vazut niste difuri de medii de 8" cu magnet imens asa ceva sa vad sau unul linga diful de 15" .si ma tot bate gandul sa cuplez etaj final separat cu volum separat cu un "crosower activ" . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest dau.bine Posted August 16, 2008 Share Posted August 16, 2008 (edited) Iti dau perfecta dreptate , asa este Sistemele astea pe doua cai s-au generalizat si se prefera sa "se traga" de doua difuzoare sa acopere un segment din spectru care cuprinde cea mai importanta informatie din program. Am facut si eu tot felul de experimente cu filtraj pasiv sau active , cu tot felul de drivere , mai bune sau mai proaste. Diful de medii ar cam trebui sa existe.... desi... pina acum am avut doar clienti f. multumiti... Eu mi-am facut pt mine acu citiva ani o pereche de cutii pe doua cai, bazindu-ma pe doua drivere de calitate , si dupa multe incercari de a le face sa sune cum vreau, am ajuns sa fac inca o extensie sa acopar "vocile" , si asta nu pentru ca nu aveau prezenta , dar nu sunau cum ar fi trebuit , si nici nu aveau cum sa sune Dar acum , fiecare cu cit se multumeste, se pot reda programe muzicale satisfacator si fara...in general se merge pe formule de-astea din lipsa de resurse 5 cai ar fi ideal din pct meu de vedere, sa poti acoperi optim , sa ai flexibilitate sa te adaptezi in diferite locatii. Dar vb de sonorizari mici, pina in 10-15 KW instalati, dincolo de asta habar n-am ce probleme apar Edited August 16, 2008 by dau.bine Link to comment Share on other sites More sharing options...
karpi Posted August 16, 2008 Share Posted August 16, 2008 Sistemul asta arata bine , acum toata treaba este sa ai drivere bune de randament mare si sa reda banda respectiva corect . Am tot cantat in concerte sa am facut primul PA din timisoara am amplificat vocile tobele si basul in primul rand , chitara era tare oricum prin '74 cu 150 W la chitara acopereai toata trupa , asa am ajuns la PA .Prieteni au ras de mine ca dupa un tim sa-i vad ca vin sa intrebe cum si ce dar doar dupa ce au vazut OMEGA in sala Olimpia .Numai duoa ce o trupa strina a pus pe scena boxe de bas cu palnie s-au lamurit ca o fi ceva .hehe. Apoi dupa un timp cand am cantat la ceva bal al tipografilor ( ptr sa ne faca afise ) am cantat pe statia de voce FBT a trupei care era libera in seara respectiva si am constatat ca suna muult mai bine decat woofer+tweeter ,Am mai vazut si trup aamericana cu instalkletie BOSE doua "cotete" cu cate 6 sau 8 difuzoare de bandalarga de 8" am ramas trazniti cum suna la vre-o 300W .Dupa aceasta am mai facut coloane de voce si s-a schimbat treaba . Pe atuncea mai mergea treaba dar si asa era enorm de mult de carat cu toata ca aveam si muncitori de scena si luminist si sonorizator mai trebuia sa ajutam si noi .Era putere "enorma" pe atuncea apoi am inteles cum e cu puterea si mi-am dat seama ca nu putem trece la o crestere substantiala de putere numai daca inmultim puterea existenta cu 10 , cea ce era utopic din toate punctele de vedere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
George Posted August 18, 2008 Share Posted August 18, 2008 Bai, eu nu o sa particip cu informatii tehnice. Dar pot sa-ti spun ca am avut Mesa Rectifier cabinet 2x12", mai precis vreo 4 bucati. Facute din birchply, extrem de solide si nu vibrau DELOC. Apoi am auzit o copie 1:1 handmade dar din MDF. Boxa era cea mai proasta incinta din cite am auzit, fara nici un fel de definitie in nici o frecventa. Apoi am auzit alta handmade, plywood dar mai subtire, care era destul de apropiata de original, un pic de tot mai putin definita sub 100 hz. Apoi am ascultat un Fender deschis, din pin, 2x12", care mi-a placut mult, asa ca mi-am luat cabinetul Trutone care e lemn masiv si inchis. Cabinetul rezoneaza foarte tare, e usor pentru ca lemnul e perfect uscat, iar contributia lui la sunet e foarte muzicala, parca ar pune armonici in plus, si nu inteleg de ce Concluzia mea personala e ca daca intentionezi sa "de-rigidizezi" cabinetul, adica sa te indepartezi de siguranta cabinetului rigid, iti trebuie ceva munca sa gasesti reteta dimensiunii combinata cu tipul lemnului, dar rezultatele pot fi spectaculoase. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest dau.bine Posted August 18, 2008 Share Posted August 18, 2008 (edited) Da Ma gindeam sa prevad interior si niste tendoane din bara filetata s-o pot "acorda" prin crearea unor tensiuni in pereti. Edited August 18, 2008 by dau.bine Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now