Cosu Posted December 12, 2005 Posted December 12, 2005 Bramburind pe internet am dat peste articolul asta ce trateaza compresia audio in diversele ei forme. E foarte interesant si vi-l recomand cu caldura. Dupa ce il veti citi veti vedea ceva mai clar subiectul asta spinos. Lectura placuta. http://www.xf.ro/content-90-page1.html
karpi Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 salut Subiectul e spinos ? Eu zic ca nu se intelege ce este cu compresorul si la ce foloseste sau cum se foloseste. Unul din exemple ,multiple . Un bun magnetofon are dinamica de 40dB vrem sa ingramadim dinamica de 90 dB a programului sonor si atuncea trebuie sa comprimam in timpul inregistrari , iar la redare vom folosi un expandor si "refacem" semnalul la aproximativ ce a fost inainte de inregistrare. A nu se confunda cu sistemul Dolby .Problema e mult mai stufoasa dar atat ,pentru ilustrare. Prin comprimare se reduc nivelele prea mari (peste un prag )ale semnalului cele de nivel mic trec neatenuate sau chiar amplificate (makeup).Din aceasta cauza se pierd inaltele din timbrul sunetului (din anumite motive) ar trebui compensate ! .In cazul statiei cu etaj final pe tuburi ,acesta comprima la volum max si incepe sa distorsioneze ( usor) prin distorsiune creste nivelul componentelor spectrale in domeniul "high" si apar armonice (overtone) acestea chiar compenseaza pierderea de inalte , simplu nu? In cazul semiconductoarelor , acestea in apropierea nivelului maxim suna "curat" si brusc distorsioneaza foarte tare peste nivelul maxim "clean". Nu are trecere lina ca la Tub , de aceea trebe un compresor care imita functionarea tubului si asta necesita mai multe reglaje automatizate circuite comparatoare , reglaj se attack, dekay , realise reglabil (sau fix cu un timp de raspuns standardizat) etc... Daca mai intereseaza pe cineva asa ptr cultura sa generala ,se mai pot spune multe. Este o scula principala intr-un studio , sau la orice inregistrare . Pe scena se foloseste in toate felurile si ca limitator si ca expandor si ca efect exagerand setarile de ex. sa obtinem un sunet care se tot ineaca se "intinde" nu are atac simuland un amplif cu tuburi la capatul puterilor ... etc , sau dam atac exagerat unui instrument regland attack la min si mackeup la maxim ...si multe altele. Sunt compresoare multiband , compresoare de banda manuale sau automate chiar cu setare automata de urmarire a semnalului folosite in cazul microfoanelor de voce ( antilarsen) prevenind oscilatia microfonului...in concert toate intra in categoria VOGAD ( ceva in genul Voice Operated Gain Adjusting Device) pot fi analogice sau digitale...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now