www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Cum Sa Citesti O Partitura


Marius T

Recommended Posts

Ia o metoda de incepatori.

 

Primele exercitii sunt cu corzi libere. Dupa aceea se trece la degetul 1, (+libere) etc.... Dupa o luna de studiu asiduu ar cam trebui sa termini cu pozitia I. Da atentie la fel de mare la ritm (durata si/sau pauza). In respectivele partituri sunt exercitii melodice dar si ritmice, si combinate. Nu trece mai departe pana nu ai rezolvat perfect fiecare exercitiu (ai citit perfect).

Incet incet vei putea citi si duble (intervale) si chiar mai multe voci (acorduri). Iti rebuie multa rabdare, sa treci prin toate etapele fara sa sari una pentru ca ti se pare prea simpla.

 

Cu timpul vei incepe sa faci din ce in ce mai multe analogii cu ceea ce stiai inaite sa te apuci de "citit".

 

O metoda rapida nu exista. Trebuie sa-ti aduci aminte cum a fost clasa I cand ai invatat litera A dupa aceea M, si ai putut citi MA-MA, dupa aceea N si ai putut citi A-NA... etc. Aminteste-ti cand ai putut citi prima data A-NA A-RE PE-RE (stiai deja 5 litere).

 

Later edit: cand citesti un text cuvintele sunt de fapt imagini asociate grupului de litere (citirea nu se face pe litere ci pe grupuri care formeaza cuvinte intregi sau fragmente)... Cam asa trebuie sa se intample si la partitura. Nu neglija partea ritmica.

Edited by dgeekoo
Link to comment
Share on other sites

Guest alexm

Salut!

 

Pai in primul rand trebuie sa stii sa citesti efectiv notele si evident corespondenta lor pe chitara. Asta se invata exersand game.

 

Apoi trebuie sa stii reprezentarea grafica a duratei notelor si a pauzelor corespunzatoare. ( valorile binare adica, doime, patrime, etc si valorile ternare adica "punctul").

 

Apoi trebuie sa stii ideea de masura. Spre exemplu daca avem un cantec in masura de 4/4. Cred ca stii si tu ca asta inseamna ca are 4 timpi fiecare timp dureaza o patrime. Dar, poti intalni note care au o durata de o optime, sa spunem. Atunci ce faci? "Gandesti in optimi"((cea mai mica durata) , incepi sa numeri optimile. Adica daca prima nota ii sa zicem o Patrime numeri "un, doi" si nota trebuie sa sune cat numeri tu. Daca dai de optimea respectiva durata ei este un "un". si etc. Daca dai de o doime, atunci numeri "un,doi, trei, patru".

 

Trebuie mereu numarat, numarat, numarat si...metronom :)

 

Sper ca nu am reusit sa te incurc.

Edited by alexm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Asteptam niste opinii dar vad ca nu se incumeta nimeni.O sa completez cu ce mai imi aduc aminte.

Alteratiile care apar la cheie de fapt iti indica din ce tonalitate trebuie sa canti.Asta inseamna ca daca ai o piesa care se canta in C major si vrei sa o transpui in G major,partitura ramane neschimbata, cu niste mici exceptii.Una dintr ele consta in scrierea alteratiilor de la cheia G .Gama do major nu are alteratii in schimb G major are un F#.Atunci punem la cheie, in spatiul lui F un #.IN acest caz toate notele F care apar in partitura, vor fi cantate F#.

Link to comment
Share on other sites

Asta inseamna ca daca ai o piesa care se canta in C major si vrei sa o transpui in G major,partitura ramane neschimbata, cu niste mici exceptii.

 

Nu este corect. Sa zicem ca in partitura scrie ca peste un C major trebuie sa canti nota B. B in acest caz este o septima. Daca ce ai zis tu este corect, cand traspui in G, B-ul tot o septima ar trebui sa fie. Dar in G, B-ul este terta majora.

 

 

 

 

 

Si daca dai de diezi sau bemoli la cheie, ce-i faci ?

 

Alea nu tot note sunt?

Link to comment
Share on other sites

Cred ca sunt destul de atent cand scriu.Dar este posibil nici sa nu ma exprim foarte inspirat.

Am spus urmatorul lucru : alteratiile care apar la cheie iti indica din ce tonalitate trebuie sa canti.Asta asta fot primul lucru care am vrut sa-l scot in evidenta pentru ca citirea partiturii este mai facila.Este usor sa ne imaginam cum s-ar scrie concertul in C#minor al lui Rahmaninov.Partitura ar fi plina numai de alteratii si ar deveni foarte greoaie citirea.

In momentul in care faci o transpunere nu se schimba intervalele dintre note.Pentru ca atunci ar suna altceva.Exemplul cu B nu este relevant pentru ce am vrut sa exemplific.Pentru ca G major nu are decat un # la cheie care este al lui F.Deci nici un B nu se va canta alterat din G major.Asta am vrut sa spun.Am vrut sa dau un exemplu din punct de vedere al citirii unei partituri si nu a transpunerii in sine.

Dupa mintea mea sa transcrii niste note cu niste intevale mai sus sau mai jos, nu este vreo filozofie.Adica nu o consider o treaba dificila.

Edited by ggg
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

apuca partiturile de la carulli si mai era un clasic care-mi scapa incearca mai intai preludii de clasica optimi, saisprezecimi si tonalitati precum DO, SOL, la, mi ca sa nu te incurce prea mult armura dupa care incerci ceva mai greu dar iti trebuie multa munca asta e clar, o sa vazi partituri cum vad si eu unele de zici ca sunt altceva dar cu timpul daca insisti si perseverezi in ceea ce faci o sa reusesti sa le citesti la prima vedere aproape pe toate. spor la treaba!

Link to comment
Share on other sites

pentru cei care inca se mai intreaba cum sa citeasca o partitura :D

Mai intai citesti titlul sa vezi ce cantzi apoi te uiti la cheie sa vezi daca ai ceva de adunat sau scazut (diezi sau bemoli) apoi incepi cu prima nota...dar poate fii si o pauza(cafea/vin/tzigara) :P

Spor la lecturat! :)

Edited by Fictum
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest gynny21

Si daca dai de diezi sau bemoli la cheie, ce-i faci ?

 

diezii de la cheie nse scriu intr-o singura ordine FA-DO-SOL-RE-LA-MI iar bemolii invers SI-MI-LA-RE-SOL-DO-FA.accidentii de la cheie se numesc armura iar armujra iti va spune tonalitatea majora astfel pentru diezi de la ultimul diez de la cheie urci un semiton si ajungi in tonalitatea majora data de armura (ex. daca am un diez la cheie acela este Fa diez -deci urc un semiton si ajung in sol = toanlitatea este sol major) pentru armurile cu bemoli penultimul bemol va da denumirea toanlitatii majore .prima gama sau tonalitate cu un bemol este Fa maj care are si bemol la cheie (ex. tonalitatea cu 2 bemoli la cheie -bemolii sunt si bemol si mi bemol deci tonalitatea va fi si bemol major)

tonalitatile minore sunt relative ale celor majore deci vor avea aceiasi accidenti la cheie. tonalitatea minora se afla la o terta mica inferioara fata de tonica majorei(ex. pentru do major relativa minora este la minor.)

daca mai aveti intrebari nu ezitati.

 

- Nu invata notele una dupa alta, ci pe linii (mi sol si re fa) si spatii (fa la do mi).

- Exerseaza cu metronomul.

- Scrie partituri.

 

scuza-ma dar eun pic adevarat si un pic gresit in ceea ce spui.nu poti invata notele doar dupa spatii si linii mai ales ca scrierea pentru chitara se face din octa mica (mi coarda a 6 a pina la re octava a 4-a la chitarile electrice cu mai mult de 20 de freturi)asta inseamana deja mai multe lini virtuale trase pe langa portativ. si atentie desi notarea se face de la octava mica la octava a 4 a chitara suna cu o octava mai jos astfel corda mi 1 (cea mai subtire 0de si se scrie ca mmi din octava a 2-a ea suna ca si mi din octava centrala.

 

Nu este corect. Sa zicem ca in partitura scrie ca peste un C major trebuie sa canti nota B. B in acest caz este o septima. Daca ce ai zis tu este corect, cand traspui in G, B-ul tot o septima ar trebui sa fie. Dar in G, B-ul este terta majora.

 

 

 

 

 

 

 

Alea nu tot note sunt?

 

este mai simplu decat credeti voi! in cazul lui C ,B adica si este o septima mare si se va nota cu 7+ ,in cazul lui G acea septima mare va fi Fa #

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Guest gynny21

daca intr-adevar vrei sa canti la un instrument ,oricare ar fi el,nu te poti baza numai pe urechea fina data de dumnezeu.trebuie sa cunosti instrumentul respectiv si mai ales sa stii cum sa-l folosesti iar asta se face numai imbinand teoria cu practica.

nimeni nu se naste talentat .cei care sunt instrumentisti de valoare si-au creat deprinderi prin munca multa.

tu spui ca asculti melodia o inveti dupa ureche si apoi verifici partitura dar daca trebuie sa canti adhoc cu niste tipi pe care ia-i intalnit prima oara/? fara ceva cunostinte despre instrumentul tau vei fi varza.scuze nu e o rautate.

 

apuca partiturile de la carulli si mai era un clasic care-mi scapa incearca mai intai preludii de clasica optimi, saisprezecimi si tonalitati precum DO, SOL, la, mi ca sa nu te incurce prea mult armura dupa care incerci ceva mai greu dar iti trebuie multa munca asta e clar, o sa vazi partituri cum vad si eu unele de zici ca sunt altceva dar cu timpul daca insisti si perseverezi in ceea ce faci o sa reusesti sa le citesti la prima vedere aproape pe toate. spor la treaba!

ferdinando carulli si mateo carcassi cei mai buni profesori de chitara din toate timpurile.cred ca nu e chitarist adevarat in lume sa nu fi facut studii pe andantino lui carulli si allegretto al lui carcassi :)))

 

Nu este corect. Sa zicem ca in partitura scrie ca peste un C major trebuie sa canti nota B. B in acest caz este o septima. Daca ce ai zis tu este corect, cand traspui in G, B-ul tot o septima ar trebui sa fie. Dar in G, B-ul este terta majora.

 

 

 

 

 

 

 

Alea nu tot note sunt?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.