Guest MrJackson Posted January 1, 2007 Posted January 1, 2007 De relativ putin timp am dat peste conceptul de polyrhythms. Va pun la dispozitie materialele peste care am dat pana acuma (cele mai interesante). Sunt curios de pareri, idei etc. http://en.wikipedia.org/wiki/Polyrhythm http://www.vai.com/LittleBlackDots/tempomental.html
FiveseveN Posted January 1, 2007 Posted January 1, 2007 Ascultati Meshuggah. Gasiti si alte exemple pe pagina de pe Wikipedia.
mickeyG Posted January 2, 2007 Posted January 2, 2007 (edited) cel mai simplu exemplu de poliritm este trioletul (trei note pe o bataie in 4/4 sau alta masura binara) pe care il facem cu totii, fie ca stim ca asa ii zice, fie ca nu edit: hopa, dupa o lectura scurta dar edificatoare pe wikipedia, se pare ca de fapt trioletii, cvintupletii si altii sunt clasificati ca ritmuri irationale, o categorie distincta. eu stiam mai demult faza ca cu poliritmurile din articolul ala al lu Steve Vai, dar el nu zice nimic de ritmuri irationale. Deci se pare ca poliritmuri sunt chestii de genul "canti 2 batai peste 3", un exercitiu de genul asta propunea Robert Fripp (sa bati un ritm in 2 cu stanga si un ritm in 3 cu dreapta, pornind din acelasi moment, astfel incat dupa 6 batai ale mainii stangi sa se reia ciclul). Eu unul n-am reusit performanta. Edited January 2, 2007 by mickeyG
prowler Posted January 2, 2007 Posted January 2, 2007 un poliritm d'asta foarte simplu (da' foarte de efect) e pe ultimu katatonia, soil's song. foarte dragut cantecu... tnx pt linku de wikipedia, o gramada de info interesante
Metabog Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 Cel mai bun exemplu de poliritm care imi sare imediat in minte este The Mirror de la Dream Theater si o gramada de la Meshuggah. De asemenea, Dream Theater e plin de poliritmuri si cred ca sunt o mare parte din sunetul lor specifc... si in The Dance of Eternity e unul tare. Ca sa nu mai zic de Emmerson Lake and Palmer. God, nu pot sa ma mai satur de poliritmuri
Guest MrJackson Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 (edited) Da de cantat le cantati? Sau le studiati ? Eu oricum nu ma refer aici la poliritmuri simple (2 cu 3, 3 cu 4) ci al cele cu adevarat complexe: 4 cu 5, 7 cu 8. Acolo deja cel mai mic numitor (cititi linkurile pentru detalii) e 20, respectiv 56(!). Am inceput si eu acuma studiul dar sunt ale dracului de grele, chiar si alea simple . Cine are idei si metode, e bine venit sa le imparta. BTW: poliritmuri se folosesc mult si in jazz Edited January 3, 2007 by MrJackson
err Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 ci al cele cu adevarat complexe: 4 cu 5, 7 cu 8. King Crimson (de dupa '80) sunt plini de poliritmuri 'complexe'. Tony Levin && Bruford sint Tatici.
Guest dmc Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 King Crimson (de dupa '80) sunt plini de poliritmuri 'complexe'. Tony Levin && Bruford sint Tatici. WORD
dgeekoo Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 Masurile de baza sunt de doua feluri: - binare - multipli de 2 : 2/4 4/4 (citit "doua patrimi", "patru patrimi" si nu "doi-a-patra" patru-a-patra") 2/2 (doua doimi) ... s.a.m.d. - ternare - multipli de 3 : 3/4 6/8 (sase optimi) etc... Masurile compuse: - masuri alcatuite din 2 sau mai multe masuri de baza, diferite: 5/4 (cinci patrimi) 2+3 sau 3+2. Exemplu celebra "Take Five" 7/4 (sapte patrimi) 2+2+3 sau 4+3 sau orice alta combinatie care da 7. etc... Poliritmie: -utilizarea in aceeasi piesa, sau fraza muzicala a 2 sau mai multe tipuri de masuri binare, ternare si/sau compuse. Cel mai apropiat exemplu de masura compusa ar fi "Mica Tziganiada" - Phoenix 2+2+3+3 O masura compusa de 10/8 (poate fi scrisa si 4+3+3 sau 4+6) Cuantizarea unei masuri compuse in componente (masuri de baza) se face urmarind accentii: de aceea cea mai buna scriere pentru "Tziganiada" ar fi: | /_ /_ /_ _ /_ _ | adica 2+2+3+3
Guest MrJackson Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 Muzica populara (si tiganeasca) e de mult ori in masuri compuse Dar asta e deja alt subiect de discutii
Metabog Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 (edited) Poliritmuri cu 5 7 si 8 sunt chiar ciudate, tre sa te chinui sa le intelegi numai cand le asculti. Eu zic ca cel mai bine ca sa le intelegi si sa le studiezi e sa bagi guitar pro si sa te apuci sa compui, ca ai acolo toate diviziunile. O alta faza prea tare e la Dream Theater la Metropolis Part 1 pe la 04:14. Nush daca se pune ca poliritm dar portnoy bate o masura de 13/8 si ceilalti canta una de 6/8 si una de 7/8. E prea tare. Edited January 4, 2007 by Metabog
Guest Ameretat Posted January 17, 2007 Posted January 17, 2007 Aaa... poliritmie nu inseamna mai multe ritmuri SIMULTAN? Stiu ce zice Vai, dar parca in cartile romanesti de teorie, poliritmia este definita ca fiind... well... un fel de polifonie, da' cu "ritmie" in loc de "fonie", nu? Adica n-ai cum sa vorbesti de poliritmie decat de la doua planuri sonore simultane ("voci") in sus... Ce are Vai in tempmentalu' lui parca erau diviziuni exceptionale (trioleti, septoleti inegali, radicaldeordinupidine-ptoleti...) Nu?
Guest MrJackson Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 A polyrhythm is just what it says. Two rhythms, or "feels", happening at the same time. Most people reading this have a good understanding of the basic triplet. This, in essence, is a polyrhythm. It's three 8th notes being played against two 8th notes. Some more basic examples follow... Extras din "tutorialul" lui Vai. Ideea e ca si trioletul e in esenta lui un poliritm fiindca se presupune ca in spatele lui se canta "straight"... 4/4, moment in care obtii un poliritm foarte simplut
Guest Ameretat Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 Inteleg mica metafora a lui Vai, dar daca ar fi s-o luam asa "verbatim", atunci TOTUL e poliritmic, in afara de partile "Molto Rubato" si de partile in care se canta EXACT suprapus peste bataile metronomului. Trioletul de optime = 3 optimi in loc de doua, nu? Pai si patrimea = o nota in loc de doua optimi. Imagineaza-ti un flux de optimi intr-un metru de 4 patrimi. Ai un ritm de patrimi si unu de optimi - doua ritmuri, deci... poliritmie!? Nu cred... Stiu ca am vazut un seminar GIT de cand era Vai tanar de tot. Si zicea ceva de "we speak in polyrythms" sau ceva de genul. De atunci am inceput sa am dubii in legatura cu exact ce intelege el prin poliritmuri...
prowler Posted January 19, 2007 Posted January 19, 2007 ^de acord cu ce ai zis, da' poate cand zicea ca we speak in polyrhythms se referea la ceva de genu: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Music_c..._cup_of_tea.PNG
Guest Dark5man Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 Frate, la un moment dat m'am lovit si eu de faza asta la un mic studiu (facut de mine, pt mine) din guitar pro. Motivul pentru care suna asa de fain majoritatea poliritmurilor este pentru ca efectiv suna avansat... suna plin, suna challenging. Parerea mea e ca se pot face destul de usor... pur si simplu trebuie acordata atentie la timpii accentuati.
Metabog Posted March 12, 2007 Posted March 12, 2007 (edited) cel mai simplu exemplu de poliritm este trioletul (trei note pe o bataie in 4/4 sau alta masura binara) pe care il facem cu totii, fie ca stim ca asa ii zice, fie ca nu edit: hopa, dupa o lectura scurta dar edificatoare pe wikipedia, se pare ca de fapt trioletii, cvintupletii si altii sunt clasificati ca ritmuri irationale, o categorie distincta. eu stiam mai demult faza ca cu poliritmurile din articolul ala al lu Steve Vai, dar el nu zice nimic de ritmuri irationale. Deci se pare ca poliritmuri sunt chestii de genul "canti 2 batai peste 3", un exercitiu de genul asta propunea Robert Fripp (sa bati un ritm in 2 cu stanga si un ritm in 3 cu dreapta, pornind din acelasi moment, astfel incat dupa 6 batai ale mainii stangi sa se reia ciclul). Eu unul n-am reusit performanta. Eu parca stiam ca se numesc diviziuni neregulate. Dupa ce am studiat mai adanc putin ritmul ala urat de la The Mirror (dream theater), mi-am dat seama ca e si un fel de schimbare de tempo pe-acolo, astfel incat chitara, desi inainte canta trioleti (cate trei plus pauza de unul), acum canta saisprezecimi, dar suna la fel (tempoul a fost scazut) si tobele par sa se fi schimbat brutal, si apare un fel de feeling dinasta ciudat. Hehe, ingenios. Cat imi place chestia aia, aia efectiv m-a facut dependent de DT. Edited March 12, 2007 by Metabog
dgeekoo Posted March 13, 2007 Posted March 13, 2007 cel mai simplu exemplu de poliritm este trioletul (trei note pe o bataie in 4/4 sau alta masura binara) pe care il facem cu totii, fie ca stim ca asa ii zice, fie ca nu edit: hopa, dupa o lectura scurta dar edificatoare pe wikipedia, se pare ca de fapt trioletii, cvintupletii si altii sunt clasificati ca ritmuri irationale, o categorie distincta. eu stiam mai demult faza ca cu poliritmurile din articolul ala al lu Steve Vai, dar el nu zice nimic de ritmuri irationale. Deci se pare ca poliritmuri sunt chestii de genul "canti 2 batai peste 3", un exercitiu de genul asta propunea Robert Fripp (sa bati un ritm in 2 cu stanga si un ritm in 3 cu dreapta, pornind din acelasi moment, astfel incat dupa 6 batai ale mainii stangi sa se reia ciclul). Eu unul n-am reusit performanta. Chestia asta este relativ simpla: - cuantifici la cea mai mare diviziune comuna - in cazul nostru 1/6 dintr-o masura. bati din trei in trei cuante cu stanga (2 batai din 6 - diviziunea 1 si 4) bati din 2 in 2 cuante cu dreapta ( 3 batai din 6 - diviziunea 1, 3, si 5) Dupa 6 diviziuni se reintalnesc. x=bataie; 0=pauza x 0 0 x 0 0 x 0 x 0 x 0 rezulta (se aude) ceva de genul: x 0 x x x 0 este si asta un soi de poliritmie
Guest Ismael Posted March 15, 2007 Posted March 15, 2007 Poliritmia e foarte folosita, am intalnit-o chiar si in muzici corale sau de orchestra. Cand repetati, luati o privire in ansamblu, adica simtiti ceea ce cantati, nu stati sa numarati timpii sau sa va incurcati cu bataile accentele etc. pentru ca asta incurca deseori, numai daca aveti un metronom care sa tina baza, atunci e mult mai usor. Eu unul daca sunt atent la rezultat, la ceea ce vreau sa obtin atunci imi iese, daca stau sa fiu atent la ritmuri ma incurc dupa un timp. De numarat timpii eventual ii numar atunci cand primul ritm merge inainte si eu al doilea fac pauza, ma ajuta la (re)intrare, dar in rest...
bolly Posted April 12, 2007 Posted April 12, 2007 De relativ putin timp am dat peste conceptul de polyrhythms. Va pun la dispozitie materialele peste care am dat pana acuma (cele mai interesante). Sunt curios de pareri, idei etc. http://en.wikipedia.org/wiki/Polyrhythm http://www.vai.com/LittleBlackDots/tempomental.html foarte interesant..da cam multa teorie muzicala..si mult de munca.conceptul in sine e bestial.
Guest el_sendador Posted September 20, 2007 Posted September 20, 2007 unul din cele mai clasice exemple de poliritmie (si unul din cele mai banal de simple in acelasi timp) este "riff-ul" principal din piesa kashmir de la led zeppelin...foarte simplu acolo clapele (+basul) si chitara canta in 3/4, in timp ce bonzo bate in 4/4 la tobe si aceasta poliritmie ii da un groove incredibil piesei!! ...de altfel john bonham, pe care multa lume il considera unul din cei mai buni tobosari ever, incerca tot timpul sa iasa din tiparul standard 4/4 - de aceea multe din piesele de la led zeppelin au niste masuri foarte "ciudate", de ex black dog, the crunge, the ocean, etc led zep - great music!!
Guest horia314 Posted February 18, 2008 Posted February 18, 2008 sau whole lotta love. 4/4 k feel, dar accentul cade pe ultima 8ime in loc de a 7-ea ... atata groove k face sa para chestia asta normala
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now