meddle Posted November 3, 2014 Posted November 3, 2014 (edited) Cine nu are Pop-Filtru, sa-si faca! Descarca aici acest articol in mformat mp3. Pop-Filtrul este un accesoriu folosit impreuna cu un microfon. Se plaseaza intre gura interpretului si microfon, pentru a opri masa de aer ce iese din gura, sa ajunga la microfon. Acesta permite trecerea sunetului, dar opreste aerul ce nu este necesar pentru inregistrare, dar totusi acesta iese din gura, in mod special pe consoanele B, P,T. Acesta e confectionat dintr-o plasa de nylon asezata pe o rama, sustinuta de stativul microfonului sau de un stativ propriu; sau mai e confectionat si din plasa de metal, cu rezultate foarte bune. Un astfel de Pop-Filtru in magazin costa undeva la 80-100 lei (aprox. 20 Euro) in primavara anului 2014, insa am sa iti arat cum sa iti confectionezi un astfel de Pop-Filtru cu rezultate similare, cu doar un sfert din pretul de magazin. Ce piese ai nevoie pentru a face un Pop-Filtru: - Gherghef de 15 cm – 16 lei– Un ciorap de dama DEN 20 – ieftin sau gratis– O sarma de cupru, izolata, de 2 m, cu sectiune 2.5 mm2 – sub 1 leu/m deci 2 lei– Doua coliere – 1 leu/bucata deci 2 lei In mod normal se gasesc ciorapi de dama la care este fugit un fir sau care nu sunt folositi si ii primesti gratis de la o femeie. Dar poti da cativa lei, pe cei mai ieftini ciorapi de grosime 20 DEN. Bun, daca primesti ciorapii gratis, ai pana acum piese de 20 de lei in total. Ciorapul probabil va fi prea lung, si va trebui sa il tai; eu l-am taiat la vreo 20 cm de unde vine varful piciorului, deci partea labei piciorului. Apoi introduci doar inelul din mijloc al gherghefului in ciorap, astfel incat el va fi “imbracat” in ciorap, de ambele parti. Asta creaza un strat de aer intre o parte si alta a pop-filtrului, ceea ce opreste si mai eficient aerul nedorit, in timp ce raman tot doua straturi de material intre gura si microfon, ceea ce permite sunetului sa treaca nealterat spre microfon. Apoi cand inelul din mijloc este integral acoperit de ciorap, se introduce in inelul cel mare care se strange frumos, vezi in poze cum am facut eu, ideal e sa il faci sa arate cat se poate de bine. Capatul ramas afara il introduci din nou intre inele in timp ce strangi, ca sa nu se desfaca si sa nu atarne inutil. Apoi strangi usor surubul gherghefului cu o surubelnita, pana acesta fixeaza bine panza ciorapului. Sarma de cupru este un conductor electric izolat, ne-litat. Aceasta vine taiata in 3, cate 60 cm pentru o bucata. O sa ai 3 bucati, si 20 cm de rezerva si pentru capete, sa le legi, pentru ca cele 3 vor fi impletite. Pentru ca din sarma asta vei face suportul pentru pop-filtru, e nevoie sa fie destul de rigida, deci nu se preteaza conductoarele litate de cupru, pentru ca sunt prea moi. Ai in urmatoarea poza pasii pentru a impleti cele 3 fire: prima oara legi un capat al lor impreuna, ca sa “nu fuga” firele, si sa ai un inceput, apoi le impletesti. Din 60 cm cat are fiecare din cele 3 fire, dupa impletire vor mai ramane cam 50 cm, ceea ce ar fi suficient pentru a il prinde de orice stativ de microfon sau alt stativ. Dar daca vrei mai lung… ia-ti fire mai lungi, si fa-l cat doresti de lung. Sarma se impleteste pentru ca acest suport o sa il tot misti cu mana, sa il asezi sa stea in dreptul microfonului cum vrei tu, si daca ar fi o singura sarma, chiar mai groasa, dupa mai multe rasuciri s-ar rupe si ar trebui inlocuita. Asa, daca le impletesti, ai si flexibilitatea necesara manipularii, si in timp tine mult mai mult fara probleme, totodata fiind si mai rigida tinand pop-filtrul mai bine, si nici nu transmite vibratiile pop-filtrului la stativ. La finalul impletirii sarmei, legi cele 3 fire ramase din impletire, de surubul gherghefului, cum stii tu mai bine. Ai o poza cum am facut eu, dar poti alege si alte variante daca isi sunt la indemana. Optional, poti inveli sarma impletita, ulterior in copex sau cu banda izolatoare, asta pentru aspect, nu are vreo importanta tehnica. Capatul celalalt al sarmei il legi fie de un stativ de microfon cu cele doua coliere, fie de orice alt fel de suport, in functie de cum ai tu nevoie. Cel mai bine este sa folosesti pentru pop-filtru un alt stativ decat cel pe care pui si microfonul cu care inregistrezi, pentru a nu transmite vibratiile pop-filtrului la microfon. Rezultatul ar trebui sa arate cam asa. Eu l-am legat de un stativ de microfon ca sugestie de prezentare. M-as bucura sa imi lasi un comentariu daca ai intrebari sau ceva de adaugat. Daca articolul te-a inspirat si ai realizat dupa el un pop-filtru pe care il folosesti cu succes, scrie-mi, as vrea sa stiu ca timpul meu este apreciat. Descarca aici acest articol in mformat mp3. Edited November 3, 2014 by meddle 4
karpi Posted November 3, 2014 Posted November 3, 2014 (edited) Da , foarte fain. Ca si completare ..eu am citit ca se face (si) din ciorap de nylon simplu sau dublu ca sa fie "semitransparent acustic " . Aceste filtre nu se utilizeaza numai anti-pop ( unele microfoane au anti pop intern ) ci si ca sa schimbe caracteristica spatiala mai ales daca este din foaie/mebrana de nylon functioneaza ca si un ecran ce .va reduce mulrt semnalul direct astfel va avantaja semnalul reflectat ca sa "indulceasca" sau sa faca mai vaporos sunetul . totodata sa corecteze banda de frecvente captata ce poate fi diferita in functie de distanta /presiunea sonora ce actioneaza asupra diafragmei . Edited November 3, 2014 by karpi 1
meddle Posted November 3, 2014 Author Posted November 3, 2014 Da, faina chestie, se mai poate folosi dar nu cred ca am scris in articol, sa influentezi artistul sa vorbeasca spre el, crezand ca vorbeste catre microfon, dar de fapt pui microfonul nu drept direct dupa ci la un anumit unghi, prin aceasta tehnica evitand si aerul direct, si poti obtine nuante diferite de sunet.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now