kosmynionutz Posted July 27, 2013 Posted July 27, 2013 M-am uitat peste lectia lui Marius Bob despre moduri (Lectia 18 de aici http://lectii-de-chitara.blogspot.ro ) si am o nelamurire. Am inteles ca modurile alea sunt pentru tonalitatea Do Major dar observ ca modul Eolian al tonalitatii Do Major este gama La minor natural. Deci daca eu as vrea sa scriu modurile pentru gama Re minor sa zicem asta inseamna ca de exemplu modul Frigian al tonalitatii Do Major este de fapt modul Dorian al tonalitatii Re minor? Sau alt exemplu modul Frigian al tonalitatii Do major este de fapt modul Ionian al tonalitatii Mi minor?
'mnezău Posted July 27, 2013 Posted July 27, 2013 Pe scurt, da. Fiecare gama majora are o relativa minora si invers. http://en.wikipedia.org/wiki/Closely_related_key Acum, relativitatea exista, desigur si în cazul celorlaltor moduri, însa, e greu sa stabilesti o regula, pentru ca nu sunt gândite în ideea asta. Ca uite, de exemplu, Do major este, de asemenea relativ si cu D dorian, E phrygian, F Lydian, G mixolydian, B locrian. Practic, nu prea cred că este de mare ajutor relativitatea asta, decât în cazul modurilor minor şi major. Că acolo ştii sigur că o tonalitate majoră are o relativă minoră şi invers. În rest, te plimbi dintr-un mod în altul.
Guest kyuslauten Posted July 28, 2013 Posted July 28, 2013 (edited) M-am uitat peste lectia lui Marius Bob despre moduri (Lectia 18 de aici http://lectii-de-chitara.blogspot.ro ) si am o nelamurire. Am inteles ca modurile alea sunt pentru tonalitatea Do Major dar observ ca modul Eolian al tonalitatii Do Major este gama La minor natural. Deci daca eu as vrea sa scriu modurile pentru gama Re minor sa zicem asta inseamna ca de exemplu modul Frigian al tonalitatii Do Major este de fapt modul Dorian al tonalitatii Re minor? Sau alt exemplu modul Frigian al tonalitatii Do major este de fapt modul Ionian al tonalitatii Mi minor? Do major nu are nimic la armura iar re minor are un bemol de aceea orcare mod de pe orice treapta din cele doua tonalitati va fi diferit prin prisma aparitiei lui si bemol. Acelasi lucru se intampla si in cazul al doilea in care mi minor are fa diez la armura asadar toate modurile de pe orice treapta vor fi diferite.Daca vrei sa intelegi modurile cat mai simplu gandeste asa: ia ca referinta intotdeauna o gama majora si atunci vei avea pe fiecare treapta: I Ionian II Dorian III Frigian IV Lidian V Mixolidian VI Eolian VII Locrian Asta e valabil pentru orice tonalitate majora. Pasul urmator este sa intelegi ce intervale sunt caracteristice fiecarui mod pentru a avea o idee clara asupra sonoritatii modului respectiv. De exemplu: I Ionian va suna intotdeauna ca o gama majora (daca nu are trepte alterate pe parcurs) II Dorian va suna ca o gama minora insa intre treapta I si VI va exista o sexta mare III Frigian va suna ca un minor natural insa va avea semiton intre prima si a doua treapta IV Lidian va suna ca un Major insa intre treapta I si IV va exista o cvarta marita (diabolus in musica) V Mixolidian va suna ca un Major cu treapta a VII coborata (sub-ton) VI Eolian va suna ca un minor natural VII Locrian va suna ca un minor cu treaptele II si V coborate (este un mod mai delicat si oarecum destul de dificil de abordat in anumite contexte insa odata ce-l intelegi poti sa-l folosesti cu usurinta) Cred ca asa e cel mai simplu sa intelegi modurile medievale. Succes. Edited July 28, 2013 by kyuslauten 1
Octavian Dan Posted July 28, 2013 Posted July 28, 2013 mai este o chestie de mentionat: ca gamele minore nu au moduri ale lor, pentru ca ele insele reprezinta moduri; o gama minora este modul eolian al gamei majore (relative). adica nu poti spune de exemplu sol minor mixolidian si sol major mixolidian; e pur si simplu sol mixolidian si se refera numai la treapta a V-a din tonalitatea majora, niciodata din cea minora. poti sa te gandesti la mod ca si cum ai canta pur si simplu gama majora data, doar ca pornesti de pe o alta treapta si termini tot pe acea treapta (adica alteratiile raman aceleasi, nu se schimba). asa ca re minor, spre deosebire de re dorian, are un si bemol (fata de re dorian, care e de fapt do major, doar ca e cantat de pe re tot pana pe re si nu are nicio alteratie). iar mi frigian analog nu are nicio alteratie, fata de mi minor, care are fa#.
kosmynionutz Posted August 2, 2013 Author Posted August 2, 2013 Mersi foarte mult pentru raspunsuri. Chiar sunt putin surprins ca am reusit sa ineleg:))
kosmynionutz Posted August 9, 2013 Author Posted August 9, 2013 mai este o chestie de mentionat: ca gamele minore nu au moduri ale lor, pentru ca ele insele reprezinta moduri; o gama minora este modul eolian al gamei majore (relative). adica nu poti spune de exemplu sol minor mixolidian si sol major mixolidian; e pur si simplu sol mixolidian si se refera numai la treapta a V-a din tonalitatea majora, niciodata din cea minora. poti sa te gandesti la mod ca si cum ai canta pur si simplu gama majora data, doar ca pornesti de pe o alta treapta si termini tot pe acea treapta (adica alteratiile raman aceleasi, nu se schimba). asa ca re minor, spre deosebire de re dorian, are un si bemol (fata de re dorian, care e de fapt do major, doar ca e cantat de pe re tot pana pe re si nu are nicio alteratie). iar mi frigian analog nu are nicio alteratie, fata de mi minor, care are fa#. Stai putin. Ai zis ca gamele minore nu au moduri dar Lectia 26 de aici http://lectii-de-chitara.blogspot.ro/#!/ prezinta modurile minorului aromonic deci modurile unei game minore. Deci?
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now