www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Acorduri


Marius T
 Share

Recommended Posts

sper ca nu a mai fost deschis un astfel de topic... aici sper sa ne mai lamurim fiecare in legatura cu acordurile si formarea acestora...

sunt putin confuz in legatura cu Cmaj9 care dupa cum scrie aici intr-o carte pe care o am este format din notele 1 3 5 7 9 din scala majora. Dar acordul format din 1 3 5 7 este Cmaj7 atunci cel cu 1 3 5 7 9 (deci adaugat 9) nu ar trebui sa se numeasca Cmaj7(add9) ? pls lamuritima si pe mine...

Link to comment
Share on other sites

Cadd9 este 1 3 5 9

 

asta stiu dar totusi eu mai stiu ca daca pui C = C major daca pui Cm = C minor. apoi ce spui tu Cadd9 este Cmaj(add9) sau pe scurt Cadd9 sunt perfect deacord cu tine dat tot nu mi-ai raspuns la intrebarea mea... Cmaj9 de ce e format din 1 3 5 7 9 ?? ce cauta 7-tele acolo daca nu e Cmaj7(add9) si apoi mai vine si intrebarea de ce Cm9 este 1 b3 5 b7 9 , eu stiu ca acordurile minore au b3 atat dar dupa cum cred eu ca Cm9 e de fapt Cm7 (add9) care intradevar ar fi 1 b3 5 b7....

 

a si acum mai vad ca C7 = 1 3 5 b7 si Cmaj7 = 1 3 5 7 pls explicati-mi si mie ...

Edited by Marius T
Link to comment
Share on other sites

Cred ca poti sa zici si C9=C7add9, dar e mai simpla notatia C9. Este normal fiind C9 sa contina nona, nu mai trebuie sa zici ca e adaugata.

Cm7 este 1 b3 5 b7, deci si C9 o sa fie 1 b3 5 b7 9.

 

C7 este acordul de dominanta de septima, format din acordul major si septima mica. Cm7 este acordul minor de septima deci acordul minor normal 1 b3 5 plus septima mica b7. Cmaj7 este acordul major de septima, deci 1 3 5 7.

Link to comment
Share on other sites

Cred ca poti sa zici si C9=C7add9, dar e mai simpla notatia C9. Este normal fiind C9 sa contina nona, nu mai trebuie sa zici ca e adaugata.

Cm7 este 1 b3 5 b7, deci si C9 o sa fie 1 b3 5 b7 9.

 

C7 este acordul de dominanta de septima, format din acordul major si septima mica. Cm7 este acordul minor de septima deci acordul minor normal 1 b3 5 plus septima mica b7. Cmaj7 este acordul major de septima, deci 1 3 5 7.

 

aha, m-am mai lamurit putin dar totusi sa zicem C13 acesta ar fi " C dominant 13 " asta ar insemna ca ar contine 1 3 5 b7 13 totusi apare si 9 si 11 este o regula ceva ? ca daca contine M13 (major 13) trebuie sa contina si M9 si P11 ?

Link to comment
Share on other sites

o regula foarte importanta la acorduri e ca nu trebuie sa contina mai multe note decat cate corzi are chitara...deci pentru 13 ajunge 1 3 5 7 si 13. de fapt si mai bine il lasi doar 1 3 7 13. da trebuie neaparat sa aiba pe 7 ca altfel se transforma in C6 .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

intonarea simultana a trei sau mai multe sunete se numesteACORD.aceste sunete intonate simultan reprezinta trepte ale TONALITATII-centrul gravitational sonor care se realizeaza pe plan psihic. GAMELE reprezinta materialul sonor al tonalitatii.ex:materialul sonor al tonalitatii C major este C D E F G A B.in acord se folosesc treptele 1 3 5 7 9 11 13, pt ca acordurile se formeaza prin suprapunerea de terte.

-acorduri majore: 1 3 5 C

-acorduri minore: 1 3b 5 Cm

-acorduri micsorate:1 3b 5b C-

-acorduri marite: 1 3 5# C+

 

acestea sunt acordurile de baza, formate din 3 sunete (intonate simultan).se observa ca fiecare acord este format prin suprapuneri de terte.

-prin suprapunerea de terte, urmeaza sa se formeze acorduri din 4 sunete, se adauga intervalul de septima (7).intervalele care apar in acord se raporteaza la fundamentala acordului, treapta 1.

vom avea:-acord major -cu septima mica C7 1 3 5 7b se mai numeste si septima de dominanta

-cu septima mare Cmaj7 1 3 5 7

-acord minor -cu septima mica Cm7 1 3b 5 7b

-cu septima mare Cm/maj7 1 3b 5 7

-acord micsorat-cu septima mica Cm7(b5) 1 3b 5b 7b

-cu septima micsorata Co 1 3b 5b 7bb

-acord marit -cu septima mica C7(#5) 1 3 5# 7b

-cu septima mare Cmaj7(#5) 1 3 5# 7

 

-prin suprapunere de terte, urmeaza nona,care se va alatura acordului de 4 sunete ,astfel se formeaza acorduri de 5 sunete 1 3 5 7 9

vom avea:-acord major cu septima mica-cu nona mica C7(b9)

-cu nona mare C9 , care contine si 7

-cu nona marita C7(#9)

-acord major cu septima mare-cu nona mare Cmaj9 , cu 7

-acord minor cu septima mica -cu nona mare Cm9 , cu 7b

ex:

in cazul lui Cmaj7, prescurtarea "maj" se refera la septima,nu la acord.Cmaj7 inseamna acord major(1 3 5) cu septima mare(maj7).Cmaj9 este acord major cu septima mare si nona mare.deoarece acordurile se formeaza in stare directa prin suprapunere de terte(ex:1 3 5 7 9 11 13), atunci cand avem un C9,trebuie sa apara si 7,dar daca avem Cadd9, nu, pt ca doar adaugam nona la acordul C major.

in cazul luiCadd9, "add" inseamna ca adaugi un sunet.de ex. Cadd9 inseamna 1 3 5 9,fara 7, pt ca ai adaugat la acordul de baza nona.

Cmaj9 inseamna 1 3 5 7 9.acordul major se noteaza cu o simpla litera.de ex:C e C major.doar la minore se adauga "m".ex:Cm.cand dupa litera apare "maj",acesta din urma se refera la septima.Cmaj7

 

mai sunt acordurile cu suspensie, prescurtat "sus".ex:Csus4,Csus2.asta inseamna ca se inlocuieste terta acordului cu cvarta(sus4) sau cu secunda(sus2)

-acord cu suspensie 1 4 5 , dispare terta(care stabileste modul minor sau major) si asta confera acordului o sonoritate aparte.acestor acorduri li se pot adauga septima.ex:C7sus4

 

cand prin succesiunea de terte se ajunge la un nr mai mare de sunete, asa cum a amintit si stiv,se renunta la unele din sunetele acordului.acestea pot fi:1 si 5, acestea nefiind cele care "coloreaza".daca basul tine treapa 1,atunci chitara poate sa renunte la treapta 1,colorand cu 3,7,9 sau 13. exceptie fac situatiile in care este alterata cvinta.ex:b5 sau#5. in aceasta situatie nu se poate renunta la cvinta.

in cazul in care am scos afara unul dintre sunetele acordului, spunem ca este ELIPTIC DE... ex:C9 eliptic de cvinta. 1 3 7 9 .

intre acorduri se stabilesc niste asemanari, de aceea ele pot avea denumiri diferite,dar sonor fiind acelasi lucru.ex:C6(acord major cu sexta mare) C E G A, suna la fel cu Am7(acord minor cu septima mica) A C E G. de fapt este acelasi material sonor in ambele acorduri .

 

in concluzie acordurile de 4 5 6 7 sunete se formeaza prin suprapunere de terte, de aceea daca spunem C9 , include si 7 , iar daca spunem C13 include si 7,9 si 11 .dar ramane la latitudinea fiecarui artist sa dea culoare muzicii asa cum simte si sa foloseasca acordurile pt a crea anumite stari pe care vrea sa le transmita.pt a percepe mult mai bine sonoritatea acordurilor de 6 si 7 sunete , este bine sa se aplice aceste acorduri la pian , unde se pot folosi 10 degete pt a canta acorduri. din punctul acesta de vedere ,chitara te obliga sa "elimini" anumite sunete dintr-un acord ,pt a le scoate in evidenta pe celelalte.

 

uuuuuuh!

 

rock!

Link to comment
Share on other sites

intonarea simultana a trei sau mai multe sunete se numesteACORD.aceste sunete intonate simultan reprezinta trepte ale TONALITATII-centrul gravitational sonor care se realizeaza pe plan psihic. GAMELE reprezinta materialul sonor al tonalitatii.ex:materialul sonor al tonalitatii C major este C D E F G A B.

 

...........................

 

uuuuuuh!

 

rock!

 

Saru'mana, acum mi s-au clarificat si mie niste chestii. :)

Link to comment
Share on other sites

in cazul lui 1 4 6 10b este mai complicat.este de fapt vorba de o rasturnare a acordului major cu septima mica format pe treapta a IV-a.respectiv F A C Eb(in cazul in care 1 4 6 10b reprezinta C F A Eb).se noteaza cu 1 2 3 4 5 6 7 sunetele GAMEI in succesiunea lor naturala.treptele modale ale TONALITATII se noteaza cu cifre romane I II III IV V VI VII

asadar 1 4 6 10b este C F A EB in cadrul tonalitatii C. F A C, acordul major in stare directa, cu Eb , septima mica.

 

ceea ce am prezentat mai sus erau doar acordurile in stare directa.spunem ca un acord este in stare directa , atunci cand respecta suprapunerea de terte.

prin rasturnare se intelege ca baza acordului in stare directa, trece in varf.privind in cadrul unei partituri, acordul are un aranjament vertical, sunetele fiind asezate unele peste celelalte.in acest caz cel de jos(baza), se muta in varf ,adica la octava. ex: avem C E G in stare directa. prin rasturnare vom avea E G C(la octava superioara). se observa in acest caz ca nu mai exista succesiuni de terte.avem terta mica + cvarta perfecta.asta est rasturnarea I.

in rasturnarea a II-a , pornim de la rasturnarea I, astfel E(baza rasturnarii I) se muta la o octava superioara(in varf).vom avea G C(la o octava fata de starea directa) E(la o octava superioara fata de rast I si a II-a.in acest caz avem cvarta perfecta + terta mare

 

pe scurt:-starea directa: C E G

-rast. I : E G C(oct)

-rast. a=II-a : G C E(oct)

 

prin rasturnarea acordurilor se scoate in evidenta un anumit sunet din acord, formand astfel si o melodie , cu sunetele din sopran(cel mai inalt sunet din acord) in timp ce inlantuim acorduri.

armonia clasica studiaza acordurile la 4 voci(corala). BAS(cel mai jos sunet), TENOR(o voce din mijloc), ALT(a II-a voce din mijloc) si SOPRAN(sunetul din varf).

 

ex:in cazul lui C .in stare directa(C E G), G se afla in varful acordului.

in rasturnarea I(E G C), C se afla in varf

in rasturnarea a II-a(G C E), E se afla in varf(sopran)

observam ca se scot in evidenta pe rand cvinta,baza sau terta acordului.

 

ne intoarcem la 1 4 6 10b, respectiv C F A Eb. daca le asezam vertical, avem C in bas, F in tenor, A in alt si Eb in sopran. in cadrul acestor 4 voci se pot aseza intervalele in orice fel, in functie de inlantuirea acordica si de gusturile artistului.

Link to comment
Share on other sites

cu placere.

cele mai frecvent folosite acorduri de catre chitaristi sunt:majorele, minorele, maj7,7, 6, m/maj7, m7, m6, maj9, m9, maj6/9, 9, 7(b9), 7(#9), o, 7(b5), 7(#5), maj7(#5), maj7(b5), m7(b5), 7sus4 sau m11, G9sus4 sau 11, 9(+11), 13, 13(b9), 13(#9).

spun asta pt ca la chitara suntem limitati din cauza ca folosim doar 4 degete pe 6 corzi.

aceste acorduri sunt folosite in functie de stilul cantat.

 

aceasta insiruire de tipuri de acorduri nu ne ajuta cu nimic asa cum o vedem mai sus.de aceea incerc sa fac un pic de lumina.ma refer la faptul cum se formeaza ele.

 

in cadrul unui acord , fiecare din voci poate efectua o miscare diatonica sau cromatica.diatonic=care face parte din tonalitate, cromatic=care nu face parte din tonalitate, sunete obtinute prin folosirea alteratiilor.

 

in acordul Cmajor -miscarea TERTEI:3(E) face miscarea diatonica la 4(F), astfel obtinem din C, Csus4

3(E) face miscare diatonica la 2(D), astfel otinem din C, Csus2

3(E) face miscare cromatica la 3b(Eb), astfel obtinem din C, Cm

 

-miscarea CVARTEI:4(F) face miscare cromatica la 4#(F#), astfel obtinem din C, C+4

 

-miscarea CVINTEI:5(G) face miscarea cromatica la 5#(G#), astfel obtinem din C, C+5

5(G) face miscare diatonica la 6(A), astfel avem din C, C6

 

-miscarea SEPTIMEI: 7(:) face miscare cromatica la 7b(Bb), avem din C, C7

 

ex de progresie care se realizeaza prin miscarea descendenta cromatica a tonicii© in C major.atentie!numai o voce se misca.

incepand cu C, urmeaza B, Bb, A (miscare descendenta cromatica a sunetelor) .in acest fel obtinem progresia acordica : C , Cmaj7 , C7, C6

 

in minor,urmand aceeasi tactica, vom avea : Cm, Cm/maj7, Cm7, Cm6

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.