www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

o intrebare pt aia tari in materie de lampi si ampuri


Recommended Posts

Guest Andrei_T
Posted

Draga karpi, cu riscul de a-i plictisi pe colegii forumisti in continuare cu topicul asta, trebuie sa te contrazic din nou.

 

Tubul final in regim clasa A disipa puterea maxima pe care e in stare sa o disipe cand e in repaus (idle), adica atunci cand nu are semnal aplicat pe grila de comanda.

Un exemplu: EL84 are disipatia anodica 12W. In montajele in clasa A el este alimentat cu 250V si curentul de mers in gol este setat la 50mA. Asta inseamna Pd=U*I=250V*0,05A=12,5W. Intelegi?

Iar Hi-Fi-stii prefera statiile in clasa A pt ca ele nu au distorsiuni de crossover si semnalele mici sunt amplificate de portiunea liniara a pantei.

 

Andrei

Guest diogrey
Posted

Draga karpi, cu riscul de a-i plictisi pe colegii forumisti in continuare cu topicul asta, trebuie sa te contrazic din nou.

 

Tubul final in regim clasa A disipa puterea maxima pe care e in stare sa o disipe cand e in repaus (idle), adica atunci cand nu are semnal aplicat pe grila de comanda.

Un exemplu: EL84 are disipatia anodica 12W. In montajele in clasa A el este alimentat cu 250V si curentul de mers in gol este setat la 50mA. Asta inseamna Pd=U*I=250V*0,05A=12,5W. Intelegi?

Iar Hi-Fi-stii prefera statiile in clasa A pt ca ele nu au distorsiuni de crossover si semnalele mici sunt amplificate de portiunea liniara a pantei.

 

Andrei

ok hifiisti prefera ampurile de clasa a pt ca nu fac crossover da chitaristi ce prefera distorsiunile de crossover dau un sunet bun pt chitara

Posted

 

 

CLASA "A"

 

PSF -UL SE SETEAZA PE MIJLOCUL CARACTERISTICI LINEARE

 

asta inseamna . babeste la curentul ZERO VIRTUAL ... de aicea trebuie sa aiba semnalul excursia de +/-

(plus minus max)

In clasa A curge curent pe toata perioada semnalului si se incadreaza plus/minus in partea lineara a caracteristici.De la mijloc in sus si in jos.Altfel nu este clasa A.

 

 

 

 

ok hifiisti prefera ampurile de clasa a pt ca nu fac crossover da chitaristi ce prefera distorsiunile de crossover dau un sunet bun pt chitara

Distorsiuune crosover inseamna distorsiunea de trecere prin ZERO a semnalului ,si apare la setarea necorespunzatoare a tuburilor sau tranzistoarelor finale in contratimp.

 

sa luam cu tranzistoare unde este mai critica problema dist.crosover.

 

Adica la nivel de PSF setat gresit la semnal mic tranzistoarele sunt blocate si se deschid numai la semnal mare !!! Efect de GATE , se canta greu statia raspunde numai daca dai tare in coarda , nu mai poti executa passajele "fine", in plus introduce un gajait neplacut .

 

Nu acestea sunt distorsiunile visate .

Guest Andrei_T
Posted

Da, stiu asta. Si daca calculezi puterea disipata de tranzistor/lampa in punctul ala de la jumatatea caracteristicii statice de functionare vei observa ca functioneaza la puterea maxima de disipatie.

 

Andrei

Posted

Sorry de offtopic, da un pic de umor nu strica....

Draga karpi, cu riscul de a-i plictisi pe colegii forumisti in continuare cu topicul asta, trebuie sa te contrazic din nou.

 

Tubul final in regim clasa A disipa puterea maxima pe care e in stare sa o disipe cand e in repaus (idle), adica atunci cand nu are semnal aplicat pe grila de comanda.

Un exemplu: EL84 are disipatia anodica 12W. In montajele in clasa A el este alimentat cu 250V si curentul de mers in gol este setat la 50mA. Asta inseamna Pd=U*I=250V*0,05A=12,5W. Intelegi?

nu prea inteleg .... :):)

 

Si eu credeam ca cel mai greu lucru la o chitara e sa o canti .... dar poate ma insel ....

Guest diogrey
Posted

anunt ca am facut un am din partea de amplificare a unui radio pickup donata de un prieten si un dif full range fara membrana aia mica de la un prieten

lampa folosita este ecl82 din cate stiu o trioda si o pentoda

 

sunetul e tare pe clean dar din pacate lipsa unui preamp inseamna ca nu am distors :) dar asta se poate remedia cu o pedala home made

 

ps chiar daca e improvizat suna super tare

Posted

Da, stiu asta. Si daca calculezi puterea disipata de tranzistor/lampa in punctul ala de la jumatatea caracteristicii statice de functionare vei observa ca functioneaza la puterea maxima de disipatie.

 

Andrei

 

http://www.vhtamp.com/faqs.html#9

 

cum sa functioneze la MAXIM , din maxim unde mai cresc ? numa sa scad mai pot din maxim .

La maxim ajung cand injectez semnalul maxim pana la saturatia tubului.sau Tranzstr.

 

TREBUIE SA AI EXCURSIE SIMETRICA [ +/- ] IN JURUL PUNCTULUI STATIC , ( CARE MAI SI "ALUNECA"IN REGIMUL DINAMIC) .

 

Altfel este alta clasa .Sau stare ..

Guest BigMac
Posted

Printr-un final de amp in class A trece tot timpul curent, chiar cand nu are semnal audio. De asta puterea disipata de tub e cea maxima, chiar cand semnalul e la 0.

Posted (edited)

Printr-un final de amp in class A trece tot timpul curent, chiar cand nu are semnal audio. De asta puterea disipata de tub e cea maxima, chiar cand semnalul e la 0.

Disipatia maxima este in varfurile de semnal , numai ca "valoarea efectiva" a disipaitiei cu semnal (in regim sinusoidal )este mai mica decat valoarea disipatiei in "gol".Asa ca in calcule "empirice" este suficient sa consideram curentul in gol ca si curent maxim.ca si disipatie si consum .

 

La dimensionarea corecta a suprafetei traf.de iesire si

a intrefierului ar trebui luat in considerare varful de semnal mai ales cand vrem sa supramodulam tubul adica sa lucram in regim "overdrive" caz in care creste curentul (in caz limita maxima) cu 1,42 ( 40%) creste valoarea efectiva .

 

Si blocul de alimentare trebuie calculat la functionarea in regim "maxim" ca sa sune ceva caci randamentul este mic.

Este vorba de un amplif ptr chitara care trebuie sa functioneze "constat " in regim fortat .Nu un amplif de aparat radio unde suntem mult sub limita ,maxima admisa ca sa avem dinamica si sa poata reda varfuri scurte din programul sonor (accente parti fortissimo).

Edited by karpi
Posted

Eu cind mi-am comandat (tot la Andrei) amplif meu, care este single ended (in clasa A) am avut in cap exact aceste "dezavantaje" Putere mica inseamna ca pot cinta cu el mai aproape de saturatie fara sa darim peretii, plus ca sunetul imi place foarte mult. E excelent pt lead mai ales unde iti umple f bine sunetul. Pt power chords s-ar putea sa nu fie cel mai potrivit, sunetul clasic de metal este cel de la push pull, cu mai multe armonici impare si mai putine pare.

 

Uite un document excelent ce explica clasa A, notiunea de single ended si in general citeva chestii despre functionarea amplif cu lampi. Este scris de Randall Smith, creatorul amplificatoarelor Mesa Boogie

 

Nu-s in clar cu expresia "single ended" pare se ca inseamna ceva similar cu "aperiodic" nesimetric fata de masa.

 

Dar termenul de "single ended " am gasit la amplifuri cu tuburi fara trensformator de iesire..

 

Asa ceva aveau televizoarele cu un difuzor de impedanta mare ...parca 75 ohm. randament 50% puteri mici cu lampile de uz general.

HiFi-sti construiesc de putere ceva mai mare cu lampi de emisie .

Dar exista si final "single ended " push-pull ..paralel [P-P-P] . Amandoua tipurile pot sa functioneze in clasa A, AB sau B .In clasa B putem avea 78% randament.tot fara traf de iesire ...deci probleme cu adaptarea difuzorului.

etc...

Posted

Eu am citit in documentul pe care l-am postat. Single ended inseamna ca semnalul nu se imparte niciodata intre alternante. Ce spui tu nu e push pull, este paralel. Push pull este atunci cind semnalul este amplificat de elemente diferite in functie de alternanta. Te rog sa citesti documentul de la mesa, este ff explicit si facut chiar si pt cei care nu au cunostinte tehnice.

Posted (edited)

CONFIGURATIILE DE BAZA IN PUNTE

Push pull paralel cred ca este configuratia de la ampurile cu 4 finali sau mai mult. Unde pe fiecare alternanta amplifica 2 sau mai multe lampi in paralel.

 

la ce te referi este punerea in paralel a doua lampi ( DUBLAREA)pe aceiasi "parte".

 

trebuie s mai citesc inca odata articolul , dar eu am remercat "single ended" doar in cazul preamplificatoarelor , este foarte intortochiat articolul e mai mult reclama si .....

Edited by karpi
Posted

Da, preamplificatoarele sint single ended, pt ca amplifica fara sa imparta semnalul. Un circuit single ended este cel care are la intrare si la iesire un fir cald si unul de masa. Un circuit care NU este single ended este spre exemplu semnalul balansat de la un microfon, sau un amplificator push pull unde mai intii sint separate alternantele prin phase splitter, care apoi sint amplificate separat (pe cit posibil simetric) si apoi reunite prin transformatorul de iesire cu priza mediana la masa.

Guest Andrei_T
Posted

Karpi, curentul unui amplificator care lucreaza in clasa A este constant. Ex: (la EL84 este 48mA in gol si 50,6mA cu semnal maxim. Ceea ce variaza este tensiunea.

 

Amplificator "single ended" se refera la un etaj final cu un singur tub, deci care lucreaza in clasa A.

 

Andrei

Posted

Karpi, curentul unui amplificator care lucreaza in clasa A este constant. Ex: (la EL84 este 48mA in gol si 50,6mA cu semnal maxim. Ceea ce variaza este tensiunea.

 

Amplificator "single ended" se refera la un etaj final cu un singur tub, deci care lucreaza in clasa A.

 

Andrei

 

Single ended poate fi si un cablu si se refera la "aperiodic" la "nesimetric" ( in cazul cablului sa mai POATE referI si la legarea tresei de masa numai la un capat ptr evitarea buclei de curent ).In orice caz in "jargonul" de expresii electronice te poti pierde ..

 

La single ended semnalul nu este simetric fata de ZERO ...normal un semnal are Alternanta Pozitiva -Zero -Alternanta Negativa , La single ended avem Zero Virtual , un nivel deplasat mai "sus" cam la Ualimentare /2 in cazul cand dorim excursie maxima simetrica .Si avem nevoie de condensatoare sau traf de intrare sau iesire ,ca sa ne separam de curentul continu ( nivelul zero virtual)

 

La amplif operationala ( ca si exemplu ) ai intrare (+) intrarae (-) ( neinversoare si inversoare ...ampliful diferential ) si ai Zero la masa . Potentialul intrarilor si a iesiri la PSF pntr cursa simetrica este la Zero.Si circuitul este alimentat cu sursa de tensiune simetrica fata de masa.

 

Adevarul este ca devine cam confuza chestia cand ajunge la "single ended" in punte sau P-P-Paralel caci acuma deja semnalul intre cele doua iesiri devine simetric fata de masa (zero) , nu ar mai trebui sa se cheme single ended ...? mai citesc ..hehe..explicatia este si cu sursele de alimentare si cum se inchide circuitul prin alimentare si elementul activ ( Tranzistor,Tub).Se vede in desenele urate ce le am copiat , cum se realizeaza puntea.

 

......"..(la EL84 este 48mA in gol si 50,6mA cu semnal maxim ) ....? unde este constant ? cel minim ar trebui sa fie de 45,4 mA deci edxcursie de [+/-] 2,6 mA , ce este constant ? Doar curentul in gol .Cand nu se " canta"

un curen constant nu produce o cadere de tensiune constanta pe sarcina !!! este ok pentru un stabilizator de tensiune .Sau de curent constant sa incarci acumulatoare .

 

Cadere de tensiune analogica cu semnalul de intrare este rezultatul a schimbari curentului ,comandat prin grila ,ce trece prin tub !!!

 

Cred ca este logic , pulseaza semnalul de intrare ....> pulseaza curentul prin tub....pulseaza si prin rezistenta de sarcina ...> cadere de tensiune pulsatoare pe rezistenta de sarcina .

 

Punctul static este pe mijocul caracteristici !! de aicea curentul are cursa PLUS MAXIM si MINUS MAXIM.

 

Valoarea EFECTIVA la amplificare "maxima" calculata pentru REGIM SINUSOIDAL adica pe portiunea lineara este mai mica decat CURENTUL IN GOL!!! .Asta pentru ca aven si perioada negativa de "MINUS" 2,6 mA in cazul nostru. [ 45,4 mA] deci SUB Nivelul de CURENT IN GOL

 

DIN ACEASTA CAUZA IN CALCULELE SUMARE SE CONSIDERA CURENTUL IN GOL CA SI MAXIM .Asta ptr dimensionarea Traf de alimentare , redresare , filtrare .

 

Dar CURENTUL MAXIM este MAI MARE decat CURENTUL IN GOL [ 50,6 mA ]

 

LA STATIE DE CHITARA UNDE INTRAM IN ZONA OVERDRIVE !!! TREBUIE SA LUAM IN CONSIDERARE CA VALOAREA EFECTIVA VA CRESTE CU APROX 25% IN CAZUL DE "CLASA A "

 

DEPINDE DE nivelul maxim de DISTORSIUNE ( FACTRORUL DE UMPLERE !!!)

 

 

 

Da, preamplificatoarele sint single ended, pt ca amplifica fara sa imparta semnalul. Un circuit single ended este cel care are la intrare si la iesire un fir cald si unul de masa. Un circuit care NU este single ended este spre exemplu semnalul balansat de la un microfon, sau un amplificator push pull unde mai intii sint separate alternantele prin phase splitter, care apoi sint amplificate separat (pe cit posibil simetric) si apoi reunite prin transformatorul de iesire cu priza mediana la masa.

Corect

 

Asta-i , am razbatut si eu cateva articole si am banuiala sa adeverit ( cu cata engleza "jargon " de electronica cunosc , dar am gasit in nenumarate cazuri la intrarile "nesimetrice fata de masa"

 

Priza mediana a Trafului de iesire se leaga la "masa" prin SURSA de alimentare ! Tensiunea Anodica.(PLUSUL ANODIC)

 

Iar daca avem doua surse de alimentare simetrice fata de masa nu mai avem nevoie de traf .

 

Problema era ca nu este lampa "complementara " ( PNP ) asa ca circuitul cu lampa si fara transformator nu este simetric un tub are iesirea pe CATOD ,celalalt tub pe ANOD .( similar cu etajul tranzistorizat quasi-complementar ..de ex. cu doua Tranzistoare NPN in "serie " . unul are iesirea pe EMITOR iar celalalt pe COLECTOR asa ca pe cele doua semialternante nu avem "conditii" similare este nesimetric)

Guest diogrey
Posted

cred ca mam decis pt repetiti ar fi bine multa putere si cred ca o sa folosesc un amp pe solid state si numai preampul pe tuburi (ce sa faci fonduri limitate ) asa ca vreau sa va intreb daca pot folosi vreunul dein chiturile de la www.elprod.com ca is unele pe bip[olari si unele pe mosfeturi daca nu datimi si voi niste idei cu ce as putea folosi

Posted (edited)

cred ca mam decis pt repetiti ar fi bine multa putere si cred ca o sa folosesc un amp pe solid state si numai preampul pe tuburi (ce sa faci fonduri limitate ) asa ca vreau sa va intreb daca pot folosi vreunul dein chiturile de la www.elprod.com ca is unele pe bip[olari si unele pe mosfeturi daca nu datimi si voi niste idei cu ce as putea folosi

Am mai scris o variianta de rezolvare ce am incercat , am un magnetofoin Tesla B3 cu lampi , in clasa A

finalul , suna super pus pe "record " si un Grundig mono pe lampi la fel .Trebuie sapat printre cunostiinte cine mai are prin debara , dar atentie sa nu se umble in interior pericol de electrocutare !!!.

Pentru ton trebuie neaparat traful de iesire .Chiar daca renuntam la difuzor si punem un "dummy load"

sarcina artificiala ...atentie ca statiile cu traf de iesire pe tuburi se ard fara sarcina !!! ( difuzor sau rezistenta de putere in loc de difuzor )

 

chestia cu tonurile "super" sunt "fineturi" poti canta pe orice numai sa canti .

Edited by karpi
Posted

 

chestia cu tonurile "super" sunt "fineturi" poti canta pe orice numai sa canti .

 

 

Ce misto suna asta :) F adevarat.

 

Pe de alt aparte, un ton bun te impinge de la spate. Eu cel putin de cind am descoperit sunetul de lampa ma simt un chitarist de 2 ori mai bun, si pt ca sunind mult mai bine nu mai pierd timp consumindu-ma cu reglaje, efecte, etc si ma pot concentra doar pe cintat.

Posted

Ce misto suna asta :) F adevarat.

 

Pe de alt aparte, un ton bun te impinge de la spate. Eu cel putin de cind am descoperit sunetul de lampa ma simt un chitarist de 2 ori mai bun, si pt ca sunind mult mai bine nu mai pierd timp consumindu-ma cu reglaje, efecte, etc si ma pot concentra doar pe cintat.

 

Este o neintelegere totala generala despre cea ce crede lumea cand un chitarist SOLO !! " versat " spune ca :.."... iata un ton bun.." si imediat se fabrica pedale ..tricouri ...articole ..etc si se vinde .....DAR chitaristul peste jumatate de ora gaseste alt ton bun ...hehe ...si tot asa...

 

Marea majoritate confunda " tonul" cu timbrul sunetului .

 

"Tonul bun" nu este "timbrul " sunetului emis caci in afara de timbru "tonul" emis are mai multe caracteristici , depinde de : " mana +pana+coarda+doza+cablu+impedanta de intrare+atack +"rata slave"+distorsiuni+ randament+compresie..si altele....etc"

 

Totodata o instalatie proasta te retine nu poti canta ( nu de inspiratie vorbesc ) , daca statia nu "raspunde" rapid la cel mai mic semnal ( cea mai usoara atingere ) atuncea automat te incetineste .

 

Dar nu numai viteza de BPM este in cauza ci LUNGIMEA notelor si a pauzelor !!!

 

Ca si exemplu : daca coarda +instalatie suna mai "tarziu " , adica instalatia are un "prag" nedorit si nu suna numai daca dai mai tare in coarda , vei lovi mai tare , lovind mai tarea ati angajezi degetele , mana , muschi

intr-o miscare mai ampla din care vei reveni la pozitia de repaos mai greu , cu o pirdere de timp si efort in plus ce duce la obosire ...si consecintele ei...etc.

 

Nu " suna" , instinctiv apesi mai tare si degetele pe coarda ca sa "sune" coarda caci simti ca ceva nu este in ordine. Toate ecestea plus o chitara cu corzile prea tari sau prea departate de grif reduc timpul "util" in care sa poata sa " sune" coarda .

 

Acest timp "furat" de chit+instalatie proasta duca chiar la reducerea aproape "totala" a lungimi "utile" a timpului in care sa si sune coarda.

 

Ca rezultat vei avea in loc de tonuri " rotunde" un plescait , practic mai mult pana se aude.Din cauza efortului depus obosesti si totul va suna " murdar " nemai avand timp si forta sa estompezi unele corzi si sa executi corect panatia.

 

De acea daca ai o scula ce " suna" bine ( sensibilitate +atac+ distorsiuni armonice+dinamica) te inspira

caci incepi sa auzi si sunete.Incepi sa simti si sa auzi vibratia corzilor auzi acordurile ...

 

 

Intotdeauna comparati usurinta ( comoditatea ) de a canta pe aceiasi chitara ,"la rece" si apoi amplificat cu sunet "clean" ...nu ar trebui sa fie diferenta in usurinta executiei .Nu este permis ca in cazul amplificari sa depui efort mai mare in lovirea corzilor ca sa sune unele note.

Daca apar dificultati in executie in cazul amplificatorului pe plaja de volum mic si "clean" acel amplificator nu este bun !!! Are ceva defect , sau nu este bun in general , sau trebuie reglat , sau trebuie schimbate lampile etc...."

 

S chitara poate sa aiba unele neajunsuri , nu toate notele suna la fel sau unele sunt foarte slabe ..cauze ar fi ca :....corpul , lemnul , dozele , pozitia dozelor .corzile.....etc

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.