Trigger Posted September 7, 2009 Posted September 7, 2009 In mod normal, dupa cercul cvintelor, cam asa: 1
Guest johnbone Posted September 8, 2009 Posted September 8, 2009 (edited) i need help cum aflu ce armura are o gama ? Cel mai simplu (dupa mine), la gamele: 1) cu diezi le gandesti dupa ultimul diez din gama care e un semiton (sau diatonic, o treapta) sub nota care da numele gamei. De exemplu: Gmaj - F#, Amaj - F#, C#, Sol#. Vezi de aici Sol are F (singurul si evident, ultimul diez), A are G ultimul diez. Ordinea diezilor in gama (pt gamele cu diezi) - F C G D A E B. 2) cu bemoli le gasesti dupa numele gamei care e penultimul bemol din gama. De exemplu Bb.maj - Bb Eb, Ab.maj - Bb Eb Ab Db. Veazi de aici ca Bb are penultimul bemol chiar nota care denumeste gama, asa cum si in cazlul gamei Ab se intampla la fel. Ordinea bemolilor in gama (pt gamele cu bemoli) - B E A D G C F. **Exceptie pentru gamele cu bemoli face, Fa major unde fa-ul fiind natural, "nu are loc in armura gamei", dar care se afla tot la o cvarta mai jos de ultimul bemol ca si in cazul celorlalte game - vezi Ab.maj are cvarta intre Ab care este penultimul bemol din gama si ultimul bemol din gama care este Db Observi ca ordinea bemolilor este ordinea diezilor inversata? Alt mod de a gandi succesiunea gamelor cu diezi, este sa le vezi evoluand din cvinta in cvinta ascendent - C - G - D - A - E - B - F# - C# iar ceea a gamelor cu bemoli, din cvarta in cvarta descendent C - F - Bb - Eb - Ab - Db - Gb - Cb. Edited September 8, 2009 by johnbone
Guest librarian Posted April 1, 2010 Posted April 1, 2010 Nu sunt sigur ca ar trebui sa dezgrop topicul, totusi am dat peste el si as vrea sa adaug ceva (poate o sa mai citeasca cineva) O metoda simpla de a afla rapid diezii / bemolii dintr-o gama este de a retine practic nr. de diezi/bemoli pentru fiecare gama (nu sunt multe deci e relativ usor + ca sunt si relativele minore care au aceleasi note cu majora ei). Odata ce stim numarul putem afla rapid diezii, bemolii folosindu-ne de ordinea diezilor FA, DO, SOL, RE, LA, MI, SI (o invatam ca pe o poezie) si ordinea bemolilor care este invers SI, MI, LA, RE, SOL, DO, FA. In fine, stiind nr X de diezi din gama, luam primii X diezi din ordinea diezilor (la fel pentru bemoli). Exemplu, gama E maj are 4 diezi, care sunt primii 4 din ordinea diezilor (FA, DO, SOL, RE).
Guest Theax Posted April 1, 2010 Posted April 1, 2010 hmm e mult mai util cum a descris johnbone..e mult mai logic si nu tre sa inveti pe derost decat orineaza diezilor si a bemolilor
StratMan Posted April 1, 2010 Posted April 1, 2010 incearca sa inveti definitia gamelor relative (paralele), precum si modul de formare a gamelor cu diezi si bemoli si vei sti singur ceea ce trebuie nenorat. totul e logic si usor de retinut. 1
AlchemyOfDeath Posted February 28, 2013 Posted February 28, 2013 Asta inseamna ca daca,la armura am de exemplu 2#,toate notele Fa si Do ce vor aparea pe portativ,vor fi,defapt Fa# si Do# nu?
finics Posted February 28, 2013 Posted February 28, 2013 Asta inseamna ca daca,la armura am de exemplu 2#,toate notele Fa si Do ce vor aparea pe portativ,vor fi,defapt Fa# si Do# nu? Exact
Guest kyuslauten Posted March 2, 2013 Posted March 2, 2013 GAMELE nu au armuri. TONALITATIILE si MODURILE au armuri. Gamele sunt niste insiruiri de (2 pana la 12, uneori si mai multe) note muzicale care reprezinta o "sinteza" a tonalitatii sau modului respectiv. 3
Riff Hudson Posted May 31, 2013 Posted May 31, 2013 care e faza cu cercul cvintelor si armurile astea? adica e o legatura sau o potrivire intre sa zicem C major si A minor sau intre D major si B minor? (nu dati cu pietre, sunt praf la teorie; nici cu practica nu stau fantastic ) )
cotrusvlad Posted May 31, 2013 Posted May 31, 2013 (edited) C (adica do, major in cazul acesta) este tonalitatea care are relativa pe A (la minor). Au aceeasi armura gamele relative doar ca difera modul si tonica. Dupa cercul cvintelor iti dai seama care tonalitate ce armura are. Mergi din cvinta in cvinta incepand de la tonalitatea fara nici o armura, adica Do Major (o cvinta = 5 trepte ) Deci de la Do ----> o cvinta = Sol, acesta avand un diez la armura, mai mergi inca o cvinta ----> Re, mai adaugi un diez la armura, are 2. Si tot asa pana ajungi la 7 diezi. Tonalitatile cu diezi le calculezi ascendent, de la Do in sus. Cele cu bemoli se calculeaza descendent, se incepe tot asa, de la Do, cobori o cvinta = Fa, are un bemol la armura. Chestia e aceeasi ca si mai sus. Iar ca sa afli relativa MINORA a tonalitatii Do major sa zicem, cobori o terta mica ( 3 trepte mai simplu ) DO(1)--si(2)--LA(3) iar ca sa afli relativa majora e exact invers, urci de pe tonalitatea minora la fel LA---si---DO. Voila! La fel se procedeaza in cazul la fiecare nota (vezi mai sus). Edited May 31, 2013 by vladu2215 3
Riff Hudson Posted June 29, 2013 Posted June 29, 2013 inca o intrebare, ca am tot google'it si nu am gasit nimic mai 'mura-n gura': cum se afla relativa pentru A harmonic minor aka Jewish scale?
Leftie Posted June 29, 2013 Posted June 29, 2013 Pentru tonalitatile minore adaugi o terta mica in sus (adica 3 semitonuri (half step). In cazul tau relativa majora a gamei la minor armonic ( A harmonic minor este Do major ( C major) Pentru gamele majore faci exact invers, cobori o terta mica, de exemplu, relativa minora a lui sol major este mi minor. Relativele impart aceleasi alteratii, singurele diferente apar la variantele lor armonice si melodice unde sunt alterate treptele 7, respectiv 6 si 7. 2
mikeru Posted June 30, 2013 Posted June 30, 2013 jos pălăria în fața celor care știu teoria muzicii și în fața celor care vor s-o învețe. știu că sunt offtopic, dar pentru mine, un chitarist care știe doar să distorsioneze și să gliseze și nu-și știe locul în trupă sau n-are nimic de-a face cu teoria, nu e chitarist. e doar zgomotist da da, eu nu sunt chitarist, sunt bassist @Riff, până să înveți pe de rost teoria pe care ți-a dat-o @Leftie, uită-te și aici cu ocazia asta bagi și un solfegiu
Riff Hudson Posted June 30, 2013 Posted June 30, 2013 @Riff, până să înveți pe de rost teoria pe care ți-a dat-o @Leftie, uită-te și aici cu ocazia asta bagi și un solfegiu aoelo, mikerule, m-ai facut de competitie cu trimiterea de mi-ai dat-o )) mai bine imi spuneai de fizica cuantica, quasari, etc ) ce mi-a scris leftie,, legat de Do major.. am cautat gama pe allguitarchord.com o stiam si eu, numai ca nu o stiam dupa nume, stiam ca merge mana in mana cu gama de care ziceam, dar nu ii stiam numele oricum, faina treaba asta cu relativele
mikeru Posted June 30, 2013 Posted June 30, 2013 păi relativele sunt una, ție-ți trebuia La minor armonic ) de-aia sună a fizică cuantică )))) note to yourself: dacă nu tragi de pretenții în sus, nu crești azi ai priceput ce-a zis @Leftie, mâine ți-ai bătut capul cu ce ți-am arătat, poimâine îi explici altuia. eu cred că de-asta-s forumurile astea. 2
Leeview Posted June 15, 2015 Posted June 15, 2015 Foarte usor de inteles / retinut din aceasta lectie de pe youtube.
Nicu_Sandru_flute_guitare Posted May 4, 2020 Posted May 4, 2020 Salut !Ordinea diezilor : fa, do, sol, re, la, mi și *Ordinea bemolilor : si, mi, la, re, sol, do, fa,După ce-mi răspunzi, continui. Mult succes ! Trimis de pe al meu FIG-LX1 folosind Tapatalk
Nicu_Sandru_flute_guitare Posted May 30, 2020 Posted May 30, 2020 Do major și La minor nu au nimic la cheieSol major - are doar fa#Re major - fa# și do#La major - fa#, do# și sol#Mi, si, fa#, do# - majore, au cate un # în plus, în ordinea dovezilor (fa, do, sol, re, la, mi, si), din 5 în 5 trepte suitoareFa major - are doar si bȘi b major - și b și mi bMi b major - si b, mi b și la bLa b, re b, sol b, do b majore au câte un bemol în plus în ordinea bemolilor (si, mi, la, re, sol, do, fa), don 5 în 5 trepte coborâtoare, sau din 4 în 4 trepte suitoareTrimis de pe al meu SM-T595 folosind Tapatalk
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now