Guest h00k Posted October 30, 2005 Posted October 30, 2005 (edited) Am si eu o problema... Am ajuns la concluzia ca nu mai pot canta pe o chitara fara intaltator/cu gat indoit. Deci, m-am decis sa umblu un pic la truss rod. Stiu unde e... ce face... cum se mananca. De ajustat pe la vre-un meserias... nu prea imi convine. Am mai fost la muzica si tot ce a facut respectivul a fost sa invarta 2-3 rotatii cu cheia pana cand a inceput sa pocneasca lemnul 8-| Am inteles ca trebuie rotit cam un sfert de rotatie in sensul acelor de ceasornic, lasat 6 ore... rotit iar... lasat iar 6 ore... and so on. Ideea e daca poate cineva cu experienta sa explice CAP-COADA cum se procedeaza. Adica... dealungul acestui proces ii scot corzile... sau doar le detensionez... and shit like this. Multumesc anticipat edit: mentionez ca am cautat pe forum dar nu prea am gasit ceva multumitor :| Edited October 30, 2005 by h00k
cyfer Posted October 30, 2005 Posted October 30, 2005 Aoleu, un meserias care a strins truss-rodul pina a pocnit lemnul. Nu te mai du la el ever Ajustarea se face asa: Pui un capodastru pe prima tasta. Apesi cu degetul prima coarda groasa la ultima tasta. Cu ajutorul unei lere de 0.25 mm verifici distanta intre prima coarda (groasa) la tasta a opta. Daca e mai mare, griful e concav, truss-rodul trebuie strins. Daca e prea mica, lera nu intra, sau coarda chiar adinge tasta 8, atunci griful e convex, truss-rodul trebuie slabit. Slabesti corzile, invirti de truss-rod un sfert, maxim jumate de rotatie, apoi acordezi chitara, cinti la ea, o lasi citeva ore si apoi verifici iar cu lera. In functie de schimbare, continui. >>Am ajuns la concluzia ca nu mai pot canta pe o chitara fara intaltator/cu gat indoit Ce inseamna intaltator? Cyfer www.cyfer.us
Guest Ronin46 Posted September 30, 2009 Posted September 30, 2009 Aoleu, un meserias care a strins truss-rodul pina a pocnit lemnul. Nu te mai du la el ever Ajustarea se face asa: Pui un capodastru pe prima tasta. Apesi cu degetul prima coarda groasa la ultima tasta. Cu ajutorul unei lere de 0.25 mm verifici distanta intre prima coarda (groasa) la tasta a opta. Daca e mai mare, griful e concav, truss-rodul trebuie strins. Daca e prea mica, lera nu intra, sau coarda chiar adinge tasta 8, atunci griful e convex, truss-rodul trebuie slabit. Slabesti corzile, invirti de truss-rod un sfert, maxim jumate de rotatie, apoi acordezi chitara, cinti la ea, o lasi citeva ore si apoi verifici iar cu lera. In functie de schimbare, continui. >>Am ajuns la concluzia ca nu mai pot canta pe o chitara fara intaltator/cu gat indoit Ce inseamna intaltator? Cyfer www.cyfer.us care e inaltimea optima a corzilor daca am actionul prea mare?
Guest TheFly Posted October 5, 2009 Posted October 5, 2009 (edited) asta e subiectul meu favorit! ma unge la suflet cand aud de setat chitara! Am fost nevoit sa ma risc on my own, fiind intr-o faza depresiva avansata la acea vreme ca demisionasem de la servici si nu imi gaseam de lucru, hopa colac peste pupaza se stramba gatul la chitara. Asta era in primavara care tocmai a trecut (mare atentie la schimbarile de anotimpuri, ca se zice ca asta cu temperatura e una din cauzele principale). Asadar, cum nu mai facusem pana atunci asa ceva si avand noul VIntage de doar 2-3 luni, cu morcovul in c....m-am apucat sa citesc pe net, pe forum, pe yotube, sa dau mail la dealerul de unde luasem scula si care n-a raspuns nici pana azi, sa studiez schemele lui Gibson, modelul fiind LP zic ca tre' sa gasesc, si pana la urma am facut setare cap coada (actiune, intonatie, truss rod) mai putin doze ca mi-e frica sa umblu sa decontectez draq cev pe acolo si sa ma uit la ea pe urma ca la o fotomodeala talamba si a rezultat urmatorul set de instructiuni, aplicat ulterior cu succes la fiecare schimb de corzi (cu mici variatii la intoantie si actiune, truss rodul nu l-am mai reglat de atunci). Este pur si simplu empiric si exact ceeea ce am facut eu, pe baza a celor studiate, si slava Domnului ca functioneaza. Ajustarea trussrod-ului: se intalnesc 2 situatii: 1) forma arcuita spre in jos (convex) acesta denota o relaxare in tensiunea corzilor. Pentru corectare este necesare tensionare lor. Se roteste imbusul in sensul acelor de ceasornic (de la stanga la dreapta privind dinspre gat spre corp) 2) forma arcuita spre in sus (concava) denota o tensiune exagerata in corzi. Pentru coerectare, se actioneaza imbusul in sensul invers al acelor de ceasornic (de la dreapta spre stanga). Ajustarea inaltimii corzilor (actiunea) -se slabeste tensiunea corzilor prin mecanismul de acordare Pentru o actiune cat mai mica (corzi cat mai jos, apropiate de grif) se urmeaza pasii: -se coboara la maxim bridgeul din ambele puncte -se ridica apoi simultan in ambele capete cu acelasi pas de incrementare (de exemplu o tura de surub-surubul revine in aceasi pozitie la o rotire completa) -dupa o astfel de rotire, se acordeaza de fiecare data coarda E superioara (low E -6) si se verifica existenta sau nu a fret buzz-ului in respectiva pozitie a corzii. -in cazul in care apare fret buzz (la un grif drept, de obicei acesta apare in primele 6-7 freturi) se repeta inaltarea bridgeuli din ambele puncte si se reacordeaza coarda E superioara. -in cazul in care nu mai apare fret buzz la coarda E superioara dupa una sau mai multe rotatii complete, se ajusteaza inaltimea in sens invers, coborand de data aceasta bridgeul in rotatii incomplete si car mai mici doar din punctul superior (cel de langa coarda E superioara) -se acordeaza din nou coarda low E si se verifica fret buzz-ul, urmat de ajustari sus-jos ale bridgeului pe acel punct daca sunt necesare. -in momentul inc are s-a atins punctul cel mai de jos in care coarda E nu are fret buzz pe niciun loc de pe grif, se repeta algoritmul de ustare individuala pentru coarda e inferioara (high e). -urmeaza verificarea pentru fiecare coarda in parte, ajustandu-se daca mai este necesar, foarte fin inaltimea bridgeului din partea corespuznatore (surubul superior pentru cele 3 corzi de sus, respectiv cel inferior pentru cele 3 de jos), sau ambele daca fret buzzul este prea strident, concomitent cu acordarea sa. Ajustarea intonatiei Se acordeaza chitara cat mai corect posibil. -Incepand cu coarda E superioara, se incepe ajustarea intonatiei pentru fiecare coarda. -se masoara frecventa notei pe fretul 12 si apoi a armonicei 12 si se compara cele doua frecvente. Daca frecventa notei pe fret este mai mare decat cea a armonicei (este situata mai la dreapta), este necesara scurtarea corzii. - se actioneaza surubul de reglare foarte usor in sensul acelor de ceasornic (de la stanga la dreapta). Rezulta deplasarea saddleului inspre fata si scurtarea corzii. - se verifica apoi acordajul coardei respective. Daca este nevoie, se reacordeaza si se repeta operatiunea de ajustare a lungimii corzii pana cand frecventa notei fretuite si a armoncei devin aproximativ identice. - la sfarsit se verifica din nou acordajul corzii. -Se repeta procedura pentru fiecare coarda in parte. http://www.icepoint.com/guitar/Setting%20up%20your%20electric%20guitar/ Nu stiu cat de profi e, dar la mine a mers din prima, e adevarat dupa ce am invartit si eu aiurea de paraia si 2 zile nu m-am mai atins de ea, dupa care am cosntatat ca invarteam de maneta aia in sens invers. Ideea e ca nu trebuie sa intampini dificultati la mana cand invarti. Daca simti ca merge greu si te incordezi prea tare, ai sanse sa rupi, daca nu stai prea bine cu auzul sa te prinzi la timp ca crapa copacul. Si intradevar, trebuie sa lucrezi incet si cu rabdare. Eu cred ca l-am indreptat cam in 2 zile, dupa ce initial il strambasem mai rau. Teoria zice ca trebuie un sfert de tura de manivela, nush cat e de adevart. Cert e ca fara exces, ca am inteles ca e cea mai simpla cale sa o strici. Eu unul am reglat-o dupa ochi si ureche, fara rigle si accesorii. Atata timp cat nu are fret buzz, inseamna ca e ok. Daca ai instrumentele necesare de care spun colegii mai sus, e bine sa incerci cu ele, sau sa fi de fata cand lucreaza cineva mai experimentat. Oricum, recomand youtube. Gasesti videouri destule si bine facute unele chiar. Referitor la intrebarea cu inaltimea optima a corzilor, depinde ce vrei de la ea. Daca vrei ca gagica sa nu te chinuie prea tare cu preludiul la solo-uri, atunci iti trebuie un action cat mai mic (de pilda, cea mai mica inaltime a cozilor la care nu ai fret buzz-cica ar fi indicat un grif usor convex, din motiv lesne de inteles: solourile in general le faci de la tasta 12 in sus). Daca vrei sa canti mai mult rythm, atunci e buna o actiune mai inalta deoarece la strumming exista tentatia de a induce o vibratie a corzilor in amplitudine mare si daca sunt prea aproape de grif suna nasol (ceva in sensul cand ati executat primele power chords cu distors si nu amuteati bine coarda superioara cu aratatorul). Oricum, o setare echilibrata cel putin din ce am observat la mine, e cea care iti permite sa abordezi ambele stiluri. Cu respect, Edited October 5, 2009 by TheFly
karpi Posted October 6, 2009 Posted October 6, 2009 1) forma arcuita spre in jos (convex) acesta denota o relaxare in tensiunea corzilor. Pentru corectare este necesare tensionare lor. Se roteste imbusul in sensul acelor de ceasornic (de la stanga la dreapta privind dinspre gat spre corp) 2) forma arcuita spre in sus (concava) denota o tensiune exagerata in corzi. Pentru coerectare, se actioneaza imbusul in sensul invers al acelor de ceasornic (de la dreapta spre stanga). ????????????? adica tensiunea corzilor se regleaza din IMBUS .........de unde scoti astea ?? asa singur singurel ai ajuns la aceste concluzii .au ceva legatura cu Zero Point Energy sau cu HHO ? -se slabeste tensiunea corzilor prin mecanismul de acordare ca sa nu se deterioreze mecanismul ? , si pe unde se mai slabeste ...?deci prin mecanisme am slabit , acum urmeaza prin gat , apoi prin corp ??? -in cazul in care apare fret buzz (la un grif drept, de obicei acesta apare in primele 6-7 freturi) se repeta inaltarea bridgeuli din ambele puncte si se reacordeaza coarda E superioara. iar coarda e "inferioara" se lasa falsa, cellelalte corzi la nimereala ... De unde le scoti frate ? Tu stii ce scrii ??? sau te-ai chinuit sa "traduci" ce nu intelegi de loc. Corzile trebuie acordate corect dupa fiecare ajustare ca sa ai tensiunea "reala" ale corzilor acordate. Daca acordezi numai E6 si celelalte corzi sunt detensionate gatul va avea o anumita curbura, cand tensionezi toate corzile ( acordezi chitara) regglajul gatului nu mai este corect deoarece apare o tensiune mult mai mare. -se masoara frecventa notei pe fretul 12 si apoi a armonicei 12 si se compara cele doua frecvente. Daca frecventa notei pe fret este mai mare decat cea a armonicei (este situata mai la dreapta), este necesara scurtarea corzii....Da, se taie din capatul corzi 33mm ....hehe La coarda nou montata intotdeauna este nevoia sa muti "sadle"-ul catre baza chitarei ....din motive discutate de NNN ori pe rgc,ro !!! De obicei cand schimbi coarda reglajul a fost cel ptr caoarda "uzata" si in consecinta se muta calusul din start catre baza chitarei apoi cu coarda montata se regleza pozitia exacta ....etc ... Cum se "uzeaza" o coarda calusul trebuie mutat catre "neck " ca sa "scurtezi" coarda .( invartind surubul de reglaj "de la dreapta sppre stanga) Nu coarda o scurtezi ci lungimea activa de oscilatie, al corzii libere, intre nut si bridge. s-a mai descris. .............(de la stanga la dreapta). Rezulta deplasarea saddleului inspre fata si scurtarea corzii. ...Daa, daca are filet pe stanga .( sunt unele chitare la care surubul de reglaj este catre doza bridge ..???? nu am auzit dar cine stie) Cand invarti un surub "de la stanga l adreapta " ( daca are filet pe dreapta) acesta se va INSURUBA , deci va "trage" calusul catre baza chitarei in consecinta lungimea activa "nut-bridge" se va marii si "pitch-ul va cobora !!! Foarte bine ca ai initiativa si ca incerci sa ajuti DAR fii atent la ce scrii , si atentie la greselile din explicatii. Citeste intai tot ce s-a scris despre tema pe rgc.ro , tragi concluzii si mai complectezi unde crezi ca nu s-a explicat complet sau corect ...dar atentie sa nu gresesti. Mai bine citeste ce s-a mai scris pe rgc.ro
Guest Ronin46 Posted October 6, 2009 Posted October 6, 2009 1) forma arcuita spre in jos (convex) acesta denota o relaxare in tensiunea corzilor. Pentru corectare este necesare tensionare lor. Se roteste imbusul in sensul acelor de ceasornic (de la stanga la dreapta privind dinspre gat spre corp) 2) forma arcuita spre in sus (concava) denota o tensiune exagerata in corzi. Pentru coerectare, se actioneaza imbusul in sensul invers al acelor de ceasornic (de la dreapta spre stanga). ????????????? adica tensiunea corzilor se regleaza din IMBUS .........de unde scoti astea ?? asa singur singurel ai ajuns la aceste concluzii .au ceva legatura cu Zero Point Energy sau cu HHO ? -se slabeste tensiunea corzilor prin mecanismul de acordare ca sa nu se deterioreze mecanismul ? , si pe unde se mai slabeste ...?deci prin mecanisme am slabit , acum urmeaza prin gat , apoi prin corp ??? -in cazul in care apare fret buzz (la un grif drept, de obicei acesta apare in primele 6-7 freturi) se repeta inaltarea bridgeuli din ambele puncte si se reacordeaza coarda E superioara. iar coarda e "inferioara" se lasa falsa, cellelalte corzi la nimereala ... De unde le scoti frate ? Tu stii ce scrii ??? sau te-ai chinuit sa "traduci" ce nu intelegi de loc. Corzile trebuie acordate corect dupa fiecare ajustare ca sa ai tensiunea "reala" ale corzilor acordate. Daca acordezi numai E6 si celelalte corzi sunt detensionate gatul va avea o anumita curbura, cand tensionezi toate corzile ( acordezi chitara) regglajul gatului nu mai este corect deoarece apare o tensiune mult mai mare. -se masoara frecventa notei pe fretul 12 si apoi a armonicei 12 si se compara cele doua frecvente. Daca frecventa notei pe fret este mai mare decat cea a armonicei (este situata mai la dreapta), este necesara scurtarea corzii....Da, se taie din capatul corzi 33mm ....hehe La coarda nou montata intotdeauna este nevoia sa muti "sadle"-ul catre baza chitarei ....din motive discutate de NNN ori pe rgc,ro !!! De obicei cand schimbi coarda reglajul a fost cel ptr caoarda "uzata" si in consecinta se muta calusul din start catre baza chitarei apoi cu coarda montata se regleza pozitia exacta ....etc ... Cum se "uzeaza" o coarda calusul trebuie mutat catre "neck " ca sa "scurtezi" coarda .( invartind surubul de reglaj "de la dreapta sppre stanga) Nu coarda o scurtezi ci lungimea activa de oscilatie, al corzii libere, intre nut si bridge. s-a mai descris. .............(de la stanga la dreapta). Rezulta deplasarea saddleului inspre fata si scurtarea corzii. ...Daa, daca are filet pe stanga .( sunt unele chitare la care surubul de reglaj este catre doza bridge ..???? nu am auzit dar cine stie) Cand invarti un surub "de la stanga l adreapta " ( daca are filet pe dreapta) acesta se va INSURUBA , deci va "trage" calusul catre baza chitarei in consecinta lungimea activa "nut-bridge" se va marii si "pitch-ul va cobora !!! Foarte bine ca ai initiativa si ca incerci sa ajuti DAR fii atent la ce scrii , si atentie la greselile din explicatii. Citeste intai tot ce s-a scris despre tema pe rgc.ro , tragi concluzii si mai complectezi unde crezi ca nu s-a explicat complet sau corect ...dar atentie sa nu gresesti. Mai bine citeste ce s-a mai scris pe rgc.ro Salut carpi.....eu am o acustica,deci pot sa ajustez doar din pragus inaltimea corzilor Nu as avea nevoie de niste lere cu dimesiuni precise? Am inteles ca trebuie sa rotesc in sens trigonometric ca sa indrept gatul chitarei(inaltimea corzilor fata de grif e prea mare)chiar daca dupa ce am pus corzi de .09 (aveam de .11) nu s-a schimbat mare lucru. As incerca sa pilesc si din pragus, dar mi-e teama ca iau prea mult si ajung la fretbuzz. Dupa ce rotesc in sens trigonometric mai trebuie sa las chitara cateva ore sa se obisnuiasca cu tensiunea corzilor? Multumesc anticipat
karpi Posted October 6, 2009 Posted October 6, 2009 Salut carpi.....eu am o acustica,deci pot sa ajustez doar din pragus inaltimea corzilorNu as avea nevoie de niste lere cu dimesiuni precise? Am inteles ca trebuie sa rotesc in sens trigonometric ca sa indrept gatul chitarei(inaltimea corzilor fata de grif e prea mare)chiar daca dupa ce am pus corzi de .09 (aveam de .11) nu s-a schimbat mare lucru. As incerca sa pilesc si din pragus, dar mi-e teama ca iau prea mult si ajung la fretbuzz. Dupa ce rotesc in sens trigonometric mai trebuie sa las chitara cateva ore sa se obisnuiasca cu tensiunea corzilor? Multumesc anticipat Gatul este indoit catre "sus"? ,respectiv este foarte concav?. Din "trus rod" se contrabalanseaza numai tensiunea corzilor si se regleaza acea "concavitate " . daca gatul s-a indoit "tare" catre "sus" intradevar se departeaza corzile de frettboard .In acest caz poti sa reduci aceasta concavitate exagerata pana la normal prin strangerea surubului "trus rod" de la stanga spre dreapta cum strangi orice surub cu filet de dreapta ( cum inchiz robinetul cu rozeta).Nu se strange rasuceste mai mult de 25-30 grade si se acordeaza chitara , se lasa asa ca sa se aseze fibrele ( tensiunea din lemn) si a doua zi vezi daca e OK .Dupa "inreptarea " gatului vezi daca mai ai corzile prea departe . De obicei chitarele acustice au actiunea mai mare , dar la foarte multe gatul nu-i lipit /fixat sub un unghi corect asa ca bridge-ul original "devine" prea inalt . La chitara mea ieftina Johnson am pilit ( smirghluit) acea piesa din plastic din calus ,dar a trebuit sa slefuiesc si in fata acestuia din inaltimea piciorului calusului caci se atingeau corzile cand cantam peste pozitia a VII-a . deoarece cand apesi coarda de tasta ea coboara si se apropie de corp.. Asa ca am taiat un carton din care am decupat exact conturul piciorului de calus , am pus peste ( fara corzi) si asa am slefuit cu rabdare cu un smieghel lipit cu prenadez de o bucata de scandura ( in loc de raspila) .Cartonul l-am pus ca sa nu zgarii placa derezonanta al chitareio daca i-mi scapa mana la slefuit.Asa am putut seta "actiunea" ptr ca sa pot canta mai usor.Adevarul este ca ptr chitara acustica este cam joasa actiunea si daca ciupesc tare pe joase am fretbuzz , dar nu cant neamplificat asa ca merge. Se vede in schite ,(trebuia sa exagerez mai puternic cu ujnghiurile din desen dar se intelege )
Guest Ronin46 Posted October 6, 2009 Posted October 6, 2009 Gatul este indoit catre "sus"? ,respectiv este foarte concav?. Din "trus rod" se contrabalanseaza numai tensiunea corzilor si se regleaza acea "concavitate " . daca gatul s-a indoit "tare" catre "sus" intradevar se departeaza corzile de frettboard .In acest caz poti sa reduci aceasta concavitate exagerata pana la normal prin strangerea surubului "trus rod" de la stanga spre dreapta cum strangi orice surub cu filet de dreapta ( cum inchiz robinetul cu rozeta).Nu se strange rasuceste mai mult de 25-30 grade si se acordeaza chitara , se lasa asa ca sa se aseze fibrele ( tensiunea din lemn) si a doua zi vezi daca e OK .Dupa "inreptarea " gatului vezi daca mai ai corzile prea departe . De obicei chitarele acustice au actiunea mai mare , dar la foarte multe gatul nu-i lipit /fixat sub un unghi corect asa ca bridge-ul original "devine" prea inalt . La chitara mea ieftina Johnson am pilit ( smirghluit) acea piesa din plastic din calus ,dar a trebuit sa slefuiesc si in fata acestuia din inaltimea piciorului calusului caci se atingeau corzile cand cantam peste pozitia a VII-a . deoarece cand apesi coarda de tasta ea coboara si se apropie de corp.. Asa ca am taiat un carton din care am decupat exact conturul piciorului de calus , am pus peste ( fara corzi) si asa am slefuit cu rabdare cu un smieghel lipit cu prenadez de o bucata de scandura ( in loc de raspila) .Cartonul l-am pus ca sa nu zgarii placa derezonanta al chitareio daca i-mi scapa mana la slefuit.Asa am putut seta "actiunea" ptr ca sa pot canta mai usor.Adevarul este ca ptr chitara acustica este cam joasa actiunea si daca ciupesc tare pe joase am fretbuzz , dar nu cant neamplificat asa ca merge. Se vede in schite ,(trebuia sa exagerez mai puternic cu ujnghiurile din desen dar se intelege ) Multumesc ptr sfaturi....cred ca pana la urma o sa iau cu rabdare din pragus pana ajung la o inaltime convenabila, dar acum mai bagat si mai rau in ceata...credeam ca trebuie sa strangi trus rod-ul ca pe orice surub (de la stanga la dreapta)cand ai fretbuzz si sa-l desurubezi cand ai action-ul prea mare....sau poate n-am inteles eu bine... :-??
Guest TheFly Posted October 6, 2009 Posted October 6, 2009 Multumesc ptr sfaturi....cred ca pana la urma o sa iau cu rabdare din pragus pana ajung la o inaltime convenabila, dar acum mai bagat si mai rau in ceata...credeam ca trebuie sa strangi trus rod-ul ca pe orice surub (de la stanga la dreapta)cand ai fretbuzz si sa-l desurubezi cand ai action-ul prea mare....sau poate n-am inteles eu bine... :-?? vazi postul meu anterior, capitolul Ajustarea trussrod-ului, si daca o strici facand asa iti cumpar eu alta . E adevarat ca explicatiile nu sunt nici pe departe profi sau argumentate de elemente tehnice asa cum le poate oferi karpi care beneficiaza in plus is de o experienta colosala in raport cu a mea in tot ceea ce priveste chitara, dar le-am scris "cetateneste" ca sa stiu si data viitoare cum sa fac. Atata timp cat a mers, inseamna ca e corect. Pe principiul "zic sa fie bine ca sa nu fie rau" . E adevarat ca am uitat sa precizez ca la a mea reglajul se face din capatul dinspre capul chitarei. Sunt si unele la care se umbla in capatul dinspre corp, dar din cate stiu sunt mai rare modele astea.
karpi Posted October 6, 2009 Posted October 6, 2009 (edited) vazi postul meu anterior, capitolul Ajustarea trussrod-ului, si daca o strici facand asa iti cumpar eu alta . E adevarat ca explicatiile nu sunt nici pe departe profi sau argumentate de elemente tehnice asa cum le poate oferi karpi care beneficiaza in plus is de o experienta colosala in raport cu a mea in tot ceea ce priveste chitara, dar le-am scris "cetateneste" ca sa stiu si data viitoare cum sa fac. Atata timp cat a mers, inseamna ca e corect. Pe principiul "zic sa fie bine ca sa nu fie rau" . E adevarat ca am uitat sa precizez ca la a mea reglajul se face din capatul dinspre capul chitarei. Sunt si unele la care se umbla in capatul dinspre corp, dar din cate stiu sunt mai rare modele astea. Atentie ! Cand strangi surubul se tesnsioneaza bara de otel ! daca se tensioneaza bara de otel va indoi gatul in sens contrar cu forta de tractiune ale corzilor. (insuribare ... stanga ->dreapta = strangerea barei de otel ) Cand ai frett buzz din cauza reglajului tensiunii gatul este drept sau chiar tras prea inspre "spate" de bara de otel !! Cand se intampla asta ? Din cauza ca: - lemnul poate "lucra " sensibil la schimbare de temperatura , - se usuca in timp - scimbarea setului de corzi groase pe unele mai subtiri . - bara de otel este prea tensionata ( a ramas temsionata de la setul anterior de corzi mai groase sau pur si simplu nu a fost reglata corect ) Sa recapitulam : bara prea tensionata indoaie gatul spre "spate" si corzile se ating de taste , este nevoie de o "actiune " incomod de inalta sa nu ai frettbuzz. Daca bara de otel nu este stransa suficient fata de tensiunea corzilor gatul se indoaie catre in fata si se creaza o concavitate exagerata ,corzile se indeparteaza caci capatul gatului ( headstock) fata de planul corpului ( pe care avem si calusul ) astfel nu mai ai unde sa cobori calusul ( bridge) corzile raman departate mai ales pe portiunea de mijloc al gatului. O "actiune" corecta necesita un gat cu unhiul de montare fata de planul corpului usor in "minus cateva grade " deci inclinat foarte usor catre "spate" .In acest fel ca bridge-ul sa poata fu reglat la o inaltime optima cu rezerva in posibilitatea de reglaj in inaltime in plus si in minus ptr a facilita unele compemnsatii in caz de schimbarea tensiuni corzilor de diferite grosimi. Daca gatul este perfect drept pe prima jumatate al fretboard-ului de la pragus poate sa apara buzz din cauza unghiului corzilor apasate fata de bridge/gat.Catre a doua jumatate unghiul devine mai "ascutit " si coarda trece mai inalt peste urmatoarea tasta catre bridge . Asa ca daca reglam bara de otel in asa fel ca sa avem o usoara concavitate unghiul coarda apasata -gat devine mai ascutit si ,,,se ridica mai bine peste urmatoarea tasta astfel buzz-ul poate redus. Totodata putem cobora inaltimea calusului ( bridge) , dupa prima jumatate al gatului unghiul ( coarda apasata-gat ) este cum am aminti oricum mai ascutit si nu atinge tastele urmatoare . Asa cumva ar fi reglajul ideal .De aici difera dupa stillul de cantat si tenmsiunea corzilor ce "actiune reglam" schitele sunt cam urate dar sper ca se intelege care-s problemele cu pozitia gatului chitarei . Edited October 6, 2009 by karpi
Guest Ronin46 Posted October 7, 2009 Posted October 7, 2009 Atentie ! Cand strangi surubul se tesnsioneaza bara de otel ! daca se tensioneaza bara de otel va indoi gatul in sens contrar cu forta de tractiune ale corzilor. (insuribare ... stanga ->dreapta = strangerea barei de otel ) Asta nu-mi era clar...acum am inteles. O sa-i pun corzi de .009 , o las un timp sa vad cum reactioneaza la tensiunea lor care e mai mica decat acum( 0.011) si daca in continuare am actionul prea mare reglez din truss rod, eventual din pragus. Multumesc mult ptr rabdare si explicatii, spor la studiat/concerte alealea
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now