Enescu Posted February 4, 2019 Share Posted February 4, 2019 Salutari! De curand am decis ca ar fi un moment bun sa imi cumpar un IEM pentru ca se intampla ca la multe concerte sa nu ma aud pur si simplu. IEM meu o sa fie compus din: - Shure PSM300 - Shure SE425 Am vrut sa-mi iau asta pentru a putea auzi totul mult mai clar, insa dupa cateva cautari am aflat ca as putea sa am doar 2 instrumente in monitorizare. Iar acum vine intrebarea care ma framanta. Activez intr-o trupa unde suntem 5 persoane si eu as vrea sa aud fiecare instrument in parte: chitara, voce, bass, tobe(sau macar kick-ul). Daca este adevaratca prin acel sistem de monitorizare pot auzi doar 2 din ele, ce as putea sa fac ca sa am toate instrumentele mai sus mentionate in casca. Mentionez ca nu am mai folosit vreodata In Ear si nu stiu cu ce se mananc acest lucru doar ca ma pot auzi si eu (yayy) Multumesc pentru atentie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ValeChitara Posted February 5, 2019 Share Posted February 5, 2019 Un monitor in ear e diferit de unul pe podea doar prin constructie. Un IEM e practic un amplificator de casti, wireless sau pe fir si o pereche de casti. Un wedge e pur si simplu o boxa. Ce poti auzi pe o boxa asta poti auzi si in casti, nu exista ca poti auzi numai chitara sau altceva. Poate exista problema sa nu fie suficiente iesiri din mixer, dar asta se aplica si la un monitor traditional, nu numai la in ear. Insa, trebuie sa stii ca un sistem in ear, nu iti va rezolva orice problema, ba chiar iti poate crea altele. Daca motivul pentru care nu te auzi este legat de inginerul de sunet, un IEM nu te va ajuta. Doi, senzatia de a canta cu in ear e foarte diferita si iti va lua ceva sa te obisnuiesti. E si mai ciudat daca mix-ul e mono, pentru ca, pe langa faptul ca toate instrumentele sunt pe centru in capul tau, ceea ce inseamna ca le vei distinge mai greu, nici nu mai ai spatialitete, ceea ce te va dezorienta, pentru ca, in mod inconstient, te vei astepta sa auzi instrumentele din diferite parti (cum sunteti asezati pe scena) dar le vei auzi pe toate de parca vin din acelasi loc. Inca o chestie. Ca si chitarist, IEM sunt ciudate daca folosesti un setup traditional cu cab si microfon, pentru ca sunetul pe care il auzi tu in urechi va fii diferit de ce esti tu obisnuit sa auzi din cabinet. Plus ca, fiecare avand un mix separat, nu vei mai putea sa te dozezi in functie de ceilalti, sa stii cum sa te folosesti de dinamica. Nu vreau sa te descurajez din a folosi IEM, mi se par chestii foarte utile (protejaza auzul, ne fiind expus la volum atat de mare; stage noise; spatiu pe scena etc.) si eu folosesc IEM, dar trebuie sa stii de la inceput ca nu umbla cainii cu covrigi in coada in lumea IEM. Din punctul meu de vedere conteaza contextul foarte mult. La o cantare open air sau intr-o locatie cu scena mare, prefer monitoare traditionale, asta pentru ca tot volumul are unde sa se disipe plus ca probabil scena e suficient de mare cat sa nu aud si monitorul vecinului. Pe o scena mica, as alege fara ezitare IEM. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
karpi Posted February 6, 2019 Share Posted February 6, 2019 (edited) "Auzi" in orice fel de monitoare ce i-ti " trimite " din mixer .Daca este sistem IEM -stereo poate sa si panorameze si daca are si mixer ca lumea poate sa faca si corectii de ton si compresie sa ai nivelurile convenabile ptr ca sa ai control . Timbru si compresie pe fiecare iesire de monitor necesita un mixer performant , in orice caz panoramare si nivel poate sa regleze daca are un BUS-stereo ptr monitoare . Cati Wati ce amplif de chitara ai in spate ? In functie de PA este nevoie de amplif cu SPL suficient ca sa auzi chitara la catriva metri de boxa pe langa bubuitul bas si toba mare ce vine din PA . Alta figura este cu captarea chitarei .Scena se " zguduie " de la Bass ,Sub Bas si Toba Mare toate amplificate puternic in PA cu mii de W , microfoanele sunt pe stative fara nici o amortizare ! deci baietii de la mixer baga tare " rumble filter " si " gate " din care cauza nu trec catre PA numai semnalele puternice de la chitara .Cum vrei/incerci sa " nuantezi " moare sunetul ce vine din monitoare si din PA iar ampliful de chitara abea "se screme " si nu-l auzi ca lumea .,sunetului " gatuit " din PA si monitoare ii dispar joasele daca " gate"- ul deschide la semnale mai mari partea de joase sufera si suna nasol .Nici nu poti sa canti usor cu pull and hammer trebuie sa lovesti tare fiecare ton cantat ai un sound , un fel de "crunch " ce nici nu suna bine si ai playabilitate foarte redusa trebuie sa canti la chitara ca la " banjo"..( am patit-o de cateva ori caci am uitat sa zic de aceaste treburi mixeristului , la proba de sunet intotdeauna se incearca la un volum al PA ce inca nu " acopera " ampliful de chitara si totul pare OK apoi in concert se strica soundul cand ridica puterea in PA . Trebuie vorbit cu mixeristul caci nu toti sunt si chitaristi solo si regleaza efectele ca si intr-un studio la postrecording , lucru ce nu este OK live ptr chitarist ! Deci daca se poate fara " gate " , rumble filter mai merge dar sa regleze frecventa de taiere ca sa ai ceva joase de pe la 160Hz-200Hz. Chitara electrica sa aiba banda de trecere in mixer de aprox 100Hz -4000 Hz , daca este chit acustica se poate merge cu o usoara crestere pana la 7000Hz daca cere soundul pieselor .La mixeristi trebuie sa le spui ce doresti ,mai ales ca nu cunosc repertoriul si trupa deci regleaza totul ptr " preacautie ". Chiar inainte de a incepeti sa cantati ( mai ales daca au cantat si altii inaintea voastra ) trabuie " stresat " mixeristul ..sa nu uite ce ati discutat .( si asta am patit-o a uitat sa seteze " scena " memorata in mixer la proba de sunet asa ca in concert in monitor nu auzeam chitara si nici basistul nu ma auzea bine la 6-8 metri in cealalta parte a scenei .) Sa vorbiti cu mixeristul sa gaseasca un compromis sa ai cat mai putin " noise gate " in la PA , iar tu chitaristul solo sa faci compromisuri la " gain " sa ai zgomot cat mai mic din efecte /amplif de chitara , nu folosi exagerat " noise gate " -ul tau caci ai aceleasi rezultate .Gain-ul preamp/distors sa ai gaion ce inca nu produce zgomot sau foarte putin iar gate foarte usor ca in pauze sa nu apara zgomotul ce poate sa creasca cand nu dai semnal deoarece " compresorul " intra in domeniul de "expansor" la semnale mici , deci acel zgomot mic sa il " tai " din gate ..facand teste ca sa ai un compromis zgomot , semnal " fin " si gain . La chitara " ritm " nu-i problema chiar suna mai bine si mai "curat" acorduri " crunch" si arpegii ce suna clar /curat in mix cu gate si rumble filter dar ptr solo reduce playabilitatea si dinamica enorm . Daca captezi doar chitara ta , sau printr-un mixer captezi si colegii si transmiti la casti fara sa trimiti la mixerist este mai OK in monitorul vostru de pe scena . Dar nu stii cum sau cam ce suna catre public , esti in alta lume " ideala " si catre public poate suna in PA groaznic . Daca aveti sculele proprii inclusiv PA ptr cluburi mai mici , trebuie setat balansul intre scule , la partile vocale atentie sa nu acoperiti cu instrumentele , la un solo ceilalti sa se " retraga otzara " sa lase sa sune solistul si doar la unele accente sa fie la volum mare ..astfel suna mai OK si ai si o dinamica muzicala " minima " . Edited February 6, 2019 by karpi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now