www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Recommended Posts

Posted

Cand am inceput sa cant la chitara, ca si prin magie mi-a venit natural sa stopez corzile in modul corect, nu era 100% corect, dar 80 tot era. Plin de vointa de a invata cat mai multe am inceput sa ma uit la metode de chitara. Imi era relativ cunoscut Michael Angelo si cand am vazut ca este o metoda cu el, imediat am luat-o. Dupa ce m-am uitat, mi-a revolutionat TOTAL modul de a canta. Si asta in RAU!! Si bineinteles, eu fiind incepator nu-mi dadeam seama. Si asa am inceput sa cant eu gresit. Cand m-am dus sa iau lectii de chitara, prof-ul si-a dat seama ca ceve nu e in regula, dar a zis ca ma grabesc si ca ar trebui sa o iau mai incet (nici nu-i trecea prin cap ca problema poate fi muting-ul). Ghinionul meu a fost ca era un bun profesor dar nu si un bun chitarist. Asa am inceput sa-mi pun viteza la punct. Dupa vre-un an jumate de chitara, eram destul de fericit de cum progresam (ajunsesem la 200bpm in treimi) si a venit timp-ul sa vin in Romania. Cu ceva timp inainte de a veni vorbisem cu cantaretul din trupa, si mi-a zis ca chitaristul lor solo cam face figuri si asa m-au chemat pe mine in trupa. Ajuns in tara, tot fericit, ne-am dus la sala sa vada ce stiu. Sincer sa fiu nici nu ma asteptam sa intru in trupa, dar se mirarea mea le-au placut cum am cantat, chiar mai mult decat ma asteptam, si asa am intrat in trupa. Am cantat noi ce am cantat dupa care a venit momentul sa inregistram. Cu acest moment a venit si Dracu pe pamant. Cand am ascultat ce am inregistrat prima data imi venea sa vomit. Numai eu si cantaretul stim de cate ori am repetat un solo de 2 bani ba pt. ca rasuna vreo coarda ba nu tineam timpul etc ... Eu un reuseam sa-mi explic de ce rasuna corziile, si am "inventat" explicatia ca nu am cantat destul respectivul lick (asta pt. ca si ceilalti chitaristi din oras tot la fel "palmau"), infine .... oras mic, plin de noobi (no offence to anyone). Oricum ... am terminat de cantat, prea inspirat nu am fost in solouri, asta din cauza stresului si a frustarii pe care am avut-o ... in fine ... nu are rost sa intram in detalii. Prin August, a venit la sala trupa Godless. Deci aia a fost o zi pe care nu o voi uita niciodata. Cand am vazut in ce hal canta chitaristul, mi-a venit o ambitie de aia nebuna incat am zis ca nu las chitara jos nici o secunda pana cand nu cant ca el. Mi-a deschis noi orizont-uri. Deci nu cred ca am clipit nici macar o data in x ore cat au stat si au cantat. Cat de relaxat era, cu ce usurinta ii fugeau degetele, ce touch avea. Am ramas MASCA! (Si era si in una din zilele lui proaste). Mi-au trebuit cateva zile sa ies din soc (si noapte visam cat de bine canta) sa nu mai vorbim ca toata ziua numai de asta vorbeam. Ajuns in Italia, am zis sa ma relaxez un pic ... si din pacate relaxarea a dura vreo 4 luni. Eh ... si uite ca e ianuarie 2007, forte noi, hai sa ma apuc de cantat. Si de atunci cant intre 7 si 10 ore pe zi. In acest timp am invatat EXTREM de multe chestii si m-am gandit ca ar fi bine sa le impart cu voi.

Un capitol foarte important este MUTING-UL. Foarte multi chitaristi (90% din cei cu care am cantat si foarte multi de pe forum-uri) nu au clar conceptul de muting. Si fara el nu se poate canta. Foarte multi confunda conceptul de muting cu palm-muting-ul. Ei bine, palm-muting-ul este doar un "capitol" din aceasta "carte". O mare parte din muting se face cu degetul aratator. Cu "sunca" degetului veti stopa corzile de dedesupt-ul corzii pe care se canta, iar cu varful degetului, veti stopa coarda de deasupra. Nu stiu daca ati inteles bine ce vreau sa zic asa ca am decis ca ar fi mai bine sa pun niste fotografii:

P1010168.jpg

P1010170.jpg

P1010171.jpg

P1010172.jpg

Ok, acum sa luom urmatorul caz: se canta pe coarda Sol. Degetul aratator are grija de Mi, Si si Re. Cu La si Mi cum ramane? Raspunsul este foarte simplu. Aici intra in joc mana dreapta, si celebrul palm-muting. Acesta consinta in a stopa corzi cu "karata":

P1010173.jpg

Recomand sa tineti mana cam exact unde incep corzile, altfel vezi avea un sunet naspa cand cantati armonii palmate. Oricum la solouri puteti sa o tineti cam pe unde vreti, vanzad ca fiecare are propriul stil de a canta. Eu personal o tin mereu acolo pt. ca imi place sa cant exact deasupra pickup-ului din mijloc.

Si cu asta, alternate picking-ul si legato-ul este ok. Dar cum ramane cu sweep-ul? Ei bine, sunt sigur ca vi s-a intamplat si voua, cand faceti sweep sa raspune coarda de care abia ati trecut. Ei bine, raspunsul e simplu, se procedeaza exact la fel ca si la alternate picking, numai ca trebuie sa stopati corzile de care treceti, nu doar cu palma ci si cu degetul.

Terminat si sweep-ul mai ramane o tehnica, si anume tapping-ul. E fundamental, cand faceti tapping, ca lovitura sa o dati din deget si nu din inchietura. Ei bine la tapping, nu intotdeauna poate fi folosita tehnica de a stopa corzile cu degetul aratator, asa ca munca trece la mana dreapta:

P1010174.jpg

P1010175.jpg

Daca faceti tapping cu un singur deget, pe coarda Sol de exemplu, cu celelalte 2 puteti stopa corzile Mi si Si. In schimb cu palma corzile Re, La, si Mi. In schimb daca trebuie sa folositi 2, 3 sau 4 degete pt. tapping, atunci trebuie sa stopati si cu degetul aratator.

Si cam atat despre muting.

 

Acum sa trecem la o alta parte, pozitia mainii; Este foarte importanta pozitia mainii stange. De exemplu, daca tineti degetul mare peste grif, e mult mai usor sa faceti benduri si vibrato-uri. In shimb daca o tineti in spatele grif-ului, e mult mai usor sa cantati frase rapide, legato si va permita sa va intindeti mai mult, deci pozitia e in continua miscare. Important e cand exersati sa fiti atenti la aceste miscari, incat sa nu va treziti cantand frase unde trebuie un strech destul de mare cu degetul peste grif sau sa faceti benduri cu degetul in spatele lui.

 

Tips & tricks:

- Intotdeuna sa exersati cu un metronom/drum-machine.

- Sa exersati atat pe un sunet clean cat si pe un sunet distorsionat. Sunet-ul clean va permite sa aveti grija de dinamica (valoarea [in forta] a fiecarei note.). Sunet-ul distorsionat in schimb, scoate in evidenta pana si cea mai mica imperfectiune a tehnicii voastre.

- Notele trebuie sa aiba durata egala.

- Dati accent pe prima nota.

- NU apasati prea tare. Apasati cat este nevoie ca sa sune nota. Daca apasati prea usor, veti auzi un buzz. Daca prea tare aceeasi chestie, pe langa faptul ca va incetineste si va expune tendonitei.

- Cand faceti slide-uri, la sfarsit-ul slide-ului, faceti un vibrato; asa se stabilizeaza tensiunea corzii si veti fi din nou acordati. Daca nu credeti, face un slide din tasta 2 in 15 de exemplu, si veti observa ca nota e ceva mai jos decat ar trebuie sa fie. Daca incercati sa-l faceti invers, veti observa ca nota e ceva mai sus decat ar trebui sa fie. Si pe langa asta, un vibrato intotdeauna suna bine.

- Faceti vibrato-ul la timp. Exact cum faceti notele asa si vibrato-ul. Exersati-l in doimi, patrimi, optimi ...

- Tineti miscarea penei cat mai stransa. La viteze mari, spatiu = timp. Deci cu cat e mai steansa miscarea cu atat puteti sa fiti mai rapizi.

- Tineti degetul cat mai aproape de fret (fier-ul ...) pe langa ca suna altfel, puteti sa va inteindeti si mai mult cu degetele.

- Fixativa un punct de referiment si un timp in care sa-l ajungeti.

- Exagerati cu dificultatea exercitiilor.

- Incepeti la cu metronomul la viteza cea mai mare unde faceti 0 erori.

- Ca sa mariti viteza, trebuie sa faceti exercitiu de 16 ori consecutiv, fara nici o greseala.

- La cea mai mica greseala, start over.

- Fiti foarte serveri cu voi insiva! Nu aveti decat de castigat.

- Cantati cu varful degetelor.

- Cam atatea imi vin in cap acum ... daca imi mai aduc aminte de vre-unul o sa-l postez. Daca stiti si voi altele, nu ezitati sa le postati.

 

Pozitia penei:

Nu exista o pozitie "corecta" pt. asa ceva ... dupa cum cred ca ati observat fiecare chitarist il tine in modul sau. Unii il tin cu degetul amre si aratatorul, altii cu cel mare si mijlociul, altii cu cel mare mijlociu si aratator ... ceea ce conteaza e ca sa stea in mana ca si cum v-ati fi nascut cu el, nimic sa nu poata sa vi-l ia din mana sa sa-l miste. Intr-un cuvant: FIX! Cat despre inclinatia lui, depinde de ce ton cautati. Eu personal in tin aproape perpendicular cu grif-ul ... vreo 70 de grade cred ... Va recomanda sa incercati diverse inclinatii.

 

Aici se termina acest mini-lesson. Sper ca a fost util pentru unii dintre voi. Sorry pt. "ditamai" introducerea, dar am zis ca se potriveste cu argumentul. Pozele nu sunt cine stie ce reusite, dar va dati seama din ele ... nu am reusit sa le fac mai bine, pt. ca fiind singur acasa a trebuie sa fac eu fotografiile, si am facut acrobatii ca sa le fac, si sa vad pe display si etc ... :)

In incheiere tin sa precizez, ca viteza e si ea facuta din note deci faceti foarte mare atentie. Si nu va lasati luati de "val" ci incercati sa fiti cat mai muzicali.

 

Hope you enjoyed it,

Alex.

Guest Distorsed
Posted (edited)

Ar trebui sa scrii ceva mai detaliat...poate alta data...si despre tapping.In rest sooper ok

Edited by Distorsed
Posted
Am observat un lucru in evolutia mea la chitara. Tu vorbesti la un moment dat de fustrare... Pai asta e marea problema cand studiezi cu cat esti mai fustrat cu cat gresesti mai mult si obtii mai putin. Si cu cat studiezi mai placut cu atat inveti mai multe. Pe scena e acelasi lucru nu trebuie confunda fustrarea cu concentrarea(a fost problema mea pana acum cateva saptamani). Fustrarea apare cand iti dai seama ca tu trebuie sa ramai concentrat. Ideea e sa nu iti faci griji... si la romani asta e o problema(mereu gasesc un motiv care sa imi provoace discomfort sau griji).

Si al II-lea lucru am observat ca totul se dobandeste cu timpul(chiar si daca faci pauza un timp) ritmul, urechea, dexteritatea totul in timp vine... daca te fortezi sa faci ceva nu rezolvi nica...

Parerea mea e sa studiezi cu metronomul dar fara sa te chinui ca asa invetzi mai... natural :)..

Parerea mea... :)

 

Ai foarte mare dreptate. Cu cat esti mai relaxat cu atat este mai bine. Motivul pt. care m-am fustrat este ca trebuia sa inregistram, si eu la repetitii improvizam solourile ... si m-am trezit cu o caruta de solouri de facut si f. putin timp ...

Posted

Sa fac si eu o precizare . Tinand cont ca nu m-au interesat tehnicile neortodoxe de canta (sweep , tapping) nu am avut treaba cu ele decat acum la scoala . Toata treaba cu muting e EXACT cum ai zis tu , cu o exceptie , 2 hand TAPPING nu se face cu degetul aratator ci cu mijlociu ( ca deget principal ) , inelarul daca vrei cu 2 si degetul mic daca esti diliu . Daca faci cu degetu aratator pierzi pozitia penei , oricat de rapid ai fi nu ai timp sa o pui inapoi . Stiu ca sunt FOARTE multi cei care fac tapping cu aratatou pt ca emai la indemana dar NU e corect . Mie imi vine acum foarte usor ca eu abia invat chestiile astea si nu trebuie sa ma dezvat de anumite obiceiuri gresite. Chiar daca e mai greu , invatati cu degetul mijlociu ( desi e mai bine pt ca e mai lung) .

Si ca adaugare, 2 HAND TAPPING este cea mai usoara tehnica de cantat la chitara , si ajungi cel mai repede la viteze mari , spre deosebire de alternate picking (care poate dura ani ) si sweep care iarasi dureaza foarte mult . O alta tehnica care da rezultate rapide dar trebuie multa munca e left hand legato , care trebuia studiat in fiecare zi .

Numa bine , daca mai aveti intrebari am sa incerc sa va raspund . Chestiile moderne abia acum le invat , insa va asigur ca din punct de vedere tehnic le invat foarte bine si de la niste oameni care jos palaria.

Posted
Sa fac si eu o precizare . Tinand cont ca nu m-au interesat tehnicile neortodoxe de canta (sweep , tapping) nu am avut treaba cu ele decat acum la scoala . Toata treaba cu muting e EXACT cum ai zis tu , cu o exceptie , 2 hand TAPPING nu se face cu degetul aratator ci cu mijlociu ( ca deget principal ) , inelarul daca vrei cu 2 si degetul mic daca esti diliu . Daca faci cu degetu aratator pierzi pozitia penei , oricat de rapid ai fi nu ai timp sa o pui inapoi . Stiu ca sunt FOARTE multi cei care fac tapping cu aratatou pt ca emai la indemana dar NU e corect . Mie imi vine acum foarte usor ca eu abia invat chestiile astea si nu trebuie sa ma dezvat de anumite obiceiuri gresite. Chiar daca e mai greu , invatati cu degetul mijlociu ( desi e mai bine pt ca e mai lung) .

Si ca adaugare, 2 HAND TAPPING este cea mai usoara tehnica de cantat la chitara , si ajungi cel mai repede la viteze mari , spre deosebire de alternate picking (care poate dura ani ) si sweep care iarasi dureaza foarte mult . O alta tehnica care da rezultate rapide dar trebuie multa munca e left hand legato , care trebuia studiat in fiecare zi .

Numa bine , daca mai aveti intrebari am sa incerc sa va raspund . Chestiile moderne abia acum le invat , insa va asigur ca din punct de vedere tehnic le invat foarte bine si de la niste oameni care jos palaria.

 

Si eu fac tapping-ul cu degetul mijlociu ... folosesc aratatorul doar cand nu se poate fara ... oricum am precizat-o ca si tehnica corecta deoarece nu mi se pare ca-i da vreo bataie de cap domnului Gilbert :), dar la urma urmei ... ce-i da bataie de cap? La fel si despre Van Halen.

Aratatorul poate fi foarte incomod cand se combina sweep-ul cu tapping-ul.

Posted
Aratatorul poate fi foarte incomod cand se combina sweep-ul cu tapping-ul.

Ezact !!!

Si inca o chestie !!! Nu incercati 4 fingers tapping decat daca vreti sa cantati chestii gen Stanley Jordan , adica daca vreti efectiv armonie pe grif . Am fost la un masterclass si am vazut o demonstratie f misto , si unde ne-a explicat ca pentru shred nu e nici o diferenta , doar pozitia e diferita la stangasi tre sa fugi mai mult , viteza e aceeasi ( dar la 4 degete nu mai ai pana ) !

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Guest EPSYLON_CURSE
Posted

Alex tu esti la RAM, RCM in Londra?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.