Guest Gady_paul Posted January 1, 2010 Share Posted January 1, 2010 Stiu ca s-a mai discutat nu dati cu parul. am o problema legata de urechea muzicala...cum as putea s-o dezvolt? Sa fac dictee, si alte chestii. Daca e gresita o nota intr-un cantec...de multe ori ma prind (adica imi dau seama de greseala) dar de aici pana la o ureche buna e cale lunga. Mentionez ca nu am ajutoare (am auzit varianta sa ma ajute un prieten si eu sa ghicesc nota), si am la dospozitie pc-ul chitara si clapa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JeeFo Posted January 1, 2010 Share Posted January 1, 2010 Stiu ca s-a mai discutat nu dati cu parul. am o problema legata de urechea muzicala...cum as putea s-o dezvolt? Sa fac dictee, si alte chestii. Daca e gresita o nota intr-un cantec...de multe ori ma prind (adica imi dau seama de greseala) dar de aici pana la o ureche buna e cale lunga. Mentionez ca nu am ajutoare (am auzit varianta sa ma ajute un prieten si eu sa ghicesc nota), si am la dospozitie pc-ul chitara si clapa. la clapa sau chitara..poti tine ochii inchisi si sa iei o nota la nimereala si dupa ce decizi tu ce nota crezi ca e verifici sa vezi daca ai nimerit Vezi ca sunt programe pentru a dezvolta auzul gen EarMaster Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raduxxxx Posted January 1, 2010 Share Posted January 1, 2010 nu pot sa zic ca stiu cine stie ce de ureche muzicala dar cele mai bune sfaturi ar fi sa asculti cat mai multe piese, sa canti diferite game pe chitara, mai ales daca ai si clape, de exemplu pui pe cineva sa cante nota DO continuu cat tu improvizezi niste note pe grif in Domajor/Laminor (aceleasi note), si dupa un timp il pui sa cante un LA continuu si tu continui sa improvizezi, astfel auzi cand canti in major sau in minor; asta e doar un exemplu, daca crezi ca te descurci treci la solmajor/miminor si tot asa. de asemenea cand asculti melodii incearca sa canti ce auzi la chitara; inca un exercitiu mai poate fi sa canti la propriu, cu vocea, notele pe care le canti in acelasi timp la chitara, tot game si de astea normal ca nu ar trebui sa incerci astea ascultand niste solouri nebune de metal sau cine stie ce ca melodii sper ca ai inteles cate ceva, succes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doctor X Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 Discutam despre ureche muzicala sau despre auz absolut? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gady_paul Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 ne rezumama la ureche muzicala relativa pentru moment ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gady_paul Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 Nu pot sa dau edit asa ca fac o completare aici...pe clapa am functia latch...asa ca ii dau latch pe un do si il tine la infinit...asa ca eu pot improviza pe grif sau tot pe clapa, aici nu e probleme. Prin improvizare ar trebui sa inteleg ca iau note din gama do major (daca e do) la intamplare sa sune cumva nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest johnbone Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 (edited) Prin improvizatie ar trebui sa intelegi ca ce suna bine e bine venit. Lasand gluma la o parte. Auzul este un lucru pe cat de important pe atat de delicat, iar dupa umila mea parere, termenul de ureche muzicala este unul inventat de catre anumiti x ori y (de cele mai multe ori profesori de muzica), pt a-si usura munca. Adica: tu ai ureche muzicala (in traducere - te prinzi mai repede de niste kestii deci am de lucrat mai putin cu tine). Daca vrei sa dezvolti auzul o poti face prin mii de feluri. Da, auzul. Auzul si punct. Multa vreme s-a mers pe ideea ca putem dezvolta doar tehnica relationarii sunetelor (auzul relativ). Mai apoi, au existat indivizi care ne-au invatat ca si auzul absolut se poate dobandi in timpul vietii la fel de bine. Unul dintre ei este David Lucas Burge. Acesta este site-ul lui http://www.perfectpitch.com/ - aici vei gasi niste informatii foarte interesante. Iti sugerez sa-ti procuri materialele lui. Gagiul are lectii atat pt relative pitch cat si pt perfect pitch. Si nu doar exercitii, ci si o metoda de asimilare a informatiei foarte bine pusa la punct. Studiu placut Edited January 3, 2010 by johnbone Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raduxxxx Posted January 3, 2010 Share Posted January 3, 2010 numai deai avea timpu sa citesti de toate eu cel putin am o lista intreaga de carti, siteuri etc care vreau sa le citesc si sa repet la chitara dar n-am cand...sunt multe multee lucruri de invatat la chitara si muzica in general si iau mult timp anyway, "Studiu placut" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest johnbone Posted January 3, 2010 Share Posted January 3, 2010 (edited) Uite, asta e deja (cred eu) o problema mare din start. "Am o lista intreaga de materiale". Gandeste-te cat timp pierzi doar cu ideea ca nu ai suficient timp de ele . Cred ca daca am face lucrurile sistematic am fi mult mai castigati. Si am sa dau un exemplu. La un mom dat am deschis o carte de armonie de Rimski Korsakov. Ma gandeam ce frumos ar fi sa am timp sa invat ce e in cartea respectiva, dar as avea nevoie si de timp pt auz si de timp pt citire si de mult timp pt a asimila notele pe grif, "la prima". La mine a functionat treaba pe care am sa v-o spun. Sper sa functioneze si la voi. Am decis sa studiez cartea respectiva in felul urmator. Una bucata carte, una bucata caiet, un creion si musai guma . Langa mine sta o acustica si de fiecare data dupa ce "conspectez" o sectiune, iau chitara si cant ce am invatat. Adica. Sa presupunem ca avem un acord de forma C E G B si ca am invatat din carte ca ar avea mai multe rasturnari. Cu chitara in mana, cantam rasturnarile citindu-le de pe portativ si incercand sa le gasesc in mai multe puncte pe tot griful, pastrand ordinea inaltimilor. Asa am nimerit mai multi iepuri. Pe de o parte am invatat lectia x sau y, pe de alta sunt obligat sa citesc notele pe portativ si sa le gasesc pe chitara, descopar feluri noi in care pot canta un anume acord, si invat urechea cu sonoritatea lui. Poate parea greoi la inceput, insa vb aia... pofta vine mancand Un alt lucru, este sa te simti bine cu ce faci si sa nu te gandesti ca ai fi presat de timp (oricare ar fi motivul). Nu vei observa prea repede rezultate, dar te asigur ca ele exista si se vor vedea atunci cand nici macar nu te vei mai gandi. Multa bafta! Edited January 3, 2010 by johnbone Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gady_paul Posted January 3, 2010 Share Posted January 3, 2010 Oricum...studiez chitara si pianul...asa ca oricum cant dar as vrea sa imi dedic niste timp si urechii muzicale. Chitara fac de 7 luni si pian de o luna aproape si la inceput nu faceam diferenta dintre acordurile Em si E, acum aud o diferernta clara intre ele, recunosc falsurile etc. Dar vreau sa imi dezvolt mai mult auzul...sa fac tabulaturi si altele. Acum am o mare problema cu ritmul (pur si simplu nu imi iese...) dar sper sa se rezolve in timp. Multumesc mult celor care au postat...ma apuc de studiat ce zice David Lucas Burge asta poate mai fac ceva. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest blackmetalfever Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 (edited) foarte bun sfat ai primit mai sus...desi rimski korsakov e un nivel destul de ridicat se poate incet incet parcurge(poti incepe cu zborul carabusului compusa de el=))http://www.youtube.com/watch?v=MgIC6KOFySk.)Urechea muzicala se poate forma usor dar cu rabdare...dute la cnv care stie sa cante la chitara sau pian si cauta culegeri de dictee(incepi cu banalitati si progresezi la chestii din ce in ce mai grele)....cat despre ritm...aici exista 2 tipologii umane...oamenii cu ritm in sange si restul...dar restul il pot "invata"....ia niste melodii oarecare...in principiu pt asa cv(la inceput) ia niste imitatii mai chinezesti de muzica(comerciala) doar pe acorduri cu ritmuri mai lente si mai usoare...cauta lesson pt strum si incet incet le vei prinde si singur...cauta exercitii ritmice..se gasesc...goagal it...si mai incolo incearca macar experimental ceva flamenco...acolo ritmiica e mai catchy...oarecum..iar strumul e mult mai greu(gasesti pe youtube tot felul de lectii cu astfel de ritmuri +rasgueo si multe altele)...invat compasurile la fiecare(asta fiind masura caracteristica fiercauri stil,apoi gamele si modurile si lickurile specifice,reguli de armonie...si te joci....si inca cv...invata-te sa folosesti metronomul pt orice exercitiu faci..apoi cand mai inveti cate cv game si improvizatie gasesti backing trackuri pt chitara cate vrei...si improvizezi pe ele...poti folosi un efect cu delay mare de tot...canti bucati mai scurte si te asculti singur(asta cu delayul valabil pt electrica)...si le repeti pana iti ies...invata sati tii ritmul din picior...si la metronom bataia...iti intra in reflex si te ajuta foarte mult...functioneaza ca un mini set de tobe dupa care te ghidezi...nuti fa probleme rabdare si multa munca si iese pana la urma...sper ca nu tiam oferit un flux prea mare de informatii si ca intrun final tiam fost de ajutor...multa bafta Edited January 5, 2010 by blackmetalfever Link to comment Share on other sites More sharing options...
karpi Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Nu-i inventat fenomenul doar denumit in acest fel , unii oameni sunt "afoni" , nu aud diferente intre inaltime de sunete respectiv nu aud ca nu sunt sunetele in relatie armonica sau ca sunt in relatie armonica. In legatura cu antrenamentul bineinteles ca trebuie exersat si invatat prima data ca sa se poata folosi auzul ptr / in muzica. Uni prind din zbor alti prin munca grea , in orice caz trebuie sa aiba individul "inclinatie" catre muzica . Am testat mai multi indivizi amatori de muzica /melomani ne-muzicanti ,foarte multi dintre ei nu aud cand se canta fals sau nu observa numai greseli mari in interpretatrea ritmica in schimb are asupra lor efect psihic pronuntat muzica bine cantata dar nu pot defini ce si de ce .Alti melomani sunt axati mai mult pe "text" adica ce canta vocalul si nu-i impressionat atat de linia melodica. Cu toate acestea cred ca numai putini dintre cei "testati" sunt afoni doar lipsa de preocupare in amanunt asupra muzicii se vede .Daca le mai "arat' ca iata cineva canta fals sau gresit timing ei ma categorizeaza "esti un perfectionist"(??) si chiar ca nu sunt .Diferenta este doar ca eu sunt antrenat si preocupat pana ce spectatorii vor "spectacol"/atmosfera si nu intereseaza atat muzica. Deci ezista "Ureche muzicala " si exista si "Ureche de tabla" ( cum spunea regretatul Nae Tarnoczi care mai spunea de uni chitaristi " ..asta are mana ...buturuga" ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gady_paul Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Falsurile le recunosc destul de bine. De cantat cant in limite acceptabile (cat pentru 9 luni de chitara)...teorie nu-mi fac probleme. Acum in legatura cu experimentul de mai sus, sa recunosti falsurile e o chestie care se invata. Adica trebuie sa intelegi ca e ceva ce suna prost...si apoi sa exersezi un pic...sa iti dai seama ce e prost. Cu ritmul ma descurc...atata timp cat sunt relativ constate. daca imi dai niste trioleti si schimbi duratele ca la...m-ai pierdut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
karpi Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Falsurile le recunosc destul de bine. De cantat cant in limite acceptabile (cat pentru 9 luni de chitara)...teorie nu-mi fac probleme. Acum in legatura cu experimentul de mai sus, sa recunosti falsurile e o chestie care se invata. Adica trebuie sa intelegi ca e ceva ce suna prost...si apoi sa exersezi un pic...sa iti dai seama ce e prost.Cu ritmul ma descurc...atata timp cat sunt relativ constate. daca imi dai niste trioleti si schimbi duratele ca la...m-ai pierdut. Exercitiu . exercitiu si iarasi exercitiu pana traiesti ....si tot inveti .."never ending"... acest lucru este cel mai atractiv in muzica poti experimenta si inova si nu se termina niciodata . Fals inseamna "out of tune" , adica nu ai inaltimea de ton "frecventa" corecta .Ce spui tu pare a fi vorba despre experimentari ale improvizatiei unde la fel daca chitara este acordata nu poti sa fii fals.Dar daca iesi din "tiparul" prestabilit al gamei al tonalitatii al progresiei...,poate fi disonant ,nu este fals ci doar nu se "potriveste" in "sablonul" prestabilit de tine sau de trupa ,sau de genul muzical care are o structura al progresiei armonice prestabilita/obligatorie etc etc ...Aceste scapari pot sa sune foarte disonant dar pot sa se si potriveasca intr-o relatie armonica ,in muzica se pot folosi si disonante ca si efect ce da o anumita sonoritate aparte /ciudata/incitanta/sumbra sau incitanta ca sa redai o stare ...etc etc .......... Exerseaza , pune piese simple cu melodii simple si canta impruna cu piesa din prima , dupa un timp recunosti "sabloanele" , apoi in jazz ,progrock la fel te antrenezi si acumulezi formule ritmice , rezolvari de frazare , progresie .Dupa multe exercitii vei auzi ce se "intampla" chiar din primele cateva tonuri. Dupa mai multe exercitii vei incepe sa simti balansul ,echilibrul si forma muzicala si n-o sa te mai pierzi ritmic caci nu te mai incurci in trioleti "decorativi" ci vei simti fraze intregi si fara sa mai "numeri" vei simti unde incepe si unde se termina . Daca gasesti un profesor bun cu experienta te ajuta mult te indruma si te mai impulsioneaza "la munca" poti ajunge la o "maturitate" muzicala mai alesi pe partea aceasta "tehnica" mai repede ca sa ajungi sa te preocupe fata artistica . Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-Bone Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 David Lucas Burge: "Perfect pitch" si "Relative Pitch Ear Training Supercourse". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gady_paul Posted January 6, 2010 Share Posted January 6, 2010 Din cate stiu, fals inseamna si daca linia melodica nu se potriveste cu armonia, adica daca pe acrmonie am un C major si in melodie pe toata masura un B...Si recunosc greselile si alte chestii...dar vreau sa ajung la nivelul urmator Problema mea cu ritmica e ca nu-mi place sa stau degeaba sa zic asa. Adica daca am o nota pe 4 timpi...o iau de 2 de obicei . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tobe Vechi Posted January 6, 2010 Share Posted January 6, 2010 Ca tot veni vorba de ritm, cineva spunea o data ca in muzica cel mai greu de cantat/interpretat sunt pauzele. Gandeste-te la asta data urmatoare cand simti ca 'stai degeaba' Link to comment Share on other sites More sharing options...
onrewind Posted January 6, 2010 Share Posted January 6, 2010 +1.. gandeste-te la orchestrele simfonice.. unde ai intrumente ce intervin doar in anumite pasaje... (instrumentele de suflat.. .percutia... ) Din cate stiu, fals inseamna si daca linia melodica nu se potriveste cu armonia, adica daca pe acrmonie am un C major si in melodie pe toata masura un B... . obtii un Cmaj7, eu zic ca se potriveste probleme ai putea avea daca incerci sa canti un C# peste armonia in C major, dar pana si acolo depinde de context Link to comment Share on other sites More sharing options...
karpi Posted January 7, 2010 Share Posted January 7, 2010 (edited) Din cate stiu, fals inseamna si daca linia melodica nu se potriveste cu armonia, adica daca pe acrmonie am un C major si in melodie pe toata masura un B...Si recunosc greselile si alte chestii...dar vreau sa ajung la nivelul urmatorProblema mea cu ritmica e ca nu-mi place sa stau degeaba sa zic asa. Adica daca am o nota pe 4 timpi...o iau de 2 de obicei . Fals este daca nu este acordat ( relativ ) fata de A 440Hz sau de ex fata de 446Hz daca un instrument nu poate fi acordat din motive tehnice .In acest caz ceilalti care se pot acorda se "trag" pe acel instrument . Daca prind alta nota intr-o piesa poate fi disonant sau nu dar gresit fata de original doar am schimbat "linia melodica originala". Improvizez pe o progresie o tema o linie melodica o alterez o sucesc etc etc dar nu trebuie sa fie fals nimic. Edited January 7, 2010 by karpi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gady_paul Posted January 7, 2010 Share Posted January 7, 2010 Adica daca eu am o linie melodica in do major si ii pun un fa# (fara a schimba gama) nu e fals? Link to comment Share on other sites More sharing options...
onrewind Posted January 7, 2010 Share Posted January 7, 2010 nu. in functie de ce acord al gamei do folosesti, fa# reprezinta o anumita treapta pentru acel acord. fiecare acord suna diferit si il poti folosi pentru a crea o tensiune sau o relaxare. ce auzi tu ca fiind fals intr-o melodie, e un acord fie nepregatit, fie nerezolvat. evident ca daca vei canta un do major in continuu si apoi canti un do major + fa# vei obtine un acord domajor11+ eliptic de septima si de nona, care va suna ca din alt film. dar daca, de exemplu.. vei canta... sol major... iar peste... vei canta sol, fa# fa si apoi urmatorul acord e do major... se va auzi destul de ok. in cazul asta fa#-ul tau devine o nota de tranzitie... din sol major in sol7, care apoi e rezolvat in do major. asta fara a schimba gama Link to comment Share on other sites More sharing options...
karpi Posted January 8, 2010 Share Posted January 8, 2010 (edited) nu. in functie de ce acord al gamei do folosesti, fa# reprezinta o anumita treapta pentru acel acord. fiecare acord suna diferit si il poti folosi pentru a crea o tensiune sau o relaxare. ce auzi tu ca fiind fals intr-o melodie, e un acord fie nepregatit, fie nerezolvat. evident ca daca vei canta un do major in continuu si apoi canti un do major + fa# vei obtine un acord domajor11+ eliptic de septima si de nona, care va suna ca din alt film. dar daca, de exemplu.. vei canta... sol major... iar peste... vei canta sol, fa# fa si apoi urmatorul acord e do major... se va auzi destul de ok. in cazul asta fa#-ul tau devine o nota de tranzitie... din sol major in sol7, care apoi e rezolvat in do major. asta fara a schimba gama Asa ceva . F# este cvinta micsorata asa ca-i simplu nu ?Se canta in nenumarate genuri si stiluri pe gama C .cum a scris colegul nota "de trecere" sau de "suspans" care contrasteaza cu gama de baza . Nu este fals !! Nimic nu este fals ...doar disonant ,alterat , "ciudat","exotic'...etc. Edited January 8, 2010 by karpi Link to comment Share on other sites More sharing options...
onrewind Posted January 8, 2010 Share Posted January 8, 2010 dar nu poti folosi cvinta aia micsorata fara sa modulezi in do# si daca o folosesti pentru Do11+ o sa se auda aiurea tensiunea dintre fa# si sol, ca e o secunda mica sau cel putin eu nu am gasit cum :-" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fictum Posted January 9, 2010 Share Posted January 9, 2010 (edited) vad ca deja se discuta de altceva Eu mi-am dezvoltat urechea muzicala din nevoia de a canta piese de la trupele care imi plac (nu existau partituri sau se procurau foarte greu). Ascultam 2-3secunde de solo sau piesa de pe caseta si apoi cautam pe chitara notele(nu mereu iesea ca acolo dar pe aproape)dupa ceva vreme am inceput sa aud si notele care nu le auzeam. Edited January 9, 2010 by Fictum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BadGuy3 Posted January 29, 2010 Share Posted January 29, 2010 (edited) Cand aveam 7ani maicamea ma dus sa iau lecti de vioara ...dar acolo profesorul mia spus k nu am ureche muzicala shi k nu pot tine ritmul. Acum am 15 shi ma gandeam sami cumpar o chita bass (dak stiti siteuri de chitare bass ieftine va rog ziceti)..exista vreo sansa sami dezvolt urechea muzicala shi ritmul???? Edited January 29, 2010 by BadGuy3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest DoomShadow Posted January 29, 2010 Share Posted January 29, 2010 Nu cred ca exista sa nu ai ureche muzicala. Poate nu o ai bine dezvoltata. Si sigur ca se poate prin exercitiu ... vei gasi o gramada de exercitii pe forum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now