Guest walea Posted June 13, 2009 Posted June 13, 2009 Am o intrebare...m-am uitat putin prin metoda de chitara matteo carcassi si am o mica nelamurire in legatura cu gamele.poate reuseste cineva sa ma convinga si pe mine...deci zice acolo gama do major.asta are aceleasi note atat cand urca cat si cand coboara.Dar sunt unele game cum sunt mi minor si la minor care au note diferite cand urca fata de notele pe care le au cand coboara.de ce??si atunci cand am la cheie alteratiile pt gama mi minor de exemplu(adica notele fa sunt alterate cu diez) si am o piesa oarecare,cum cant notele??dupa gama,dupa alteratiile de la cheie,cant notele cum sunt in gama??adica daca melodia urca,cant anumite note iar daca coboara cant altele? sau cum??sper ca ati inteles cam ce am intrebat si va rog sa ma lamuriti si pe mine.mersi anticipat.
George M. Posted June 13, 2009 Posted June 13, 2009 atat gama majora cat si cea minora are 3 stari: naturala, cand notele se canta in urcare nealterat (decat cu alteratiile de la cheie, dupa caz) iar in coborare la fel armonica, cand in gama treapta a 7-a este alterata cu un # in urcare iar in coborare natural (nealterat, decat la cheie, dupa caz) melodica, cand in gama treptele 6 si 7 sunt alterate cu un # fiecare in urcare iar in coborare natural chestia e ca, in practica, gama poate suna la fel de bine in coborare (ne referim doar la armonic si melodic) cantata ca in urcare cu treptele 6, respectiv 6 si 7 alterate
Guest walea Posted June 13, 2009 Posted June 13, 2009 (edited) atat gama majora cat si cea minora are 3 stari:naturala, cand notele se canta in urcare nealterat (decat cu alteratiile de la cheie, dupa caz) iar in coborare la fel armonica, cand in gama treapta a 7-a este alterata cu un # in urcare iar in coborare natural (nealterat, decat la cheie, dupa caz) melodica, cand in gama treptele 6 si 7 sunt alterate cu un # fiecare in urcare iar in coborare natural chestia e ca, in practica, gama poate suna la fel de bine in coborare (ne referim doar la armonic si melodic) cantata ca in urcare cu treptele 6, respectiv 6 si 7 alterate pai uite cum e in pdf gama...in care din cele 3 stari este??acolo arata si digitatia pt mana stanga si e diferita suito si coborator Edited June 13, 2009 by walea
George M. Posted June 13, 2009 Posted June 13, 2009 pai uite cum e in pdf gama...in care din cele 3 stari este??acolo arata si digitatia pt mana stanga si e diferita suito si coborator melodica, cand in gama treptele 6 si 7 sunt alterate cu un # fiecare in urcare iar in coborare natural se vede ca a 6-a si-a 7-a nota are # in fata
Trigger Posted June 13, 2009 Posted June 13, 2009 armonica, cand in gama treapta a 7-a este alterata cu un # in urcare iar in coborare natural (nealterat, decat la cheie, dupa caz)melodica, cand in gama treptele 6 si 7 sunt alterate cu un # fiecare in urcare iar in coborare natural Explicatiile nu se aplica in cazul gamelor majore. Majorul deja are septima marita, daca o mai urci cu un semiton ajungi la octava. Gama majora armonica are sexta coborata un semiton, rezultand formula: 1 2 3 4 5 b6 7. Major melodic nu prea stiu sa existe, daca ma insel te rog sa ma corectezi.
guitarhead Posted June 13, 2009 Posted June 13, 2009 Explicatiile nu se aplica in cazul gamelor majore. Majorul deja are septima marita, daca o mai urci cu un semiton ajungi la octava. Gama majora armonica are sexta coborata un semiton, rezultand formula: 1 2 3 4 5 b6 7. Major melodic nu prea stiu sa existe, daca ma insel te rog sa ma corectezi. ... melodicul are 6 si 7 ambele coborite cu cite un semiton ...
Trigger Posted June 13, 2009 Posted June 13, 2009 ... melodicul are 6 si 7 ambele coborite cu cite un semiton ... Armonicul si melodicul au fost create artificial, pentru ca intr-o perioada de timp se pare ca nu era agreata tocmai aceasta septima aflata la un ton intreg fata de octava, astfel aparand ca rezolvare marirea septimei cu un semiton (armonic). Prin marirea septimei insa, apare un interval de secunda marita intre treapta 6 si 7, astfel ca melodicul, prin marirea sextei cu un semiton rezolva toate disonantele. Gama mentionata de tine se numeste Mixolydian b6: 1 2 3 4 5 b6 b7.
Guest totally_here Posted June 14, 2009 Posted June 14, 2009 Am o intrebare...m-am uitat putin prin metoda de chitara matteo carcassi si am o mica nelamurire in legatura cu gamele.poate reuseste cineva sa ma convinga si pe mine...deci zice acolo gama do major.asta are aceleasi note atat cand urca cat si cand coboara.Dar sunt unele game cum sunt mi minor si la minor care au note diferite cand urca fata de notele pe care le au cand coboara.de ce??si atunci cand am la cheie alteratiile pt gama mi minor de exemplu(adica notele fa sunt alterate cu diez) si am o piesa oarecare,cum cant notele??dupa gama,dupa alteratiile de la cheie,cant notele cum sunt in gama??adica daca melodia urca,cant anumite note iar daca coboara cant altele? sau cum??sper ca ati inteles cam ce am intrebat si va rog sa ma lamuriti si pe mine.mersi anticipat. Salut.Cand canti de exemplu in gama mi minor o piesa oarecare,la armura ai alteratia fa diez.Ceea ce inseamna ca toate notele fa care apar in piesa se canta alterate, adica fa diez.Daca ai dupa nota fa semnul becar, atunci nota se canta simplu fa fara alteratie. pentru ca becarul a anulat efectul diezului.sper ca ai inteles.
Trigger Posted June 14, 2009 Posted June 14, 2009 (edited) Salut.Cand canti de exemplu in gama mi minor o piesa oarecare,la armura ai alteratia fa diez.Ceea ce inseamna ca toate notele fa care apar in piesa se canta alterate, adica fa diez.Daca ai dupa nota fa semnul becar, atunci nota se canta simplu fa fara alteratie. pentru ca becarul a anulat efectul diezului.sper ca ai inteles. Asta n-are nici o legatura cu ce a intrebat omul. umpf..tot nu mi-ati raspuns la intrebari... Ba eu cred ca ti s-a raspuns chiar din primul post. In urcare intervalul de septima mare (atentie, nu septima marita) este considerat interval disonant (adica nu suna bine). In coborare nu mai e cazul. Aceasta este cauza pentru care se canta diferit la urcare fata de coborare. Acum trebuie sa intelegi ca aici e vorba de principii teoretice aplicabile in muzica clasica, muzica moderna nu are limitari de genul acesta, asa ca sfatul meu e sa exersezi gamele la fel atat in urcare cat si in coborare, asta daca nu te pasioneaza foarte mult chitara clasica. Edited June 14, 2009 by Trigger
George M. Posted June 14, 2009 Posted June 14, 2009 deci zice acolo gama do major.asta are aceleasi note atat cand urca cat si cand coboara.Dar sunt unele game cum sunt mi minor si la minor care au note diferite cand urca fata de notele pe care le au cand coboara.de ce??si atunci cand am la cheie alteratiile pt gama mi minor de exemplu(adica notele fa sunt alterate cu diez) si am o piesa oarecare,cum cant notele??dupa gama,dupa alteratiile de la cheie,cant notele cum sunt in gama??adica daca melodia urca,cant anumite note iar daca coboara cant altele? sau cum??sper ca ati inteles cam ce am intrebat si va rog sa ma lamuriti si pe mine.mersi anticipat. reiau, despre acele game minore care in urcare se canta intr-un fel si in coborare in alt fel. indiferent de ce armura de diezi sau bemoli are gama la cheie, in urcare se canta respectand alteratiile respective pe tot parcursul portativului pana la o noua armura atunci cand este cazul, iar in coborare se canta ca in urcare. asta inseamna ca ai cantat gama minora naturala. cand gama se canta in urcare intr-un fel si in coborare in alt fel exista doua situatii: -gama minora armonica: cand a 7-a nota din gama este alterata cu un diez in urcare iar in coborare acel diez nu mai exista. regula se aplica indiferent de armura existenta. chiar daca in acea gama se intampla ca a 7-a nota sa aiba deja un diez la cheie, fiind gama armonica se mai adauga un diez, dar nu la cheie ci in fata fiecarei note. -gama minora melodica: cand a 6-a si a 7-a nota din gama este alterata cu un diez in urcare si in coborare fara acel diez. tot ce am spus la gama armonica se aplica si la cea melodica cu mentiunea ca si a 6-a nota are diez in fata.
Susceptor Posted June 14, 2009 Posted June 14, 2009 (edited) Mai exact: Gama minora naturala: T S T T S T T Gama minora armonica: T S T T T S T Gama minora melodica: urcare T S T T T T S - coborare T S T T S T T (adica natural) Trigger, ai dat-o-n balarii cu mixolydianu, ala are: T T S T T S T Edited June 14, 2009 by Susceptor
Trigger Posted June 14, 2009 Posted June 14, 2009 Mai exact: Trigger, ai dat-o-n balarii cu mixolydianu, ala are: T T S T T S T Tu o dai in balarii. Eu am spus mixolydian b6 (da, exista asa ceva), si nu mixolydian. Citeste cu atentie te rog!
Susceptor Posted June 14, 2009 Posted June 14, 2009 Da, greseala mea, nu vazusem acel b6. Am inteles, Mixolydian b6 e acelasi lucru cu urcarea din gama minora melodica.
Trigger Posted June 14, 2009 Posted June 14, 2009 Nu, nu e acelasi lucru. Eu spusesem mai sus ca nu exista major melodic, si mi-a fost atrasa atentia ca majorul melodic ar avea formula 1 2 3 4 5 b6 b7 (sau T T S T S T T), modul acesta insa nu se numeste major melodic, ci mixolydian b6. In concluzie acest mixolydian b6 e un mod major cu sexta si septima coborate. Pfiu ... hai ca am dus discutia cam departe Walea, citeste ultimul post al lui George M., acela e raspunsul pe care il cauti.
caius Posted July 4, 2009 Posted July 4, 2009 Si daca vreau sa fac o melodie pe o gama minora melodica, de unde stiu sau cum pun notele alterate si cand nu le pun?
Trigger Posted July 4, 2009 Posted July 4, 2009 Si daca vreau sa fac o melodie pe o gama minora melodica, de unde stiu sau cum pun notele alterate si cand nu le pun? Melodia o compui in tonalitatea minora dorita, respectand regula ca in urcare sa folosesti treptele alterate, iar in coborare pe cele naturale.
Susceptor Posted July 4, 2009 Posted July 4, 2009 Nu faci melodii pentru game. Melodiile le auzi si dupa vezi ce iese. Poti sa alegi in ce gama sa fie melodia (i.e. o auzi si transpui pentru ceva anume). Sa presupunem ca tii mortis sa faci cum vrei tu; in situatia asta pui alteratiile primordial ca sa sune bine (tie cel putin) si secundar respectand regula: ai 2 note ascendente, pui alteratiile pentru urcare (daca e cazul). Valabil si pt descendent.
Trigger Posted July 4, 2009 Posted July 4, 2009 (edited) Eu am spus si mai sus, regula asta melodic ascendent-natural descendend vine din teoria clasica si acolo regula este fixa, nu lasa loc la interpretari: intr-o tonalitate minora sunetele ascendente se canta pe minor melodic, cele descendente pe minor natural fara exceptie. Insa, in zilele noastre asemenea reguli sunt "depasite moral", muzica a devenit un teritoriu deschis, fiecare experimenteaza si canta cum ii suna lui bine. Ganditi-va ce ar insemna pentru un muzician de jazz sa respecte teoria clasica, practic ar ramane fara meserie - in jazz sunt rasturnate (sau reinterpretate) toate regulile, jazzman-ul are nevoie de exprimare larga neingradita de astfel de concepte. Sunt multe exemple de restrangeri teoretice clasice care nu numai ca nu mai sunt respectate de nimeni, din contra sunt privite ca situatii ciudate la ora actuala, de exemplu cvintele (sau cvartele) paralele - regula care spune ca, in armonie, doua voci nu se pot afla consecutiv la interval de o cvinta (sau cvarta) perfecta una fata de alta - pai daca urmam logica asta, toate genurile de muzica de la rock'n'roll la hard-rock, heavy-metal, punk, death-metal, grindcore etc. nu ar mai exista pentru ca toate folosesc aproape exclusiv pentru armonie acorduri de cvinta perfecta care sunt in miscare paralela. La fel, cvinta micsorata - interval considerat "evil" in urma cu cateva sute de ani; sa nu mai spunem de acordurile cu septima marita, de nona, undecima, tertiadecima, suspensii (sus 2,4 sau 6) sau add-uri, toate acestea fiind acorduri netolerate si inexistente in manualele de teorie clasica. Edited July 4, 2009 by Trigger
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now