Guest junkie Posted November 15, 2008 Posted November 15, 2008 cel mai simplu e sa te inregistrezi si apoi sa te asculti, si daca tie ti se pare ca suna bine mergi mai departe si mai usor cu limbajul asta de chat
Guest Sir_Johnny25 Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 Ma Hix....DAca AXL ROSE NU E BARITON , ATUNCI CE DRACU E ?
Hix Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 (edited) E tenor toata ziua. Unde ai vazut tu baritoni care sa se duca prin B4 fara tehnica super tare? De asemenea nu coboara niciodata sub C3. Si grav-ul ( C3-G3) ii suna cam de cacao. Daca era bariton avea c**** acolo. Edited November 16, 2008 by Hix
Guest Sir_Johnny25 Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 (edited) E tenor toata ziua. Unde ai vazut tu baritoni care sa se duca prin B4 fara tehnica super tare? De asemenea nu coboara niciodata sub C3. Si grav-ul ( C3-G3) ii suna cam de cacao. Daca era bariton avea c**** acolo. Axl Rose e bariton toata ziua si noaptea,cu o tehnica interesanta si ciudata....Nu poti clasifica vocea unui solist de rock cu cea mai inalta sau joasa nota,numa daca se canta cu tehnica de opera poti face asta...La rock asculti tesitura si greutatea vocii.In fine nu-s io foarte expert dar au dreptate aia de pe wikipedia !! Si in plus Axl Rose si-a prelucrat mult vocea in studio si canta numai mixt si pe cap."Asculta-l live". The baritone voice is lower and huskier than tenors' voice. His average extension is about two octaves, from A2 to A4. Edited November 16, 2008 by Sir_Johnny25
Hix Posted November 17, 2008 Posted November 17, 2008 (edited) Bai frate..tu ai auzit in viata ta un bariton adevarat VORBIND doar ? Ia si asculta sa vezi ce diferenta e intre cum vorbeste un tenor si cum vorbeste un bariton. Axl ROSE e 100% tenor. Eram obsedat inainte de el(deci am ascultat foarte mult). Tehnica insa saracul nu are. Ca dovada e rupt acum in 13. Axl rose sustine din gat si rezoneaza nazal. Wow, ce tehnica! E tenor toata ziua cum ziceam. Nu-mi mai da copy paste-uri de wiki ca stiu cum e. Axl nu are greutate in voce. Io-te in alta parte pe wikipedia zic ca e tenor Axl ). Aici au dreptate : http://en.wikipedia.org/wiki/Tenor#Other_uses . Edited November 17, 2008 by Hix
Mosh Craciun Posted November 19, 2008 Posted November 19, 2008 nu cred ca-ti zic nimic nou.. solutia folosita si la case mai mari e alcoolul o bere, un pahar de vin, ce stii ca merge la tine si nu te face turta, doar iti da un pic de curaj. poate cu timpul o sa reusesti si fara. acum mie strategia asta nu mi se pare ok, cred ca ori ai insusirile necesare sa faci o chestie (innascute sau formate), ori n-o mai faci. sa folosesti diverse substante pentru ca ti-e frica sa te urci pe scena e cam neprofesionist. cu toate astea, multi o folosesc linistiti - si la urma urmei daca nu are efecte negative asupra prestatiei tale, de ce nu il inveti pe om prostii... asa a facut si solistu cu care am cantat si acum a ajuns un alcoolic.incepand cu un paharel.. si acum si-a distrus cariera muzicala... adrian mocan..a fost si la megastar,din cauza ca a baut prea mult s-a luat la bataie cu niste colegi de-a lui si a fost scos din ''joc'' . mare grija cu alcoolul
Guest PopCorn023 Posted January 17, 2009 Posted January 17, 2009 Salut!Exercitii ar fi multe, dar cel mai important este unul care este foarte folositor pentru a va da seama cam cum trebuie folosita diafragma. Luati cateva dictionare sau carti mai grele si intindeti-va pe pat, cu fata in sus. Puneti dictionarele/cartile pe burta si incercati sa scoateti sunete de genul celor de la opera (mhm - mhm - mhah - mhah - mho -mho)... e cam greu de explicat in scris, e mult mai usor de explicat 'face to face'... Respiratia, dupa cum bine ati zis, este foarte importanta. Majoritatea solistilor vocali au probleme cu stomacul, tocmai din aceasta cauza. Nu stiu sa respire in timp ce canta. Ori incordeaza prea mult si astfel vor aparea diferite afectiuni, ori lasa prea moale si astfel nu au volum. Ar fi mult mai multe de spus. A... pozitia in care se poate canta cel mai bine este cu mainile in sold. Exact ca la tara. Asta fu pentru inceput. Ce trebuie sa retineti voi de fapt, este ca in primul si primul rand conteaza sa SIMTI ceea ce canti... totul va veni de la sine... cu putina practica (sau...putin mai multa ) Numai bine! Luciana Nimic nu e imposibil. Nimic nu e intamplator. ms am si eu o intrebare: de unde stiu k nus afona?))hmm si lecti de canto nush unde se fac? ma refer in tm:)
Guest Sajuuk333 Posted February 3, 2009 Posted February 3, 2009 Salutari, sunt nou pe acest forum. Adica nu chiar nou, dar asta e al 3-lea (parca) post al meu. Pe langa chitara, imi place sa studiez si vocalul si chiar mi-as dori sa excelez in acest domeniu. Ideea este ca nu pot deduce inca gradul de maturitate al vocii mele (daca se mai dezvolta sau nu) si nu sunt 100% sigur ca e bine ce fac deocamdata. In primul rand, as dori sa mentionez ca NU stiu prea multa teorie muzicala in ceea ce priveste vocea . Sunt un metalhead inrait, ce-i drept, dar imi place si vocalul 'clean'. Pe acasa si, ma rog, cand mai apuc, fac growluri si, cu toate ca ascult mult black/death/bla bla metal, vocea mea mi se pare destul de diferita. Vocea mi-o modific din gat, bagand un soi de 'distort' (cel putin asa ii zice la chitara ), fac asta de ani buni si, intr-adevar, vocea mi s-a schimbat, in bine, dupa mine. Pot sa "grohai" ore in sir si gatul nu ma doare si nici nu ragusesc. O bere, in schimb, imi omoara vocea . Pot sa-mi modulez vocea in growluri, pot face tot felul de scheme, dar pe 'clean' (chitara, din nou...), sunt afon. Si acum, intrebarea mea e: fac ceva gresit? Pot pune niste inregistrari pe youtube sau in alta parte. As dori sa fac acel pas inspre profesionalism, pentru ca chiar imi place ce fac . Multumesc anticipat!
Vulgar_display_of_Alex Posted February 4, 2009 Posted February 4, 2009 (edited) Salutari, sunt nou pe acest forum. Adica nu chiar nou, dar asta e al 3-lea (parca) post al meu. Pe langa chitara, imi place sa studiez si vocalul si chiar mi-as dori sa excelez in acest domeniu. Ideea este ca nu pot deduce inca gradul de maturitate al vocii mele (daca se mai dezvolta sau nu) si nu sunt 100% sigur ca e bine ce fac deocamdata. In primul rand, as dori sa mentionez ca NU stiu prea multa teorie muzicala in ceea ce priveste vocea . Sunt un metalhead inrait, ce-i drept, dar imi place si vocalul 'clean'. Pe acasa si, ma rog, cand mai apuc, fac growluri si, cu toate ca ascult mult black/death/bla bla metal, vocea mea mi se pare destul de diferita. Vocea mi-o modific din gat, bagand un soi de 'distort' (cel putin asa ii zice la chitara ), fac asta de ani buni si, intr-adevar, vocea mi s-a schimbat, in bine, dupa mine. Pot sa "grohai" ore in sir si gatul nu ma doare si nici nu ragusesc. O bere, in schimb, imi omoara vocea . Pot sa-mi modulez vocea in growluri, pot face tot felul de scheme, dar pe 'clean' (chitara, din nou...), sunt afon. Si acum, intrebarea mea e: fac ceva gresit? Pot pune niste inregistrari pe youtube sau in alta parte. As dori sa fac acel pas inspre profesionalism, pentru ca chiar imi place ce fac . Multumesc anticipat! dap...se numeshte growl ... nu cantat cu vocea; bine; probabil ca din cauza ca nici nu-mi place death-metalu (vocile lor, mai exact) spun asta; dar si acolo trb sa ai grija' fiindca am gasit (nu pentru mine ) pe youtube exercitii pt a canta death metal; deci nu sunt de acord sa te fortzezi peste puterile tale; mai bine cauta ca sa fii sigur ca nu faci vreo prostie cu gatul tau (vb serios)... dar daca tu zici ca te simti comod, e ok in fine: exemplu : Phil Anselmo (vocal Pantera) a cantat (chiar si in falsetto) pana sa treaca la growl...; contra-exemplu : pe tipu de la cannibal corpse nu l-am auzit cantand; DECI parerea mea e ca :oamenii care pot face growl fara probleme au un talent de la Dumnezeu (SO GO FOR IT ! ) DAR Mai important ar fi sa incepi cu exercitii simple,de incalzire,apoi melodii...penale(gen podul de piatra ) ; orice care ti-ar da o muzicalitate vocii; caci nu exista afon:toti auzim...ce draq apoi, daca dupa un timp de exercitii, ai reusi sa combini cantatul cu growlul, vei face ceva foarte bine Edited February 4, 2009 by Vulgar_display_of_Alex
Guest Sajuuk333 Posted February 5, 2009 Posted February 5, 2009 Hey, thanks Melodic pot canta orice in growl, dar ma intreb daca asta nu-mi va afecta, mai tarziu, vocea pe 'clean'?
Guest PopCorn023 Posted February 9, 2009 Posted February 9, 2009 Deci cel mai usor ar fi sa iei lectii de canto...dak nu se poate ,mai simplu e sa te inregistrezi singur si sa vezi dak iti place cum suna dak te simiti bn si dak ai sentimentu k suna bine ii ok . vodka ( tarile) fumatul iti distrug corzile vocale... si inainte sa cantati nu este bine sa beti suc de portocale sau lapte ..o sa sunati infundat dupaia
Guest Tanase Posted February 9, 2009 Posted February 9, 2009 Hey, thanks Melodic pot canta orice in growl, dar ma intreb daca asta nu-mi va afecta, mai tarziu, vocea pe 'clean'? Normal, atata timp cat growl se canta preponderent din gat, cat crezi ca rezista saracele coarde vocale? numa bine
Vulgar_display_of_Alex Posted February 9, 2009 Posted February 9, 2009 Hey, thanks Melodic pot canta orice in growl, dar ma intreb daca asta nu-mi va afecta, mai tarziu, vocea pe 'clean'? Frate...si io daca ar fi sa ascult ce zice lumea, as canta si acum tot intr-o octav a juma; Toti iti spun : "canta unde te simti comod..." blablabla; ce draq, daca nu ma fortzam , nu aveam acu nici alea 2 octave (care nu sunt de ajuns pt a canta klumea) pe care le am acum; deci chestia cu asculta sfaturile..incearca sa vezi ce e bn si ce nu e; Eu intrebam:cum imi maresc ambitusul, altii imi spuneau:"nu , ca trb sa canti acolo unde poti" ...ma rog... asculta totusi de cei cu experienta;eu, vocal limitat; dar : eu spun vocii ce sa faca, nu ea mie Cat despre exercitii de respirat : nu am avut niciodata probleme cu respiratul normal; diafragma trb sa fie exersata; uitati un exercitiu bun : - inainte de a trece la vocalize,sau bubles(vb mai tarziu despre ele), sau inainte de a va urca pe scena, faceti asta, pentru a nu avea probleme cu respiratia : Ideea e ca respiratia trb sa vina de la sine, fara sa te chin ui, si mai ales, sa nu tragi aer in piept; deci faci cam asa : In picioare, stai, numeri in gand "3,2,1,si!" apoi, printr-un "SH!" lung si puternic dai tot aerul afara din tn (cand zic "sh", ma refer la "s" cu virgula dedesubpt (sh) ... lol ); cand ai dat aerul afara, lasi liber sa intre aerul tot inapoi; stai vreo 10 sec repeti procedeul: 3,2,1, si(in mintea ta), apoi dai aerul, lasi aerul sa intre, stai putin; FACETI cam vreo 10; Vei observa, dupa toate cele, ca incape mai mult aer in tine; respiratia este mai usoara; diafragma s-a marit; TIPS:- nu va fortzatzi PREA mult: am zis ca faci"sh"-ul cu fortza...dar nu chiar din rasputeri' totusi, sa fie puternic -se pare ca sh-ul e foarte, foarte, zgomotos ! se sperie lumea ! eu mai fac doar sa dau aerul afara, dar cel mai bn, incercati cum am spus; succes
Hix Posted February 27, 2009 Posted February 27, 2009 (edited) In ultimul timp am avut cateva "revelatii" in legatura cu tehnica. Vreau sa le impart cu voi. Prima oara sa zic ceva de postul de mai sus.. Diafragma nu se mareste. Ideea nu e sa incapa cat mai mult aer in tine ci sa folosesti aerul cat mai eficient. Cantatul sanatos nu se face cu plamanii umflati la maxim. De fapt asta duce numai la probleme. In primul rand o sa fie imposibil de controlat presiunea aerului ( adica de sustinut) atunci cand esti "umflat". Fortatul nu o sa duca niciodata la o marire a ambitusului. In cel mai bun caz poate te prinzi de niste chestii si reusesti sa nu te mai rupi insa mai mult ca sigur o sa fie the WRONG WAY si o sa duca in timp la probleme. Am ajuns la concluzia ca una dintre cele mai mari probleme in cantat e pozitia laringelui. La foaarte multi aceasta e prea inalta atunci cand ajung in acut si asta are 2 cauze: Lipsa de sustinere si lipsa ridicarii palatului moale. O sa explic cum functioneaza. Plamanii sunt ca un balon. Evident dupa ce ai inspirat trebuie sa te opui expiratiei pt. ca aerul vrea sa plece afara( presiune mai mare in interior decat in exterior). Fara sa ne opunem plecarii aerului din plamani se intampla 2 chestii: 1. Laringele sare in sus ca atunci cand inghiti.Cand inghiti epiglota acopera laringele iar sunetul n-are pe unde sa iasa bine si apare mai mult stres pe corzile vocale si sunetul pierde din timbru. 2. Corzile sufera datorita presiunii ridicate a aerului. Nu-s facute sa reziste la asa ceva. O sustinere corecta va garanta cam jumatate din pozitia corecta a laringelui(trebuie sa stea cam in pozitia naturala). La barbati e foarte usor de urmarit pozitia laringelui pt. ca se vede marul lui Adam. Femeile pot pune mana(delicat) sa simta. Din pacate asta nu e suficient pt. un cantat sanatos, timbrat( nu alb vezi uhm..cam toti cantaretii rock in acut). Pt. a tine laringele unde trebuie trebuie ridicat palatul moale. Incercati sa cascati si vedeti cum coboara laringele. Asta e ideea. Practic mentinerea laringelui intr-o pozitie ok se face folosind aceleasi senzatii pe care le avem cand respiram insa asta trebuie facuta relativ treptat. Ridicarea palatului moale trebuie sa inceapa cam in zona pasajului si asa ramane tot timpul, ridicat din ce in ce mai mult. De asemenea in timp ce se urca trebuie sa ne opunem cat mai mult expiratiei latindu-ne la 360 de grade cam in jurul taliei. Un amod in care sa vedeti de unde trebuie sa sustineti e sa stai pe un scaun, coatele pe genunchi, capul intre maini si sa trageti brusc aer. Din acelasi loc sustineti. Mai e si problema atacului perfect a unei note. Nu trebuie sa scape aer inainte de inceperea sunetului. Atacul trebuie sa fie instant DAR NU AGRESIV si trebuie sa fie din diafragma. Trebuie sustinuta nota ce urmeaza atacata. Asta se face coborand diafragma( si astfel scazand presiunea din plamani) cum am descris mai sus. Cantatul e o senzatie fizica placuta atunci cand e facut bine nu un chin. Orice durere de gat, probleme cu inghititul dupa e semn ca ceva a fost gresit. Desigur n-o sa reusesti sa coordonezi totul la inceput perfect si o sa fie mici dureri. Ideea e sa nu va incapatanati, nu fortati. Cand e bine e usor. Va las 2 filmulete pe youtube in care se vorbeste de acoperirea(deschisul in interior, altii ii spun open throat) incepand cu pasajul. Pavarotti ii zice covering, copertura iar blake ii zice dark timbre. E acelasi lucru, ambii fac acelasi lucru doar termenii difera. De asemenea va las 2-3 articole super interesante ce pe mine m-au ajutat enorm. Sunt sigur ca sustinerea(clar necesara) si acoperitul ( macar intr-o MICA MASURA) sunt si-n pop/rock pt. un cantat corect. http://www.youtube.com/watch?v=2oZ2AcaPb7o http://www.voiceteacher.com/passaggio.html http://www.voiceteacher.com/management.html http://www.voiceteacher.com/support.html http://www.voiceteacher.com/cordclosure.html http://www.voiceteacher.com/coupdeglotte.html Multa bafta ! Sper sa va ajute si pe voi cat m-au ajutat pe mine. P.S. Vulgar 2 octave si ceva sunt suficiente Heh...... in opera unii se chinuie toata viata sa aiba 2 octave perfecte, bune. Degeaba dai contra fa(F5 pt. un tenor) daca suna ca un fund. Nu orice sunet produs intra in ambitus. Intelege ca nu e vorba de cat de sus te duci e vorba de cat de sus te duci fara sa suni ca o fetita. Daca esti convins ca ai 2 octave bune te invit sa canti ( asa cum vrei tu) asta : http://www.youtube.com/watch?v=Funp7JTWp2A Poti s-o canti exact asa cum vrei tu ). Astept o inregistrare . Edited February 27, 2009 by Hix
Hix Posted March 1, 2009 Posted March 1, 2009 (edited) Atasez o carte ce nu este sub copyright si pare excelenta din ce am apucat sa citesc . Va recomand ca tot ce cititi sa treceti putin prin filtrul propriu pt. ca foarte des termenii pot fi confuzi . Se numeste How To Sing de Lilli Lehmann. O sa incerc sa rezum partile importante din ea dupa ce o citesc. Sper sa va ajute. Edit1: E excelenta intradevar cartea. Are niste scheme foarte misto a unde rezoneaza vocea si cum se schimba cavitatile in functie de inaltimea notei! 19116_h.zip Edited March 1, 2009 by Hix
Vulgar_display_of_Alex Posted March 1, 2009 Posted March 1, 2009 Atasez o carte ce nu este sub copyright si pare excelenta din ce am apucat sa citesc . Va recomand ca tot ce cititi sa treceti putin prin filtrul propriu pt. ca foarte des termenii pot fi confuzi . Se numeste How To Sing de Lilli Lehmann. O sa incerc sa rezum partile importante din ea dupa ce o citesc. Sper sa va ajute. Edit1: E excelenta intradevar cartea. Are niste scheme foarte misto a unde rezoneaza vocea si cum se schimba cavitatile in functie de inaltimea notei! hei ; multumim mult pentru carte; cat despre inregistrat ?... nici macar n-am microfon momentan ...si , oricum, io am cantat voce doar cat sa tin backing; Mah, io am doua octave ..(cum se zice ; "chest voice") , apoi e ceva in "mix", dar pe care nu ma pot baza, si normal "head-voice", pe care nu il folosesc pentru nu suport cand aud pe un barbat cantand astfel; Am vazut pe youtube nishte trucuri , dar, pan la urma , tot trb sa le cumperi cartea; nimic nu e gratis; Problema mea e : Ash fi fost fericit daca ash fi avut aceste 2 octave, dar intr-un loc mai inalt; sa pot sa urc pana in la2(daca e corect spus- cam cat urca Hetfield in The day that never comes in cel mai inalt punct; desi, cred ca el nu foloseste doar chest voice..) in fine, ca sa nu mai schimb acordurile la fiecare melodie, da sa se mire toti de ceea ce cant; sau sa nu mai fiu nevoit sa-mi acordez acasa chitara cu 6 corzi in la, si sa ma simt ca si cum ash canta pe spaghete fierte; Numai bine
Guest Muse Posted March 3, 2009 Posted March 3, 2009 Ce exercitii pot sa fac pentru a putea mentine note mai inalte fara probleme ?Am 17 ani si daca mentin o nota nalta incepe sa mi-se sparga vocea. Daca intru in falsetto nu am problema asta.
Hix Posted March 3, 2009 Posted March 3, 2009 E usor rau...nu trebuie sa studiezi ani ca sa poti canta bine. Iar notele inalte sunt usoare. Toata lumea da contra do-uri foarte usor. Ce mai, e simplu : 1. Sustine 2. Ridica palatul moale 3. Tine limba intr-o pozitie corecta 4. Deschide gura cum trebuie Asta e tot! Simplu nu ??? ....NU Nu exista o cale usoara, sau niste exercitii pe care sa le faci zilnic si pac intr-un an sa canti super. De-asta IMO toate CD-urile cu exercitii si DIY pt. cantat sunt frectie. Da s-ar putea sa mearga PUTIN si sa te faca sa suni acceptabil(daca ai standarde foarte low) dar in niciun caz nu o sa fii bun. Am pus o carte mai sus dar nu e suficienta. Un profesor de canto e A MUST(puteti zice voi oricat ca nu...daca chiar vreti sa-mi demonstrati astept inregistrare cu ceva de genu o cvinta in plus peste pasaj fara ca sunetul sa fie ALB, MAT, PROST). Intradevar insa in Romania majoritatea profesorilor de canto sunt varza( si la fel si afara don't worry). Intradevar nu toti vrem proiectie foarte buna, pronuntie foarte buna, sunet foarte bun. Unii se multumesc cu mai putin, altii nu sunt multumiti niciodata. Multa bafta!
Guest Melania Posted March 11, 2009 Posted March 11, 2009 E usor rau...nu trebuie sa studiezi ani ca sa poti canta bine. Iar notele inalte sunt usoare. Toata lumea da contra do-uri foarte usor. Ce mai, e simplu :1. Sustine 2. Ridica palatul moale 3. Tine limba intr-o pozitie corecta 4. Deschide gura cum trebuie Asta e tot! Simplu nu ??? ....NU Nu exista o cale usoara, sau niste exercitii pe care sa le faci zilnic si pac intr-un an sa canti super. De-asta IMO toate CD-urile cu exercitii si DIY pt. cantat sunt frectie. Da s-ar putea sa mearga PUTIN si sa te faca sa suni acceptabil(daca ai standarde foarte low) dar in niciun caz nu o sa fii bun. Am pus o carte mai sus dar nu e suficienta. Un profesor de canto e A MUST(puteti zice voi oricat ca nu...daca chiar vreti sa-mi demonstrati astept inregistrare cu ceva de genu o cvinta in plus peste pasaj fara ca sunetul sa fie ALB, MAT, PROST). Intradevar insa in Romania majoritatea profesorilor de canto sunt varza( si la fel si afara don't worry). Intradevar nu toti vrem proiectie foarte buna, pronuntie foarte buna, sunet foarte bun. Unii se multumesc cu mai putin, altii nu sunt multumiti niciodata. Multa bafta! wow, Hix! esti sigur ca nu ai introdus gresit data nasterii cand ti-ai creat profilul? pari mult mai matur.. Multumim foarte mult pentru carte si sfaturi (l-am ascultat cu mare placere pe Pavarotii)
Hix Posted March 13, 2009 Posted March 13, 2009 Revin sa mai scriu cate ceva. De data asta ma leg de ce se intampla la nivelul corzilor in functie de registru. Atunci cand se canta in voce de "piept" pura vibreaza intreaga masa a corzii iar corzile se inchid complet. In falsetto pur ( d-ala aerat) corzile nu se inchid si vibreaza doar marginea corzilor nu toata masa. Acoperitul e de fapt aducerea beneficiilor ambelor registre. E gresit sa urci in acut cu intreaga masa a corzilor si va duce la probleme. De asemenea nu suna bine sa canti in falsetto pur. Astfel trebuie mixate. Corzile se vor inchide in acut si supraacut insa nu vor vibra cu toata masa ci doar la margini. Asta se intampla atunci cand acoperi. Vocea de piept si vocea de cap nu sunt date doar de locul in care rezoneaza sunetul ci si de modul in care vibreaza corzile. Cum nu putem insa avea control low-level la nivelul corzilor ne folosim de imaginatie. O alta chestie interesanta e motivul pt. care cantaretii buni taie mai bine prin mix(orchestra de ex). In spectrul de frecvente al cantaretilor buni putem vedea doua sau mai multe armonici aparand in zona 3000HZ si in zona de 10000hz. Acestea apar doar atunci cand gatul e deschis. Acestea( in special cea de la 3000hz) constituie SQUILLO-ul. Daca vreti revin sa scriu cate ceva ( ce-am inteles si eu) despre formantele vocalelor(armonicile care dau vocala) si modul in care acestea trebuie "acordate" pt. a intari anumite armonici.
Hix Posted March 13, 2009 Posted March 13, 2009 Am revenit. Prevad ca nu o sa intereseze prea multa lume ce o sa scriu dar asta e. Poate ajuta pe cineva. O chestie pe care am uitat s-o zic in alte posturi e ca NU CONTEAZA CE VOCALIZE FACI CI CUM LE FACI. Astfel orice vocaliza cat timp va fi facuta cu un gat strans n-o sa duca niciodata la dezvoltarea vocii ci din contra. Ideea e sa nu fie tensiune. Sa inveti sa faci cat mai putine. Spre asta cred ca trebuie sa tinda toti : comoditate, usurinta. Odata ce nu mai trebuie sa te gandesti la palatul moale, laringe, sustinere, pozitia limbii etc si nu-ti faci griji ca vai ...vine acuta aia naspa si s-ar putea sa ma rup, abia atunci poti canta cu feeling. Intradevar sunt unii care ignora dureri, gaturi stranse si tot canta cu feeling. E frumos dar nu e sanatos si e si pacat . Scopul tehnicii nu e sa dai superacute si sa ai virtuozitate doar asa ca sunt WOW. Scopul e sa te poti exprima fara piedici. Corelli zicea ca belcanto-ul se face in mijlocul vocii iar acutele aduc banii. Acum revin la formante si armonici. Cand un om canta vocea pe care o auzim noi e compusa din diferite frecvente. In primul rand avem fundamentala, nota pe care o ataca omul. Apoi avem formantele vocalei si alte armonici. Acestea depind de cavitatile pe care le intalneste sunetul pana iese afara. Practic daca am avea corzile scoase afara(fara cap) s-ar auzi numai fundamentala. Fiecare vocala are cele 2 armonici la frecvente diferite(frecvente ce-s multiplu al fundamentalei). Astfel cand urcam si formantele "URCA". Problema e ca acestea trebuie sa urce intr-un anumit fel nu cum vor ele. Si aici ajuta acoperitul. Prin acoperit se modifica formantele si se schimba dominanta intre ele. Fiecare cantaret practic pe masura ce urca "acordeaza" aceste formante astfel incat sa fie dominanta o armonica sau alta.In pasaj si dupa la cei care acopera corect armonica dominanta se schimba din a 2-a in a 3-a, a 4-a sau a 5-a. Asta depinde de cum alege fiecare(si de cat de sus e nota, in contra-acut tinde sa se schimbe pe armonica superioara). Pavarotti de ex intareste armonica a 3-a(aceasta devenind dominanta) si in general aceasta e considerata tehnica....corecta . La femei si in special soprane apare o problema. Formantele astea pot fi in general doar intre anumite valori. Se schimba mai mult dominanta intre ele decat pozitia lor. Astfel la soprane se intampla ca dupa o anumita nota una din formante sa cam dispara. De aceea sopranele nu prea au mai multe vocale in acut si contraacut(tind sa sune toate cam la fel(vocalele)). Pt. ca sunt sigur ca am explicat de toata jena va las niste link-uri excelente : http://www.vocevista.com/elite3.html http://www.ncvs.org/ncvs/tutorials/voicepr...rial/index.html Bafta !
Vulgar_display_of_Alex Posted March 13, 2009 Posted March 13, 2009 eu unu te ascult, frate multumim mult pt tot ce ai explicat; cred ca...deh.. nu trebuie decat sa exersez iar si iar si iar Mii de multumiri si pt. linkuri Toate cele bune
Fictum Posted March 14, 2009 Posted March 14, 2009 dar cel mai bun pentru asta, e DVD-ul: Melissa Cross - The Zen Of Screaming
Guest Muse Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Mersi pentru raspuns Hix , am realizat ca nu respiram corect cand incercam sa sustin o nota , nu mai am problema aia acum. Acum am alta intrebare , de ce la volum mic , dupa ce mi-am incalzit vocea cantand game , facand lip rolluri si alte minunatii , imi crapa vocea cand i-au o nota inalta. Dar pe masura ce cresc volumul nu mai am problema asta.E normal?
Hix Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 In ce sens pe masura ce cresti volumul ? Adica daca canti in forte nu-ti crapa dar in mezzo forte sau piano crapa ? Nu e bine daca-ti crapa in mezzo si piano. Incearca pe toate notele din ambitus sa faci ceva de genu : ataci pe o vocala nota in piano apoi urci la forte si cobori iar la piano. Daca poti sa faci asta comod e ok. Faptul ca poti sa dai o nota doar in forte indica o problema. Incearca ca atunci cand canti incet sa sustii MAI MULT decat atunci cand canti tare. De asemenea nu faci piano strangand din gat/inchizand gura etc. Pur si simplu in piano totul ramane la fel doar aerul e mai putin. Ca sa tii aerul in spate sustii( nu trebuie sa fie un efort extrem).
Hix Posted March 16, 2009 Posted March 16, 2009 Revin cu inca o chestie pe care am descoperit-o azi. Am mai auzit-o inainte....si se pare ca ....da asa e. Nu incercati sa lucrati acutul pana nu aveti mijlocul PERFEEEECT comfortabil. Perfect = nu e pic de tensiune si nu faceti absolut nimic extra. De asemenea incercati sa UITATI cum sunati de obicei si sa lasati vocea sa iasa afara asa cum vrea ea. Incercati sa stati relaxati si comfortabili. Vocea de mijloc e intre E3-E4 pt. tenori si E4-E5 soprane.(aproximativ). Incercati sa lasati sunetul sa faca ce vrea cand urcati. Nu-l controlati si nu incercati sa sunati cum VRETI sa sunati ci lasati sa sune cum vrea ea. Controlati-va pozitia laringelui in timpul asta. NU TREBUIE SA URCE. O sa sunati mai plin si mai misto daca sta la locul lui laringele. Nu incercati nici sa-l fortati sa stea jos. Pt. mine asta a mers mai bine azi decat incercarea de a controla pozitia lui. Doar cand rezolvati partea de mijloc si sunati UNIFORM in ea si fara sa faceti pic de efort(muschii din zona lombara au voie sa lucreze insa incercati sa-i lasati s-o faca singur) mergeti mai sus. Uitati de control. Ce-am descris eu mai sus e ce trebuie sa faceti INCONSTIENT nu CONSTIENT. Controlul constient tinde sa aduca tensiune.
srbnmircea Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Salut,am si eu o intrebare,cam ce exercitii ar trebui sa fac ca sa ating note inalte,fara falsetto?Un exemplu ar fi Rob Halford.
Guest Till_Akysha Posted May 31, 2009 Posted May 31, 2009 Am si eu o intrebare, daca am reusit sa-mi dezvolt vocea de soprana, ar fi bine s-o antrenez:-? si cum as putea s-o antrenez cel mai usor, caci cu piese nu prea merge:-?
Hix Posted July 15, 2009 Posted July 15, 2009 (edited) Esti sigura ca esti soprana ? Ce genuri vrei sa canti ? Vocea nu ti-o poti dezvolta cantand piese fara o tehnica adecvata. Tehnica nu se face in piese ci in vocalize astfel incat cand faci o piesa tehnica sa nu fie in mintea ta atat de mult ci sa fie automatism. Edited July 15, 2009 by Hix
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now