www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Despre concertele din Romania


Cosu

Recommended Posts

Va recomand spre lecturare acest articol (Ce imi permit sa il las posteritatii aici pe forum - Sursa Cotidianul, Cosmin POPAN, 27 sep 2005)

Artistii straini cinta in Romania la cota redusa

 

La sfirsitul lui august, trupa lui Marilyn Manson ar fi putut cinta la Bucuresti daca cineva l-ar fi „pescuit" din turneul sau care a cuprins Budapesta. Organizatorii romani dau adesea astfel de rateuri din lipsa de public, sponsori si sali adecvate.

 

Fundatia Culturala Phoenix a organizat pina anul trecut destul de rar concerte cu artisti de afara. Aceasta reusea sa aduca o data pe an artistii putin insemnati si adesea iesiti din actualitate precum Joan Baez, Patricia Kass sau Boney M. In ultimele 12 luni insa, fundatia a reusit sa cheme in Romania nume importante precum Faithless, Megadeth sau Jon Anderson.

 

„Am inceput sa organizez totul pentru ca m-am saturat sa o faca altii si sa merg la concerte in strainatate", spune Mircea Nanca, producator si organizator de concerte in cadrul Fundatiei Culturale Phoenix.

 

Munca de sacrificiu

 

Un alt organizator, Mihai Cernea, directorul Sfinx Experience, recunoaste ca doar jumatate dintre concertele sale au fost profitabile financiar: „Desi piata de concerte live in Romania este in crestere, nu s-a produs inca o reala explozie.

 

Nivelul scazut al salariilor, dar si lipsa de interes a posturilor de radio si televiziune pentru promovarea evenimentelor de acest gen sint principalele cauze".

 

Muzica de tun

 

Marcel Platon, realizator de emisiuni muzicale la Radio 3 Net, este si el de parere ca cei mai multi organizatori „sint neexperimentati si neseriosi: isi doresc sa dea lovitura, si mai putin sa permanentizeze aceasta meserie care in alta parte se invata la facultati si colegii".

 

Intors in aceasta vara de la un concert Black Sabbath din Sofia, Platon a rezumat diferenta dintre piata romaneasca si cea de peste Dunare: „Am vazut oameni saraci si cu pantofi gauriti care veneau la concerte. Soferii de taxi ascultau rock in masina, vamesi bulgari stiau componentele trupelor pe care mergeam sa le vad.

 

Iar pretul biletelor era si el foarte mic: intre 350.000 si 500.000 lei ca sa-i vad pe Deep Purple sau Black Sabbath".

 

Vocatie de Penelope

 

Organizatorii de concerte stau adesea la pinda ani intregi ca sa prinda un artist mare pentru a-l aduce in Romania. „Unul din zece pe care ii urmarim ajunge pe scenele noastre. Cu AC/DC discutam de zece ani fara nici un rezultat. Rammstein, Eric Clapton, Santana, Tina Turner sint alte nume mari pe care le curtam de vreme buna", admite Cernea.

 

Prodigy au fost si ei la un pas de a semna acum doua saptamini pentru un concert in Romania. „Am incercat sa ne cuplam cu Ucraina, Slovenia si Serbia pentru o oferta comuna, insa au refuzat in cele din urma", continua acesta. In august, Nanca aproape ca-i inhatase si el pe cei de la Marilyn Manson aflati intr-un turneu care cuprindea si Budapesta.

 

„Daca am fi gasit un sponsor care sa ne ajute, pe 24 august i-am fi avut la Bucuresti. Prezenta unei companii este decisiva in astfel de cazuri", spune acesta.

 

Cu dedicatie, pentru cei lefteri

 

Lipsa sponsorilor face ca piata de concerte sa nu cunoasca o explozie de nume rasunatoare pe scenele romanesti. In ciuda semnalelor din presa ca lucrurile se misca, Mircea Nanca este de parere ca sintem inca departe de a asa ceva: „Atita timp cit nu este la televizor sau gratuit, foarte putina lume se gindeste ca ar putea da pina la 20 de euro pentru un concert de doua ore.

 

Pentru multi, acest lucru este un moft". Profilul consumatorului de muzica live este fatalmente modelat de obisnuinta de a i se oferi concerte gratuite, crede acesta: „Romanii sint obisnuiti sa mearga la concerte cu intrare libera, fie ele festivaluri ale berii sau campanii electorale.

 

Cei mai multi gindesc dupa tiparul «Cind am cel putin o data pe luna astfel de evenimente, de ce sa dau banii pe bilet?»".

 

Platon crede si el ca „publicul trebuie educat sa plateasca actul muzical. E obligatoriu sa se renunte la spectacolele gratuite si la acele evenimente-ghiveci in care genurile muzicale sint amestecate".

 

Sali mici si improprii

 

O alta problema a organizatorilor, deja ras si ras pusa pe tapet, este lipsa salilor de concerte. „In Bucuresti, doar Sala Radio si Ateneul ar fi potrivite, insa ambele sint destinate in principiu concertelor de muzica clasica.

 

Cele 900, respectiv 800 de locuri ale acestora sint adesea insuficiente", spune Mircea, care este de parere ca in Romania „ar trebui construite inca doua sali, una de 2.000 de locuri si alta de 5.000". Cernea crede ca o sala cu 15.000 de locuri ar inzeci numarul de artisti straini care sa concerteze in Romania.

Link to comment
Share on other sites

Da, bun topic....

E o problema cu concertele astea moca.

Te duci la concert, vezi tot felul de trupe pestritze de maimute care dau din rotunjimi si care au ca manageri oameni influenti.

Aceste trupe n-ar putea supravietui daca ar trebui sa cante in showuri cu bilete, deoarece lume n-ar vrea sa plateasca sa le vada. Ele traiesc din muzica din cauza ca au manageri cu relatii pt a le aranja cantari.

Cat despre trupe mari....

Mi-am amintit ca Vai va fi in Bulgaria in nov.De ce nu si in Bucuresti?

Oare nici unul din organizatorii de concerte mari de la noi nu au vazut oportunitatea asta, unde mai pui ca e o zi libera, in care s-ar putea strecura un show si la Buc.

Link to comment
Share on other sites

Da si marmota invelea ciocolata in staniol...

Sa fim seriosi. Problema este ca intotdeauna promoterii romani se orienteaza spre formatii trecute... Niciodata nu s-a facut un efort serios pentru a aduce o trupa "la moda" in Romania (si nu ma luati cu Nightwish). Uite aici cateva trupe care ar umple o sala de genul Polivalenta fara probleme: Saxon (manca-v-ar lepra de PSDisti sa va manance), Primal Fear, Gamma Ray, BLAZE, Iced Earth... Cat despre o trupa cu adevarat mare se pare ca totusi vom primi Helloween (asta daca nu-si "rup si astia vreun deget" cu o zi inainte de concert). Dar spuneti-mi si mie domnilor promoteri, de ce nu faceti nici un efort sa aduceti JUDAS PRIEST sau IRON MAIDEN??? Tot e 23 Augustul muci pt fotbal, ar fi numa bun pt trupele astea. Ar veni toata Romania sa vada "minunea". Si nu cred ca nu v-ati permite sa platiti IRON MAIDEN cu 180.000$ (atat au primit/seara la Ozzfest). Iar pretul biletelor poate fi pus si la 1,5-2 milioane. Orice fan adevarat va veni.

 

P.S. Oricum, la Ozzfest se plateste mai bine ca in Europa...

Link to comment
Share on other sites

Salut pe Cosu si ceilalti ... ma bucur ca ai gasit articolul asta cu toate ca este doar (probabil o inspiratie ceva) un mic rezumat la articolul scris de Adriana Todoran si Dorin Oancea, aparut in revista Business Magazin nr.46 de care aminteam in alt topic. Este un articol pe 8 pagini ... hai fara poze 4 pagini care va apare in curand si pe net ... Acolo explica mult mai bine cum sta treaba in industria romaneasca de profil ... cum apare articolul am sa postez link-ul fiindca este foarte interesant. Lucrurile care rezulta de acolo, punctate foarte bine si in articolul de mai sus ... sunt: Lipsa salilor de concert cu un numar mare de locuri pentru a putea acoperii o parte cat mai mare din plata artistilor .. tinand cont ca in urma contactarii unui artist si in cazul in care acesta este de acord sa concerteze trebuie gasita o sursa de finantare iar aceasta vine din sponsorizari in primul rand ... un alt avantaj al artistului este ca el canta in fata unui potential client al productiilor lui discografice, la urma urmei pentru asta canta mai toti artistii (concertele sunt sustinute sau impuse de casele de productie) ... intr-o sala mica chiar daca gasesti sponsorul nu vrea sa vina artistul ca nu are public (din 500 de spectatori 50 cumpara CD-uri sa zicem ... 50 poate sa vanda si pe net sau la el in ... bloc) ... Daca este sala mare s-ar rezolva lucrurile astea cu sponsorizari mai mici, din vanzarea de bilete, si prin atragerea clientilor artistului. Pretul biletului iarasi este o problema fiindca la o sala mica cheltuielile se impart la un nr. mai mic de clienti. O alta problema importanta este faptul (pentru Romania) ca se fac aceste concerte gratuite care invata publicul sa nu mai dea bani si in acelasi timp duce si la scaderea calitatii, asa cum spune si Shreder. A treia problema este a locatiei salilor mai mari ... respectiv Bucuresti ... un artist care vine aici (tinand cont de cele spuse mai sus) nu poate face un turneu de exemplu prin tara fiindca pur si simplu nu sunt sali mari in tara ... daca vine in Bucuresti de obicei trebuie sa stea in jur de 3 zile, asta costa ... daca era o sala mare in fiecare oras al tarii statea o zi si basti in urmatorul oras. Apoi lipsa caselor de vandut bilete ... netul la noi nefiind o sursa de incredere pentru multi ...In fine lucrurile par sa se miste si cu siguranta vor venii si vremuri mai bune. Urmaresc cu interes aceasta discutie si iarasi l-as muta pe Cosu cu posturile lui acolo unde am mai deschis o astfel de discutie, promovare ... bla,bla ... unde as muta'o si pe Evelina cu posturile ei tot despre subiectul cu pricina ... dar laaa'sa nene sa ramaneti voi in posteritate ... :) Hai pe curand ...

Link to comment
Share on other sites

Chiar foarte curand ... :) Acum am citit intrebarea ta Cosu despre cluburi ... nu prea ma pricep cum functioneaza mai ales ca nu am trupa ... ce banuiesc este ca totul este la mana hazardului. Am mai spus, cred, ca unul din lucrurile care ar putea sa le faca chiar si forumul acesta (de ce nu ...) este ceea ce se face si in strainatate (in unele tari) ... un fel de (bursa, asa cum era pe vremuri in Bucuresti, undeva pe la Casa Armatei langa Romarta Copiilor) ... un loc de intalnire intre cei interesati de cantat (in cazul acesta pe net) Pe afara cam asa functioneaza ... noi (RGC) de exemplu, intram in contact cu toate cluburile din Bucuresti interesate de colaborari si facilitam prin intermediul "bursei" sau a forumului sau poate a unei viitoare interfete "site", prin rotatie, trupe care sa cante pe baza de contract pe o perioada limitata - 6 luni de exemplu ... ar fi si un loc de reclama al concertelor sustinute deci ar aduce si potentiali clienti cluburilor, cand spun rotatie ma gandesc la rotirea trupelor prin cluburi cate o seara ... vineri, sambata, duminica, ... tinand cont ca au inceput sa apara si cluburi care au amplificari si chiar si seturi de tobe (fara premier si table) ... nu ar fi chiar o problema pentru muzicieni. Am spus acolo contract in sensul ca acesta ar putea asigura artistului o plata sigura a prestatiei, clubul scapa de o bataie de cap in privinta trupelor deoarece un contract te obliga sa ai o anumita prestatie ca artist ... si prezenta, RGC facilitand acest lucru ar putea sustine material o parte din cheltuielile site-ului sau a unei eventuale reviste pe hartie care sa faca poate si reclama acestor cantari cum face 7seri si altele .. acestea sunt reviste gratuite fiindca fac reclama acelor cluburi si restaurante) .. sau promovarea pe cd-uri a trupelor care canta .. nu stiu ... bla bla bla. Ganditi-va si voi daca pare interesant sa functioneze asa ceva si la noi in tara .. eu unu cred ca nu ar strica ... ar putea fi o solutie buna ptr. toata lumea. Astept si parerile voastre. Daca exista asa ceva aici in tara... vreau sa stiu si eu ce si cum!

Link to comment
Share on other sites

manu_s are clar dreptate in privinta asta. Oricum el vede lucrurile din punctul de vedere al artistului. Pe de alta parte situatia asta nu e de loc una noua, asta o stim cu totii.

Ideea ar fi urmatoarea: Ce ar trebui oare sa se intample pentru a se schimba situatia asta?

Ce ar trebui facut sa dispara natia asta a showbishitzarilor?

E clar ca pe mine nu o sa ma vedeti la nici un concert Blondie sau Sexy (eeee, bine-doar daca or sa cante nud :) dar si atunci cu dopuri in urechi si mascat :) ).

Link to comment
Share on other sites

la faza cu cantau in cluburi, ca trupam mica si din provincie si ca trupa Bucuresteana (pot privi lucrurile din ambele pct de vedere) sunt doua variante sa prinzi cantari. ori ai o inregistrare care sa convinga un organizator sa te bage pe langa celellate trupe care stau la coada sa cante ori te ia o alta trupa mai mare sub aripa si te plimba cu ei in concerte pana bifezi niste casute la CV-ul trupei. asta daca esti din provincie (cel putin asa era pana acum vreo 2 ani). in rest, e politica si relatii. la asta se rezuma tot. cine pe cine cunoaste, cine face recenziile, cine organizeaza concertele s a m d. nu e valabil intotdeauna ce-i drept dar in 90%din cazuri asta e situatia

Link to comment
Share on other sites

Guest Yogi The Bear

Legat de concertele din cluburi ...

Considerand ca as avea o trupa (ceea ce n-am) cat de complicat ar fii sa ajung sa concertez intr-un club?

 

... cel putin din punctul meu de vedere, nu este deloc greu sa ajungi sa ai cel putin o cantare pe saptamana in Bucuresti.

Nu trebuie sa ai neaparat un CD demo ci doar ... TUPEU .... Sa intri peste organizatori, patroni sau manageri de club si sa incerci sa ii convingi ca trupa ta are ceva de "spus".

Bineinteles trebuie sa te orientezi spre cluburile care accepta stilul abordat de trupa ta (ex: daca e metal, te duci in Underground, Viking, B52 etc ... daca e trupa de cover-uri Big Mamou, Coyote, Jukebox etc)

.... Poate noi am avut noroc, dar, in 7 luni - de cand Verde'n Fata e in Bucuresti - am avut in jur de 30 de concerte si\sau petreceri private ... deci se poate.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.