www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

ACORDURI IN TONALITATI


Guest marcu923

Recommended Posts

Guest marcu923

Salut,de putina vreme m-am apucat sa cant si eu la chitara.Mai demult am cumparat o carte de la magazinul muzica "Metoda de chitara" dar nu prea ma ajuta cu nimic.Am cautat si pe net dar nu am gasit decit o singura pagina in care se vorveste despre acordurile pentru diferite tonalitati dar si acolo foarte superficial.Chiar daca "lectiile" de chitara sau site-urile de specialitate dau o gramade de exercitii,arpegii game si chiar acorduri,totusi nimeni nu spune ce acorduri se cinta in diferite tonalitati.Plecind de la C maj cu C,F,G,Am,Dm,le-am gasit pentru tonalitatile majore si minore,totusi inca nu stiu ce se intimpla cu tonalitatile armonice si melodice.

 

Va rog cei ce sinteti mai experimentati decit mine sa faceti putina lumina in privinta aceasta. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest marcu923

Nu ma ajuta cu absolut nimic.Exact ca pina acum,nimic nou,sint redate doar notele din tonalitatile respective,nu si acordurile in cadrul tonalitatilor.Exemplu:Phoenix-Andrii Popa:este o melodie in tonalitatea do major sau C si se cinta urmatoarele acorduri: C,F,G. Nu ma intereseaza ce note se cinta in melodie ci acordurile ce sint in aceasta melodie si ce pot exista intr-o melodie in tonalitate Do sau C.

 

 

 

Nu,la " Inversion" se gaseste acelasi acord,dar luat in mai multe forme pe grif.Oricum multumesc.

:)

Link to comment
Share on other sites

Guest MrJackson

Ia frumos un portativ, scrie pe el notele din gama respectiva (pe lungime) dupa care grupeaza-le 3 cate 3 pastrand cate o terta intre fiecare 2 si ai obtinut acordurile din acea gama. Poti sa le grupezi si cate 4 daca te intereseaza si septima... :)

 

O sa revin si cu o schema nitel mai tarziu ca am si eu de studiat acuma...

Edited by MrJackson
Link to comment
Share on other sites

Da asha se construiesc acordurile pentru o gama.

Exemplu:

Do major

Gama:

C D E F G A H( B ) C

Acorduri:

C Dm Em F G Am Bdim(Si-diminuat sau micshorat SiReFa)

 

La minor armonic:

A H( B ) C D E F G# A

 

Acorduri:

Am Bdim Caug(Do marit DoMiSol#) Dm F G#dim (Sol#diminuat Sol#SiMi)

 

Exemplul este pentru acorduri construite din 3 note (trison - treptele 1-3-5)

Daca vrei din 4 note adaugi treapta a 7 (inca o terta peste treapta 5)

Daca vrei din 5 note adaugi treapta 9 (terta peste 7).

 

Acordurile cu 7 si/sau 9 sunt disonante si cer rezolvari de obicei in acorduri clare (trisoane).

 

Constructiile de mai sus sunt standard si reprezinta baza - in realitate pe chitara foloseshti rasturnari (inversiuni) si prinderi care sunt posibil de executat.

 

Daca ai o baza teoretica este simplu, ajutandu-te cu site-ul de mai sus pentru pozitiile reale.

Edited by dgeekoo
Link to comment
Share on other sites

Guest marcu923

DA asa spune teoria,dar in practica de ex. parca Em nu-mi suna ca facind parte din tonalitatea C,iar Bdim nu se prea foloseste,toate tab-urile pe care le-am adunat cu cintece romanesti si nu numai,confirma asta.

Deci ma intereseaza acorduri ce pot fi puse in practica in cadrul unei tonalitati.

Link to comment
Share on other sites

Guest marcu923

Multumesc,am inteles cum stau lucrurile in tonalitatile majore si minore,naturale,dar cum ramane cu celelalte tonalitati?De exemplu,Ducu Bertzi-M-am indragostit numai de ea:

 

Em B

Eu, care vroiam întruna alt ºi alt decor

B7 Em

Eu, care spuneam prea lesne ºi oricui „Mi-e dor”

Am Em

Abia când a plecat plângând ºi n-a mai fost a mea

B7 Em

M-am îndrãgostit numai de ea.

 

Observ ca este in Em dar nu natural dearece acordul B este inlocui de B7.Ma insel oare?

In ce tonalitati astfel de acorduri (B7,Bm7,Gadd11,Asus4 etc.)inlocuiesc alte tonalitati?

In ce situatii fac parte din linia melodica a piesei si cand sint introduse doar pt.armonie?

Am observat in ex. mai sus ca B7 nu poate fi inlocuit cu altceva.

 

 

 

 

 

Depinde si de categoria din care face parte melodia,pop,jazz,blues,rock?

Link to comment
Share on other sites

Guest MrJackson

Daca iei un trison si ii mai adaugi o terta obtii acordul cu septima (mare sau mica in functie de terta pe care o adaugi)

 

Astfel, gama C contine: C7, Em7.. etc.

Link to comment
Share on other sites

Guest marcu923

MrJackson, te rog mult,te astept cu schema promisa.

 

Da,dar vad ca in exemplu"Ducu Bertzi" doar B a devenit B7,de ce nu si celelalte acorduri?

Link to comment
Share on other sites

Guest marcu923

Inlocuirea acordurilor dintr-o tonalitate cu astfel de acorduri tine doar de stilul de interpretare al piesei respective,de armonie?De ex. piesa mai sus mentionata poate fi interpretata doar cu acorduri in trison?

 

Bine,mersi,atunci vorbim diseara

Link to comment
Share on other sites

Mai fratzioare mai lasa-ne cu Ducu Bertzi.

 

Ai mai sus ca la orice "trison" (acord din 3 sunte de baza... intelegi 3 - Tri) se poate adauga a 4 si 5 etc ... nota. Nu este vorba de repetari la octava ale celor 3 note din configuratia de baza, ci de treptele 7, 9, 11, 13 etc ....

 

Daca piesa este in Em armonic, construieste B7 pe treptele scalei armonice minore a lui E.

 

adica: B D# F# A

 

Nota La (A) este treaptsa 7 pentru B.

 

Poti sa te distrezi cantand toate acordurile cu 4 note (adica cu treapta 7) si vei obtine ceva interesant foarte jazzy.

 

 

ERATA la exemplul de mai sus (unde am sarit tocmai nota asta din viteza):

 

Acorduri pentru La minor armonic

Am Bdim Caug(Do marit DoMiSol#) Dm E F G#dim (Sol#diminuat Sol#SiMi)

 

 

 

:::: Later edit ::::

 

Toate astea sunt numai niste reguli teoretice, facute spre a fi incalcate. Adica oricand putina originalitate nu strica (nu ma refer in nici un caz la artistul de mai sus)

Edited by dgeekoo
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.