Guest DRE@MER Posted June 22, 2006 Posted June 22, 2006 Sunt incepatoare (fac de vreun an cu un prof, dar nu stiu f multe). Am o chitara clasica, desi vreau sa ma axez pe folk, dar am zis k pt inceput merge si asa... Am ajuns sa invat armonii si vroiam sa va cer niste lamuriri suplimentare pt k nu inteleg mare lucru de pe site-urile recomandate de voi. Prefer sa imi explicati detaliat. Vroiam sa va spun k mi se pare un lucru f frumos k va impartasiti cunostiintele si explicati si celorlati. Acum...o sa va rog sa ma ajutati si pe mine In principal am nevoie de ajutor la teorie. Stiu destul de multe chestii la acorduri, game, dar vreau mai multe explicatii de la profesionisti. Ce este o armonie si la ce se foloseste? Pe baza ei se pot compune melodii? Cum se formeaza acordurile? Armoniile se fac pornind de la game? Am sa va dau un exemplu unde am niste neintelegeri. Sper sa ma lamuriti voi! La gamele minore, cand formam acordul de treapta V si cel de treapta VII apare un # care nu stiu de unde provine si ce cauta acolo. De ex pt gama la min: la treapta V e acordul - Mi-Sol#-Si. De ce Sol# si nu Sol? Lucruri asemanatoare se intampla si la celelalte game minore. Alta nelamurire ar fi: De ex la gama Sol major la acordul de treapta VII7 apare un bemol: Fa-La-Do-Mib. De ce? Si inca ceva f important! Care e diferenta dintre un acord major si unul minor de pe aceeasi nota? De ex MI maj si mi min? (care e diferenta din moment ce amandoua contin aceleasi note: Mi-Sol- Si) ???? Sper ca veti fi destul de rabdatori si imi veti raspunde si mie! Trebuie neaparat sa inteleg!
cearny Posted June 22, 2006 Posted June 22, 2006 In primul rand trebuie sa intelegi ca tot ce tine de armonii se bazeaza pe game - in speta pe gama majora. Trebuie sa sti care sunt 'distantele intre note', adica ce inseamna semiton si ce inseamna ton (ton=2 semitonuri, ca idee). Si ca intre Mi si Fa, precum intre Si si Do avem semiton, intre restul notelor (fara bemol sau diez) avand distanta de ton. Astea fiind spuse, putem zice ca o gama este o progresie de note dispuse ascendent sau descendent, distantate la un anumit numar de (semi)tonuri. Astfel, gama majora se distribuie asa: Ton Ton Semiton Ton Ton Ton Semiton ...adica daca incepem de la Do (C in notatie vestica), avem: Do (t) Re (t) Mi (st) Fa (t) Sol (t) La (t) Si (s) Do Dupa aceea, trebuie sa stii intervalele muzicale: m2 = secunda mica = b2 = un semiton M2 = secunda mare = 2 = un ton m3 = terta mica = b3 = un ton si un semiton M3 = terta mare = 3 = doua tonuri P4 = cvarta perfecta = 4 = doua tonuri si un semiton aug4 / +4 / dim5 / -5 = cvarta augmentata / cvinta diminuata / triton = trei tonuri (d'oh ) P5 = cvinta perfecta = 5 = trei tonuri si un semiton m6 = sexta mica = b6 = patru tonuri M6 = sexta mare = 6 = patru tonuri si un semiton m7 = septima mica = b7 = cinci tonuri M7 = septima mare = 7 = cinci tonuri si un semiton P8 = octava perfecta = 8 = sase tonuri (12 semitonuri) Intervalele te ajuta sa 'creezi' acorduri, dupa formula. Formula pentru un acord major e 1-3-5 si pentru un acord minor e 1-b3-5. Asadar, uitandu-ne mai sus si calculand dupa gama Do major, avem: Acordul Do Major = Do (1) - Mi (3) - Sol (5) Acordul Do minor = Do (1) - Mib (b3) - Sol (5) ...acum trebuie sa fug, dar revin
Guest Semnlas Posted June 22, 2006 Posted June 22, 2006 Sincer te intzeleg sunt de partea celor care au platit sa invetze ani de zile si nu stiau nik. Am renuntzat akm 2 ani la orice fel de prof pt ca cel mai bun prof sunt eu.Am luat 2 carti un a lui Mateo Carcassi si alta care e super klmea explicat totul de GABRIEL PETRIC (TEORA) unde vei gasi sincer raspuns la ORICE INTREBARE vezi ca sunt doua volume subtiri. Spor la lucru .
Guest DRE@MER Posted June 22, 2006 Posted June 22, 2006 Multumesc, cearny! Astept si urmatoarele explicatii! Inca ceva: Ce sunt arpegiile mai exact? La arpegii conteaza ordinea in care sunt cantate notele? Sincer te intzeleg sunt de partea celor care au platit sa invetze ani de zile si nu stiau nik. Am renuntzat akm 2 ani la orice fel de prof pt ca cel mai bun prof sunt eu.Am luat 2 carti un a lui Mateo Carcassi si alta care e super klmea explicat totul de GABRIEL PETRIC (TEORA) unde vei gasi sincer raspuns la ORICE INTREBARE vezi ca sunt doua volume subtiri. Spor la lucru . Profu meu e f bun, dar nu mi-a explicat decat strict ce l-am intrebat si ceea ce a crezut el ca mai am nevoie. Acum vreau sa stiu mai multe, sa inteleg. Si el mi-a recomandat sa fac rost de o metoda dupa Catcassi, dar pana acum nu am reusit acest lucru. Tu de unde ai luat aceste carti? Sincer te intzeleg sunt de partea celor care au platit sa invetze ani de zile si nu stiau nik. Am renuntzat akm 2 ani la orice fel de prof pt ca cel mai bun prof sunt eu.Am luat 2 carti un a lui Mateo Carcassi si alta care e super klmea explicat totul de GABRIEL PETRIC (TEORA) unde vei gasi sincer raspuns la ORICE INTREBARE vezi ca sunt doua volume subtiri. Spor la lucru . Profu meu e f bun, dar nu mi-a explicat decat strict ce l-am intrebat si ceea ce a crezut el ca mai am nevoie. Acum vreau sa stiu mai multe, sa inteleg. Si el mi-a recomandat sa fac rost de o metoda dupa Catcassi, dar pana acum nu am reusit acest lucru. Tu de unde ai luat aceste carti?
Guest DRE@MER Posted June 22, 2006 Posted June 22, 2006 Scuze cerny, dar at a closer look, mi-am dat seama ca ai gresit la explicatiile unor intervale....
StratMan Posted June 22, 2006 Posted June 22, 2006 (edited) vezi ca acordul se cheama major, daca are terta mare si minor daca are terta mica. si nu confunda majorul cu majoratul! cand vei da peste notatia maj, sa stii ca nu este vorba de major ci de septima mare-majotata! (de ex.) spre deosebire de septima de dominanta (7). Edited June 22, 2006 by StratMan
cearny Posted June 22, 2006 Posted June 22, 2006 Scuze cerny, dar at a closer look, mi-am dat seama ca ai gresit la explicatiile unor intervale.... Care intervale anume? O_o Tocmai m-am verificat cu Wikipedia si cam astea sunt: Unison perfect Secunda mica Secunda mare Terta mica Terta mare Cvarta perfecta Triton Cvinta perfecta Sexta mica Sexta mare Septima mica Septima mare Octava perfecta StratMan, nu-i chiar asa. C / Cmaj / CM = C major, Cmaj7 / CM7 = C major cu septima mare. De altfel, si Wikipedia zice tot asa.
cearny Posted June 22, 2006 Posted June 22, 2006 DRE@MER, m-am mai uitat peste ce ai scris. Acordul de treapta V de la gama minora este acord minor. Fiind in La minor, treapta V este Mi, si incepi: Mi (1) - Sol (b3) - Si (5). Acordul este minor si nu major tocmai pentru ce-ai zis si tu, daca ai incerca sa-l formezi ca fiind acord major, ai iesi din gama Acordul de treapta VII este major - Gmaj = G (1) - B (3) - D (5), nu vad unde apare diezul. Mai jos ai acordurile care se formeaza din fiecare treapta a gamei minore: I - Minor II - Diminuat (1-b3-b5) III - Major IV - Minor V - Minor VI - Major VII - Major Si cum gama minora este defapt o gama majora inceputa cu o terta mica mai 'in spate', daca vrei acordurile gamei majore, incepe de la pozitia III.
Guest DRE@MER Posted June 22, 2006 Posted June 22, 2006 cearny, pai eu am luat-o logic la intervale: sexta mica (contine 6 trepte), sa zicem: 1-2-3- 4-5-6, deci nu are cum sa aiba 4 tonuri, din moment ce sunt 5 spatii intre note, care echivaleaza cate unui interval si inca un argument ar fi faptul ca sexta mare (contine tot 6 trepte) si ai spus ca are 4 tonuri si un semiton, ceea ce acopera, corect, 5 spatii. Sper k ai inteles ce am vrut eu sa spun. Si astfel de "ciudatenii" se intampla si la alte intervale. M-am uitat si eu pe Wikipedia...si nu stiu ce sa zic...e f aiurea...
Guest Mike L. Angelo Posted June 22, 2006 Posted June 22, 2006 cearny, pai eu am luat-o logic la intervale: sexta mica (contine 6 trepte), sa zicem: 1-2-3- 4-5-6, deci nu are cum sa aiba 4 tonuri, din moment ce sunt 5 spatii intre note, care echivaleaza cate unui interval si inca un argument ar fi faptul ca sexta mare (contine tot 6 trepte) si ai spus ca are 4 tonuri si un semiton, ceea ce acopera, corect, 5 spatii. Sper k ai inteles ce am vrut eu sa spun. Si astfel de "ciudatenii" se intampla si la alte intervale. M-am uitat si eu pe Wikipedia...si nu stiu ce sa zic...e f aiurea... Sexta mica este, asa cum a zis si cearny, la 8 semitonuri (4 tonuri). De exemplu in Do sexta mica ar fi La bemol (Ab). Asta datorita modului in care e construita o gama majora: Ton Ton Semiton Ton Ton Ton Semiton. Se poate observa ca sexta mare este la 9 semitonuri (4 tonuri si un semiton) iar sexta mica esta cu un semiton mai putin. Intradevar sexta mica este la sase trepte dar nu toate notele sunt la un ton una de cealalata. Semitonurile dintre 2-3 si 6-7 fac ca sexta mica sa fie la 8 semitonuri (8 fret-uri).
cearny Posted June 22, 2006 Posted June 22, 2006 Observa te rog ca secundele/tertele/sextele/septimele pot fi mici sau mari (minor/major in engleza), si de aici pot aparea sau nu intr-o gama, dandu-i o anumita 'aroma' sonora. Ai 12 note (Do, Do#, Re, Mib, Mi, Fa, Fa#, Sol, Lab, La, Sib, Si, Do), din care 7 formeaza o gama. Sexta mica e un interval pentru treapta a sasea, nu o treapta in sine. Avand in vedere notele din Do major, nu poti avea pentru treapta VI o sexta mica, deoarece ar iesi din gama. Asa ca ai o sexta mare In gama majora (TTSTTTS), de exemplu Do major ai intervalele asa: Unison perfect = do / do Secunda mare = do / re Terta Mare = do / mi Cvarta perfecta = do / fa Cvinta perfecta = do / sol Sexta mare = do / la Septima mare = do / si Octava perfecta = do / do D-aia ii si zice majora, ca toate intervalele sunt mari. Acum, pentru o gama minora (TSTTSTT), de exemplu La minor: Unison perfect = la / la Secunda mare = la / si Terta mica = la / do Cvarta perfecta = la / re Cvinta perfecta = la / mi Sexta mica = la / fa Septima mica = la / sol Octava perfecta = la / la Am folosit ca exemple gamele Do major (Do Re Mi Fa Sol La Si Do) si La minor (La Si Do Re Mi Fa Sol La). Arpegiere inseamna cantarea notelor unui acord in succesiune in loc de simultan. Deci crescator sau descrescator, nu aiurea
StratMan Posted June 22, 2006 Posted June 22, 2006 (edited) cearny, scuza-ma, dar habar n-am de wikipedia. toate metodele si partiturile pe care la am, indica ce am spus eu. intre timp, s-or mai fi pus la punct notatiile in sensul in care spui tu, nu te contrazic. mai mult, mi-aduc aminte de metoda lui joe pass, in care Cmaj9=C7+,9, in sensul ca, 7+ este implicit indicat prin "maj". in sesnsul asta, am facut eu, precizarea respectiva. no offence! Edited June 22, 2006 by StratMan
Guest DRE@MER Posted June 23, 2006 Posted June 23, 2006 Ce inseamna 1-b3-5? Adik ce reprezinta b3 k nu inteleg...are legatura cu bemol? Oricum v-as ruga dak se poate sa ma sfatuiti si pe mine ce ar trebui sa fac, pt ca vreau sa ma axez pe folk, sa compun, etc. Armoniile la ce se folosesc? Sunt bune pt asa ceva?
cearny Posted June 23, 2006 Posted June 23, 2006 b3 = interval de terta mica...am scris mai sus: m2 = secunda mica = b2 = un semiton M2 = secunda mare = 2 = un ton m3 = terta mica = b3 = un ton si un semiton M3 = terta mare = 3 = doua tonuri P4 = cvarta perfecta = 4 = doua tonuri si un semiton aug4 / +4 / dim5 / -5 = cvarta augmentata / cvinta diminuata / triton = trei tonuri (d'oh ) P5 = cvinta perfecta = 5 = trei tonuri si un semiton m6 = sexta mica = b6 = patru tonuri M6 = sexta mare = 6 = patru tonuri si un semiton m7 = septima mica = b7 = cinci tonuri M7 = septima mare = 7 = cinci tonuri si un semiton P8 = octava perfecta = 8 = sase tonuri (12 semitonuri) Armoniile stau la baza muzicii. Tie iti trebuie, pentru folk, si progresii armonice - de acorduri. Astea fie le cauti ca formule (gen bine-cunoscuta progresie I-IV-V-I), fie le deduci chiar din piesele de folk de pe la noi pe care le poti invata.
StratMan Posted June 25, 2006 Posted June 25, 2006 (edited) Ce inseamna 1-b3-5? Adik ce reprezinta b3 k nu inteleg...are legatura cu bemol? Oricum v-as ruga dak se poate sa ma sfatuiti si pe mine ce ar trebui sa fac, pt ca vreau sa ma axez pe folk, sa compun, etc. Armoniile la ce se folosesc? Sunt bune pt asa ceva? ceea ce ti s-a explicat in legatura cu un acord (triada), este ca el contine in mod generic notele care dau: fundamentala (1), terta (3) si cvinta (5). daca terta este mare, succesiunea este 1-3-5 si acordul este major, daca terta este mica, succesiunea este 1-b3-5 si acordul este minor. b-ul este intr-adevar un bemol generic care altereaza nota care da terta mare in acord (3), pentru a o cobori cu un semiton si pt. a lua nastere o terta mica (b3). ex.: acordul do major ©, cuprinde, in ordinea indicata notele: C-E-G (do-mi-sol) iar acordul do minor (Cmin) cuprinde notele: C-bE-G (do-mib-sol). clar? Edited June 25, 2006 by StratMan
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now