www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Dilema Acord De Sexta


Recommended Posts

Guest coolerjam
Posted

am vazut un acord de sexta  re6. intrebarea mea este deasupra lui  "la" urmeaza "do" si nu "si"? pt ca prin definitie la acordul de sexta se adauga o sexta a tonicii adica o secunda peste cvinta. la-do ar putea fi o secunda marita (desi e terta micain principiu). lamuriti-ma va rog de ce este asa.

 

                                       

 

post-12644-0-62294300-1292866981_thumb.jpg

Posted (edited)

am vazut un acord de sexta re6. intrebarea mea este deasupra lui "la" urmeaza "do" si nu "si"? pt ca prin definitie la acordul de sexta se adauga o sexta a tonicii adica o secunda peste cvinta. la-do ar putea fi o secunda marita (desi e terta micain principiu). lamuriti-ma va rog de ce este asa.

 

 

 

Ceea ce ai atasat este un Dm7.

 

Te complici prea mult cu secunde dupa cvinte, etc ... e mult mai simplu sa inveti formula. Daca pe tine te intereseaza acordul Dm6 atunci formula este 1 b3 5 6 ( D F A B ). Vrei D6, 1 3 5 6 ( D F# A B ).

 

A - C nu este o secunda marita ci o terta mica. O secunda marita ar fi A - B#.

 

P.S. daca definitia zice o secunda, adauga o secunda nu o secunda marita.

Edited by guitar88
Guest coolerjam
Posted

mersi :D...am priceput...adica exact ce vroiam sa stiu si in loc de do. (re scris cu litere mici vroia sa insemne minor deci Dm6)

Guest Gady_paul
Posted

Cel mai simplu, un acord de sexta il faci punand o secunda peste cvinta. de exemplu, C6 este do mi sol la. Cm6 este do mib sol la. Alta metoda ar fi sa te gandesti frumos la gama, si sa vezi care e sexta, si o pui peste cvinta.

Intr-un interval nu conteaza distanta practica intre note, ci numele notelor. de exemplu, do-do e prima, la fel cum si do-do# este prima. dar do-reb este secunda, chiar daca e tot un semiton ca do-do#. intre do si re...orice alteratii ar avea notele...va fi vesnic secunda, asa cum intre do si mi va fi vesnic terta orice alteratii ar avea si asa mai departe. tot ce difera e felul intervalului (mare, mic, micsorat, marit, perfect, etc).

Posted

Problema asa scoasa din context este falsa: acolo ai REm7 (in conditiile in care nu ai nici o alteratie la cheie).

Pe de alta parte RE6 ortodox vorbind nu exista. Asa cum nu exista nici RE2 si nici RE4 ... Astea sunt niste notatii mai mult sau mai putin prescurtate (utilizate prin conventii stabilite clar in cerc "restrans")

Acordul "6" este de fapt :

RE 13 , de fapt RE 7 9 11 13

Asa cum

RE 2 este de fapt Re 9 ( RE 7 9)

RE 4 este Re 11 (RE 7 9 11)

 

Astea din urma sunt deseori numite Dsus2 si Dsus4 fiind privite ca niste "intarzieri" (ce-or mai fi si alea? :) .... )

 

Atunci este foarte posibil ca notatia mentionata de tine sa tina de o combinatie de genul: pian (scris ca acord cu note) - REm7 si chitara (scris ca cifraj, dar care ar trebui sa fie undeva explicat pe partitura) REm 7 9 11 13 (adica REm 6), etc...

 

V-am pierdut? Sper ca n-am sarit calul ;)

Posted

Problema asa scoasa din context este falsa: acolo ai REm7 (in conditiile in care nu ai nici o alteratie la cheie).

Pe de alta parte RE6 ortodox vorbind nu exista. Asa cum nu exista nici RE2 si nici RE4 ... Astea sunt niste notatii mai mult sau mai putin prescurtate (utilizate prin conventii stabilite clar in cerc "restrans")

Acordul "6" este de fapt :

RE 13 , de fapt RE 7 9 11 13

Asa cum

RE 2 este de fapt Re 9 ( RE 7 9)

RE 4 este Re 11 (RE 7 9 11)

 

Astea din urma sunt deseori numite Dsus2 si Dsus4 fiind privite ca niste "intarzieri" (ce-or mai fi si alea? :) .... )

 

Atunci este foarte posibil ca notatia mentionata de tine sa tina de o combinatie de genul: pian (scris ca acord cu note) - REm7 si chitara (scris ca cifraj, dar care ar trebui sa fie undeva explicat pe partitura) REm 7 9 11 13 (adica REm 6), etc...

 

V-am pierdut? Sper ca n-am sarit calul ;)

 

Sper ca glumesti. Tu confunzi faptul ca in gama C de exemplu, ca te referi la nota 2 sau nota 9, tot la D te referi. Dar e alta treaba cu construitul acordurilor.

 

Acordul "6" este format din 1 3 5 6. Acordul "maj13" este format din 1 3 5 7 9 13 (fara 11!). Acordul "13" este format din 1 3 5 b7 9 13.

"Sus" este prescurtare de la "suspended" si inseamna ca terta a fost inlocuita cu o secunda sau o cvarta. "sus2" este 1 2 5 si "sus4" este 1 4 5. "9" este 1 3 5 b7 9. Si "11" este 1 3 5 b7 9 11.

Guest Gady_paul
Posted

El se refera la faptul ca...de exemplu D6 are aceeasi nota cu D13 in sopran. si are dreptate, deoarece intervalul compus de tertiadecima este format din octava+sexta, dar exista si D6.

cifrele care urmeaza notelor semnifica octava in care se afla:

D13: D4 F#4 A4 C5 E5 G5 B5.

D6: D4 F#4 A4 B4.

Deci, sexta sau tertiadecima e aceeasi nota, doar cu o octava mai sus. daca ar fi sa scot treptele 7, 9 si 11 (care oricum e de evitat), raman cu D4 F#4 A4 B5 care e fix D6 doar ca sexta e la octava.

 

Ai spus pe undeva ca nu D2, D4, Dsus2 sunt niste notatii mai mult sau mai putin prescurtate. care provin de unde? Da, sunt notatii prescurtate de la denumirea de "re major cu sexta" sau "re major cu cvarta" si asa mai departe.

Posted

NU glumesc...

Ceea ce spui sunt (asa cum am zis mai sus) simple conventii.

 

Acordul in care apare treapta 6 este acordul numit "13" (treapta 13 este octava treptei 6, la fel treapta 11 este octava treptei 4 etc... - adica sunt practic aceleasi note dar in octave diferite)

 

Este adevarat ca la chitara nu poti face o constructie care sa contina trisonul de baza (1-3-5) si toate tertele pana sa ajungi la 13 dar, ....

noi folosim armonia bazata pe terte (adica acorduri formate din note aflate la distanta de o terta) care porneste cu acordul de 3 note la cate o terta distanta (trison minor, major, marit, micsorat).

Mai departe construim ce vrem.

Stiu ce inseamna sus2 si sus4 dar (asa cum am mentionat) sunt simple conventii de notatie si de limbaj.

Cum numesc un acord de genul Do-Re-Sol (1-2-5). Pai pot sa-i spun si Csus2 dar este clar ca avem de-a face cu C9.

Pentru documentare suplimentare putem pleca de aici:

http://en.wikipedia.org/wiki/Upper_structure

http://en.wikipedia.org/wiki/Chord_(music)

http://en.wikipedia.org/wiki/Harmony

(si bibliografiile aferente)

 

Oricum ne lansam in discutii aberante care tin numai si numai de conventii... Eu am dat raspunsul cel mai plauzibil intrebarii omului.

Posted

 

Ai spus pe undeva ca nu D2, D4, Dsus2 sunt niste notatii mai mult sau mai putin prescurtate. care provin de unde? Da, sunt notatii prescurtate de la denumirea de "re major cu sexta" sau "re major cu cvarta" si asa mai departe.

 

Ok dar daca D2=Dsus2 - adica "Dsuspended2 unde terta este inlocuita cu secunda", de unde mai stim ca este "re major cu sexta". Caracterul major sau minor lipseste (pentru ca lipseste terta substituita cu secunda. Ca sa avem un Re major cu secunda ar trebui sa avem notele Re Fa# La (do) MI adica Re9

La fel pentru D4 = Dsus4 acord care normal ar fi Re Sol La - n-avem terta pentru a-i putea determina caracterul major sau minor.

Daca vrem sa -i spunem Re major cu cvarta ar trebui sa fie Re Fa# La (do mi) SOL adica Re11

 

La fel cu 6...

 

Sper ca intelegi ce vreau sa spun.

Posted

NU glumesc...

Ceea ce spui sunt (asa cum am zis mai sus) simple conventii.

 

Acordul in care apare treapta 6 este acordul numit "13" (treapta 13 este octava treptei 6, la fel treapta 11 este octava treptei 4 etc... - adica sunt practic aceleasi note dar in octave diferite)

 

Este adevarat ca la chitara nu poti face o constructie care sa contina trisonul de baza (1-3-5) si toate tertele pana sa ajungi la 13 dar, ....

noi folosim armonia bazata pe terte (adica acorduri formate din note aflate la distanta de o terta) care porneste cu acordul de 3 note la cate o terta distanta (trison minor, major, marit, micsorat).

Mai departe construim ce vrem.

Stiu ce inseamna sus2 si sus4 dar (asa cum am mentionat) sunt simple conventii de notatie si de limbaj.

Cum numesc un acord de genul Do-Re-Sol (1-2-5). Pai pot sa-i spun si Csus2 dar este clar ca avem de-a face cu C9.

Pentru documentare suplimentare putem pleca de aici:

http://en.wikipedia.org/wiki/Upper_structure

http://en.wikipedia.org/wiki/Chord_(music)

http://en.wikipedia.org/wiki/Harmony

(si bibliografiile aferente)

 

Oricum ne lansam in discutii aberante care tin numai si numai de conventii... Eu am dat raspunsul cel mai plauzibil intrebarii omului.

 

Dupa cum am spus si in postul precedent, intr-adevar 2 = 9, 4 = 11, 6 = 13. Dar Csus2 =/= C9.

 

De exemplu: sa zicem ca lucrezi cu un saxofonist. Ai scris pe partitura ca trebuie sa canti un Csus2 iar tu canti un C9. In 90% din cazuri vei fi dat afara din trupa. Deoarece saxofonistul cand vede Csus2 are o multime e alegeri ce sa cante peste. In primul rand intr-un acord "sus" nu este terta si nici septima deci poate sa aleaga el daca vrea acordul ca sa fie major sau minor sau de dominanta. Daca tu canti un C9 deja l-ai limitat. Daca mai este si unul care nu prea asculta si canta un B peste tine fii sigur ca-ti arunca cu saxofonul in cap.

 

Intr-adevar sunt mai multe feluri de a scrie acelasi acord dar te asigur ca nu le poti confunda. Csus2, C9 si C/9 sunt 3 lucruri diferite.

Posted

Dupa cum am spus si in postul precedent, intr-adevar 2 = 9, 4 = 11, 6 = 13. Dar Csus2 =/= C9.

 

De exemplu: sa zicem ca lucrezi cu un saxofonist. Ai scris pe partitura ca trebuie sa canti un Csus2 iar tu canti un C9. In 90% din cazuri vei fi dat afara din trupa. Deoarece saxofonistul cand vede Csus2 are o multime e alegeri ce sa cante peste. In primul rand intr-un acord "sus" nu este terta si nici septima deci poate sa aleaga el daca vrea acordul ca sa fie major sau minor sau de dominanta. Daca tu canti un C9 deja l-ai limitat. Daca mai este si unul care nu prea asculta si canta un B peste tine fii sigur ca-ti arunca cu saxofonul in cap.

 

Intr-adevar sunt mai multe feluri de a scrie acelasi acord dar te asigur ca nu le poti confunda. Csus2, C9 si C/9 sunt 3 lucruri diferite.

 

Asta ziceam si eu cu un post mai sus.

Pana la urma minor sau major sau dominanta poate rezulta si din context (tonalitate, progresie). De aceea spun ca sunt conventii.

Acordul trebuie scris pe note (si pentru pian si pentru chitara, si eventual pentru orice instrument armonic). Cifrajul este mai util pentru solo, dar si acolo este vorba de o conventie care trebuie explicata undeva, sau pe care ne-o asumam cu totii (cei din trupa).

Posted

Ok dar daca D2=Dsus2 - adica "Dsuspended2 unde terta este inlocuita cu secunda", de unde mai stim ca este "re major cu sexta". Caracterul major sau minor lipseste (pentru ca lipseste terta substituita cu secunda. Ca sa avem un Re major cu secunda ar trebui sa avem notele Re Fa# La (do) MI adica Re9

La fel pentru D4 = Dsus4 acord care normal ar fi Re Sol La - n-avem terta pentru a-i putea determina caracterul major sau minor.

Daca vrem sa -i spunem Re major cu cvarta ar trebui sa fie Re Fa# La (do mi) SOL adica Re11

 

La fel cu 6...

 

Sper ca intelegi ce vreau sa spun.

 

Re major cu secunda (1 3 5 9) = Dadd9 (il mai gasesti si ca D/9). Acorduri add11 nu cred ca o sa gasesti vreodata (eu cel putin nu-mi amintesc sa fi dat de unul) deoarece este doar un semiton intre 3 si 11. De multe ori terta esta lasata afara in acordul de 11.

 

Cred ca inteleg f. bine ce vrei sa spui si te asigur ca informatia ta nu este corecta.

 

Daca ai chef sa te distrezi cu niste acorduri iti recomand:

1. Ted Greene - Chord Chemistry

2. Ted Greene - Modern Chord Progressions

Posted (edited)

Asta ziceam si eu cu un post mai sus.

Pana la urma minor sau major sau dominanta poate rezulta si din context (tonalitate, progresie). De aceea spun ca sunt conventii.

Acordul trebuie scris pe note (si pentru pian si pentru chitara, si eventual pentru orice instrument armonic). Cifrajul este mai util pentru solo, dar si acolo este vorba de o conventie care trebuie explicata undeva, sau pe care ne-o asumam cu totii (cei din trupa).

 

Depinde de context dar nu in masura la care te referi tu. De exemplu: sa zicem ca sunt intr-un big band si vad ca trebuie sa cant un C13b9. Daca nu-mi vine in cap un C13b9 in momentul ala, nu-i nici o problema, pot sa cant C7 si probabil e de ajuns ca ceilalti vor canta extensiile. Dar daca vad Csus4 de exemplu si eu cant C11 atunci am incurcat-o.

 

Daca esti intr-o situatie in care trebuie sa canti ceea ce vezi la prima vedere trebuie sa fii nebun sa alegi acordul scris cu note in loc de litera + cifra. Mai ales ca se poate intampla ca cei care scriu partiturile sa n-aibe habar de chitara si sa-ti dea un voicing cu 6 7 note.

 

Exista o conventie si o gasesti intr-o multime de carti.

Edited by guitar88
Posted (edited)

Conventiile sunt particulare si contextuale.

 

Inclusiv ale lui Ted Green...

 

Da-mi un exemplu. In ce context e OK sa inlocuiesti un "add9" cu un "9"? Invers in unele casuri merge, poti sa mananci note dar nu sa adaugi.

 

Notatia muzicala (fie note, fie chord-chart) este exacta (daca stii sa o citesti). Daca vezi un "Cmaj7", un "C7" sau un "C cu un triunghi desenat langa" intotdeauna va fi vorba despre acelasi acord. Dar daca vezi un "C9", un "C9" sau un "C/9" este vorba de acorduri diferite. In cazul unui chord-chart singura chestie care depinde de context este voicing-ul. Dar notele in acord sunt aceleasi.

 

 

Aici este un punct bun de plecare pentru o generalizare:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Upper_structure

 

OK, ce legatura are ca un A peste C7 este un C13b9 cu faptul ca pt. tine un "sus4" si un "11" este acelasi acord?

 

 

Ai putea sa dezvolti (pe note) C13b9 ?

 

C E G Bb Db A. Pot sa ti-l scriu si bulinute pe foaia daca la asta te referi.

 

 

Cred ca ori vorbim despre chestii total diferite ori habar n-ai despre ce vorbesti. Din ce am inteles pana acum din posturile tale e ca si cum m-as duce eu pe un forum de matematica si as zice ca in functie de context merge sa adaugi cateva numere din burta la rezultat.

Edited by guitar88
Posted (edited)

Da-mi un exemplu. In ce context e OK sa inlocuiesti un "add9" cu un "9"? Invers in unele casuri merge, poti sa mananci note dar nu sa adaugi.

 

Notatia muzicala (fie note, fie chord-chart) este exacta (daca stii sa o citesti). Daca vezi un "Cmaj7", un "C7" sau un "C cu un triunghi desenat langa" intotdeauna va fi vorba despre acelasi acord. Dar daca vezi un "C9", un "C9" sau un "C/9" este vorba de acorduri diferite. In cazul unui chord-chart singura chestie care depinde de context este voicing-ul. Dar notele in acord sunt aceleasi.

 

OK, ce legatura are ca un A peste C7 este un C13b9 cu faptul ca pt. tine un "sus4" si un "11" este acelasi acord?

 

C E G Bb Db A. Pot sa ti-l scriu si bulinute pe foaia daca la asta te referi.

 

Cred ca ori vorbim despre chestii total diferite ori habar n-ai despre ce vorbesti. Din ce am inteles pana acum din posturile tale e ca si cum m-as duce eu pe un forum de matematica si as zice ca in functie de context merge sa adaugi cateva numere din burta la rezultat.

 

Hai sa nu mai continuam. Singur ai dat un exemplu cu trei notatii diferite pentru acelasi acord (deci trei conventii diferite).

Cifrajele sunt conventionale ti-o va spune orice profesor, si numai asta am vrut sa subliniez.

 

 

Quote:

"An added tone chord is a non-tertian chord composed of a tertian triad and an extra "added" note. The added note is not a seventh (three thirds from the chord root), but typically a non-tertian note, which cannot be defined by a sequence of thirds from the root, such as the added sixth (11px-Loudspeaker.svg.png Play (help·info)) or fourth. This includes chords with an added thirteenth (a tertian note, six thirds from the root) and farther "extensions", but that do not include the intervening tertian notes as in an extended chord. The concept of added tones is further convenient in that all notes may be related to familiar chords ."

Am deviat prea mult asa ca de aici nu mai raspund.

Edited by dgeekoo
Posted

de fapt, acordul de sexta marita se foloseste cateodata ca trecere si suna la fel cu un acord de septima mica. diferenta este in rezolvare. daca acordul de septima mica duce catre treapta I si rezolva fraza, acordul de sexta marita duce catre treapta V, nerezolvand fraza, amplificand insa treapta V.

 

in cazul tau, ai putea avea Dm Dm6+ Em Am

 

o utilizare mai ciudata este in progresia de jazz II V I, cand putem folosi II maj7 - II min 6+ - V 7 - I maj 7 (unde I maj 7 devine II maj 7 pentru urmatoarea progresie modulata.)

Posted

de fapt, acordul de sexta marita se foloseste cateodata ca trecere si suna la fel cu un acord de septima mica. diferenta este in rezolvare. daca acordul de septima mica duce catre treapta I si rezolva fraza, acordul de sexta marita duce catre treapta V, nerezolvand fraza, amplificand insa treapta V.

 

in cazul tau, ai putea avea Dm Dm6+ Em Am

 

o utilizare mai ciudata este in progresia de jazz II V I, cand putem folosi II maj7 - II min 6+ - V 7 - I maj 7 (unde I maj 7 devine II maj 7 pentru urmatoarea progresie modulata.)

 

"m6+" = 1 b3 #5 6 si nu suna deloc a "m7". Daca te referi la 1 b3 5 6# atunci este exact un "m7" scris gresit.

 

Care acord de m7 duce catre treapta I? Prea vaga explicatia ta ...

Posted

"m6+" = 1 b3 #5 6 si nu suna deloc a "m7". Daca te referi la 1 b3 5 6# atunci este exact un "m7" scris gresit.

 

ia-o de la capat:

 

acordul este o suprapunere de terte. deci un acord minor este o terta mica + o terta mare, asadar 1 3b 5

 

la acest acord adaugi o sexta marita si vei avea 1 3b 5 6# (sau 7b, daca iti e mai usor asa). nu este deloc un minor cu septima scris gresit, este o alta utilizare a aceluiasi acord. daca citeai cu atentie ai fi vazut ca scrisesem ca suna exact ca un minor cu septima mica.

 

mai multe detalii cred ca poti citi aici

 

Care acord de m7 duce catre treapta I? Prea vaga explicatia ta ...

 

I min7 te duce la I

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.