mirceab Posted May 3, 2008 Posted May 3, 2008 Îi rog sã mã lãmureascã pe cei care ºtiu în ce constã diferența - constructivã ºi acusticã - dintre chitãrile (electro)acustice cu "top solid" ºi cele cu "top" ne-solid. Am întâlnit în forum câteva discuții tangențiale despre aceastã diferențiere, însã nicãieri explicatã. P.S. Întâmplãtor chiar am o chitarã cu ºi una fãrã fațã "solidã", dar le-am ales dupã sunet ºi grif, ci nu dupã acest criteriu.
Rincewind Posted May 3, 2008 Posted May 3, 2008 Din ce am mai citit eu pe Internet se pare ca partea de sus a unei chitare (soundboard, acest "top" de care vorbesti) influenteaza cel mai mult sunetul instrumentului. Poti vedea si dupa categorii de pret ca cele mai ieftine instrumente sunt in intregime din placaj, apoi la preturi mai ridicate sunt cele "solid-top" iar si mai scumpe sunt cele construite in intregime din lemn solid (preturile acestora incep cam de la 500 EUR si pot ajunge la cateva mii). In general sunetul creat de lemnul solid este mai "bun" (un termen relativ si subiectiv) dar o chitara din placaj bine construita probabil suna mai bine decat una din lemn masiv construita prost. De asemenea depinde mult si de lemnul ales, existand lemn masiv mai bun sau mai putin bun. Cu alte cuvinte lemnul solid nu ofera garantia ca o chitara va suna bine. Oricum, toata chestia cu "suna bine" e subiectiva si unii poate nici nu fac diferenta. Sau poate multi nu au auzit niciodata cum suna o chitara buna solid-wood. Eu cel putin nu stiu cum suna asa ceva, stiu doar ce am citit de la altii. De asemenea, am citit in destule review-uri de pe Harmony Central ca lemnul masiv suna tot mai bine cu trecerea timpului. Nu stiu daca asa e dar asa se spune. Chitara mea (Fender CD-140, solid top) imi suna de exemplu mai bine decat chitara Hora pe care am avut-o mai demult si care banuiesc ce era in intregime din placaj. Nu stiu insa cat este meritul faptului ca e solid-top.
mirceab Posted May 12, 2008 Author Posted May 12, 2008 Destul de clar. Cred cã ar trebui sã avem grijã de un aspect privind "îmbãtrânirea ºi respirația" lemnului (la care materialele compozite, gen placaj, sunt un pic mai insensibile): dacã deschidem peste noapte fereastra la camera unde avem o chitarã de lemn, umezeala din aer (mai ales în "vremi" precum cele actuale, cu ploi frecvente) pãtrunde în lemn (în principal prin fața dorsalã, nelãcuitã), apoi se usucã din nou, iar variația aceasta e dãunãtoare pentru fibra lemnoasã, cauzând în timp deprecierea sunetului. Acelaºi efect negativ se poate întâmpla ºi dacã chitara stã afiºatã/atârnatã într-un magazin/depozit neizolat din punct de vedere al umiditãții. Trebuie sã reținem cã umezeala e un duºman al chitarelor acustice. "Solid" inseamna lemn masiv. Ce nu e "solid" (de exemplu HPL) - inseamna placaj, rumegus, cum vrei sa ii spui. Avantajul chitarilor din lemn masiv este ca in timp lemnul respira, imbatraneste, si suna din ce in ce mai bine (daca ii permite finish-ul). Dezavantajul este de obicei pretul.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now