www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Recommended Posts

Posted

Salutare, 

Am zis să postez un test interesant, cel puțin pentru noi, realizat alături de colegul @istvannagy999. Am auzit, de multe ori, persoane care spun: „am schimbat lămpile din amplificatorul meu cu altele și e altă treabă, sună total diferit etc.etc.etc.”. Așadar am dorit sa testăm ce se întâmplă când schimbam lămpile de power amp, de la 6L6 la EL34 într-un Laney IRT 60 Head. Metodologia de testare a fost următoarea: a fost înregistrat un track de chitara, a fost trimis semnalul ulterior într-un reamp box de la Radial (Radial Reamp X-amp Studio Reamper), în Laney (a venit inițial cu 6L6, după schimbarea cu EL34 a fost făcut bias), a fost folosit un Torpedo Live pentru a scoate din ecuație partea de cabinet și microfon. Interfața audio a fost un Focusrite Clarett.

După părerea mea, diferențele sunt minore, așa cum arata si frequency response graph-ul (cu galben este EL34 cu albastru 6L6), cu un eq simplu le poti face să sune identic. De menționat este faptul că pe 6L6 amplificatorul a sunat cu 2 db mai încet și a trebuit sa corectez acest lucru în DAW. Am atașat trackurile de chitara și un null test (am făcut phase invert pe trackul cu 6L6 pentru a vedea ce rămâne din semnal, nu mare lucru, ceva pe înalte așa cum arata și graficul).

Știu că pentru a „moda” anumite amplificatoare, uneori se schimbă lămpile din preamp cu unele cu output mai mic sau mai mare, asta e altă discuție, astăzi ne-am concentrat pe partea de power amp.

Voi ce părere aveți? Să fie schimbarea magistrală de ton, menționată în toate anunțurile de vânzare-cumpărare (sunt unele anunțuri unde prețul mai ridicat al unui amp este dat de faptul că „au fost schimbare lămpile chinezește”), doar un efect placebo?

image.thumb.png.c9f4fb96dac783f69d82b911ee111cb0.png

  • Like 3
  • Thanks 3
Posted

Se aude bine diferenta intre cele doua takes, pentru mine nu sunt chiar minore. Intuiesc ca ala sharp sparkle cu mids mai scooped e 6L6 si celalalt e EL34.

Din experienta mea cu un Carvin V3 head de exemplu, unde pot avea 6L6 sau EL34, ca are switch care oricum face biasul fix perfect cu ajustarea asta de la un set de tip de lampi la altul(masurat), intradevar diferentele nu par asa mari. Parca la mine sunt si mai mici decat la tine cand fac swapul, dar eu compar prin difuzor inregistrat, si cumva tinde sa se atenueze efectul, desi ''la mana'' se simte altfel ampul ca ton, at proper volumes. La mici, aproape nimic.

DAR

Mi-a trecut intamplator in endeavour-ul meu de reparatii de ampuri si whatnot, un Brunetti Pirata 141, care avea un sistem de ''balans''/''Valve Mix'' de la EL34 la 6L6 si in between, un device care era intr-un casing plastifiat pe care eu nu l-am gasit niciunde si nu am mai vazut asa unul pana acum. Sunt poze in link.

Pot sa zic ca la acest amp diferentele ERAU IMENSE, de la EL34 la 6L6. Mai ales ca puteai muta activ rapid while playing un set vs celalalt, si auzeai realtime.

EL34 avea super clar multe medii, cu bass loose si highs atenuate, 6L6 era super crisp cu highs sparkly, bass destul dar tight si medii scooped. Mult mai exagerat decat ce aud in takeurile tale. Imi pare rau ca nu mai am takeurile inregistrate. Nu stiu exact ce facea acest balans si cum, dar pe acel amp era WOW diferenta intre ele. So, cred ca depinde si de designul finalului.

Cat despre schimbarea magistrala de ton schimband de la o lampa mai proasta la una mai ''buna'', e debatable. Am facut demult testele astea rapide, in preamp schimband V1 si V2 si facand 5 takes, si aproape ca nu se percep diferentele, e prea subtil. La pre, chiar le scoti din eq diferentele. Se resimte cumva alt voicing subtil, dar cam atat, nothing an EQ can't change.

Sa fiu sincer, eu mai degraba aleg lampile de pre dupa noise factor, mai specific: dau ampu cu X gain la X volum, si pun dB meterul la 1m, si las ampul on,vazand cati dB genereaza ''hiss"-ul care la unele lampi e pronuntat tare, la altele diminuat, desi au acelasi aparent gain factor.  Sau bass contentul e super urat ca un hum la unele (am avut lampi care in anume pozitii scoteau 8dB more, de bass hum extra, si erau noi). Sunt unele pozitii in unele ampuri care beneficiaza de tube rolling pt ca aceiasi lampa ce hums bassy in one spot, doesn't in another. E mult de joaca cu astea :D dar e fun (daca ai timp).

La finale, nu pot sa ma pronunt, nu am avut decat finale ok, fara chinesium, si n-am stat sa compar asta.

my 0.2 cents :) 

Multumim pt takes :respect::guitar:

 

  • Like 3
Posted
3 hours ago, gagai said:

Am vazut un interview cu Mike Soldano si zicea aceeasi chestie cu lampile de preamp, ca avea mai multe batch-uri si testa fiecare lampa in parte sa nu aiba hiss prea mare... 

Heh, n-am vazut.  Pe mine m-a traznit aiurea ideea mai demult cand am realizat ca uneori era insuportabil :D si ma miram de ce. Chiar conteaza la unele ampuri sa faci asta.

Fun fact, eu am in works acum un SLO100

Na, spor la cantat!

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.