www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Recommended Posts

Posted

oki vreau sa ma apuc calumea de game n stuff, dar inainte sa ma arunc orbeste in ele tre sa-mi clarific ceva:

 

presupunem ca avem progresia: Em C D Em

ce cant peste ea?

a ) gama E minor, sau orice alta gama care contine notele E, C, D ; iar la schimbu de acorduri cant 'moduri' (sau cum le zice) incepand pe C respectiv D, dar continand aceleasi note ca E minor (adica gama E minor incepand de pe C sau D)

b ) pe primu acord cant in E minor, pe al 2lea in C major etc

 

mie mi se pare mai normala varianta a), dar atunci vine problema: daca in loc de game, as face arpegii (care stiu sigur ca suna bine) -> arpegiile C major si D major contin si note care nu sunt in gama E major, deci nu se mai potriveste varianta a) .. nu? :)

 

...si nu ma luati cu 'canta ce iti suna tie bine, la urma urmei e doar muzica', ca i've heard it all before :)

...nu ca n-as fi de acord, dar vreau sa-mi fac niste baze 'solide' care sa ma ajute la improvizat in primu rand :)

Posted

Peste seria aia de acorduri, daca vrei sa fii sigur ca suna bine, canti numai note din gama Em. Poti sa faci progresii specifice pt diferite moduri, dar ramai in gama Em. That's the safe thing to do. Altfel, poti sa schimbi gama cu fiecare acord ( cum ne invata Marty Friedman ) dar trebuie sa fii foarte atent pt ca poate suna foarte prost. Exista tehnici si pentru treaba asta.

Guest abdul_jazzix
Posted

Ambele variante sunt corecte, insa varianta a) e mai simpla de gandit. Toate trei modurile care se potrivesc pt fiecare acord, au taote notele comune, insa ordinea notelor e cea mai importanta, astfel poti canta arpegii pe acordurile respective, pentatonice,intervale, sunt foarte multe variante. Pana la urma poti canta si cromatic....important e ce simti. :)

Guest spyked88
Posted

partea cu improvizatul pe acorduri din cate stiu eu e folosita pe progresii mai ciudate, de genul G Bm F Am D G. As zice ca e mai degraba specific jazz-ului, desi e foarte posibil sa ma insel.

Posted
ce note contin C maj si D maj care nu sunt si in E min. Ia mai uite-te odata. D,A,F# si C,E,G.

16255[/snapback]

 

pai de exemplu C major contine F ...:)

 

edit: ma refeream la gama Cmajor; stiu ca acordurile C si D sunt facute din gama E minor, d-aia am si zis varianta a) de la bun inceput

  • 1 month later...
Guest Ameretat
Posted

Poti sa ramai in Em si sa mai si schimbi cate ceva din cand in cand. De exemplu, poti sa treci in armonic sau melodic, care, desi au alte note, suna bine peste o progresie de acorduri in natural. Ce inseamna minor natural? Inseamna terta mica, sexta mica, septima mica. Minor armonic inseamna terta mica, sexta mica, septima mare. Minor melodic = terta mica, sexta si septima mari...

 

In cazul tau, Em natural = e, f#, g, a, b, c, d, e

Em armonic = e, f#, g, a, b, c, d#, e

Em melodic = e, f#, g, a, b, c#, d#, e

 

Daca vrei sa schimbi tonalitatea while soloing tre ori sa schimbi si armonia, ori sa fii destul de meserias incat sa compui/improvizezi asa... in complementaritate tonala. Adica armonia sa fie X si tu sa soloiesti in Y. In ambele cazuri, prepare sa tocesti mult material de teorie...

Posted

oki vreau sa ma apuc calumea de game n stuff, dar inainte sa ma arunc orbeste in ele tre sa-mi clarific ceva:

 

presupunem ca avem progresia: Em C D Em

ce cant peste ea?

a ) gama E minor, sau orice alta gama care contine notele E, C, D ; iar la schimbu de acorduri cant 'moduri' (sau cum le zice) incepand pe C respectiv D, dar continand aceleasi note ca E minor (adica gama E minor incepand de pe C sau D)

b ) pe primu acord cant in E minor, pe al 2lea in C major etc

 

mie mi se pare mai normala varianta a), dar atunci vine problema: daca in loc de game, as face arpegii (care stiu sigur ca suna bine) -> arpegiile C major si D major contin si note care nu sunt in gama E major, deci nu se mai potriveste varianta a) .. nu? :)

 

...si nu ma luati cu 'canta ce iti suna tie bine, la urma urmei e doar muzica', ca i've heard it all before ;)

...nu ca n-as fi de acord, dar vreau sa-mi fac niste baze 'solide' care sa ma ajute la improvizat in primu rand :)

Ma alatur si eu reply-urilor la aceasta intrebare simpla, ca sa te bag si mai mult in ceatza :) Mai intai o sa iti spun punctul meu de vedere in legatura cu progresia propusa de tine. Asadar:

 

1. Daca as vedea acesta progresie exact asa cum este scrisa, atunci acordurile care ar trebui cantate sunt: Em=(E G B ) C=(C E G) D=(D F# A) Em=(E G B ), adica trisonuri. Punand in comun toate aceste note (E F# G A B C D), as vedea ca ele alcatuiesc gama G Major. Deci, poti gandi peste toate cele 3 acorduri gama G Major. Atata timp cat mana stanga se afla intr-o pozitie de G Major pe griful ghitarei, ai rezolvat o problema foarte importanta si anume materialul melodic al solo-ului. Nu trebuie sa te gandesti la 3 game pentru cele 3 acorduri, ci la una singura, G Major. Aceasta gama este optiunea cea mai sigura pentru note care nu creeaza disonantze periculoase. Iar pt "a te pastra in armonie", trebuie sa iti gandesti solo-ul astfel incat sa pici pe fiecare acord cu sunetele care definesc acordul (trisonul respectiv). Arpegiile sunt bune, ele suna bine, dar folosirea lor excesiva "dauneaza grav sanatatii" :( Ele sunt insa foarte bune ca punct de plecare in construirea oricarei melodii insotite de armonie.

 

2. Daca aceasta progresie este scrisa "Em C D Em" doar orientativ si exista libertatea pentru instrumentul armonic sa cante si ALTE NOTE pe langa notele trisonurilor de mai sus, atunci lucrurile incep sa se complice, dar nu atat de mult incat sa te gandesti sa renunti la a mai canta B) "Complicatia" se va referi la controlul mai multor sunete decat cele existente in gama G Major, deoarece vor aparea sunete in plus in armoniile respective. Acele sunete in plus, vor da anumite calitati sonoritatilor acordurilor respective care trebuie subliniate ca atare din punct de vedere melodic. In aceasta situatie pot exista ca optiuni mai multe game in afara de G Major, in functie de notele care se adauga trisonurilor respective.

 

3. Sunt foarte importante alte doua aspecte la care nu s-a facut nici o referire pana acum:

a) TEMPO-ul in care se canta progresia precum si

b ) REPARTIZAREA PE TIMPI MUZICALI a acordurilor.

 

a) Daca tempo-ul progresiei este unul alert, atunci timpul de gandire in timpul solo-ului nu mai este suficient de mare ca sa poata fi gandite mai multe game. Daca tempo-ul este lent, atunci exista timp de gandire si automat alegerea mai multor posibilitati.

b ) Asa cum e scrisa progresia, se poate interpreta: o masura pe fiecare acord sau cate un acord pe fiecare timp al unei masuri de 4 timpi. Este clar ca diferenta de timp de gandire in cele doua situatii este foarte mare...

 

Si dupa cum spunea si Ameretat, trebuie sa tocesti mult material de teorie. In general, nu numai ca sa soloiesti in Y peste tonalitatea X. Daca vrei sa fi un bun profesionist....

 

...iar dincolo de orice punct de vedere exista un adevar pe care il vei descoperi sooner or later: URECHEA este ultimul judecator in ceea ce priveste muzica pe care o canti. Insa ca orice judecator, urechea are nevoie sa cunoasca foarte bine legile pentru a da o sentintza....

Posted

nu as recomanda metoda lui gtguy ,pt ca desi este corecta, va suna extrem de monoton... eventual vei ajunge sa canti aceeasi note simultan cu acordul respectiv, deci e ca si cum ai mai canta o data acordul doar ca pe alta chitara... ai 3 variante. fie canti gama mi minor pana iti vine rau cu arpegii, tapping, ce vrei tu, dar accentuand notele de baza din acord (treptele 1 , 3 si 5), fie schimbi cele 3 game intre ele atunci cand se schimba si acordul, fie poti sa canti gama oricarei trepte din gama mi minor in felul urmator : acordurile treptelor ar trebui sa fie de felul urmator: treapta1=minora,treapta2=diminuata,treapta3=majora,treapta4=minora,treapta5=minora,treapta6=majora,treapta=majora

 

simplificat s-ar vedea asa: Imin IIdim IIImaj IVmin Vmin VImaj VIImaj

tradus pe mi minor= MImin FA#dim SOLmaj LAmin SImin DOmaj REmaj

Posted

Foarte interesante discutiile de aici ... nu vreau decat sa spun ceva ... qtguy se exprima ca un adevarat improvizator ... asta inseamna ca totul este raportat la momentul soloului sau improvizatiei ... atunci totul tine de simt, ureche (mai ales la viteze mari) si stapanirea instrumentului ... chiar daca dai pe alaturi si iesi din gama este interesant sa poti intoarce in favoarea ta acest lucru ... iar aici tine tare mult de simt ... si de stapanirea instrumentului ... sfatul meu este sa nu incercati pe hartie o insiruire de note, trecand prin moduri si apoi sa o invatati pe de rost ... cu toate ca este un exercitiu foarte bun si acesta ... mai curand daca reusiti sa vizualizati (visati) pozitiile pe grif, lucru valabil si la pian sau alt instrument ... si ascultati-va gandurile asa cum am mai spus ... muzica este simt ... teoria este teorie.

Posted

nu as recomanda metoda lui gtguy ,pt ca desi este corecta, va suna extrem de monoton...

 

In primul rand eu nu propuneam in reply-ul meu o metoda, propuneam cu totul altceva. Primul lucru in demararea unui solo este intrebarea fundamentala "ce cant?" sau "ce material melodic imi aleg astfel incat daca ma opresc pe orice sunet din cadrul acelui material, sa nu sune rau peste armonia respectiva?" sau si mai departe "in ce gama trebuie sa imi plasez mana stanga astfel incat ORICE NOTA din acea gama sa sune bine peste progresia mea, chiar daca ma opresc din greseala pe ACEA NOTA?" Raspunsul il dai si tu, dar mascat: tu spui Mi minor si enumeri acordurile pe treptele gamei Mi minor, eu spun G Major, dar nu mai enumar acordurile pe treptele gamei pt ca am presupus ca ele se stiu. Insa CELE DOUA GAME SUNT RELATIVE, ADICA AU ACELASI MATERIAL SONOR, deci amandoi ne referim exact la acelasi lucru, exact la aceleasi note. Ceea ce spui tu este oare o metoda?

 

eventual vei ajunge sa canti aceeasi note simultan cu acordul respectiv, deci e ca si cum ai mai canta o data acordul doar ca pe alta chitara...

 

Nu este foarte clar la ce te referi. Daca inteleg eu bine, tu vrei sa spui ca "metoda" mea te va conduce la solouri bazate pe arpegiile (1 3 5) ale acordurilor respective. Daca este asa, atunci iar nu ai citit cu atentie reply-ul meu. Am scris la un moment dat, ironic, ca "arpegiile dauneaza grav sanatatii", subliniind cumva ideea ca arpegiul nu trebuie folosit in exces si ca ar putea duce la monotonie structurala, chiar daca ai folosi TOATE ACORDURILE DIATONICE ale gamei E minor (propusa de tine) sau G MAjor (propusa de mine)

 

 

ai 3 variante. fie canti gama mi minor pana iti vine rau cu arpegii, tapping, ce vrei tu, dar accentuand notele de baza din acord (treptele 1 , 3 si 5), fie schimbi cele 3 game intre ele atunci cand se schimba si acordul, fie poti sa canti gama oricarei trepte din gama mi minor in felul urmator : acordurile treptelor ar trebui sa fie de felul urmator: treapta1=minora,treapta2=diminuata,treapta3=majora,treapta4=minora,treapta5=minora,treapta6=majora,treapta=majora

simplificat s-ar vedea asa: Imin IIdim IIImaj IVmin Vmin VImaj VIImaj

tradus pe mi minor= MImin FA#dim SOLmaj LAmin SImin DOmaj REmaj

 

Ceea ce spui tu aici, se putea spune intr-o singura propozitie scurta: "canta modul E eolian" (nu este corect termenul de "gama" pentru inlantuirea sunetelor pornind de pe alte note). Modul E eolian este exact ceea ce spui tu mai sus: E minor (trebuia sa spui si "natural") este totuna cu E eolian (E F# G A B C D) si contine acordurile descrise de tine.

 

In ceea ce priveste monotonia....hmm...asta e cu totul altceva, nu mai tine de nici o teorie. Stabilirea materialului brut (o gama sau un mod) este doar punctul de plecare, asa cum spuneam in reply-ul meu trecut, este mijlocul prin care eliminam un prim factor de stres in improvizatie, si anume "materialul brut de constructie" cu care cladim "edificiul" improvizatoric. Monotonia depinde de CE ANUME FACI mai departe cu acest material...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.