www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Sa luam urmatoarea succesiune de acorduri: Am, G, F, Dm.

As inclina sa spun ca am progresia i-bVII-bVI-iv (in La minor) pentru ca incepe cu La minor.

Dar centrul tonal se apropie mai degraba de Re cand ma uit pe cercul cvintelor, de ce sa nu am:

v-IV-bIII-i (in Re dorian)?

E obligatoriu ca o progresie sa inceapa cu treapta intai? Daca nu, cum stabilesti tonalitatea unei progresii? (Re dorian sau La eolian?) Trebuie neaparat sa aiba in componenta sa treapta a V-a sau a IV-a?

Edited by SorinT
Posted

Acordurile tale, dupa armonizarea gamei majore, se potrivesc tonalitatii C major (modul ionian) in ordinea asta:

1 C

2 Dm

3 Em

4 F

5 G

6 Am

7 Bdim.

Dar pentru ca incepe cu Am (treapta a 6-a), progresia este in modul aferent treptei 6, modul eolian. Deci C eolian

Progresia nu trebuie sa inceapa cu treapta 1, stiu ceva melodii rock pe progresia 1-4-5 in care se incepe cu 5, spre exemplu school's out for the summer. In schimb m-am uitat si eu pe cercul cvintelor si mi se pare ca Am e mai degraba centrul tonal in progresia asta, e mai "centrat" sa zic asa, intre celelalte acorduri care o formeaza. Dar se prea poate sa gresesc :)

Posted (edited)

De acord cu salcia si vantul, pana a venit Pitagora si a asezat "matematic" notele pe cercul lui universal si adio armonice naturale :)

 

Incearca o improvizatie peste progresie, cat mai simpla (precum o pentatonica), si vezi ce iti place mai tare (Re sau La).

Curios, urechea mea trage spre La. Treapta "IIIb" (F) inainte de "i" (Dm) il face pe Re inutilizabil ca tonalitate. Am incercat mai multe progresii si tot nu reuseam sa gasesc ceva potrivit pentru modul dorian. Pana mi-am adus aminte de Chris Isaak - Wicked Games, unde progresia este i-VIIb-VI si care surprinzator functioneaza. Treapta "IIIb" merge mai degraba DUPA "i", de exemplu i-IIIb-VIIb-VI.

Ma dau batut, nu reusesc sa-mi explic de ce.

 

Ma uitam pe o lista de progresii des folosite

http://s11.zetaboard...topic/770821/1/

Marea majoritate incep pe treapta intai. Hmm...

 

Ca sa complicam si mai tare povestea:

http://en.wikipedia....rd_substitution

Da, mi-a luat ceva timp sa pricep, mai ales "tritone substitution". Cred ca nu ma voi apuca prea curand de jazz :)

 

 

Inca o intrebare legata de progresii. Sa luam de exemplu i-VI-V in La minor melodic. Este o progresie ascendenta. Dar eu pot sa fac sa sune descendent folosindu-ma de rasturnarile acelor acorduri, sa zicem A4 C5 E5, F#4 A4 D5, E4 G#4 B4. Dupa cum vad, descendent, minorul melodic se foloseste cu treapta a sasea si a saptea coborate cu un semiton. Progresia trebuie sa fie descendenta? Sau felul in care iau acordurile sa creeze un sunet descendent?

Edited by SorinT
Posted

Sa luam urmatoarea succesiune de acorduri: Am, G, F, Dm.

As inclina sa spun ca am progresia i-bVII-bVI-iv (in La minor) pentru ca incepe cu La minor.

Dar centrul tonal se apropie mai degraba de Re cand ma uit pe cercul cvintelor, de ce sa nu am:

v-IV-bIII-i (in Re dorian)?

E obligatoriu ca o progresie sa inceapa cu treapta intai? Daca nu, cum stabilesti tonalitatea unei progresii? (Re dorian sau La eolian?) Trebuie neaparat sa aiba in componenta sa treapta a V-a sau a IV-a?

 

Salut,

 

Progresia este in La minor din umatoarele motive:

1. Tonalitatea reprezinta organizarea materialului sonor in jurul unui anumit centru tonal numit tonica. Pentru a sublinia acest centru tonal treptele sunt organizate intr-un anumit mod (succesiunea de tonuri si de semitonuri), iar aceasta succesiune creeaza anumite relatii de subordonare intre trepte.

2.Modurile unei tonalitati se impart in 2 categorii: majore si minore, iar fiecare dintre cele 2 in: naturale, melodice si armonice. Modul Dorian este de fapt o componenta a unei tonalitati majore naturale - este o gama minora naturala cu trepta 6 modificata. Nu putem forma o tonalitatea pornind de la modul de organizarea a tonurilor si semitonurilor in dorian, ci pornim fie de la modul major natural sau minor natural. Mai multe detalii aici

3.Din punctul de vedere al functiilor pe care le au treptele din cadrul tonalitatii vei avea: trepte principale: 1,4, 5 si trepte secundare 2,3,6, 7. In minorul natural vom avea acorduri principale - 1,4,5 - acorduri minore si acorduri secundare -2 -acord micsorat, 3,6,7 - acorduri majore. Mai multe detalii aici

4.Progresia standard este: tonica - subdominanta - dominanta - tonica, adica 1-4-5-1. De aici fiecare acord in parte poate fi substituit. Mai multe detalii aici

5.Conform celor de mai sus avem: La minor - acordul tonicii, Fa major - relativa majora a subdominantei (treapta 4), Sol major - relativa majora al dominantei (treapta 5) si Re minor - subdominanta.

 

Nu este obligatoriu ca o progresie sa inceapa de pe treapta 1, poate incepe cu unul dintre cei 2 inlocuitori, insa ar trebui sa se finalizaze in acest caz cu acordul treptei intai. Pentru stabilirea tonalitatii unei progresii citeste aici.

Avand in vedere ca treptele 4 si 5 sunt trepte principale (au atractie mare fata de celelalte trepte sau reprezinta rezolvarea tensiunii create de acordurile treptelor secundare) trebuie sa le ai in componenta progresiei.

 

Sper ca ti-a fost de ajutor,

 

Mult spor,

 

Marius

Posted

In primul rand multumesc pentru lamuriri si pentru link-uri.

 

Dar modelul matematic al lui Pitagora isi doreste sa simplifice pentru intelectul marunt al omului complexitatile Universului, adica salcia si vantul, si combinatia lor cu aparatul nostru de perceptie (a curs multa cerneala in domeniul psihoacusticii).

De acord. Cand am zis "adio armonice naturale" ma refeream la faptul ca inainte de Pitagora era folosita intonatia naturala ("just intonation" http://en.wikipedia....Just_intonation), care se baza exclusiv pe armonice, iar instrumentele muzicale erau acordate pe baza ei. Pitagora a venit cu un sistem simplificat care se baza pe puterile lui 2/3 si 2; octava, cvinta si cvarta ramanand singurele din seria armonicelor naturale (http://en.wikipedia....hagorean_tuning). Azi, in sistemul egal temperat, nici cvarta sau cvinta perfecta nu mai sunt armonice chiar perfecte, numai octava. Practic este felul in care am reusit noi oamenii sa gasim cea mai buna interpretare/aproximare a "salciei si vantului". Din cauza asta cand citesc ceva teorie, incerc sa nu iau totul de-a gata cum e scris, intai incerc sa si inteleg "de ce".

 

 

Nu putem forma o tonalitate pornind de la modul de organizarea a tonurilor si semitonurilor in dorian, ci pornim fie de la modul major natural sau minor natural.

Deci daca e sa ne folosim doar de clapele albe ale pianului, atunci nu putem forma o tonalitate decat folosindu-ne de Do major sau La minor? Dimpotriva pot forta o progresie astfel incat sa se rezolve in Re minor, chiar daca notele nu sunt din gama Re minor ci din La minor.

Posted (edited)

Pitagora a pastrat cvinta si octava pentru ca sunt cele mai puternice armonice naturale. Restul incep sa se auda din ce in ce mai incet, in viata reala nici nu se mai produc. Octava e a doua armonica naturala dupa tonica, iar cvinta a treia.

 

Am impresia ca argumentul tau este ca nu se folosesc toate armonicele naturale. Nici nu e necesar, unele nici nu apar in vata reala.

 

Buna intrebare, cate armonice naturale conteaza in viata reala?

Am inregistrat nota La=880Hz de pe coarda Mi a unui Stratocaster folosind doza de bridge. Am atasat spectrul. Pe langa nota de baza cu frecventa f=880Hz avem cam 9 armonice: 2*f=1760Hz octava, 3*f=2640Hz cvinta (dominanta), 4*f=3520Hz alta octava, 5*f=4400Hz medianta (terta mare), 6*f=5280Hz alta cvinta, 7*f=6160Hz (=?), 8*f=7040Hz inca o octava, 9*f=7920 asta ar fi contradominanta sau dominanta dominantei si 10*f=8800Hz alta medianta. Restul armonicelor se confunda cu zgomotul de fond, deci putem spune ca nu apar in viata reala.

Concluzia o trage fiecare.

 

In principiu iti dau dreptate, armonicele naturale stau la baza notelor muzicale folosite in ziua de azi.

Cu riscul sa o iau pe o alta "alee paralela": de ce 12 note si nu 13? :)

post-15609-0-74654500-1307719921_thumb.gif

Edited by SorinT
Posted (edited)

Foarte interesant articolul. Prima mea banuiala era (cum spune pe undeva si acolo) ca a treisprezecea nota era foarte aproape de tonica, de exemplu cum ar fi fost B# fata de C in sistemul pitagorean. Apare intre ele ceea ce numim azi "wolf interval" (http://en.wikipedia....thagorean_comma sau http://en.wikipedia....i/Wolf_interval). Evident azi un numar irational ti se pare ceva banal, dar pe vremea respectiva Pitagora respingea existenta lor si probabil asta a fost motivul pentru care cercul lui muzical (sa-l numim stramosul cercului cvintelor) nu se "inchidea" perfect si nu permitea modulatiile - nici nu avea cum. Insa asta ramane in sfera presupunerilor si parerilor proprii.

Edited by SorinT

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.