www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Cum Scrii Melodii


Recommended Posts

Posted

Sunt si eu un songwriter amator, din cand in cand(cu versurile e fain, un pic mai greu cu linia melodica si acordurile :)) si mi-ar fi tare folositoare niste sfaturi de la cineva care stie :) mersi mult

Posted

Sunt si eu un songwriter amator, din cand in cand(cu versurile e fain, un pic mai greu cu linia melodica si acordurile :)) si mi-ar fi tare folositoare niste sfaturi de la cineva care stie :) mersi mult

In primul rand iti trebuie o tema a melodiei, un riff principal. Apoi, un refren... ar suna bine daca ar avea si niste brakeuri (parti instrumentale sa le zicem), pentru a nu deveni monotona :). A, si daca esti electric, ar merge si o parte separata (alt riff, dar nu neaparat) pentru solo. Bafta la cantat.

Posted

Da, pai stiu si eu ca imi trebuie un riff principal si dinastea. Dar ma gandeam ca niste sfaturi, ca ma gandesc eu, ca in fiecare domeniu, exista niste reguli nescrise care toti le urmeaza mai mult sau mai putin. Cum ar fi, la versuri, cele mai indicate sunt cele sub 10 silabe. Nu?

Guest fluffyone
Posted

Nu stiu ce stii tu sau ce nu stii. Pentru inceput, e bine sa te uiti nitel pe cercul cvintelor si sa incerci sa intelegi putin cu gamele, treptele (majore minore diminuate etc) si relativele. Spune-ne ce stii ca sa incercam sa iti spunem ce nu stii.

Posted

Da, pai stiu si eu ca imi trebuie un riff principal si dinastea. Dar ma gandeam ca niste sfaturi, ca ma gandesc eu, ca in fiecare domeniu, exista niste reguli nescrise care toti le urmeaza mai mult sau mai putin. Cum ar fi, la versuri, cele mai indicate sunt cele sub 10 silabe. Nu?

Nu cred ca exista o regula care trebuie urmata.. trebuie sa sune bine si sa se lege intre ele riffurile.

Guest Ameretat
Posted

Presupun ca lucrezi cu masuri de 4/4, nu? Buuun...

 

Dupa ce ti-ai scris versurile, canta-le. Poate iti vine vreo linie melodica buna. Daca iti suna bine ce canti pune-o pe foaie/calculator. Daca nu-ti suna bine, cel mai indicat e sa start form scratch, cu un mic... brainstorm, asa. SAUUU sa pui acea linie melodica proasta pe foaie/calculator si sa o diseci un pic. Schimbi o nota ici, o formula ritmica dincolo si o freci pana cand iti convine ce iese. Dupa ce ai terminat linia melodica ai doua posibilitati:

 

1. O armonizezi. Pui acorduri. Cea mai simpla metoda, "pentru incepatori", cum s-ar zice, e sa pui cate un acord pentru fiecare masura. Cele mai indicate acorduri sunt cele care merg bine peste nota de pe primul sau al treilea timp al masurii. Bineinteles, poti sa armonizezi si mai complicat, dar armonia este o aventura in parte, despre care sau scris tratate intregi.

 

2. Pui o a doua linie melodica pentru acompaniament - eventual mai simpla. Aceasta a doua melodie de acompaniement poate sa fie inspirata din prima sau nu. De aici si pana la o suprapunere de melodii de toata frumusetea nu mai e decat un pas. Chestia e ca ar trebui sa vezi ce note se suprapun, ca sa iti iasa si tie niste intervale coerente.

 

Recomand In Compozitie a lui Paul Hindemith. Partea proasta e ca baiatu' ala le zice de nivel foarte inalt. Asa ca pune mana pe teorie si invata sa citesti/scrii note.

 

Bineinteles, mai ramane si clasica varianta de lucrat intuitiv/dupa ureche, dar atunci o sa fii la voia "inspiratiei". Traducere - la voia hazardului. Daca vrei sa ai un nivel inalt de intelegere a ceea ce faci, invata teorie si notatie. Numai din chestiile astea doua o sa-ti vina TONE de noi idei. Ca sa nu mai zic ca e alta viata cand poti sa spui fiecarui sunet pe nume, sa stii ce note sunt in ce gama, ce acorduri sunt in ce game, ce note sunt in ce acorduri... Merita.

 

Succes.

Guest _Theo_
Posted

cam offtopic - zicea zakk wylde intr-un inrerview : "umm...riffs...beer...melody...beer...lyrics"

Posted

poate te ajuta cu ceva ... oricum ca un sfat general ... nu fac decat sa repet ce au spus si ceilalti ... una este sa compui o melodie si alta este sa o orchestrezi .. in al doilea caz ai nevoie de cunostinte destul de solide (ca sa fiu bland) de orchestratie ... asta insumeaza stapanirea teoretica a notelor dar si a instrumentelor. Nu va mai amagiti cu ideea ca daca faceti muzica rock/pop .. nu sunt necesare astfel de cunostinte. Scrierea de cuvinte/versuri, in mod special pentru cantece, este iarasi o meserie in sine ... informatii in sensul asta se gasesc pe net ... totusi astept si eu sfaturi de la voi, cei care aveti experienta in domeniu.

 

Ameretat a punctat foarte bine un lucru dureros in cariera unui muzician ... "sa fii la voia inspiratiei" .. daca ajungeti in situatia sa scoateti un disc si producatorul spune .. mai vreau un Hit pana maine .. nu poti astepta inspiratia sa vina ... ci sa pui in aplicare tocmai lucrul asta de care ne cam ferim noi .. partea teoretica .. sau cantatul "la rece"

 

Am mai pus cred link-urile acestea ... totusi nu am rabdare sa fac ceea ce puteti face si voi foarte usor .. sa cautati informatia fiindca ea exista din belsug ...

 

http://www.petethomas.co.uk/composition-hints.html

http://www.zentao.com/guitar/

http://www.math.niu.edu/~rusin/papers/uses-math/music/

http://www.geocities.com/SoHo/Studios/9783/music.html

http://www.musictheory.net/index.html (la sectiunea download exista un fisier cu site-ul "offline" )

http://www.ibreathemusic.com/subcat/8

 

.....

 

Totusi .. nu va blocati in reguli ... ele trebuiesc invatate doar pentru a usura munca voastra .. pentru a deveni mai productivi ... bla bla ... (nu am mai compus nimic de ceva vreme si stau sa dau sfaturi .. hehe ...) este adevarat .. nu sunt fortat sa o fac ... dar daca ma forteaza cineva o pot face tocmai ca mi-am mai aruncat si eu un ochi pe oarece materiale :) ...

 

Bafta la compus .. si multa inspiratie .. totusi.

  • 1 month later...
Posted

Da, pai stiu si eu ca imi trebuie un riff principal si dinastea. Dar ma gandeam ca niste sfaturi, ca ma gandesc eu, ca in fiecare domeniu, exista niste reguli nescrise care toti le urmeaza mai mult sau mai putin. Cum ar fi, la versuri, cele mai indicate sunt cele sub 10 silabe. Nu?

 

o sa ii dau dreptate lui hihi

de obicei mergi pe ce suna bine si mai putin pe teoria muzicala de gen 4/4 sau alte chestii de genu asta.

daca pleci de la ideea asta s-ar putea ca la un moment dat sa te pierzi undeva in comercial si s-ar putea sa nu fie tocmai ce iti doresti.

de asemenea incearca sa eviti structurile de gen strofa-refren-strofa-refren

devin plictisitoare oricat de mult feeling ai avea.

sau macar sa creezi modulatii pe ce faci.

noi de exemplu suntem adeptii pieselor create din multe pasaje legate intre ele

si petrecem mai mult timp pentru legaturi decat pentru pasaje in sine.

cu toate astea cele mai bune piese ale noastre au structuri mai simple pe care am facut diverse modulatii. astea curg mai bine.

Guest Ameretat
Posted (edited)

o sa ii dau dreptate lui hihi

de obicei mergi pe ce suna bine si mai putin pe teoria muzicala de gen 4/4 sau alte chestii de genu asta.

daca pleci de la ideea asta s-ar putea ca la un moment dat sa te pierzi undeva in comercial si s-ar putea sa nu fie tocmai ce iti doresti [...]

 

Eu sunt de parere exact contrara. Tin sa mentionez din start ca vorbesc din ce stiu eu si nu vreau sa generalizez aiurea, pentru ca exista si exceptii. Dar... exceptii inseamna EXCEPTII, adica regula e cu totul alta. Daca in discursul meu o sa apara chestii gen "lumea" sau "oamenii" fac si dreg, atunci ma refer la lumea si oamenii CUNOSCUTI MIE. Deci... 90% dintre oamenii care nu stiu teorie scriu muzica ori asa cum se scria acu vreo 2-300 de ani (o singura tonalitate, numai consonante, numai acorduri majore sau minore) adica FOARTE SIMPLU. Cand lucrezi cu un material atat de simplu, E INEVITABIL nu numai sa semeni cu altii (in cate dracu feluri poti sa inlantui magnificul material de lucru de... 3 ACORDURI?!?) dar incepi sa semeni si cu ce faceai ieri sau alaltaieri. Cand nu stii teorie, e foarte greu sa fii original.

 

Bineinteles, exista oameni care scriu misto si nu sunt la curent cu teoria "oficiala". Dar pana si aia au un sistem al lor. Pentru ca pana si "mersul pe ce suna mai bine" constituie un sistem, cu toate ca foarte primitiv si ineficient. De ce? Pai... daca esti oarecum incepator in ale muzicii inseamna ca pretentia ca o sa tii minte tot ce canti si o sa-ti dai seama de toate suprapunerile acordice si de mersul diferitelor voci dintr-o piesa FARA SA-TI NOTEZI NIMIC mi se pare... arogant-teribilista, ca sa folosesc un termen bland. Lumea care ma contrazice imi da intotdeauna exemplu "Liquid Tension Experiment", un dublu album super-prog si super-complicat, scris si inregistrat in vreo 2-3 saptamani. Bun, asta inseamna ca au cam improvizat baietii. DAR... sa nu uitam despre ce baieti e vorba, nu? Pentru ca lumea tinde sa uite ca Petrucci si Portnoy au facut o facultate de Jazz, unde au mancat printre altele armonie si orchestratie pe paine, iar Ruddess e... un baietel care la varsta de (parca) 9 (!!!) ani a fost admis la colegiul de muzica Julliard... No further comments in privinta asta.

 

Ideea centrala e ca teoria nu strica niciodata. Prin simplul fapt ca te ajuta enorm sa intelegi CE DRACU FACI de fapt. Singurele rezultate proaste pe care le da teoria sunt acelea iesite din intalnirea teoriei cu oameni incorsetati, care suna foarte sec si naspa. DAR... acei oameni sunt oricum niste incuiati, care ar fi sunat la fel de sec si de neoriginal ORICUM ar fi abordat muzica...

Edited by Ameretat
Posted (edited)

sa stii ca ai dreptate..

insa nu am spus ca nu stim teorie muzicala!

in schimb am ascultat cam tot ce tine de D.T. si inca de cand am inceput ne-am schimbat total sistemul de abordare si de perceptie asupra a ce inseamna muzica.

cu toate astea au multa teorie in ei si mai ales in muzica lor.

in schimb ei imbina foarte mult.. creaza modulatii.. schimba timpii foarte des..

uite ce e ciudat chiar acum iti raspundeam si ascultam dt.. si au un stil de a amesteca, de nu iti vine sa crezi..

si acolo ce ai scris tu cu bold avea s-ar putea..

mai ales la incepatori se intampla asta des daca nu au un exemplu super tare ca model

Edited by rebiga mihai
  • 2 weeks later...
Posted

Un mod interesant de a compune... cand merg pe strada asa imi trece cate o idee geni(t)ala prin cap... si o cant in cap pana acasa... si nu poate fi neaparat doar ceva asa simplu, 3 acorduri, sau ceva... poti sa iti imaginezi multe linii melodice nu chiar simple... ajungi acasa si le incerci... iese ceva bun, bun... daca nu... next...

 

Mai e ideea de compus... cu chitara in mana... stau uneori si ma apuc sa zdrangan la nimereala... imi aplic cunostintele de tehnica cat de cat si incep sa compun... de obicei compun pe gama fara sa stiu exact gamele pentru ca daca nu e pe gama suna prost si iti dai sema ca nu e corect.

 

Te ajuti de teorie... dar in un mod limitat... pana la urma, nu e creativitatea celor care au scris teoria, ci creativitatea ta proprie. Iti trece ceva care suna bine prin cap... poti sa incerci. Daca e o chestie care are nevoie de mici ajustari, atunci se poate aplica teoria foarte bine...

 

bine, e doar o parere de amator care nu prea stie teorie multa, recunosc...

 

Dar a spus oficial si chitaristul principal din Therion - care compune cam toate melodiile lor: nu a luat lectii de teorie niciodata... si nu o prea stie... si cu toate astea, iese muzica bine gadilitoare pe la urechi.

 

Concluzia: Da, se poate si fara teorie - teoria e doar un ajutor...

Guest fluffyone
Posted

Daca tu crezi ca Christofer Johnson nu cunoaste pana in strafundurile intime teorie muzicala ai inghitit gogoasa media no.1 a trupelor rock adevarate. Sunt foarte multe modalitati de a compune, ori de la o idee ori de la un fundament teoretic. Nu e bine sa categorisim si sa impunem limitari, dar da, studiul stiintei armonice e un bonus pentru orice chitarist.

Guest Ameretat
Posted

Nici macar nu trebuie neaparat sa iei de-a gata sistemul teoretic oficial. Poti sa-ti faci un sistem al tau. Ideea cenbtrala din post-ul meu era ca e foarte util sa stii ce se intampla. Mai ales atunci cand scrii polifonic. Contrapunctul este una din marile provocari pe care mi le-a oferit muzica pana acum. Si nu trebuie neaparat sa te iei dupa ce spun altii ca trebuie sa faci. Poti sa-ti faci un sistem al tau. Dar sistemul si organizarea sunt absolut necesare daca nu vrei sa te repeti involuntar.

 

Singurul motiv pentru care am adoptat teoria "oficiala" este faptul ca m-am documentat pana in cele mai mici amanunte si am ajuns la concluzia ca sistemul oficial este cel mai bine pus la punct. Nu degeaba se preda in scoli - nu numai la noi ci si in afara. Ar fi fost o munca inutila sa-mi creez un sistem propriu atata timp cat teoria comventionala este atat de bine organizata.

 

Cand vrei sa creezi ceva nou, trebuie sa stii ce s-a mai facut, nu? Cand vrei sa incalci regulile, trebuie sa stii care sunt regulile. De fiecare data cand citesc un tratat de teorie/armonie/contrapunct/whatever in vin in minte un milion de idei de inclacare a regulilor respective. Nu spun ca tebuie sa te inchistezi in reguli. Spun doar ca daca vrei sa schimbi ceva trebuie sa cunosti acel ceva, ca sa stii ce si de ce vrei sa schimbi, nu?

Guest fluffyone
Posted

Sunt foarte de acord. Postul meu era combativ fata de thedarkdream, nici decum fata de tine.

 

Toate cele bune, si succes initiatorului topicului!

Guest Angus Malmsteen
Posted

In esenta nu te poti baza doar pe inspiratie... Trebuie sa stii si niste teorie. Nu strica niciodata. You may never know daca o sa fii urmatorul Bach sau nu.

  • 2 weeks later...
Guest xxsatanisdeadxx
Posted

sfaturi pt linie melodica, zici?

la mine cu versurile e cel mai greu asa ca bravo, in cazul tau e mai roz situatia.

ete sfatu' meu:

scrii piesa (fara linie melodica in cap, doar asa cu o reprezentare foarte incetosata)

te gandesti la STAREA pe care vrei sa o transmiti prin piesa

si apoi, cand te prinzi in starea asta, iei frumusel instrumentu' sau hartiutza cu versurile si incepi sa canti versurile. canti frumusel melodia pana la capat, nu te opresti k nu-ti place k nu-shtiu-ce, o canti pana la capat si apoi o sa vezi ca incep sa iti vina idei (la inceput linia melodica nu va fi simetrica, primu' refren va iesi altfel k al doilea de exemplu) repeti d kteva ori partile kre iti plac si te-apuci repede sa inregistrezi cu un mp3player sau ceva :P sau cum faci tu, ca sa tii minte. si gata! dunno. . .but it works 4 me :D

Guest Ameretat
Posted

Da, ma, si hop, ai facut o linie melodica pentru o voce. Si restul instrumentelor? Armonia? Eventual contrapunctul? Cu alea ce faci? Cum armonizezi linia aia melodica, pentru a face din ea o PIESA? Tobe ii pui? Da bas? O a doua chitara? Clape? Alte 2-3 voci de backing? Aici e problema problematica. Ca sa faci o melodie la o voce, ai mari sanse sa reusesti si daca dai cu zarul. Da sa scrii o piesa pentru mai multe instrumente nu-i chiar asa simplu.

  • 4 weeks later...
Guest Spider
Posted

http://www.ibreathemusic.com/subcat/8

 

 

Bafta la compus .. si multa inspiratie .. totusi.

Deci site-ul acesta este super ... shi se pare k are dreptate ... nu este deloc indicat sa te apuci sa invetzi chitara de unul singur (fara profesor) credeti-ma ... :) mie mi-a luat 1 an shi ceva k sa ajung la nivel de 3-4 luni cu profesor ... deci hmmmm totushi nu stiu cum sa fac rost de un profesor :) cunoasteti pe cineva prin sibiu ???

Guest fluffyone
Posted

Eu stiu un chitarist foarte tare in Sibiu, dar nu stiu daca da lectii. In vreo 2 sapt o sa ajung in sibiu si o sa stau de vorba cu el daca nu te grabesti.

  • 1 month later...
Guest W:W:JigSaw
Posted

Eu pot spune ca...muzica=matematica!!Eu asa invat...teoretic si logic,pentru ca altfel nu ar avea sens sa invat pe de rost ca prostul/proasta si apoi sa-mi dau seama ca nu inteleg!!

Muzica e frumoasa dar...cine zice ca-i usoara,apoi stai nitel ca nu-i asa bre'!!Muzica e grea ca oricare alt job!!Sincer...daca vrei sa inveti ceva...U need musai,un profesor,ca daca te apuci asa aiurea...hmm scuzati-ma dar...iti va lua ani intregi!!Si mai ales daca nu te-ai nascut geniu ca Mozart :)

Sfatu' meu e sa incepi de la zero (0) cu un profesor care sa-ti explice tot si tu,bineinteles,sa pricepi drequ'...ca nu degeaba inveti,ca pentru mai tarziu...sa aplici metodele invatate!!

Si nu-i asa?

Succes celor ce vor sa invete...sufletul omului...MUZICA!! :)

Guest Ameretat
Posted

Pana si Mozart a avut un profesor. Pardon, mai multi. Partea proasta e ca un profesor naspa e mai rau decat nici un profesor at all...

  • 2 weeks later...
Posted

pentru inceput iei o gama si compui dupa ce invetzi teorie poti sa modulezi si alte chestii de genu.

  • 2 months later...
Posted

Daca tu crezi ca Christofer Johnson nu cunoaste pana in strafundurile intime teorie muzicala ai inghitit gogoasa media no.1 a trupelor rock adevarate. Sunt foarte multe modalitati de a compune, ori de la o idee ori de la un fundament teoretic. Nu e bine sa categorisim si sa impunem limitari, dar da, studiul stiintei armonice e un bonus pentru orice chitarist.

 

 

Ciudat ca am zis ca nu o prea stie. I'm weird, ma uit si vad uneori ce aberatii spun. Oricum, a zis ca nu a invatat cu profesor niciodata - am citit asa ceva pe site-ul oficial acu catva timp.

Guest MrJackson
Posted

omule .. cred ca cea mai buna metoda e sa freci chitara pana cand incepe sa se lege ceva

 

And grow old while doing it... nu degeaba au studiat atatia teorie inaintea ta. De ce vrei sa reinventezi roata ?

  • 14 years later...
  • 1 year later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.