www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Încă Un Amp Diy


ratza_sb
 Share

Recommended Posts

Electronica nu-mi e străină, aşa că aş vrea să-mi trîntesc un amp DIY pentru electrică. Scheme există căcălău, dar aş vrea să ştiu care sînt caracteristicile unui amp, astfel încît să pot alege o schemă în funcţie de preferinţele personale, nu ale altora. Puterea mi-o decid singur, bandă pînă la 100kHz nu are sens, zgomot mic obţin fără probleme, iar distorsul şi/sau efectele făcute de diverse pedale se pot îngloba în amplif cu cuşurinţă. Deci, ce tre' să facă un amp?

Link to comment
Share on other sites

Irelevant cu ce e făcut: lămpi, solid state, integrat.

Nasol!!! Vor iesi discutii cu scantei .

Sau daca se pune problema in acest fel , poti sa-l faci cu ce vrei .Urmaresti , 20Hz-20KHz la -3 dB si 100 Hz-10 Khz la 0 dB si gata . Iar la testul SQW fronturile trebuiesc sa fie "drepte" ca lumanarea, iar palierele cu ceva armonice, la orice frecventa din domeniul AF.

Edited by ggg
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

De principiu UL in gama 20Hz - 10 sau 12 kHz - mai departe ma indoiesc ca este necesar - si raport semnal util/zgomot cat mai bun.

Dupa cum a spus si Gelu, fiecare vrea altceva de la amplificator, fara sa existe o foaie tipizata cu optiuni care ar putea fi folosita pentru recenzie.

Chiar sunt curios ce idei are fiecare despre echipamentul ideal pentru ei.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nasol!!! Vor iesi discutii cu scantei .

Sau daca se pune problema in acest fel , poti sa-l faci cu ce vrei .Urmaresti , 20Hz-20KHz la -3 dB si 100 Hz-10 Khz la 0 dB si gata . Iar la testul SQW fronturile trebuiesc sa fie "drepte" ca lumanarea, iar palierele cu ceva armonice, la orice frecventa din domeniul AF.

 

Nu vor ieşi, e vorba de preferinţe. Mai exact, ale mele. Chiar dacă nu vor coincide cu ale altora, nu văd un motiv de ceartă. De-a lungul timpului am încercat o grămadă de amplificatoare pînă să găsesc ceva să-mi placă. Ştiu că fiecare amplificator are caracterul său, dar de obicei difuzorul face toată treaba (sau o strică, după caz).

 

 

De principiu UL in gama 20Hz - 10 sau 12 kHz - mai departe ma indoiesc ca este necesar - si raport semnal util/zgomot cat mai bun.

Dupa cum a spus si Gelu, fiecare vrea altceva de la amplificator, fara sa existe o foaie tipizata cu optiuni care ar putea fi folosita pentru recenzie.

Chiar sunt curios ce idei are fiecare despre echipamentul ideal pentru ei.

 

La mine e simplu: zgomot propriu cît mai redus, banda suficientă, căldură spre deloc, dinamică mare (minim 80dB), preţ şi dimensiuni fizice rezonabile. Asta pentru HiFi, pentru chitară nu ştiu ce ar trebui să obţin şi de asta am întrebat. Iniţial o să folosesc amplificatorul obişnuit (2x40W cu LM3886, face urît rău dacă ajunge la distorsiuni), dar probabil voi încerca un ECL86 SE. (Am făcut unul acum cîţiva ani. Scotea vreo 3W şi mi-a plăcut sunetul, dar era leşinat rău pentru boxele de atunci. Sînt curios cum se va comporta cu chitara, 3W într-un difuzor de 97dB/W/m înseamnă obscen de tare pentru cameră.)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ştiu că fiecare amplificator are caracterul său, dar de obicei difuzorul face toată treaba (sau o strică, după caz).

Principalul atribut al unui amplificator de chitara este redarea cu cat mai mare acuratete, a timbrului chitarei electrice. Subiectul in sine este tare stufos pt ca totul se invarte in jurul acestor "overtones" care pot fi armonice sau non-armonice, zgomote,...etc. Trebuie sa cunoastem cum afecteaza sunetul si cum se "coloreaza" sunetul de chitara, in functie de aceste overtones. De amplitudinea si dispunerea in faza a acestora , depinde si calitatea sunetului care doresti sa-l atingi.

Exista si niste "norme" ,ca sa le zic asa (inca nu sunt prinse oficial in vreun standard.Pt mine referinta este AES. ), pt verificarea calitatii sunetului de chitara. Pt clean trebuiesc redate intre 8-10 armonice (chitara acustica are cca. 15 ), pt distors, 18-20 de armonice .

Acum , daca se ia in considerare numarul de armonice se va putea calcula usor pt fiecare nota(inaltimea notei , frecventa) din ambitusul chitarei, ce latime de banda trebuie precum si intensitatile corespondente.

Si in acest punct ma opresc pt ca din puctul meu de vedere, trebuiesc luate in calcul tipul si calitatea componentelor active dar si a celor pasive(reactantele nu trebuiesc ignorate).

Am facut un studiu comparativ pt calitatea componentelor de acelasi tip cu doua amplificatoare care au schema si plan de asamblare absolut identic. Ceea ce difera este calitatea componentelor. Rezultatele se pot vedea aici.

Pozele de sus sunt ale amplificatorului construit cu componente de inalta calitate iar pozele de jos sunt ale amplificatorului construit cu ce s-a gasit prin comert.

 

Edited by ggg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Principalul atribut al unui amplificator de chitara este redarea cu cat mai mare acuratete, a timbrului chitarei electrice. Subiectul in sine este tare stufos pt ca totul se invarte in jurul acestor "overtones" care pot fi armonice sau non-armonice, zgomote,...etc. Trebuie sa cunoastem cum afecteaza sunetul si cum se "coloreaza" sunetul de chitara, in functie de aceste overtones. De amplitudinea si dispunerea in faza a acestora , depinde si calitatea sunetului care doresti sa-l atingi.
Exista si niste "norme" ,ca sa le zic asa (inca nu sunt prinse oficial in vreun standard.Pt mine referinta este AES. ), pt verificarea calitatii sunetului de chitara. Pt clean trebuiesc redate intre 8-10 armonice (chitara acustica are cca. 15 ), pt distors, 18-20 de armonice .
Acum , daca se ia in considerare numarul de armonice se va putea calcula usor pt fiecare nota(inaltimea notei , frecventa) din ambitusul chitarei, ce latime de banda trebuie precum si intensitatile corespondente.

Am înţeles. Cu alte cuvinte, timbrul chitării trebuie să se pupe cu cel al amplificatorului. Mă gîndisem la chestia asta, dar nu eram chiar sigur.

 

Poti sa incerci si cu TDA2050 sau TDA7293, sunt folosite de Marshall in seria MG.

Nu zici rău, mai ales că ambele intră în clipping destul de curat, comparativ cu LM-ul ăla.

Link to comment
Share on other sites

Părerea unuia care a construit 73 de ampuri,nu o luati ca lipsa de modestie.

Te gîndești cîte canale vrei,concepti o schema,bagi chitara in amp si vezi ce auzi,dupa asta te apuci de modificat valori pînă obții ce sound dorești,nimeni nu a inventat apa calda.

Astept cu nerăbdare rîndurile scrise de karpi&57

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

73 e ceva !

 

OK .

dar cum ai scris cu "apa calda" ...

Ne luam dupa specificatiile unui tip de amplif ce ne-a impresionat ,,,si incercam sa copiem schema si functionarea /parametrii specifici.

La inceput dupa auz apoi cateodata ai nevoie de ceva scule ...si ceva studii in domeniu ..discutii cu prietenii amatori de electronica in domeniul chitara /audio ...altfel nu prea stii unde sa actionezi ptr efectele dorite ..

 

Ptr cei cu procesoare /formatoare de ton ar fi OK amplif de banda mai larga si etajul final sa poata asigura puterea necesara fara overdrive .ca sa nu denatureze soundul presetat din formator de ton ,

Edited by karpi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

In cazu' asta incearca TDA7294 sau varu-so TDA7293. Io cred ca-i foarte important preamplificatorul, optiuni sunt destule si bine documentate: Marshall DRP-1, Ampeg VH-140, sau daca vrei ceva pt. metale grele si foarte grele niste francezi au copiat caracteristicile lui Diezel VH4 realizand un preamp denumit Diefet. Sau le bagi pe toate, amp cu 12 canale! :D Un link cu un amp realizat cu TDA7294 si preamp SS JFET:

 

 

Eu m-as orienta in functie de ce componente am disponibile sau pot sa le achizitionez avantajos, in cazu' de fata trafo de retea, radiator, etc... Pretul unui amp integrat nu este mare, oricum m-as orienta catre scheme folosite deja in amp-uri pt. chitari de la Marshall, Line 6, M-Audio, etc... (astia toti folosesc pt. unele modele TDA7293 sau TDA7294).

Link to comment
Share on other sites

Astept cu nerăbdare rîndurile scrise de karpi&57

 

:) Eu unul n-am "ideologie", nu număr armonici. Cu cât studiez problema mai mult cu atât observ că sunt soluții diverse care au devenit apreciate, și în plus dintr-o singură topologie poți obține multe variațiuni tonale. Dar dacă tot e deschis subiectul, recomand din nou cartea lui Teemu: http://www.jeanpierrepoulin.com/PDF/transistor.pdf

 

Sau le bagi pe toate, amp cu 12 canale!

 

Cu ceva de genul ăsta cochetez acum, dar n-are chiar 12, poate vreo 9.

Edited by FiveseveN
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Un canal e un preamplificator. Deobicei se pun mai multe canale in paralel, cu ceva logica ce comuta intre ele. Sunt folosite mai multe canale pentru a obtine diverse sunete - curate, cu mai multe sau mai putine distorsiuni - ce pot fi schimbate in mijlocul unei melodii prin simpla apasare a unui buton.

Edited by Capitanul_Nam
Link to comment
Share on other sites

Aha. Bun, păi înseamnă că prima variantă va avea clean şi crunch. Cred că-l fac modular, să-l pot extinde în funcţie de ce-mi trece prin devlă.

 

EDIT: Idea ar fi aşa: 50W solid state (un simetric cu ALF08), backplane pentru viitor, selecţie cu controller ca să am mai multă flexibilitate şi vreo două-trei preuri pentru start.

Edited by ratza_sb
Link to comment
Share on other sites

Un canal e un preamplificator. Deobicei se pun mai multe canale in paralel, cu ceva logica ce comuta intre ele. Sunt folosite mai multe canale pentru a obtine diverse sunete - curate, cu mai multe sau mai putine distorsiuni - ce pot fi schimbate in mijlocul unei melodii prin simpla apasare a unui buton.

Bine mah DEX !

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

 

:) Eu unul n-am "ideologie", nu număr armonici.

Foarte rau . Amplificatorul pt chitara , ....este dedicat pt chitara. Daca nu cunosti,ce trebuie sa iasa , ce amplificator te astepti sa iasa ??? Numai asa , ca vei copia diferite scheme ??? Adica vreau sa zic ca , daca nu iei ca referinta chitara pt amplificator de chitara , ce altceva ar putea constitui aceasta referinta ?

Link to comment
Share on other sites

Sincer eu nu prea înțeleg ce vrei să construiești,daca încerci să faci "ampul suprem" nu o sa reușești,o sa faci un amp doar pe gustul tau,în sunet nu exista un aparat/sistem care place tuturor.

Încearcă să schitezi ceva,eu sunt curios sa văd ce planuri ai,e mai simplu sa vedem o schema decît să ne dam cu părerea doar prin discuții sterile.Parerile de aici vor fi in mare masura subiective,fiecare o sa posteze propria sa preferința.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Foarte rau . Amplificatorul pt chitara , ....este dedicat pt chitara. Daca nu cunosti,ce trebuie sa iasa , ce amplificator te astepti sa iasa ??? Numai asa , ca vei copia diferite scheme ??? Adica vreau sa zic ca , daca nu iei ca referinta chitara pt amplificator de chitara , ce altceva ar putea constitui aceasta referinta ?

Mă rog la Dumnezeu și-mi arată scheme prin somn. Se condimentează cu semne de punctuație redundante și hop, iese amplificatorul. Pentru haini am înțeles că există cărți de electronică, forumuri de discuții, simulatoare, experimente dar eu nu cred în prostii din astea.

 

Vreau să fac un amp pe gustul meu, doar că deocamdată nu ştiu ce gusturi am :)

Cu timpul, cu răbdare și interes capeți experiența audiției și analizei mai multor feluri de echipament și poți identifica spre ce-ți gravitează gusturile. Probabil spre mai multe lucruri, nu neapărat compatibile, evocând faptul că nici măcar pentru o singură persoană nu există "Tonul", suprem și singular. Și după ce construiești mai multe amplificatoare diferite, de n-ai să mai ai loc în casă, le vinzi și-ți iei ceva gen Kemper :D.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vreau să fac un amp pe gustul meu, doar că deocamdată nu ştiu ce gusturi am :)

Fără preuri, finalul ar fi ăsta.

Si eu as incepe cu finalul, dar de ce aceea schema si nu una cu integrat folosind schema unui amp dedicat pt. chitara de la o firma consacrata? Bine, schemele nu-s chiar asa "dedicate" comparativ cu cele din datasheet-ul integratului. Scapi de reglaje si imperecherea de finali.

Daca vrei sa faci cu tranzistori arunca un ochi si peste "Leach Amp" sau "P27". De asemenea, cei de la Ampeg sunt niste dulci, in manualu' de service dau si cablaju' dupa care te poti inspira, vezi VH-140.

Link to comment
Share on other sites

Mă rog la Dumnezeu și-mi arată scheme prin somn. Se condimentează cu semne de punctuație redundante și hop, iese amplificatorul. Pentru haini am înțeles că există cărți de electronică, forumuri de discuții, simulatoare, experimente dar eu nu cred în prostii din astea.

Eu te-am intrebat care este referinta ???? Te mai intreb odata , care este referinta ???

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.