www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Pastrarea Sangelui Rece Cand Canti


wildetudor
 Share

Recommended Posts

salut chitaristi,

 

de data asta am o intrebare despre un cantec - Ruga pentru parinti, de Stefan Hrusca - ce nu pune niciun fel de dificultati tehnice, ci mai degraba .. emotionale! Nu stiu daca a mai avut si altcineva 'problema' asta cu acest frumos - insa foarte trist - cantec, insa eu personal gasesc imposibil sa parcurg toata piesa fara sa-mi vina lacrimi in ochi, ceea ce evident o "ruins it for everyone".

 

O s-avem o seara muzicala in curand si as vrea mult sa le cant prietenilor aceasta piesa, insa exersand-o singur chiar nu am reusit s-o cant pana la capat. Din cate ma stiu, cu public imi va fi si mai greu sa-mi pastrez sangele rece, asa ca daca nu gasesc vreo modalitate sa elimin problema asta, va trebui sa elimin piesa dinrepertoriu, ceea ce ar fi pacat.

 

Singura tactica ce am obs ca ajuta un pic e sa ma concetrez f tare pe acorduri, pentru a-mi deturna atentia de la versuri - insa se pare ca nu e de ajuns!

 

Pastuiesc taburile de la prima strofa in caz ca cineva are nevoie sa-si aminteasca despre ce piesa e vorba. Mersi anticipat pentru vreo "tehnica" care poate sa ajute :)

 

Em Am
Enigmatici si cuminti
D G
Terminându-si rostul lor
Em Am
Lânga noi se sting si mor
D G
Dragii nostri, dragi parinti

Am Em
Cheama-i Doamne înapoi
C Bm7
Ca si-asa au dus-o prost
Am Em
(2x) si fa-i tineri cum au fost
C Bm7 Em
Fa-i mai tineri decât noi

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

salut chitaristi,

 

de data asta am o intrebare despre un cantec - Ruga pentru parinti, de Stefan Hrusca - ce nu pune niciun fel de dificultati tehnice, ci mai degraba .. emotionale! Nu stiu daca a mai avut si altcineva 'problema' asta cu acest frumos - insa foarte trist - cantec, insa eu personal gasesc imposibil sa parcurg toata piesa fara sa-mi vina lacrimi in ochi, ceea ce evident o "ruins it for everyone".

 

O s-avem o seara muzicala in curand si as vrea mult sa le cant prietenilor aceasta piesa, insa exersand-o singur chiar nu am reusit s-o cant pana la capat. Din cate ma stiu, cu public imi va fi si mai greu sa-mi pastrez sangele rece, asa ca daca nu gasesc vreo modalitate sa elimin problema asta, va trebui sa elimin piesa dinrepertoriu, ceea ce ar fi pacat.

 

Singura tactica ce am obs ca ajuta un pic e sa ma concetrez f tare pe acorduri, pentru a-mi deturna atentia de la versuri - insa se pare ca nu e de ajuns!

 

Pastuiesc taburile de la prima strofa in caz ca cineva are nevoie sa-si aminteasca despre ce piesa e vorba. Mersi anticipat pentru vreo "tehnica" care poate sa ajute :)

 

Em Am

Enigmatici si cuminti

D G

Terminându-si rostul lor

Em Am

Lânga noi se sting si mor

D G

Dragii nostri, dragi parinti

 

Am Em

Cheama-i Doamne înapoi

C Bm7

Ca si-asa au dus-o prost

Am Em

(2x) si fa-i tineri cum au fost

C Bm7 Em

Fa-i mai tineri decât noi

 

 

 

GRESIT!!! Tocmai asta este scopul muzicii, de-a crea emotie, de-a transmite o stare... Daca atunci cand canti traiesti orice fel de sentiment de bucurie, tristete, extaz, drama, uimire, dezamagire etc., nu ascunde asta, ci lasa-l la vedere, sa simta si cei ce te asculta trairile tale. Sinceritatea sau lipsa ei este o trasatura care pe scena sare in ochi imediat. Daca vei plange la versul 3 fara sa te fortezi, vei fi foarte apreciat. Numai sa n-o transformi intr-o telenovela.

 

Minutul 3:50. Motivul pentru care imi place melodia asta este ca imi rupe sufletul de fiecare data cand o ascult.

 

https://www.youtube.com/watch?v=iUiTQvT0W_0

Edited by George M.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sincer eu nu stiu cum poti transmite niste emotii si anumite sentimnte publicului daca tu nu le simti.Deci din punctul meu de vedere nu e nicio problema sa iti dea cate o lacrima la anumite pasaje,ba chiar ii va face si pe cei din public sa lacrimeze si ei..

Inteleg ce zici, desi sunt doar partial de acord. In fond motivatia principala pe care o avem cu totii pentru a canta oamenilor este, in esenta, sa ii "miscam" cumva, sa le inducem o anumita emotie. Eu insa cred ca asta se poate face mai eficient daca cel ce canta e ceva mai putin "miscat" decat publicul, daca nu din alt motiv atunci cel putin din motivul ca daca devii chiar atat de patruns incat nu poti canta, efectiv se intrerupe continuitatea cantecului - este de ca si cand ai pune un borcan de miere la un dulce in loc sa pui doar o lingurita.

 

Un alt motiv este acela ca interpretul e cumva in rolul dominant atunci cand canta, si nu ii sade bine sa fie la fel (sau paote si mai) patruns de muzica decat publicul. E cumva ca un comedic ce rade la propriile glumele (cu/fara ca publicul sa rada de asemenea) - intotdeauna aprecierea publicului va scadea, motiv pt care toti comicii stiu bine lectia de a nu face asta. Stiu ca comedia si muzica nu sunt acelasi lucru, dar cred ca in cazul asta analogia e valabila. In muzica, pe de alta parte, atunci cand vad, spre exemplu in timpul unui pasaj deosebit de dramatic al unei simfonii, un dirijor care e excesiv de miscat de muzica ce o conduce, cumva mi se pare un pic prea mult, un pic "distracting"; rezonez maxim, in schimb, la un dirjor care, dimpotriva, nu se lasa vizibil - si intru totul - cuprins de emotia muzicii - asa cum era de ex. Herbert von Karajan. Asta nu inseamna ca e insensibil - poti fi sigur ca si el o apreciaza la fel de mult cand e in rolul de ascultator, insa doar isi reprima pe moment un pic "isteria emotionala" care poate i-ar veni, din motive logistice (pt ca tre sa-si pastreze sangele rece, dupa cum ziceam in titlu). In acel moment, cauza si efectul isi schimba rolurile - interpretul este cel ce da, iar publicul cel ce primeste.

Minutul 3:50. Motivul pentru care imi place melodia asta este ca imi rupe sufletul de fiecare data cand o ascult.

 

 

Vezi ce am scris mai sus.

 

Stiu exact ce simti. E ceva ce psihologii numesc "emotional contagion", si care functioneaza perfect intre oameni de mii de ani. Cand e vorba de un clip pre-inregistrat, argumentul logistic de care ziceam dispare, asa incat n-as mai zice ca e neaparat rau daca esti vizibil patruns de propria muzica. Eu vorbeam insa de atunci cand canti 'live'.

 

In fine, e interesant sa fi auzit si parerile voastre despre treaba asta.

Edited by wildetudor
Link to comment
Share on other sites

Aceeasi senzatie, dar stapanita cu greu. Se simte in modul in care canta. la 2:40 e cel mai vizibil. Daca cautati orice alt live are aceeasi interpretare, e clar ca are o legatura emotionala foarte puternica cu melodia, cu semnificatia ei si reuseste sa o transmita cu succes.

https://www.youtube.com/watch?v=yP1JyBRlkNA

Edited by lefmir
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Interesanta piesa cu james Blunt. E intr-un fel similara cu Ruga Pt Parinti in sensul ca are versuri foarte 'explicit' emotionale. Imi imaginez ca e destul de greu pt oricine sa cante asa ceva fara sa realizeze cumva gravitatea vorbelor si fara ca asta sa=i afecteze starea (vocea, mimica etc). Eu raman la parerea mae ca as fi preferat sa vad artistul (Blunt, in exemplul asta), un pic mai stapan pe emotiile sale - din nou, pentru ca publicul oricum va simti sau nu va simti impactul in functie de legatura lor cu cantecul, nu cu prezenta/absenta trasnfigurarii lui, care poate fi pt unii (e.g. pt mine!) un pic cam prea mult, devening distracting sau chiar stanjenitor. E SI CUM AI SCRIE MEREU CU CAPS :)

Link to comment
Share on other sites

Interesanta piesa cu james Blunt. E intr-un fel similara cu Ruga Pt Parinti in sensul ca are versuri foarte 'explicit' emotionale. Imi imaginez ca e destul de greu pt oricine sa cante asa ceva fara sa realizeze cumva gravitatea vorbelor si fara ca asta sa=i afecteze starea (vocea, mimica etc). Eu raman la parerea mae ca as fi preferat sa vad artistul (Blunt, in exemplul asta), un pic mai stapan pe emotiile sale - din nou, pentru ca publicul oricum va simti sau nu va simti impactul in functie de legatura lor cu cantecul, nu cu prezenta/absenta trasnfigurarii lui, care poate fi pt unii (e.g. pt mine!) un pic cam prea mult, devening distracting sau chiar stanjenitor. E SI CUM AI SCRIE MEREU CU CAPS :)

La mine e exact opusul...ma face sa realizez ca acel cantec nu va fi la fel pentru nimeni altcineva decat pentru artistul original si nimeni nu va putea sa-l redea cu aceeasi emotie si sensibilitate ca el. Ca pana la urma, el stie cel mai bine ce a vrut sa transmita, ca doar el a creat cantecul.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

La mine e exact opusul...ma face sa realizez ca acel cantec nu va fi la fel pentru nimeni altcineva decat pentru artistul original si nimeni nu va putea sa-l redea cu aceeasi emotie si sensibilitate ca el. Ca pana la urma, el stie cel mai bine ce a vrut sa transmita, ca doar el a creat cantecul.

Da, asta asa e, e clar ca in general, cel mai mare impact il va avea asupra compozitorului piesei. Chestia cu piesele astea astea cu versuri cu care absolut oricine se poate identifica (e.g. Goodby my lover si Ruga pentru parinti) este ca fac probabil exceptie in sensul ca si publicul le va simti la fel de puternic, si in cazuri d-astea eu unul ca interpret cu atat mai mult m-as tine 'sub ccontrol'pt ca chiar nu e nevoie de emotii suplimentare cand versurile in sine sunt in halul asta de plangarete :)

Edited by wildetudor
Link to comment
Share on other sites

Chestia cu piesele astea astea cu versuri cu care absolut oricine se poate identifica (e.g. Goodby my lover si Ruga pentru parinti) este ca fac probabil exceptie in sensul ca si publicul le va simti la fel de puternic, si in cazuri d-astea eu unul ca interpret cu atat mai mult m-as tine 'sub ccontrol'pt ca chiar nu e nevoie de emotii suplimentare cand versurile in sine sunt in halul asta de plangarete :)

 

Inca nu sunt convins ca ai inteles cum e cu emotiile pe scena. Iti garantez ca daca vei canta Ruga pentru parinti zambind, topaind si solicitand publicului sa cante cu tine (manutele sus toata lumea) nu vei transmite nici un rahat. Din nou, daca iti vine sa plangi, fa-o. Chiar daca vei stalci putin vocea, nu conteaza, cine vrea sa asculte vocea perfecta se duce acasa si-si pune Hrusca, insa nu va mai avea parte de emotia transmisa de tine.

 

Repet:

Muzica (ca orice arta) = stare, emotie, sentiment

Cate note canti pe minut la chitara sau cat de sus canti cu vocea = bullshit

Edited by George M.
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

E o anumita nuanta care pare ca iti trece pe deasupra capului. A nu lasa emotia muzicii ce-o canti sa interfereze cu abilitatea de a canta corect nu inseamna a o contracara in directia opusa. Bineinteles ca ar fi nonsensic sa prezinti o asemenea piesa ca ceva de valenta pozitiva - insa eu nu sugeram nici pe de parte asta, ci doar cum faci sa-ti pastrezi sangele rece incat sa comunici in primul rand muzica ce o canti, iar starea ta personala sa nu treaca pe primul plan si sa 'deturneze' deci toata interpretarea.

Inca nu sunt convins ca ai inteles cum e cu emotiile pe scena.

Eu ma gandeam ca fiecare are o viziune personala asupra subiectului asta, in functie de personalitatea si experientele sale; dar e bine de stiut ca e cineva care le intelege in mod absolut si fara nicio urma de dubiu.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.